Predstavenie Expedičné jedlo Travellunch

Trend šetrenia hmotnosti aj miesta v batohu zasahuje každú oblasť outdooru a tak ani jedlo nemôže byť výnimkou. Avšak nemalo by to negatívne ovplyvňovať výživnú hodnotu ani chuť – nik predsa dobrovoľne nebude na dlhom treku či expedícii pravidelne jesť glutamánové napodobeniny jedla. Do popredia sa tak tlačia výrobky, ktoré majú svoj pôvod v armáde – lyofilizovaná strava. V redakcii sme ochutnali nemecké expedičné jedlo Travellunch.

Výrobca
Travellunch
Typ
lyofilizovaná strava
Hmotnosť
125 g
Páči sa mi
nízka hmotnosť, chutné výživné jedlo, ľahká manipulácia, rýchla príprava
Nepáči sa mi
chýba ryska pre správne naplnenie vodou
Infocena
7 €
Obchody
Travellunch.cz, OutdoorSport.sk, HUDYsport, Mall.sk

Čo je lyofilizácia

Lyofilizácia je postup, pri ktorom sa pri nízkom tlaku a nízkej teplote vysúša predmetný vlhký materiál – najčastejšie biologický. Tiež sa mu hovorí vákuové vymrazovanie. Používa sa najmä vo farmácii pri výrobe liekov alebo v kozmetickom priemysle, no ukázal sa aj ako dobrá metóda prípravy trvanlivého jedla so zachovaním živín aj senzorických vlastností. Ďalšie informácie o tejto technológii nájdete na Wikipédii.

Ako sa pripravuje

Je to veľmi jednoduché. Otvoríme vrecúško, vlejeme presné množstvo zovretej vody, poriadne premiešame, uzavrieme ho stočením hornej časti a necháme postáť cca 10 minút. Počas čakania môžeme premiešať obsah vrecúška jemným pretrepaním. Kľúčovým momentom je presné množstvo vody – to si treba vhodne odsledovať, resp. mať odmerku. Odhad nestačí. Ak je vody málo, jedlo je príliš husté a keď veľa, tak je riedke. Pomohlo by označenie želanej hladiny na vrecúšku. Mne poslúžila Nalgene fľaša s ryskami po 100 ml, avšak horúca voda stráca teplo ďalším preliavaním, čo nemusí byť ideálne najmä pri nižších teplotách vzduchu.

Variácie

Travellunch má širokú škálu jedál, aby sa náhodou expedičníkom neprejedlo. Na raňajky sú na výber napríklad müsli, či praženica s cibuľkou alebo palacinky. Ako hlavné jedlo si možno dať hovädzí stroganoff, špagety Bolognese, kura s kari ryžou, zemiakovú kašu so šunkou, hovädzie so zemiakmi, či španielsku Paellu. Nezabúda sa ani na vegetariánov, ktorí si isto šmáknu na couscouse a takisto aj ľudia na bezlepkovej diéte si z ponuky vyberú. Kto sa pred hlavným jedlom rád zohreje, môže si dať najprv na polievku – zemiakovú, gulášovú, či rajčinovú. Po jedle treba zas nejaký ten dezertík – napríklad nákyp.

Cena jedál sa pohybuje okolo 7 eur za porciu pre jedného, 10 eur vyjde vrecúško určené pre dvojicu.

Dojmy

V prvom rade – chuť a výživná hodnota dehydrovanej stravy je na míle vzdialená "sáčkovým" jedlám typu "Kuře na papřice". Tu nejde o hydinový prášok zlomkového množstva. Pri mäsových jedlách, ktoré som mal k dispozícii, bolo mäsa 9%. Bolo nakrájané na malé kúsky, no bolo ho cítiť celkom jasne, čo sa pri bežných "sáčkových" jedlách povedať nedá. Prílohy ako ryža, zemiaky, či zemiaková kaša sú chuťovo tiež veľmi dobré. Ako som spomínal, treba dobre odstriehnuť množstvo vody, inak je výsledok chuťovo horší.

Pozitívne ma prekvapilo, že jedno vrecúško s hlavným jedlom (menšie, pre jednotlivca) mi večer stačilo na pohodlné zasýtenie. Áno, stále tu cítiť, že nejete domácu stravu, avšak vôbec nie je prítomná chemická pachuť ani príliš veľa soli, či iných korením na jej prebitie. Ak porovnám, čo som zväčša ochotný nosiť so sebou v batohu, tak expedičné jedlo vychádza chuťovo oveľa lepšie. Iba ak tými raňajkami si nie som úplne istý – mám totiž rokmi overenú instantnú ovsenú kašu, ktorá je nepomerne lacnejšia a energeticky veľmi dobrá.

Rébus cena/výživná hodnota/hmotnosť/chuť si musí každý vyriešiť pre tú-ktorú akciu sám. Ak je možné využiť služby turistickej chaty za lepšiu alebo rovnakú cenu, niet čo riešiť. Kto však takú možnosť nemá, avšak nechce fungovať na hnusných polotovaroch a zároveň sa mu nechce ťahať so sebou suroviny na plnohodnotné varenie, môže byť táto možnosť zaujímavá.