Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Tanková cyklocesta Martin – Trnovo

Dňa 16. septembra 2012 sa v Martine uskutočnilo slávnostné otvorenie novej cyklotrasy s príznačným pomenovaním Tanková cyklocesta. Na podujatí pod názvom 14. Martinský bicyklový deň sa zúčastnilo okolo tristo cyklistov z Martina a okolia. Nová cyklotrasa je značená zelenou farbou, jej dĺžka je 15 km a prechádza krajinársky veľmi zaujímavým územím na úpätí Lúčanskej Malej Fatry.

Vzdialenosť
30 km
Prevýšenie
+250 m stúpanie, -250 m klesanie
Náročnosť
stredná, 3. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 16.09.2012
Pohoria
Mala Fatra (Lúčanská Fatra) a Turčianska kotlina
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 650 m n. m.
  • Najnižší bod: 400 m n. m.
Voda
Martin, Trebostovo, Trnovo
Doprava
cestný / trekový / krosový / horský bicykel
SHOCart mapy
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Trasa

Martin – Bystrička – Lázky – Trnovo – Trebostovo – Turčiansky Peter – Košťany nad Turcom – Martin

Tanková cyklocesta vedie po starej vojenskej ceste, ktorá mala spájať tankovú strelnicu pri Martine s muničnými skladmi. Cesta bola čiastočne vybudovaná v druhej polovici osemdesiatych rokov minulého storočia, jej úplnému dokončeniu zabránila nežná revolúcia. Hoci občania cestu už dlho využívali na voľnočasové aktivity, až nedávno sa skončili rokovania s Ministerstvom obrany SR a cesta mohla byť oficiálne vyhlásená za cyklotrasu.

Je slnečné septembrové nedeľné predpoludnie a na námestí pred Slovenským komorným divadlom v Martine sa už zhromaždili účastníci slávnostného otvorenia novej turčianskej cyklotrasy. Bude označená zelenou farbou. Po dlhých troch rokoch v zahraničí som sa opäť prišiel pozrieť na rodnú hrudu, na otvorenie sme sa vybrali s rodičmi.

Na úvod zopár organizačných pokynov a môžeme vyraziť. Od divadla sme sa vybrali k železničnej stanici v Martine, tu sme odbočili doprava a pokračovali pozdĺž koľajiska až na vrútocké záhlavie martinskej železničnej stanice. Prekročíme koľaje, po chvíli aj rieku Turiec a ocitneme sa na bývalej autobusovej stanici pri ZŤS v Martine. Odtiaľto sa vyberieme smerom k bývalému pivovaru Martiner. Po ľavej ruke máme kasárne, kde sme ako deti chodievali zo školy počas významných výročí. Vojaci boli radi, že si oddýchnu a nám sa tanky a iná vojenská technika páčili.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Po pár sto metroch prídeme k novo osadenému smerovníku a odbočíme doľava. Postupne prechádzame územím, ktoré nám pripomína slávnu industriálnu a vojenskú minulosť Martina. Teraz to tu vyzerá zanedbane a cesta je tvorená nepríjemnými dlaždicami. Našťastie sa povrch cesty čoskoro zmení na betón a popri odkalisku martinskej teplárne (takzvané Evino jazero) prudko stúpame. Tu už sa prejavujú rozdiely v kondícii jednotlivých účastníkov a veľká skupina sa trhá na menšie a menšie skupinky.

Prekonali sme prvé veľké stúpanie, cesta zatáča doprava a vchádza do lesov, poznačených ťažbou dreva. Po ľavej ruke máme niekoľko chát, po pravej ruke les. V týchto končinách som už bol ako rodák z Bystričky hádam aj stotisíckrát, na hubách, na dreve, či len tak v prírode.

Krátka rovinka a začína ďalšie prudké stúpanie. Po ľavej ruke sa pripája cesta z Bystričky-Lázok. Prechádzame príjemným lesom a postupne sa nám otvára pohľad na malú časť Lúčanskej Fatry. Keď som ešte býval u rodičov, chodieval som sem v lete každý deň behať.

Trochu klesneme, prekročíme po moste potok, naľavo je ďalšia lesná cesta z Bystričky, ktorá pokračuje na Predvalaskú a prechádza po nej modro značený chodník na Martinské hole. Opäť stúpame. Po ľavej ruke máme krásnu horskú lúku s chatami a s osamelým ihličnatým stromom. Jedno z nezabudnuteľných miest v bezprostrednom okolí Bystričky.

Ešte trochu hore kopcom a sme na mieste s nádherným výhľadom nad miestnou časťou Lázky. Vidíme Martin a za ním hradbu Veľkej Fatry s dominantným Kľakom. Keď sa pozrieme za seba, uvidíme hlavný hrebeň Krivánskej Fatry. Kľačianska Magura nám poodhalí len kúsok Suchého, zato však vidno obidva malofatranské Kriváne a Chleb. Deň pred opísanou cyklojazdou som na nich stál. Po pravici je areál lesnej škôlky.

Prekročíme potok a žlto značený chodník z Bystričky na Humience a čaká nás záverečné krátke, ale o to prudšie stúpanie do najvyššieho bodu cyklotrasy. Odtiaľto už pôjdeme oveľa viac dolu kopcom ako hore. Práve tu sa začína masív Hrádku, dominantného kopca nad Bystričkou. Lesy sú tu veľmi zničené ťažbou.

Klesanie do Bystričianskej doliny je prudké a dlhé. Tí, ktorí sa vyberú opačným smerom, sa tu poriadne zapotia. Treba dávať pozor na krkolomné zákruty a miestami veľmi zničený betónový povrch cesty. Ťažba odkryla pekný výhľad na masív Veľkej Fatry. V Bystričianskej doline prekročíme potok, našu cestu križuje lesná cesta z Bystričky a po pravej ruke tu odbočuje lesná cesta na Červené smreky (zelená značka na Hornú lúku).

Po chvíli vychádzame na podhorské lúky, prejdeme krátkym úsekom, kde sa do cesty zahryzol zub času v podobe náletových drevín a pozvoľne prídeme ku krajinársky najhodnotnejšej časti cyklotrasy. Po ľavej ruke vidíme Bystričku s dominantným Hrádkom, Martin, časť hrebeňa Krivánskej Fatry. Po pravici sú nádherné ihličnaté lesy na úpätí Lúčanskej Fatry.

Vystúpame krátky kopček a teraz už máme neobmedzený pohľad na celý dolný Turiec, od Sučian až po Blatnicu. Veľkej Fatre kraľuje Lysec a bralná trojica Tlstá, Ostrá a Drienok. V pozadí vidíme fatranské tisícpäťstovky Borišov, Ploskú a Ostredok. Práve na tomto mieste bol osadený jeden z nových smerovníkov.

Na pravej strane je lúka s pasúcimi sa ovcami a trochu vyššie je krásny borovicovo-smrekový les. Pomaly sa blížime k obci Trebostovo s nedávno zrekonštruovaným renesančným kaštieľom Révayovcov. Prejdeme cez koľajnice, ktoré však nepokračujú ani naľavo ani napravo. Mala tu viesť železničná vlečka, ktorá však nebola nikdy vybudovaná.

Aj nad Trebostovom je nový smerovník a keď okolo neho prejdeme, čaká nás posledné krátke stúpanie. Podáva sa tu občerstvenie a dostaneme aj niekoľko organizačných pokynov, týkajúcich sa návratu do Martina. Nasleduje asi dvojkilometrový zjazd do Trnova a na okraji obce sa Tanková cyklotrasa pripojí na modro značenú Znievsku cyklotrasu č. 2415.

Pri návrate do Martina nás už nečakajú takmer žiadne stúpania. Po kilometri pri révayovskom kaštieli odbočíme doprava. Vychutnáme si zjazd do Turčianskeho Petra a Koštian nad Turcom, kde sa zastavíme na zmrzline. Potom už treba len prísť na koniec dediny a poľnou cestou prídeme až do Martina, kde sa toto vydarené podujatie skončí tombolou.

Zhrnutie

Tanková cyklocesta vedie veľmi pekným prírodným prostredím, miestami dosť náročným terénom. Povrch je zväčša betónový, treba počítať s tým, že je miestami dosť zničený. Pozor treba dávať aj na nákladné autá s drevom, počas jazdy sme videli dve. Cesta je vhodná pre všetky tipy bicyklov. Ostáva dúfať, že sa najnovšia turčianska cyklotrasa dostane aj do povedomia cyklistickej verejnosti na Slovensku.

Fotogaléria k článku

Najnovšie