Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Komárno – Číčov – Sap – Bratislava

Viac ako horúca druhá dekáda júna 2013 ma naviedla na myšlienku absolvovať nejakú peknú trasu popri chladivej rieke. Tip padol na Dunaj. Bolo tesne po veľkej vode a bol som zvedavý, ako to popri Dunaji vyzerá. Na internete som si našiel peknú trasu pre cestný bicykel. Bratislava - Komárno, alebo Komárno – Bratislava. Všetko bude záležať od toho, ktorým smerom bude v deň „D“ fúkať vietor. Nie som práve priaznivec rovinného boja s protivetrom.

Vzdialenosť
115 km
Prevýšenie
+200 m stúpanie, -70 m klesanie
Náročnosť
mierna, 2. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 20.06.2013
Pohoria
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina - Žitný ostrov (CHKO Dunajské luhy)
Trasa
Doprava
Komárno (vlak, bus), cestný/trekingový bicykel, Bratislava (vlak, bus)
SHOCart mapy
» mapa momentálne nie je v ponuke
Doplňujúce súbory
GPX súbor: komarno_ba.gpx

Trasa

Komárno – prístav – povodňová hrádza Dunaja - Nová Stráž – Zlatná na Ostrove – Veľký Lél - povodňová hrádza Dunaja – Malé Kosihy – Klížská Nemá – Nový Trávnik – Číčov – Číčovské rameno – Kľúčovec – Medveďov - povodňová hrádza Dunaja – Sap – VD Gabčíkovo – Šuľany – Kyselica – Čilistov – Hamuliakovo – Biskupické rameno – prístav – Bratislava (trasa na mape)

Ktorým smerom?

Prvý ranný pohľad na teplomer ráno o siedmej veštil horúci deň, 33 °C na ráno bolo viac ako som si prial. Druhý pohľad smeroval na zástavu vlajúcu na Úrade vlády SR. Juhozápadný, horúci a dosť silný. Smer bol určený. Komárno – Bratislava. Pršiplášť, tepelné doplnky a iné drobnosti ostali ohrdnuté. Dnes naľahko. Náhradná duša, fľaša na vodu, lepenie a poďho na stanicu. Po čase vyskúšam jazdu súkromným vlakovým dopravcom RegioJet. Celkom som sa tešil na klimatizovanú súpravu. Sklamanie však došlo hneď v Bratislave. Klimatizácia nejako neklimatizovala. Respektíve len na ozaj slabý výkon. Čo už, nie je každý deň sviatok. Usadil som sa vo vykúrenej súprave a vychutnával si jazdu Podunajskom až do Komárna. Dve hodinky ubehli ako nič.

Po hrádzi - prvý pokus

Starobylé Komárno je pekné mesto. Fascinuje ma svojím Nádvorím Európy, ale hlavne fortifikačným systémom. Oplatí sa navštíviť. Nie však dnes. Je krátko pred obedom a teplomer na GPS ukazuje nemilosrdných 38 °C. Sadám na bicykel a smerujem rýchlo cez mesto k Dunaju. Pri rieke je znateľne chladnejšie. Všade ešte vidno pozostatky minulotýždennej veľkej vody. Cyklosmerovník ma posiela pomedzi víkendové domčeky a záhradky po asfaltovej ceste na protipovodňovú hrádzu Dunaja. Dobrá cesta, vetrík v chrbte. Čo viac treba cyklistovi? Na opačnom brehu Dunaja som obdivoval Sandbergskú (Monoštorskú) pevnosť.
Sandbergská pevnosť je z pohľadu atraktivity pevnostného systému najpútavejšou súčasťou Pevnostného systému Komárna. Je priestorovo najväčším objektom celého systému a patrí medzi najzachovalejšie súčasti.
Naposledy som sa obzrel za dunajským bastiónom a už sa predo mnou železničný most cez Dunaj. Hups. Asfaltka končí. Rýchlo som si v hlave prehrabal dáta. Pozeral som do navigácie. Idem dobre. Podľa všetkého, ten čo tvrdil niečo o tom, že trasa je vhodná pre cestný bicykel, buď v živote nevidel cestný bicykel, alebo cestu, ktorú popisoval. Nebolo vyhnutia. S malou dušičkou som sa po šotoline sunul vpred. V Novej Stráži som hrádzu opustil.

Po hrádzi - druhý pokus

Hrádza s jej šotolinou ostala minulosťou. Šinúť sa po ceste prvej triedy ma teda vôbec nebavilo. Povedal som si, že možno to bola len moja zbabelosť. Pokukoval som vpravo, kde sa v diaľke ukazovala dunajská hrádza. Pri prvej vhodnej príležitosti sa na ňu vrátim. Nasledovala Zlatná na Ostrove, kde sa mi konečne podarilo zbaviť nepríjemne frekventovanej hlavnej cesty. Pokračovanie bolo smerom k obci Veľký Lél. Príjemná asfaltka s minimálnou prevádzkou. Konečne som sa opäť dostal ku hrádzi. Druhý pokus, absolvovať vytýčenú trasu. Druhý omyl. Stará známa šotolina sa na mňa škerila spod kolies. Vracať sa mi nechcelo. S istotou dvoch náhradných duší a jedného plášťa zaznelo „Vpred“. Päť kilometrov trápenia to zas bolo. Tesne nad obcou Malé Kosihy som to druhý krát vzdal. Šotolina ma úplne zničila a vlastne došla aj voda. Zakotvil som v miestnej krčme. Dunaj relatívne ďaleko, tak chladenie nefungovalo. Teplomer sa vytrvalo držal 38 °C. Otočil som do seba dve kofoly, doplnil zásoby vody. Pekná asfaltka, miestami aj s tieňom ma doviedla do obce Klížska Nemá. Pred miestnym turulom som objavil polozničený cyklosmerovník. Aspoň viem, že som na „Dunajskej cyklomagistrále“. Smerová šípka bola však odlomená. Skúsil som sa opýtať, ale hanba, nehanba, po slovensky som sa nedohovoril. Po prezretí miestnych zaujímavostí ďalšia cesta viedla do obce Číčov. Vodné zásoby sa opäť vyparili. V obci je pomerne veľký obchod, a tak som doplnil zásoby. Opäť sa tu nachádza poničený cyklosmerovník. Asi miestny folklór. Predsa len zmena. Ochotný pán mi vysvetlil, ako sa opäť dostanem na hrádzu.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Po hrádzi - tretí pokus

Hneď sa mi to nezdalo. Podľa všetkého sa mi podarilo netrafiť na cestu odporúčanú miestnym znalcom. Neobjavil som sa na hrádzi, ale stále hlbšie a hlbšie som sa dostával do srdca NPR Číčovské mŕtve rameno. Ozaj ideálne cestičky pre úzke kolesá. Aj ma obchádzali myšlienky na návrat, ale nakoniec som sa nejako vymotal. Asi milión komárov ma poštípalo. Bahno som mal až za ušami, o bicykli radšej pomlčím. Zrazu sa húština rozostúpila a bol som len pár metrov od asfaltky smerujúcej do Medveďova. Pokúsil som sa obúchať bahno zo seba aj z bicykla. Sám sebe dávam sľub, že už žiadne experimenty. Peknou cestou cez Kľúčovec, povedľa hrádze prichádzam do Medveďova.

Po hrádzi - štvrtý pokus

Stojím na hrádzi Dunaja, pri cestnom moste cez Dunaj. Pôvodný plán bol prejsť cez most na druhú stranu rieky. Neuveriteľná premávka ma odradila. Hlavné však je, že stojím konečne na asfaltovej hrádzi, ktorá sa vinie popri Dunaji. Tak som si to predstavoval od rána. Hrádza sa strácala v zákrute medzi stromami. Neváhal som a vydal sa v ústrety ceste. Hlad sa už začal ozývať. Pod hrádzou bolo všade vidieť pozostatky vyliateho Dunaja. Pole, čo je teraz vlastne močiar, množstvá naplavenín. Minul som obec Sap a na chvíľku sa zastavil na sútoku Dunaja a odpadového kanála z VD Gabčíkovo. Niekoľko km a už aj ma vítalo VD Gabčíkovo. Rád sedávam na priehradnom múre vodného diela. Pozorujem lode, dávam si k tomu langoš a kofolu. Dnes to bolo bez lodí, ale zato s dvoma langošmi. Prevádzka na Dunaji je ešte zastavená. Najedený, napitý sadám na bicykel. Cesta z Gabčíkova do Bratislavy bola už popísaná viackrát. Nebudem sa preto venovať jej popisu. Keby to však niekomu chýbalo, tak z Gabčíkova stáááále rovno po hrádzi cca 40 kilometrov. Zablúdiť sa nedá.

Po hrádzi domov

Pri pivečku v prístave som bilancoval. Túra trvala namiesto plánovaných štyroch hodín skoro osem. Prešiel som cca 115 km, čo sa nakoniec ani veľmi nelíšilo od túry, čo som si stiahol do GPS. Vypil som 9 litrov tekutín. Nie celkom chápem človeka, čo opíše túru a zverejní ju so zavádzajúcimi informáciami. Pokiaľ môžem odporúčať, určite sa oplatí pozrieť si zo sedla bicykla oblasť Číčovského mŕtveho ramena. Dá sa tam spraviť pekný okruh. Videl som množstvo zvierat aj krásnej flóry. Určite však nie na cestnom bicykli, horský je ten pravý.

Užitočné odkazy

Mesto Komárno
Pevnosť Komárno
Sandbergská pevnosť
Železničný most cez Dunaj
Zlatná na Ostrove
Malé Kosihy
Klížska Nemá
Číčov
Číčovské mŕtve rameno
Kľúčovec
Medveďov
Sap
VD Gabčíkovo

Fotogaléria k článku

Najnovšie