MTB Cez Považský Inovec

Výhodou bicykla oproti pešej turistike je jeho akčný rádius. Koľkokrát si turista na dlhom asfaltovom úseku povzdychne, ach keby som tak mal teraz bicykel. Na druhej strane, ak príde chodecký terén, bicykel sa dá potlačiť alebo preniesť. Tak v poslednej dobe pri nedostatku času volím cykloturistické trasy, kde sa miestami z cykloturistu mením na turistu s bicyklom.

1 deň
leto – 20.8.2011
Považský Inovec a Podunajsko (Podunajská nížina - Podunajská pahorkatina)
Hrádok, Nová Lehota, Stará Lehota, Modrová, Modrovka, Lúka
Piešťany/Nové Mesto nad Váhom (vlak, bus), horský alebo trekový bicykel
» č.1074 Biele Karpaty, Považsk… (1:50.000)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: hradok.gpx

Hrádok – Hrádocká dolina – sedlo pod Skalinami – Nová Lehota – Stará Lehota – Modrová – Modrovka – Lúka – Hrádok

Hrádocká dolina

Auto odstavujem pri reštaurácii Tomba, bez dlhých príprav sadám na bicykel a strmo stúpam obcou po modrej značke. Za obcou sa stúpanie zmierni, postupne prechádzam cez osadu Dolina a popri usadlostiach až ku križovatke. Modro značená cesta smeruje vľavo, do zákazu vjazdu. Takže tu bude aspoň od áut kľud. Kúsok povyše už cesta vedie vlhkým údolím a od kamennej stavby s krytou terasou prudko stúpa popri drevoskladoch. Až v závere doliny si uvedomím, že som mimo a tak sa vrátim späť. Kúsok pod budovou je rázcestie Kamenná horáreň, kde modrá značka z asfaltky odbočuje vľavo na lesnú cestu. Kto nepoblúdi, samotnú Kamennú horáreň neuvidí.

Na hrebeň

Povrch je vlhký, ale zjazdný. Táto časť Považského Inovca má vápencový podklad, takže aj pod kalužami vody po nočnom daždi je pevná pôda. Cesta sleduje potok v miernom stúpaní, ktoré vystrieda strmší vzostup za závorou. Tu už cesta vystupuje ponad dno doliny, drvina je ostrejšia a tak sa z cyklistu mením na turistu. Cesta vystúpa až k veľkej drevenej chate, ktorá sa ešte len dokončuje. Je tu nádrž na vodu a kopa áut z viacerých okresov. Zabočím na zvážnicu doprava, značky nikde. Zo stráne je však zreteľne vidno odlesnený hrebeň so sedlom Pod Skalinami, kam smerujem.

Vrátim sa späť k chate a skutočne, na strome v húští smeruje modrá šípka s dodatkom 100 m. Jediný možný chodník vedie popri vodnom rezervoári. Lepšie povedané, jediný možný smer je cez džungľu, ktorá mi siaha po pás. Nerád sa vzdávam, tak sa začnem aj s bicyklom predierať cez žihľavu a lopúšie. Neskôr sa na zemi pridružia aj polámané konáre, cez ktoré treba bicykel prenášať. Do úst sa mi samovoľne derú nepekné slová. Keď vyjdem po asi 15 minútach na pokosenú lúku, je tu iný svet. Už mi vôbec neprekáža, že musím bicykel tlačiť. Vetrík príjemne povieva a otvárajú sa rozhľady na záver Hrádockej doliny, na Považie, Biele Karpaty, na Panskú Javorinu. Z hrebeňa už vidno aj na Marhát, Ponitrie a Tribeč.

Cesta späť cez dediny

Po malej prestávke sa zo sedla spustím po ľavom okraji lúky. Cesta vedie kopanicami Novej Lehoty, sčasti skalnatým úvozom, neskôr asfaltkou, v tienistých úsekoch však hodne rozbitou. Žiaľ, asfaltka padá do doliny, takže od farmy treba stúpať celou Novou Lehotou až po odbočku na Bezovec. V obci márne hľadám otvorenú krčmu. Zmorený smädom vystúpam na hlavný hrebeň (odbočka na Bezovec). Z parkoviska v opare rozoznávam trojvršie Čela, Veterlína a Zárub. Nasleduje impozantný zjazd zákrutami medzi lúkami rýchlosťou miestami takmer 60 km/h po kvalitnej ceste.

Obchvatom míňam Starú Lehotu a cez lesné úseky prichádzam na lúky nad Modrovou. Tu sa nachádza farma Nový Zéland, ktorú majitelia založili z lásky k tejto vzdialenej krajine. Z diaľky na mňa civie búrsky cap a v prachu sa váľa mladá ťava. Vyzerá ako zdochnutá. Kúsok obďaleč sú obydlia Hobitov. Za pastvinami už nasleduje obec Modrová, kde sa konečne osviežim v pohostinstve. Za domami vidno biele vápencové zrázy. Na Modrovú nadväzuje Modrovka, kde zabočím vpravo na cestu č. 507. Na nej už panuje čulá cykloturistická premávka, lebo nie je veľmi frekventovaná a vedie už po rovine Váhu.

Z Modrovky prichádzam do Lúky, kde vládne stavebný boom. Predpokladám, že obec nezbohatla na rope, ale na vode. Tunajší mohutný vápencový príkrov,na ktorom kraľuje hrad Tematín, ukrýva v hlbinách kvalitnú vodu. Kúsok v poli sa plní Lucka a pri ceste zase Bonaqua. Míňam diaľničný príjazd a smerujem pod lesom späť do Hrádku. V reštaurácii Tomba cez víkendy nevaria, zato majú aspoň čapované nealkoholické pivo. Potom už nasleduje len transfer domov.

Uvedená cyklotúra (s prechodom hrebeňa) nie je vhodná pre deti alebo slabšie nátury. Zjazdná (či tlačná) je len s bicyklom MTB, resp. s trekovým. V každom prípade je táto cyklotúra dôkazom, že aj na „Dolniakoch“ možno absolvovať hodnotnú horskú cyklotúru.