Cyklotúra Hundsheimer Berge Tour (Grenz Tour B)

Päť hodín príjemne strávených v blízkosti slovenských hraníc, no s úplne iným prístupom k cyklistom, ako sme zvyknutí. Žatva v plnom prúde, veľa cyklistov a kultúrne programy, ktoré vyplnili jednu letnú sobotu. Na bicykloch sme sa rozhodli spoznať najbližšie okolie hneď za hranicami.

1 deň
leto – 16.07.2011
Slovensko a Rakúsko: Podunajsko (Podunajská nížina - Podunajská rovina) a Kleinen Karpaten (Malé Karpaty) - Hainburger Berge/Hundsheim Berge – (Hainburgské vrchy/ Hundsheimské kopce)
V obchodoch, pohostinstvách
trekový (crossový) bicykel
» č.224 Malé Karpaty, Záhorie,… (1:100.000)

Bratislava, Karlova Ves – predajňa bicyklov – most Lafranconi – colnica Berg – Berg – Edelstal – Hundsheim – Bad Deutsch-Altenburg – Hainburg an der Donau – Wolfsthal – most Lafranconi - Bratislava, Karlova Ves

Karlova Ves – colnica Berg

Podľa predpovede počasia, ktorú sme sledovali takmer celý týždeň, bolo jasné, že sobota bude patriť nášmu výletu po Rakúsku. Príjemných 25 stupňov, mierny vietor a odhodlanie nás naštartovalo po predchádzajúcom rozcvičení – v piatok dvakrát 13,5 km po bratislavských cyklocestách. Vyrážali sme aj s priateľkou o 11.00 h po naložení všetkých potrebných vecí do novučičkej jednodňovej cyklotašky, umiestnenej na rovnako starom nosiči. Test ako sa patrí. Naša prvá cesta viedla do neďalekých potravín, kde sme si nakúpili pár drobností na rýchly snack počas výletu.

Ďalšou zastávkou bol cykloobchod, kde som musel kúpiť blikačku a predné svetlo, keďže nám vypovedali službu predchádzajúci deň. Montážou som sa nezdržiaval, mali sme v pláne sa vrátiť ešte za svetla. Po týchto nákupoch sme sa teda napojili na trasu vedúcu z Dúbravky pod most Lafranconi a ďalej sme pokračovali po trase Dunajskej cyklomagistrály až na hraničný priechod Petržalka – Berg.

Berg – Hundsheim

Hneď za hranicami sme odbočili z cyklomagistrály smerom na Berg, na cyklocestu nazvanú Grenz Tour B, podľa mapy. Dedinka Berg je naozaj malá. Prešli sme ňou veľmi rýchlo, všimnúc si kopec nových domov s parkujúcimi slovenskými autami. Až tu sme si všimli, že naša trasa má zmenený názov na Hundsheimer Berge Tour. Keďže značenie bolo zvládnuté vynikajúco, neobával som sa, že zablúdime. Jediná vec, ktorej som sa obával, boli tiahle stúpania za Bergom a za Edelstalom. Hneď prvé sme zvládli celkom v pohode, no pocítil som záťaž, ktorú som prvýkrát niesol v taškách na zadnom nosiči. Medzi dedinami sme chvíľku postáli, pofotili okolie a počúvali zvuk, ktorý vydávali vrtule veterných elektrární.

Nechodíme do Rakúska často, takže ich počet nás celkom zaskočil. Cez Edelstal sme prešli celkom svižne a na konci dediny sme si dopriali malé občerstvenie pred ďalším stúpaním. Prestávku nám spríjemňovalo sledovanie žatvy. Nasledujúce stúpanie však bolo o niečo horšie, časť cesty som teda strávil tlačením bicykla po kamienkoch. Potom nás už len čakal zjazd medzi poliami do Hundsheimu.

Hundsheim – Bad Deutsch-Altenburg

Dorazili sme do Hundsheimu, kde sme si opäť dopriali krátky oddych, porobili zopár fotiek a ponaťahovali sa. Nemali sme sa kam ponáhľať, tak sme si prečítali informácie o ďalších možných trasách, nielen pre bicykle, ale aj pre pešiu turistiku.

Po oddychu sme sa presunuli na opačný koniec dediny, kde nás zaujali lietajúce vetrone, ktoré krúžili nad poliami. Bolo zaujímavé sledovať krúženie motorového lietadla so zapriahnutým vetroňom, kde pilot vyčkával na odpojenie do toho najlepšieho momentu. Celé to trvalo asi 15 minút a nás už začínali bolieť krky. Našťastie sa mu to podarilo a my sme mohli pokračovať v ceste. Nad Bad Deutsch-Altenburg sa konali škótske slávnosti, hrali gajdy, bolo veselo. My sme však pokračovali ďalej.

Bad Deutsch-Altenburg – Hainburg an der Donau

Bad Deutsch-Altenburg je veľmi pekné mestečko. Prvé, čo mi udrelo do očí, bolo stanovište na oddych, osvieženie a prípadnú opravu bicykla. Veľmi šikovne vyriešená oprava – samoobsluha. Niečo také mať u nás by bolo super, akurát je otázne, koľko by to vydržalo nepoškodené. V Bad Deutsch-Altenburg sa stretáva a križuje viac cyklotrás, takže máme postarané o ďalšie výlety.

Pomaly sme prešli celým mestom, okolo kúpeľov až k parku. Do parku sa s bicyklom ísť nesmie, tak sme si oddýchli len na lavičkách pred parkom. Zaujala nás veľká socha Franza Josefa a celý čas sme premýšlali, kto to je. Až doma sme si spomenuli, že je to ten pán, čo vyrába všakovaké konzervy?. Pozreli sme sa k Dunaju, kde bolo samozrejme počuť aj slovenčinu. Chvíľku sme sledovali dianie na Dunaji a potom sme sa vybrali kľudným tempom k nášmu ďalšiemu cieľu – Hainburgu.

Hainburg an der Donau – Karlova Ves

V Hainburgu sme boli už niekoľkokrát, takže sme nečakali žiadne prekvapenia. Blížili sme sa k prístavu a už z diaľky sme videli, že sa tam niečo deje. To sa konala oslava, kde okrem nemčiny bolo počuť hlavne slovenčinu. Bolo pripravených množstvo súťaží pre deti, rôzne preteky, občerstvenie, hudba - jednoducho sobota pre všetkých.

Z hainburgského prístavu sme sa vybrali po cyklomagistrále smerom na Wolfsthal a na Bratislavu. Posledných pár metrov v Karlovej Vsi nemám moc rád, keďže musíme vyšlapať celkom prudké stúpanie. Po návrate domov sme zistili, že sme sa pred odchodom mohli natrieť opaľovacím krémom, ale už bolo neskoro lamentovať. Nabudúce budeme múdrejší.