MTB Porubská dolina

Sú také miesta, ktoré zívajú prázdnotou aj napriek tomu, že na nich je čo obdivovať, a vedie k nim turistická značka. Mám na mysli doliny v Lúčanskej časti Malej Fatry. Je to však výhodou hlavne pre tých, ktorí krásu týchto dolín objavili a nemajú radi preľudnenú prírodu. Treba ale spomenúť, že až taká divočina to zas nie je, keďže v celej Lúčanskej Fatre sa intenzívne ťaží drevo a keď už je v týchto dolinách niečo počuť, tak je to okrem potoka a vtákov motorová píla.

1 deň
leto – 12.08.2010
Malá Fatra, časť Lúčanská Fatra
prameň pri sedle pod Hnilickou Kýčerou
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Rajecké Teplice – Konská – Kamenná Poruba – Porubská dolina, bývalá horáreň – Oselná, chaty – Mraznica – lúka Blatnatá (traverz Rajeckej skaly/Skalky) – Hodziečková (traverz Úplazu) – sedlo pod Hnilickou Kýčerou a späť

Expozícia – čo, kde a ako

Porubská dolina je jedna z dolín v Lúčanskej časti Malej Fatry, ktorá sa tiahne od Kamennej Poruby na juhovýchod. Obkolesujú ju „tisícovky“ Usypaná skala, Úplaz alebo Jablonská. Nad koncom doliny sa vypína celkom najvyšší výraznejší vrchol na Lúčanskom hrebeni od Kľaku až po Hornú Lúku – Hnilická Kýčera s nadmorskou výškou 1217 m n. m. Pod kopcom, ale stále na hrebeni, je sedlo pod Hnilickou Kýčerou, ktoré je vo výške 1028 m n. m.

Kolízia (zápletka)

Na dlho očakávanú cyklotúru sme vyrazili v jedno augustové ráno. Cieľ bol jasný – sedlo pod Hnilickou Kýčerou, vzdialené od nášho začiatočného bodu z Rajeckých Teplíc 18 km a vyššie o 600 výškovým metrov. Prvým čiastkovým cieľom, na ktorý je potrebné sa dostať na tejto trase, je horný koniec obce Kamenná Poruba. Táto časť trasy sa dá ušetriť napr. tým, že si sem bicykel doveziete. V opačnom prípade sa tam dostanete inak pohodovým šliapaním cez Konskú a Kamennú Porubu (vzdialenosť niečo vyše 6 km). Komu nevonia asfaltový povrch, môže sa na horný koniec k ústiu doliny presunúť aj po poľných cestách. Inak od Rajeckých Teplíc až po horný koniec Kamennej Poruby vedie červená, neskôr žltá cykloturistická značka.

Kríza (zauzľovanie)

Pokračujeme smerom do doliny. Po niekoľko sto metroch sa napojíme na úplne novú asfaltku. Na tomto mieste opúšťame žltú cykloznačku a napájame sa na zelenú turistickú značku, ktorá vedie práve na sedlo pod Hnilickou Kýčerou. Kúsok odtiaľ smerom do doliny sa nachádza prvý turistický smerovník – Porubská dolina, bývalá horáreň, pri ktorom je rampa a zákaz pre automobily. Pokračujeme samozrejme po novej asfaltovej ceste popri potoku. Pri ceste je aj kríž. Ďalej sa okolo malej chatovej oblasti dostaneme ku chatám na Oselnej s ďalším smerovníkom. Tu končí čerstvý asfalt. Ďalej pokračujeme po staršej lesnej ceste, kde sa po výraznejšom stúpaní dostaneme až ku smerovníku Mraznica na konci doliny, ktorý je v nadmorskej výške 800 m n. m.

Tu sa cesta rozdvojuje. Doľava po zelenej turistickej značke priamo na sedlo pod Hnilickou Kýčerou, to už však nie je vhodná trasa pre bicykel. Preto odbočujeme vpravo. Po sedemsto metroch výrazného stúpania (vzhľadom na terén aj vedľa bicykla) sa cesta stáča výrazne napravo a traverzuje už po lepšej ceste. Po ďalších niekoľko sto metroch sa dostaneme na lúku Blatnatá s krásnym výhľadom. Otvorí sa nám pohľad na celú dolinu, dokonca aj na niektoré vzdialené dediny v Rajeckej doline. Nad dolinou sa týčia Usypaná skala, Hnilická Kýčera a na dohľad je už aj náš cieľ. Poľnou cestou prejdeme celú lúku a ďalej sa cez krátky lesný úsek dostávame na druhú lúku. Tu sa cesta opäť prudko stáča, tentoraz doľava. Popri lese sa dostávame na posledný úsek trasy, ktorý nás dovedie až na sedlo pod Hnilickou Kýčerou. V podstate stále po vrstevnici 1000 m n. m. musíme prekonať cca kilometer. Brodiac sa sem-tam blatom sa dostávame až do cieľa.

Peripetia (vyvrcholenie)

Konečne. V čučoriedí prvý živý človek od Kamennej Poruby – babka s česákom. Kúsok odtiaľ cieľová rovinka. Kríž, smerovník, ticho a zaslúžený oddych. Sedlo je zalesnené, teda bez výhľadu. Kúsok od sedla je prameň pitnej vody, ktorý aj využívame. Je vzdialený podľa smerovníka neuveriteľné dve minúty. Po červenej sa dá zo sedla dostať približne za polhodinu na Hnilickú Kýčeru, kopec s vraj pekným výhľadom, za ďalších 3 a pol hodiny na Veterné na Martinských holiach. Južným smerom je 6 hodín vzdialený Kľak. Zo sedla sa dá zostúpiť do Slovianskej doliny a ďalej do Valče v Turci, alebo cez Úplaz do Rajeckolesnianskej doliny, či do Porubskej doliny, kadiaľ sme prišli, a touto trasou sme sa rozhodli aj vrátiť.

Katastrofa (rozuzlenie)

Čučoriedky aj prameň prišli vhod. Nasledoval už len dlhý zjazd dolinou. Takže ak mám zhodnotiť túto trasu, je stredne náročná a vhodná len pre horské bicykle. Pitnú vodu je možné doplniť kúsok od sedla pri spomínanom prameni. Ak nemáte jedlo, postačia čučoriedky, treba sa však dostaviť vo vhodnom ročnom období. Celá opisovaná trasa má 18 km tam a 18 km naspäť, teda dokopy 36 km. Prevýšenie 600 m dá zabrať, ale oplatí sa to, ak si chcete vychutnať túto dolinu. Zároveň je bicykel pre túto trasu lepší, keďže ide o dosť veľkú vzdialenosť. Orientácia nerobí problém, trasa sa tiež dá pozmeniť, či predĺžiť.