Cyklotúra

Na popoludnie: Vinohrady a Svätý Jur

18.08.10
Tým, ktorí majú chuť po práci sadnúť na bicykel a troška sa potúlať po nenáročnej, ale peknej trase, by som rada odporučila nasledovnú cyklovychádzku. Zavedie nás do charakteristického prostredia vinohradov medzi Račou a Svätým Jurom a pozrieme si aj samotné vinohradnícke mestečko a miesto bývalého veľkomoravského hradiska nad ním.

Bratislava, Rača - Svätý Jur - Neštich - Veľkomoravské hradisko - Neštich - cez vinohrady - Bratislava, Rača

Začíname v Rači na konečnej zastávke električiek. Medzi obratiskom električiek a hlavnou cestou je úzky chodníček, ktorý nás po asi 20 metroch privedie na afaltovú cestu. Tá stúpa na nadjazd, po ľavej ruke máme záhradky a vinohrady. Pri nadjazde sa môžeme zastaviť pri bielom kríži a potom sa už spúšťame z mierneho kopca. Asfaltová cesta odtiaľto nás privedie až do Svätého Jura. Po pravej ceste ruke máme hlavnú cestu, po ľavej vinohrady a za nimi nízke kopčeky Malých Karpát.

Pred Svätým Jurom nás cesta vyvedie na kopček ku kaplnke, o ktorej žiaľ neviem nájsť žiadne detaily. Väčšinou býva aj zamknutá a len raz sa mi podarilo nazrieť dovnútra. S korunou veľkého stromu nad sebou, domčekom cez cestu a vinohradmi okolo je to však veľmi pekné miesto.

Svätý Jur

O pár minút už vchádzame do mestečka Svätý Jur. Popri hlavnej ceste sa dostaneme k uličkám vedúcim do pekne zrekonštruovaného centra. Ani bočné uličky s peknými vinohradníckymi domami netreba obísť. Svätý Jur má bohatú históriu, jeho kontinuálne osídlenie sa predpokladá už od 9. storočia n.l. Z tohto obdobia pochádza aj nález veľkomoravského hradiska nad mestom. V 13. storočí sa pri meste postavil aj kamenný hrad Biely kameň, z ktorého dnes ostali len zvyšky múrov. V roku 1602 sa Svätý Jur stal slobodným kráľovskám mestom. Mesto sa venovalo predovšetkým výrobe vína na domáce trhy i na export. Ostatné remeslá boli len doplnkové.

Z námestia nás čaká stúpanie na Neštich. Táto kedysi samostatná obec bola k Svätému Juru pričlenená v roku 1944. Keď sa vyštveráme na kopec, hneď pri plote gotického kostola Svätého Juraja si ešte môžeme všimnúť starú modrú miestnu tabuľu s názvom Obec Neštich. Kostol pochádza z 13. storočia a je jednou z najstarších pamiatok vo Svätom Jure. Drevená, samostatne stojaca zvonica pochádza zo 17. storočia.

Veľkomoravské hradisko

Od kostola pokračujeme rovno a onedlho prídeme na križovatku v tvare Y. Čaká nás okruh, vyberieme sa doľava a vrátime sa pravou "nožičkou" ypsilonky. Opäť stúpame pomedzi domy a popri kúpalisku. Za ním sa už vnárame do lesa. Spolu s modrou turistickou značkou stúpame asi štvrťhodinku a vychádzame v sedielku. Modrá značka sa tu odpája doľava, my ideme doprava. O minútku sme pri Veľkomoravskom hradisku. Nachádza sa hneď vedľa asfaltovej cesty a je aj označené významovou značkou na strome.

Nachádzame sa na lúčke s ohniskom a veľkým kameňom s nápisom Veľkomoravské hradisko. Z hradiska v teréne ostali len obranné valy. Bolo vybudované v 9. - 10. storočí proti maďarským jazdeckým nájazdom a sídlila na ňom stála vojenská posádka. Osídlenie hradiska pokračovalo aj v 13. - 14. storočí. Je odtiaľto obmedzený výhľad na protiľahlé kopce.

Vinohrady

Vraciame sa nazad na križovatku a zvrtneme sa doprava. Spustíme sa dolu kopcom a o chvíľu sme opäť v Neštichu. Ďalší zjazd a na konci asfaltovej cesty a začiatku červenej dlažby pri značke STOP zabočíme vpravo. Dostaneme sa na poľnú cestu, ktorá nás vyvedie na mierny kopček s krásnym výhľadom na mesto. Odtiaľto ďalej trasu ťažko popísať, snažila som sa ju aspoň približne naklikať do GPX súbora. Najjednoduchšie sa je držať čo najviac vpravo a zároveň rovno. Je to mierna hojdačka, chvíľa stúpania, chviľa klesania. Prepletáme sa pomedzi vinohrady a na chvíľu sa dostaneme aj do lesíka. Pokiaľ toho máte dosť, nie je problém sa z ktoréhokoľvek miesta vrátiť na asfaltovú cestu, ktorou sme sem prišli, stačí sa obrátiť doľava. Túlačky vinohradmi v príjemnom podvečernom slnku majú každopádne svoje čaro.

Cyklotúra Cyklotrasa Dolný Smokovec – Nová Lesná Leto 2015 bolo v znamení horúčav aj v Tatrách a my sme každý deň špekulovali nad tým, pod aké stromy na kratšiu prechádzku s kočíkom, … » celý článok 16/06/16 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich v nedeľu 7. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Túra Okruh z Rače na Biely kríž s kočíkom Udreli prvé teploty cez dvadsiatku, a tak zanechávam doma deväťhlavého draka povinností na materskej dovolenke a idem si "dovolenku" naozaj užiť do jarného malokarpatského lesa. Samozrejme, chcem si aj dať trošku do tela v rámci svojho započatého zhadzovania mamičkovských kíl. Tradične dobrý cieľ je Biely kríž, ale nielen tréningovo hore-dole, trošku to oživím aj mimo turistickej značky. 28/04/16 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Cyklotúra Okolím kraja Spitzerbergu Pôjde o cyklotúru cez Niederösterreich a Burgenland, pre Bratislavu blízke časti Rakúska. Prevezieme sa krajom Moravského poľa. Symbolicky … » celý článok 22/09/16 Roman Matkovčík Malé Karpaty, Podunajsko, +
PR Alpenverein: 4 mesiace zdarma pre nových členov Pre všetkých nových záujemcov o členstvo v Rakúskom Alpenvereine sme pripravili výhodnú ponuku členstva pre rok 2017. Ak rozmýšľate nad poistením pre vaše aktivity, ako je vysokohorská turistika, turistika, horolezectvo, canyoning, skialpinizmus, potom je práve členstvo v Alpenverein nevyhnutným krokom do bezpečia. 19/09/16 sponzorovaný článok Zdravie
Cyklotúra Okolo Sĺňavy na bicykli s dieťaťom Máme pár voľných dní, kam sa vyberieme? Nechceme ísť ďaleko, chceme sa kúpať, chceme sa bicyklovať s drobcom, najradšej po rovine a bezpečne mimo premávky. Chceme mu dopriať tiež detské ihrisko či zmrzlinu. Piešťany by to mohli splniť do bodky. Aj splnili. Kúpali sme sa na Eve, bicyklovali na Sĺňave, ihrísk sme navštívili hneď niekoľko a aj na zmrzlinu sme zašli. 15/09/16 Daniela Mäkká Podunajsko