Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Okolo Kremnických vrchov

Druhá časť seriálu cyklojázd okolo slovenských pohorí. Ako som spomínal v predošlej reportáži, že pri výbere trás na zokruhovanie pohoria prihliadam aj k tomu, aby bol v itinerári aspoň jeden vrchol (sedlo alebo priesmyk), tak sa tiež snažím vyberať cesty s minimálnou premávkou áut. Bohužiaľ, nie vždy je to možné. Tak je tomu aj v prípade jazdy okolo Kremnických vrchov.

Vzdialenosť
135 km
Náročnosť
ťažká, 5. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 13.06.2006
Pohoria
Kremnické vrchy, Turčianska kotlina, Veľká Fatra, Starohorské vrchy, Zvolenská kotlina, Javorie, Pliešovská kotlina
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 1124 m n. m.
  • Najnižší bod: 248 m n. m.
Voda
Hronská Dúbrava, Kremnica, bufet Skalka, Krahule, prameň Európa, Dolný Turček, Horná Štubňa, motorest Šturec, hotel Bartoška, bufet Túfna v H. Harmanci, D. Harmanec, Harmanec, Jakub, Banská Bystrica, Sliač, motorest Stráže, Budča, Ladomer, Žiar nad Hronom
Doprava
Hronská Dúbrava (vlak, bus)
Žiar nad Hronom (vlak, bus)
crossový alebo trekkingový bicykel
SHOCart mapy
» č.1093 Kremnické vrchy, Poľan (1:50.000)

Trasa

Hronská Dúbrava – Trnavá Hora – Hrabinky – Ihráčska Píla – Ihráč – Nevoľné – Kremnica – rekreačné stredisko Toliar – Partizánska dolina – Obrázok – Dobrá jama – lyžiarske stredisko Skalka – Dobrá jama – Obrázok – Krahule – symbolický geografický stred Európy – Kremnické Bane – štátna cesta č. 65 – Dolný Turček – Horná Štubňa – štátna cesta č. 14 – chatová osada Čierna voda – horáreň Žarnovica – Čremošné, časť Bartoška – sedlo Malý Šturec – Horný Harmanec – Dolný Harmanec – Harmanec – Banská Bystrica, časť Uľanka – BB, časť Nový Svet – BB, časť Jakub – BB, časť Kostiviarska – Medený Hámor – sídlisko Fortnička – Banská Bystrica – BB, časť Radvaň – BB, časť Kráľová – štátna cesta č. 69 – Sliač, časť Tri Duby (letisko) – Sliač, časť Hájniky – Zvolen, časť Rákoš – Stráže nad Zvolenom – Budča – Budča, Sietno – Hronská Dúbrava – Trnavá Hora – Dolina – Čierne Zeme – Záhrady – Píla – Žiar nad Hronom, časť Ladomerská Vieska, osada Ladomer – Žiar nad Hronom

S kamarátom Lubom vystupujeme uprostred týždňa z rýchlika Horehronec v Hronskej Dúbrave. Sadáme do sediel a vyrážame na západ. Bývalá cesta 1. triedy je vďaka rýchlostnej ceste R1 prázdna, čo si isto pochvaľujú hlavne miestni obyvatelia. Samozrejme, že aj my. V Trnavej Hore odbočíme vpravo, kde nás prekvapí prudké stúpanie, ktoré je však krátke. Cesta pokračuje údolím smerom na Jastrabú proti toku potoka. Tesne pred obcou odbočujeme opäť vpravo na Ihráč. Stúpanie je zo začiatku mierne, ale neskôr riadne „pritvrdzuje“. Po vrchol, ktorý sa nachádza v sedle na konci dediny Nevoľné je v priemere 7 %. Dávame kratučkú prestávku na vydýchanie a zároveň sa kocháme výhľadom do okolia. Nádherný, pre mešťana zabudnutý kraj. Zjazd do Kremnice si patrične vychutnávame, lebo nestretávame skoro žiadne autá. Cez toto banícke mesto len prefrčíme a už sa zakusujeme do prvých výškových metrov k dnešnému top vrcholu. Prvé dva kilometre na koniec mesta sú v pohode – len 3 % stúpanie. Keď však prejdeme popod železničnú trať, cesta sa zdvihne a stále sa pohybuje medzi 7 až 9 percentami až na vrchol, čiže celých 9 km. Po ľavej strane míňame bývalú odborársku zotavovňu Hron a ďalej pokračujeme v lese Partizánskou dolinou. Za odbočkou na Krahule prichádzajú prvé serpentíny, ale to už máme polovicu kopca za sebou. Párkrát sa pokúšame navzájom sa hecnúť, napodobniť naše pretekárske vzory z Gira či Tour, ale nakoniec sme radi, že to dokrútime na vrchol pod vykrývač na Suchej hore. Zastavujeme pri smerovníku Skalka, ktorý nám oznamuje dosiahnutú výšku – 1124 m n. m. (vrchol Suchej hory je vyšší, ale kvôli spomínanému vykrývaču neprístupný). Z Kremnice sme sem nastúpali vyše 570 výškových metrov. V neďalekom bufete si dávame vrcholovú prémiu v podobe penivého moku a nejakú tú poživeň. Podľa portálu B. I. G.-challenge, ktorý mapuje 1000 najťažších cyklistických vrcholov v Európe, patrí Skalka pri Kremnici medzi prvú sedmičku na Slovensku. Dosiahnutý výkon nás príjemne teší, lebo už tiež nie sme najmladší.

Okolo stredu Európy

Vďaka kvalitnému asfaltu sa to nadol dá celkom fajn spustiť. V polovici doliny zatáčame vpravo a po krátkom stúpaní sme v Krahuliach. Spolu so Skalkou sú to známe lyžiarske strediská. Nasleduje ďalší nádherný zjazd okolo symbolického geografického stredu Európy, ktorý je kúsok za obcou pri Svätojánskom kostole. V Kremnických Baniach sa napájame na štátnu cestu č. 65, vedúcu na sever do Martina, ktorá príjemne a dlho klesá, takže sa nám nohy trocha zregenerujú. Premávka áut je prijateľná a vďaka rýchlosti máme tento úsek čoskoro za sebou. Pred nami sa otvára pohľad na Turčiansku záhradku obklopenú Veľkou a Malou Fatrou. Ďalší z dôkazov, že to naše Slovensko je naozaj nádherné. Tu sa nachádzame v polovici dnešnej jazdy.

Tretie trápenie

V Hornej Štubni selanka končí a začína tvrdá drina. Čaká nás 12 km do kopca. Odbočujeme vpravo na cestu č. 14, ktorú sprevádza po pravej strane železničná trať č. 170 Vrútky – Zvolen. Táto trať je zaujímavá tým, že je na nej až 22 tunelov a ten najdlhší Čremošniansky (4,7 km) je zároveň najdlhším železničným tunelom na tratiach ŽSR. Cesta aj trať sa zarezáva do údolia, zovretého z juhu Flochovou a na severe svahmi Veľkej Fatry. Stúpanie je rovnomerné a má v priemere 4 - 5 %. Nevýhodou je, že je tu dosť áut. Nie veľmi veľa, ale neskúseným cyklistom by som ju neodporúčal. V nohách už cítiť odjazdené kilometre i nastúpané výškové metre, aj vonkajšia teplota riadne vystúpila. Bohužiaľ, s pitnou vodou je tu problém. Našťastie máme ešte nejaké tekutiny vo fľašiach, ale tie sa rýchlo míňajú. Konečne je tu vrchol, teda sedlo Malý Šturec (890 m).

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Hurá nadol!

Pri smerovníku si spravíme dokumentačnú fotografiu a ideme si vychutnať parádny zjazd. Toto je čerešnička na torte cyklistiky. Až po Dolný Harmanec je cesta vycifrovaná zákrutami a serpentínami, na ktorých sme sa s Lubom riadne vyšantili. Ďalej sa cesta narovná a my to môžeme smelo pustiť naplno. Takže sú situácie, keď nás autá brzdia, lebo fičíme dolu päťdesiatkou, ba i viac. Od cestnej križovatky v Uľanke riadne zhustla premávka, takže si dávame väčší pozor a plne sa venujeme riadeniu. Stále je to však dolu kopcom, takže tento nepríjemný úsek máme rýchlo za sebou a po 15 km klesania sme v Banskej Bystrici. Kto by mal v týchto miestach už toho dosť, môže svoju jazdu ukončiť na železničnej stanici a ísť domov vlakom. Pred nami však bolo ešte skoro celé popoludnie a kríza nás zatiaľ minula. Taktiež sme chceli minimálne dokončiť okruh, prípadne niečo na viac.

Popri Hrone

Cez metropolu Pohronia sme sa prekľučkovali, kým sme našli správnu cestu na Vlkanovú. Cestou č. 69 po rovinke míňame letisko v Sliači a okrajom lízneme Zvolen. Odbočíme vpravo a po krátkom a definitívne poslednom stúpaní sme pri motoreste Stráže nad Zvolenom. V historickej budove z 18. storočia si dávame druhú veľkú prestávku. Neviem, či sme to čiernohorským rezňom neprehnali. Nohy nám riadne oťaželi a na celé telo doľahla únava. To sa asi žalúdok riadne prekrvil a na ostatné časti tela už neostalo z tejto tekutiny. Nečudo, za nami bolo 115 km. Vyriešili sme to jednoducho. Zvalili sme sa do trávy pod strom a v chládku trávili neskorý obed.

Po polhodinke oddychu sadáme na naše tátoše a krátkym zjazdom vchádzame do Budče. Rovinkou popri Hrone po prázdnej ceste prichádzame k miestu nášho dnešného štartu. Hronská Dúbrava. Kruh sa uzavrel. Do odchodu vlaku máme vyše hodiny času, takže k nášmu okruhu pridáme bonus. Po starej ceste míňame Trnavú Horu a Šášovský hrad, až dorážame do Ladomera, konkrétne na železničnú stanicu Žiar nad Hronom. Tachometer sa zastavil na čísle 135 km a ešte pred odchodom vlaku sme stihli jedno orosené v staničnom bufete.

Záver

Trasa vedie po asfaltových cestách a je vhodná ako pre cestné, tak i pre krossové (či trekkingové) bicykle. Dĺžkou i prevýšením je len pre skúsených cyklistov. V druhej polovici vedie po dosť rušných komunikáciách (hlavne úsek Uľanka – Banská Bystrica – Zvolen). Celkový počet výškových metrov je podľa GPS-ka 1600 m.

Autori fotografií: Milan Kiac, Dušan Trstenský a Tomáš Trstenský

Fotogaléria k článku

Najnovšie