Cyklotúra Selce - Špania Dolina - Uľanka

Myslím, že hádam každý Banskobystričan aspoň raz v živote navštívil malebnú obec Špania Dolina, ukrytú v Banskej doline v Starohorských vrchoch. Aj ja ako správny Banskobystričan som sa tam vybral. Ale tentokrát na dvoch kolesách. Do Španej Doliny vedie pomerne veľa turistických trás. Či už je to po červenej značke zo Starých Hôr alebo po žltej a následne aj po červenej z obce Baláže. Ja som zvolil trasu z obce Selce. Z týchto troch trás je to najlepšia trasa pre horský bicykel.

21,5 km
1 deň
leto – 2009
Starohorské vrchy
horský hotel Šachtička, Špania Dolina (Banícka krčma, penzión Klopačka)
bicykel
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Banská Bystrica, časť Senica - Selce - Lukáčovská dolina - nad Čachovom - Selčiansky (Malý) diel - sedlo Šachtička (horský hotel) - Špania Dolina - Banská dolina - Banská Bystrica, časť Uľanka - Banská Bystrica, časť Nový Svet - Banská Bystrica, časť Jakub

Prvé kilometre

V mojom prípade nezačala cyklotúra veľmi zaujímavým úsekom, pretože zo sídliska Fončorda som sa musel dostať z jedného konca Banskej Bystrice na druhý. Nakoniec s vypätím všetkých síl som sa preštrikoval až na hlavnú cestu spájajúcu Banskú Bystricu a Brezno. Z nej som odbočil pri čerpacej stanici doľava, kde sa cesta rozvetvuje do dvoch obcí. Doľava je smer Nemce a ja odbočujem doprava, smer Selce. Kým prídem do Seliec, musím prejsť mestskou časťou Senica.

Konečne príroda!

Obec Selce sa nachádza v nadmorskej výške 421 m n. m. Jej prvá písomná zmienka je naozaj bradatá. Siaha až do 13. storočia. Zo zaujímavostí tejto obce stojí za zmienku kostol sv. Cyrila a Metoda z 13. storočia, nachádza sa tu aj archeologické nálezisko Hrádok a lyžiarske stredisko Selce – Čachovo. Práve ono je mojou ďalšou zástavkou.
Na križovatke v obci odbočím doľava smerom na lyžiarske stredisko. A tu ma v mojej ceste začína sprevádzať žltá turistická značka a takisto aj zelená cykloznačka. Po pár metroch som zacítil prenikavý zápach, ktorý sa tiahol z miestneho poľnohospodárskeho družstva. To ma naštartovalo a hneď som začal viac šliapať do pedálov. O približne 1000 metrov sa cesta rozdvojovala. Odbočka doprava vedie do lyžiarskeho strediska Selce – Čachovo priamo k stanici vlekov a možnosťami ubytovania a občerstvenia. Ale ja odbočujem doľava a tým pádom sa odpájam zo žltej značky, ktorá vedie práve do lyž. strediska. Až v tejto chvíli je predo mnou prvý mierny stupák. Zatiaľ je to stále moja neobľúbená asfaltka, ale viem, že je to jeden z posledných takýchto úsekov. Po dvoch kilometroch stúpania som sa ocitol nad lyžiarskym strediskom, kde sa opäť napájam na žltú a v diaľke už vidím ďalší bod najbližšej zastávky. Ešte zopár záberov na Panský diel a jeho menšieho brata Selčiansky diel, nazývaný tiež Malý diel.

A už to začína

Konečne prekračujem hranicu asfaltovej cesty a dostávam sa na horskú lúku, ktorá ma bude sprevádzať až na vrchol Selčianského dielu. Prvé metre sa ešte dajú zvládnuť, ale neskôr vás prekvapí strmé stúpanie, ktoré, ak máte dobrú fyzickú kondíciu, by ste mohli zvládnuť. Určite si treba dať pár prestávok a pozrieť si panorámy, ktoré máte počas celého výstupu rovno za chrbtom. Po 2,5 kilometrovom stúpaní som konečne na Selčianskom dieli. Vo výške 936 m n. m. ma po prvýkrát ovanul jemný vetrík, ktorý prišiel akurát vhod. Ale už teraz som vedel, že to najväčšie stúpanie mám za sebou.
Po občerstvení a nabratí nových síl som pokračoval ďalej. Z Malého dielu som sa fajným zjazdom cez les dostal až na asfaltku, ktorá vedie zo sídliska Sásová až k horskému hotelu Šachtička. Tu na mňa čakalo nepopulárne asfaltové stúpanie približne 1700 metrov. V diaľke som zazrel prvých tzv. autoturistov, ako vystupujú z drahých aut a idú sa nadýchať čerstvého vzduchu.
Horský hotel Šachtička ponúka ubytovanie, stravu, rôzne druhy občerstvenia, ale aj jazdu na koňoch a samozrejme v zime dobrú lyžovačku. Taktiež sa tu nachádza vyhliadková veža. Je na ňu voľný vstup a kľúče sa nachádzajú na recepcii hotela. Jedným okom ešte kontrolujem smerovník, na ktorom je dosť veľa tabuliek, pretože sedlo Šachtička je križovatkou turistických trás. Okrem mojej žltej vedie tadiaľto aj modrá z Panského dielu a zelená z Donovál. Ja sa napájam na modrú, ktorá ide súčasne aj so zelenou.

Návrat do iného storočia

Z horského hotela ma čaká už len zjazd dolu do Španej Doliny. Zjazd je dosť strmý a treba si dávať pozor na kamenisté úseky trasy. Po 8 minútach vychádzam z lesnej cestičky a pohľadom hľadám prvé architektonické skvosty Španej Doliny. Zosadám z bicykla, ale nie kvôli nejakému nezdolateľnému stupáku, ale hlavne preto, aby som si mohol naplno vychutnať cieľ mojej dnešnej cesty.
Špania Dolina je banícka obec s bohatou históriou. Má len približne 200 stálych obyvateľov, ale títo ľudia sú na svoju obec dostatočne pyšní. V 16. storočí bol mediarsky podnik na Španej Doline dokonca najväčším producentom medi na svete! Nájdete tu ranagotický rímskokatolícky kostol Premenenia Pána z r. 1254, typické banícke domy a napríklad aj banícku klopačku zo 16. storočia
Po hodine prechádzky a fotenia si pozerám smerovník a lúčim sa s miestom, ktoré je naozaj ako z iného storočia. Už nejdem po žiadnom značkovanom chodníku ani po cyklotrase. Do Banskej Bystrice sa vraciam po prístupovej ceste z hlavnej cesty spájajúcej Banskú Bystricu a Staré Hory. Tento zjazd mi netrval ani 10 minút. Po zjazde si treba dať pozor na frekventovanú hlavnú cestu. Ja odbočujem doľava smerom do obce Jakub, kde sa dnešná cyklotúra končí.