Extra Cyklo editoriál 2011

Na konci roka som dostala úlohu zrekapitulovať činnosť cyklosekcie, ako mladšej sestry Hikingu. V tejto oblasti našej činnosti sa nám za pomoci našich autorov podarilo zachovať štvrtky, kedy sme aj na hlavnej stránke HIKING.SK uverejňovali cykločlánky.

Články

V roku 2011 bolo publikovaných 63 článkov od 26 autorov. Väčšina článkov je orientovaná na cykloturistiku, pričom niektoré boli venované tiež MTB. Cyklistickou dopravou sa naši autori zaoberajú iba minimálne a to iba v spojitosti s cykloturistikou. Toto by sme radi do budúcna zmenili, viď info o prejazdových tipoch nižšie.

Každý u nás uverejnený článok je originál, v ktorom autor opisuje vlastné zážitky a skúsenosti bez toho, aby redakcia určovala, akým spôsobom má byť materiál spracovaný. Určená je len forma uvedenia základných faktov a povinnosť poskytnúť dostatočný dokumentačný fotomateriál. Vďaka tomu máme zmixovanú pestrú paletu zážitkov od rekreačných cykloturistov, cez diaľkošľapov až po MTB.

Najväčší čitateľský záujem zaznamenali tieto tri články:

1. Ľubochnianska dolina od Jána Roháča – 3414 čitateľov,
2. Okolo Neziderského jazera I. od Daniely Mäkkej – 3102 čitateľov,
3. Okolo Slovenska od Maroša Bobáka – 2860 čitateľov.

Ďalej máme veľa článkov s počtom čitateľov nad 2000 od autorov ako Ivan Wlachovský, Jitka Parobeková, Milan Kiac, Pavol Axel Gomboš a ďalší. Celkovo najčítanejším autorom bol v tomto roku Ivan Wlachovský.

Najďalej sme sa tento rok dostali do sveta s Marekom Barcom, a to do Škótska, a s Dankou Junasovou na španielsku Mallorcu. U susedov sme sa motali v Dolnom Rakúsku a s Jozefom Sliackým sme ukončili štvordielnu sériu putovania dolu Dunajom – od prameňa v nemeckom Schwarzwalde až do Bratislavy. Moravu sme si užili s Ivanom Wlachovským v 4 dielnej sérii putovania okolo Baťovho kanála.

Nemenej zaujímavé sú články, v ktorých putujeme bikom cez hranice Slovenska:
na Ukrajinu a do Maďarska nás zaviedol Pavol Gomboš,
do Rakúska Peter Gombala a ďalší,
na Moravu sme si odskočili s Borom Tomisom,
z Kysúc na severnú Moravu s Danielou Mäkkou.

Teší nás aj rozmanitosť prispievateľov a z toho plynúca pestrosť prístupov k bikovaniu.

Autori

Celkovo má ku koncu roka 2011 cyklosekcia 35 autorov a 123 uverejnených článkov. V tomto roku bolo aktívnych 26 autorov, najväčšiu úrodu článkov sme zaznamenali z pera (či skôr klávesnice) Ivana Wlachovského (11), Daniely Mäkkej (11) a Pavla Gomboša (5). Našu autorskú základňu z väčšej časti tvoria autori, ktorý pravidelne publikujú na hlavnej stránke Hiking.sk a cykločlánky píšu sem-tam, ak absolvovali niečo zaujímavé aj na bicykli. Sú však aj čisto cyklistickí autori, ako napr. Ivan Wlachovský

Výhľad do budúceho roka

Najväčší záujem o písanie článkov je od autorov, ktorí vo voľnom čase bikujú v Bratislave a okolí. Preto je oblasť najmä západného Slovenska pokrytá najviac. Toto pokrytie by sme radi v budúcom roku rozšírili najmä o Liptov a Turiec. Nemenej zaujímavé z cyklo hladiska sú aj Štiavnické vrchy, kde v poslednom čase výrazne vylepšili infraštruktúru pre cyklistov, viď napr. iniciatíva Bajkom k tajchom. Cyklistickou terra incognita stále ostávajú Levočské vrchy, ktoré boli dlho nedostupné, keďže vojenský priestor bol zrušený len nedávno. Podobne je pre mnohých cyklisticky neznáma oblast Rudohoria, najmä Veporských vrchov. O všetkých vymenovaných oblastiach by sa stálo za to spropagovať cykloturistiku a tak uvítame články či už od stálych, občasných alebo budúcich autorov.

Vzhľadom na zhoršovanie dopravnej situácie – najmä vo veľkých mestách a na hlavých tranzitných ťahoch – by sme sa v budúcnosti chceli zamerať aj na prejazdové tipy, ako sa bezpečne bicyklom vyhnúť týmto problémovým miestam. Tipy sa budú zobrazovať aj v mape a okrem iného pomôžu aj diaľkovým cykloturistom vyhnúť sa nebezpečným miestam. Ak máte tipy už teraz, tak ich môžete posielať do redakcie emailom, ideálne aj s priebehom z GPS prístroja.

Akcie

Aj v tomto roku sme najaktívnejších autorov pozvali na spoločné autorské stretnutie, ktoré sa uskutočnilo na chate Portáš v Javorníkoch v dňoch 10. - 11. 12. Každoročné narodeninové stretnutie by sme chceli zorganizovať na mieste, ktoré je vhodné nielen ako východisko pekných peších túr ale aj cyklotúr. Predbežný termín je posledný víkend v júli. Oslava bude o to zaujímavejšia, že HIKING.SK oslávi už 10 rokov svojej existencie.

Poďakovanie na záver

Na záver chceme ešte raz všetkým našim autorom, čitateľom a priaznivcom poďakovať za priazeň v uplynulom roku a zaželať do toho nového veľa krásnych cyklotúr.