Cyklotúra Okolo Veitsch Alpe

Len pár kilometrov za známym priesmykom Semmering začína na pravej strane rieky Mürz nenápadné pohorie Veitsch Alpe. Pri pohľade na mapu mi hneď udrelo do očí zistenie, že toto pohorie sa dá obísť na cestnom bicykli. Oslovil som teda Tomáša, slovo dalo slovo a tak sme v jednu peknú letnú sobotu naložili bicykle na strechu auta a vyrazili po rakúskej diaľnici až do mestečka Mürzzuschlag, ktoré je od Bratislavy vzdialené 150 km.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) – Mürzstegské Alpy (Mürzsteger Alpen) – Veitsch Alpe
v obciach a v pohostinstvách na celej trase
cestný alebo trekový bicykel

Mürzzuschlag – Mitterdorf – Veitsch – sedlo Pretalsattel - Turnau – Au – Seewiesen – sedlo Seebergsattel – Wegscheid – sedlo Niederalpl – Mürzsteg – Neuberg an der Mürz – Kapellen - Mürzzuschlag

Parkovanie

Chcel by som upozorniť čitateľov, že pri hľadaní parkoviska (v celom Rakúsku) treba pozorne sledovať dopravné značky, nakoľko je problém nájsť parkovisko bez obmedzení, teda úplne voľné. Väčšina má presnejšie určenie, napr. len pre zákazníkov obchodného reťazca, len pre obyvateľov priľahlej bytovky, alebo často v pracovné dni a v sobotu dopoludnia sú spoplatňované. To len aby ste sa vyhli problémom. Máme šťastie, nie je to síce v centre, ale hlavne ani úplne odľahlé, aby náš povoz nelákal dajakých „chmatákov“. Zložíme bajky, upravíme výstroj a hurá do sediel. Cesta nás čaká.

Cez tri alpské sedlá

Vyrážame najprv po „bundesstrasse“ – teda štátnej ceste na juhozápad, ale včas zbadáme šipku na cyklistickú cestu, ktorá nás vedie údolím popri rieke Mürz mimo premávky áut. Na upravené domy, záhrady, predzáhradky a okolie ciest sme už zvyknutí, rakúsky štandard. Aj kvalitný asfalt berieme ako samozrejmosť (veď aj preto si sem chodíme zajazdiť). V Mitterdorfe odbočujeme vpravo do údolia po okreske, ktorá vedie proti potoku a len veľmi mierne stúpa. Premávka minimálna, takže sa nám ide v pohode. Pri vjazde do dediny Veitsch nás zaujme mohutný pútnický kríž, ktorý sa vyníma vo svahu nad obcou. Po priblížení zisťujeme, že okrem kresťanského významu pre veriacich, slúži aj ako rozhľadňa pre turistov. Je z dreva a meria 40 metrov. Zaujímavá atrakcia. My sa však venujeme ceste, ktorá sa stáča na západ a začína pekne stúpať. Okrem našej telesnej teploty – vďaka 6 - 9 % stúpaniu – stúpa aj tá vonkajšia, takže po chvíľke z nás pekne tečie. Našťastie to netrvá dlho a aj síl je ešte dosť. Bez väčších problémov dosahujeme náš prvý dnešný vrchol – sedlo Pretalsattel (1068 m), kde sa fotíme pri oceľovom jeleňovi, ktorý len oznamuje, že vchádzame do iného okresu. Tradičná vrcholová tabuľa s nadmorskou výškou tu chýba. Je tu zopár zaparkovaných áut, čo svedčí, že toto sedlo slúži ako východiskový bod na pešie túry. Doplníme energiu a hybáj dolu.

V dedine Turnau klesanie končí a odbočujeme na sever smerom k dedinke Au. Za ňou vstupujeme do úzkeho údolia potoka Seebach, ktorý oddeľuje dva masívy: vpravo Veitschalpe a vľavo Hochschwab. Po šiestich kilometroch mierneho stúpania vchádzame do dediny Seewiesen, ktorá leží v malebnej kotline zovretá medzi spomínanými horstvami. Odtiaľto sme pred pár rokmi vyrážali na celodennú túru na vrchol Hochschwabu, o ktorom sú už na Hikingu dva články. No a odtiaľto aj začína naše druhé trápenie a to stúpanie do sedla Seeberg Sattel (1254 m). Výškový rozdiel cesta prekonáva viacerými serpentínami a sklon je oproti predchádzajúcemu sedlu mierny. Okolo 4 - 6 %. Často vedie v lese, takže slnko na nás nepečie a občas sa objavujú aj výhľady. Tie si pri prestávkach vychutnávame a fotíme.

V sedle nechýba vrcholová tabuľa, altánok s lavicou, ba aj nejaká chata. My sa občerstvujeme z vlastných zásob a na slnku sušíme prepotené dresy. V tejto fáze našej cyklojazdy už máme polovicu za sebou. Zo sedla je trocha obmedzený výhľad na juh a na sever a prechádza ním štátna cesta č. 20 z Kapfenbergu do Mariazellu. Našťastie dnes v čase víkendu je na nej premávka minimálna. Oddýchnutí sa spúšťame na sever nádherným zjazdom a po krátkej chvíli sme už na začiatku obce Wegscheid, v ktorej odbočujeme vpravo na východ do posledného stúpania. Tu je sklon opäť strmší okolo 7 - 8 %, ale dá sa povedať konštantný. Len v zákrutách mierne poľaví a keďže je tu málo stromov, slnko nás neustále bičuje svojimi lúčmi a vysáva poslednú energiu, ktorá v nás ešte zostala.

Fľaše sú už dávno prázdne a s túžbou hľadíme nahor, kedy uvidíme vytúžený cieľ. Ešte šťastie, že s pribúdajúcou nadmorskou výškou sa nám otvára obzor a môžeme si občas urobiť prestávku na vydýchanie a fotenie. Je tu naozaj na čo pozerať. Po trištvrte hodine (z Wegscheidu) konečne dosahujeme vrchol stúpania – sedlo Niederalpl (1220 m). Okamžite zosadáme z bajkov a mierime k tunajšej chate, kde si dávame vrcholovú prémiu v podobe oroseného penivého moku. Kocháme sa scenériou okolitých hôr a vychutnávame si oddychovú pohodu. Všetky starosti a problémy zostali kdesi ďaleko mimo nás a do žíl sa nám vlieval slastný pocit z dosiahnutého výkonu.

Keď sme sa už dostatočne nabažili výhľadov a aj dresy nám vyschli, môžeme si vychutnať poslednú čerešničku na torte cyklistiky a tou je nádherný dlhý zjazd do údolia. Cesta je dostatočne široká a prehľadná s dobrým asfaltom, zákruty mierne, tak sa to tu dá pekne „pustiť“. Pozor, toto odporúčam iba skúseným cyklistom, lebo následky pádu môžu byť fatálne. My sme atakovali hranicu 70 km/h, jednoducho adrenalín. Zo sedla do cieľa našej cesty do Mürzzuschlagu sme šli dolu kopcom 30 km. Paráda. Za dedinou Mürzsteg sme míňali po ľavej strane pohorie Schneealpe a neskôr južné svahy Raxalpe. V cieli sa nám tachometer zastavil na čísle 99 km. V nohách sme mali nastúpaných 1514 výškových metrov. Bola to pekná jazda.

Opisovaná trasa je vhodná pre cestné i trekingové bicykle. Vedie väčšinou po cestách 2. triedy (s minimálnou premávkou áut), alebo po cyklistických cestách. Jediný frekventovanejší úsek je spomínaný v texte cez sedlo Seebergsattel. Odporúčam ju skôr pre vrchárov, ktorí obľubujú sebatrýznenie v dlhých stúpaniach. Ale na svoje si prídu aj vnímavejší jazdci, lebo celý okruh vedie v náručí vysokých hôr. Pohorie Veitsch Alpe je podcelkom Mürzstegských Álp (Mürzsteger Alpen), ktoré sú súčasťou Východných a Severných Vápencových Álp. Najvyšším vrchom je Hochveitsch s výškou 1981 m.