Správa Most Devinska Nová Ves - Schlosshof

Správa o výraznom pokroku vo výstavbe cyklomosta cez rieku Moravu a ešte prvý krásny slnečný marcový víkend nám dali jasný podnet na cyklistiku k tomuto cieľu. Ideme sa pozrieť na stav mosta z oboch strán - z rakúskej aj slovenskej.

jar – 17.03.2012

Po oboch stranách rieky Moravy je v súčasnosti čulá cyklopremávka, na jednej aj druhej strane je sieť cyklotrás. Prechod cez rieku je možný v Záhorskej Vsi kompou do rakúskej obce Angern a mostom z Moravského Svätého Jána do Hohenau. Mostom v Devínskej Novej Vsi sa otvoria omnoho širšie možnosti na spojenie nielen do pár kilometrov vzdialeného Schlosshofu, ale aj do veľmi širokej siete s mnohými zaujímavými cieľmi ako sú Marchegg, Bad Deutsch Altenburg, Carnuntum, Donau Auen - dunajské luhy a späť domov cez Hainburg a Berg alebo Kittsee.

Termín sprejazdnenia je plánovaný na jún 2012.

Trochu histórie

Spojenie oboch brehov rieky Moravy v tomto mieste už bolo niekoľkokrát vybudované a aj zničené. Historické pramene hovoria o prepojení v časoch Otakara I., počas napoleonských vojen. Posledného predchodcu dala postaviť Mária Terézia v roku 1711. Zničený bol ustupujúcimi nemeckými vojskami na konci II. svetovej vojny.

Trochu detailov z dostupných zdrojov

Ide o zavesený symetrický trojpoľový most oceľovej konštrukcie s rozpätiami 30, 120 a 30 m. So svojou voľnou šírkou priechodu 4 metre je určený pre chodcov a cyklistov. Celková dĺžka mostového objektu je 525 metrov. Vrchol nivelety mostovky nad tokom sa nachádza na kóte 151,88 m nad morom.

Pozdĺžna os mosta nad riekou je vedená v osi pôvodného mosta z minulých storočí. Os mosta na slovenskej strane je v inundačnom území vedená na spojnici osi cestnej komunikácie Ulice na mýte. Os mosta na rakúskej strane je vedená od rieky až na pôvodnú protipovodňovú hrádzu. Most bude vybavený svetelnou signalizáciou pre riečnu dopravu.

Zdroj: Wikipedia.org

Schlosshof - Devínska Nová Ves

Z rakúskej strany je už cyklochodník napojený na mostnú konštrukciu, chýbajú zábradlia a konečné úpravy. Pri vstupe je informačná tabuľa: Most pre chodcov a cyklistov postavený v 18. storočí a opravený v roku 2011. Výhľad z mostovky na vegetáciu okolo rieky je veľmi pekný. Súčasťou mosta z tejto strany je aj opravená časť pôvodného mosta, konkrétne 5 oblúkov. Pohľad cez úzke koryto na druhú stranu hovorí, že aj na druhej strane je veľa okukovačov.

Pofotíme, pokukáme a nakoľko prejsť sa ešte nedá, tak sa obraciame a vraciame sa smerom k Schlosshofu. Musíme uznať, že cyklochodník je vynikajúco situovaný. Cyklista, či chodec má pocit, akoby smeroval priamo na zámok Schlosshof, ktorý je na návrší pred nami ako na dlani. Tesne pred hradbami, ktoré ho obkolesujú, sa cesta stáča a pokračuje okolo hradieb vľavo do Schlosshofu alebo vpravo smerom na Marchegg. Nechýbajú cykloznačky.

Devínska Nová Ves - Schlosshof

Na slovenskej strane sa k mostu dostaneme priamo po dnešnej cyklotrase z Devína. Pri jeho vyústení je jeden z bunkrov. Položená lávka mosta nie je ešte napojená na prípojovú cestu, chýba ešte niekoľko dielcov mostnej konštrukcie. Pod telesom mosta je odkrytá malá časť zvyškov historického mosta z 19. storočia, zatiaľ iba jeden oblúk. Majúc mostnú konštrukciu po ľavej ruke je možné sa náhradným chodníkom dostať až k riečisku a pozorovať veľdielo zo zeme. Lávka mosta je nad riekou osadená tak vysoko, aby pod ňou mohli prechádzať lode.

Napriek tomu, že je víkend, po oba dni sa na oboch stranách veselo pracovalo. Na našej strane je ešte oveľa viac práce ako na rakúskej.

Opísaný stav bol cez víkend 17. a 18. marca 2012.