Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Trojmedzie Rakúsko-Maďarsko-Slovensko

Cyklotúra k rakúsko-maďarsko-slovenskému trojhraničiu sa dá absolvovať prakticky kedykoľvek. Nezáleží na tom či je jar, leto, alebo jeseň. Stačí mať cca 3 - 4 hodinky času. Bicyklom sa prevezieme okolo rieky Dunaj, navštívime malebné rakúske obce, prezrieme si galériu v prírode a môžeme sa trebárs aj okúpať v jazere.

Vzdialenosť
55 km
Prevýšenie
+50 m stúpanie, -50 m klesanie
Náročnosť
mierna, 2. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 11.09.2011
Pohoria
Podunajsko - Podunajská nížina (Podunajská rovina), Rakúsko a Maďarsko
Trasa
Voda
bufet býv. colnica Petržalka/Berg, Berg (cykloodpočívadlo) a bufety na dunajskej hrádzi
Doprava
trekový bicykel
SHOCart mapy
» č.1087 Bratislava, Senec (1:50.000)

Trasa

Bratislava, hlavná stanica – Nový most – Petržalka – most Lafranconi – štátna hranica SK / A – Berg – Kittsee – Pama – Csardahof – Zeiselhof – Deutsch Jahrndorf (Nemecké Jarovce) – štátna hranica A / HU – trojmedzie A-HU-SK – Sysľovské polia – štátna hranica HU / SK – Rusovce – ochranná hrádza Dunaja – Rusovecké jazero – Petržalka – Prístavný most – most Apolo – Starý most – Nový most – Bratislava, Staré mesto

Cesta Starým mestom do Petržalky

Zámerne začíname cyklovýlet na železničnej stanici. Výlet možno spojiť s prezretím si množstva zaujímavých miest v Bratislave a zmeniť ho na celodennú zábavku. Samotná bratislavská hlavná stanica je história. Dátum jej vzniku siaha do roku 1848. Naša cesta však vedie dolu predstaničným námestím povedľa električkových koľají, kde bola pomerne nedávno zastavená prevádzka až k Úradu vlády. Nedajme sa vyviesť z miery prípadnou demonštráciou, alebo stanovým mestečkom hladovkárov pred sídlom vlády na Námestí slobody. V posledných rokoch je to pravidlo (bez ohľadu na to, kto je pri vesle).

Bezprostredne za úradom sa nachádza Grassalkovichova, dnes známa aj ako Prezidentská záhrada. Vstup s bicyklom je tam zakázaný, ale občana tlačiaceho svoje premiestňovadlo väčšinou nechávajú mestskí policajti bez povšimnutia. Presunieme sa predGrassalkovičov palác. Rokokový letný palác z r. 1760 bol postavený pre predsedu Uhorskej kráľovskej komory grófa Antona Grassalkoviča a poradcu Márie Terézie. Prepychový palác bol vyhľadávaným miestom spoločenského života šľachty. Súčasťou paláca bola záhrada, miesto prechádzok a koncertov. Dnes v nej stojí kópia sochy Márie Terézie a fontána Mladosť od popredného slovenského sochára Tibora Bártfaya. Reprezentačné priestory paláca sú v súčasnosti sídlom prezidenta Slovenskej republiky.

Teraz sa v plnej nahote ukazuje negatívny vzťah mesta Bratislava k cyklistom. Potrebujeme sa dostať od paláca na Hodžovom námestí k Novému mostu cez Dunaj. Možností je síce viac, ale jedna je horšia ako druhá. Moja cestička vedie krížom cez Hodžovo námestie, povedľa električkových koľají pred tunel. Pokračujem po Židovskej ulici, popred Bibiánu až na Nový most. Novým mostom prekonávame Dunaj a zároveň končia štrapácie s nevľúdnym cyklistickým prostredím. Víta nás Petržalka a aj cyklochodniky.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Petržalka - Berg

Hneď za Novým mostom sa napájame na Dunajskú cyklomagistrálu a zbrusu novo vyznačenou cyklocestou prichádzame k protipovodňovej hrádzi rieky Dunaj. Široká asfaltka na korune hrádze pojme dosť silnú cyklopremávku, ktorá tu vládne najmä počas letných víkendov. Cesta je raz príjemná, raz nepríjemná. Všetko záleží od toho, ako fúka vietor. Prechádzame popod ďalší most. Most Lafranconi je prvý betónový most, ktorý preklenul Dunaj v Bratislave. Je tiež diaľničný most. Stavali ho v rokoch 1985-1991. Slávnostne ho otvorili v roku 1992. Denne po ňom môže prejsť 41 000 vozidiel.

Pokračujeme ďalej po Dunajskej cykloceste, po pravej strane si nemôžeme nevšimnúť medzivojnový železobetónový bunker B-S 4 „Lány“, ktorý obnovuje skupina nadšencov. (Cyklistike okolo bunkrov sa budem venovať v samostatnom článku). Míňame budovy cestného pohraničného prechodu Petržalka/Berg, kde sa dá v bufete poprípade občerstviť. Niekoľko sto metrov za prechodom opúšťame Dunajskú magistrálu a krížom cez hlavnú cestu odbočujeme prudko vľavo, ba až sa kúsok vraciame. Pre záujemcov o železničnú históriu podotýkam, že v krovinách v okolí je možné nájsť artefakty slávnej železničnej trate električky do Viedne. Príjemnou širokou miestnou komunikáciou prichádzame do dolnorakúskej obce Berg.

Berg – Pama - Deutsch Jahrndorf

Stojíme na okraji obce Berg. Nachádza sa tu cykloodpočívadlo, ktoré ma vždy fascinuje. Nachádza sa tam úplne všetko. Nechýbajú dokonca ani starostlivo pripravené papierové mapy okolia. Stoly, lavice, veľké nástenne mapy, dokonca lehátka. Úplne najviac ma teší kohútik s pitnou vodou, ktorá je úplne zadarmo. Nerád pochlebujem cudzincom, ale tak si to predstavujem. Asfaltová cesta vedie ďalej okolo trstinových jazierok čističky odpadových vôd pomedzi polia až do obce Kittsee.

Kittsee je malebná obec, do ktorej sa v posledných rokoch sťahuje množstvo Slovákov. Okrem známej čokoládovne sa tu nachádza viacero pamiatok.

Zámok Altes Schloss

(V súkromnom vlastníctve – nie je prístupný verejnosti). Pôvodne hrad uprostred jazera na starom ramene Dunaja pochádza z 12. storočia. Za zámkom sa nachádza dobre udržiavaný židovský cintorín.

Zámok Neues Schloss

Johann Listy dal v roku 1668 postaviť zámok Neue Schloss zo starého veľkostatku. Renesančná budova bola za kniežaťa Esterházyho (1730 – 1740) prestavaná v barokovom štýle. Po získaní obcou v r. 1969 bol zámok od základov zrenovovaný a zatarasené arkády čestného dvora boli sprístupnené. V roku 1973 tu bolo otvorené etnografické múzeum, rozsiahla výstavná zbierka ľudovej kultúry z východnej a južnej Európy.

Prebicyklujeme cez celú obec, sledujúc smerovníky, mimochodom, dobre značenej cesty. Pokračujeme smerom na obec Pama po málo frekventovanej asfaltovej ceste. Tesne za podjazdom popod diaľnicu pokračujeme už po cyklochodníku prudkou zátačkou vľavo. Pozdĺž diaľnice prejdeme iba niekoľko sto metrov, aby sme prešli železničné priecestie, za ktorým zahneme prudko po pravej ruke. Odteraz budeme šliapať niekoľko kilometrov súbežne so železničnou traťou až po okraj obce Pama, kde sa na železničnom priecestí rozlúčime so značeným cyklochodníkom. Neprejdeme cez priecestie, ale odbočíme vľavo, a potom vpravo, stále po asfaltovej ceste. Cesta nás privedie až na hlavnú komunikáciu medzi obcami Pama a Deutsch Jahrndorf (Nemecké Jarovce). Paralelne s cestou vedie zbrusu nový cyklochodník, ktorý v oblasti Csardahofu pretína cestu a z ľavostranného súbehu sa mení na pravostranný. Deje sa to presne v mieste, kde sa primkýna tesne k ceste hranica medzi Slovenskom a Rakúskom. Vchádzame do obce Nemecké Jarovce.
Nemecké Jarovce (Deutsch Jahrndorf ) sú najvýchodnejšia obec Rakúska. Na začiatku obce nájdeme Csardahof – starý zachovalý majerský dvor, jeho názov pochádza z čias, keď Deutsch Jahrndorf patril, ako takmer celý Burgenland, Maďarsku. V obci a oblasti okolo nej sa maďarsky už takmer nerozpráva.

Z Nemeckých Jaroviec cez tri hranice do Rusoviec

Sme na konci sveta. Dokonca tu už nevidno ani toľko áut so slovenskými ešpézetkami. Kvalitná asfaltka sa postupne mení na nekvalitnú a nakoniec na štrkovú poľnú cestu. Zrazu sa pred nami objavuje rakúsko-maďarská hranica. Pre nás to znamená, že ešte niekoľko 100 m budeme sledovať hraničné kamene, aby sme zastavili na mieste, kde sa stretávajú hranice troch krajín.

Trojmedzie označuje kamenný stĺp, ktorý je obložený koľajnicami natrenými červenou farbou. Nachádzajú sa tu kamenné kompozície moderného umenia z roku 1992. Od roku 2006 patrí areál sôch do chráneného vtáčieho územia Sysľovské polia, ktoré má chrániť vzácneho dropa fúzatého. S príchodom jari začína tokanie a hniezdenie dropov a až do konca júna tu ochranári návštevníkov nevidia radi. Počas celého roku som bol na trojhraničí asi 20-krát a problémy s ochranármi boli len v máji.

Z trojmedzia pokračuje asfaltová cesta krížom cez Sysľovské polia, na výber sú vlastne dve súbežne vedúce asfaltky, ktoré sú pozostatkom železnej opony. Na ceste zabočíme prudko vpravo a ponad diaľnicu sa dostaneme na okraj obce Rusovce. Pustíme sa po Gaštanovej ulici a za chvíľku sa vnoríme do lužného lesa. Asfaltka sa zmení na lesnú cestu, ktorá nás dovedie opäť na hrádzu rieky Dunaj.

Dunajskou magistrálou do Bratislavy

Lesná cesta končí zvodidlami a bicykel je nutné cez ne preniesť. Teraz nás čaká pohodlná cesta po Dunajskej magistrále. Po širokej kvalitnej ceste prúdi množstvo cyklistov. Prechádzame okolo Rusoveckého jazera, kde sa vždy dá výborne okúpať. Podľa chute v naturálnom odeve, alebo aj v plavkách. Cyklomagistrála nás dovedie popod Prístavný most, most Apolo, Starý most opäť až k Novému mostu, kde sa napojíme na našu raňajšiu trasu a dôjdeme opäť až na železničnú stanicu.

Záver

Popisovaná cyklotúra je vhodná hlavne pre trekové bicykle, pri troške opatrnosti sa dá absolvovať aj na cestnom stroji. Túru som počas roka absolvoval mnohokrát a fotografie pochádzajú z rôznych dôb. Občerstviť sa dá pohodlne na hraničnom prechode Petržalka/Berg v bufete, na cykloodpočívadle v Bergu je pitná voda. Samozrejme na Dunajskej magistrále je množstvo bufetov s dobrým výberom. Mapový podklad pre celú trasu je na tomto odkaze.

Užitočné odkazy

Rail.sk
Bratislava-hlavná stanica
Nový most. Ron-del.net
Vlaky.net.
Dunajská cyklocesta
Most Apolo. Ron-del.net
Most Lafranconi. Wikipedia
GANZ Eg6
obec Berg
obec Kittsee
obec Pama
Život v hraničnom trojuholníku

Fotogaléria k článku

Najnovšie