Cyklotúra Chorvátsko – ostrov Rab – Kalifront

Počas chorvátskej dovolenky si tradične plánujeme aspoň na deň požičať bicykle a na dvoch kolesách trochu spoznať okolie. Tento rok sme na ostrove Rab. Ostrov sa nachádza v Kvarnerskom zálive, prístup je možný len trajektom. Je tu veľmi pekné historické centrum, s príjemnou stredomorskou atmosférou. Príroda je na Chorvátsko netradične zelená, hovorí sa, že po ostrove Mljet je Rab najzelenší ostrov na Jadrane. A naozaj, okolo pláží sú borovicové a dubové lesy, všetko sa zelenie. Kombináciu pekného historického centra, kamenistých aj piesočnatých priezračne čistých pláží a zelených lesov dopĺňa ešte pohľad na blízke pohorie s najvyšším vrchom Kamenjak (400 m).

1 deň
leto – 03.08.2013
Chorvátsko: poloostrov Kalifront (prírodná rezervácia Dundo)
treba si zobrať veľkú zásobu vody so sebou
trekový alebo horský bicykel

Palit – Seline – Sveta Eufemija – poloostrov Frkanj – zátoka Sveta Fumija – poloostrov Kalifront – záliv Gožinka – rezervácia Dundo - zátoka Cifnata – zátoka Sveta Mara

Napriek plánom vyhnúť sa bicyklovaniu v najväčšom teple vyrážame až okolo 10–tej hodiny ráno. Bicykle si požičiavame blízko centra mesta a mierime k pláži. Popri plážach a zaparkovaných člnoch sa dostávame k františkánskemu kláštoru Sveta Eufemija, kde je múzeum s etnografickou zbierkou. Prechádzame popri ňom a pripojíme sa na asfaltovú cestu pre motorové vozidlá, ktorá prudko stúpa hore do kopca. Takto stúpame asi 5 minút, ale vozovka je široká a autá tolerantne prechádzajú okolo nás, nechávajú nám dosť priestoru. V serpentíne prídeme k odbočke Kandarola, nudistická natural FKK pláž, kde odbočíme z asfaltky a pokračujeme kamenistou cestou, zostupujeme na poloostrov Frkanj. Je nám teplo, tak sa tešíme, ako náš výšľap sem a zostup dole na poloostrov bude odmenený kúpaním sa v príjemnej vode na plážičke. Odbočíme, keď vidíme zaparkovaných viacero áut, pláž je naozaj pekná, pri brehu piesok, ďalej kamene, treba si dávať pozor na ježkov a ich pichliače. More sa nám páči, je otvorené, ostrovy sú v diaľke, je vidno veľa plachetníc a člnov. Vďaka tomu, že pláže sú vzdialenejšie od apartmánov, nie je tu až tak veľa turistov.

Po okúpaní sa a krátkom oddychu pokračujeme dole kopcom úplne na výbežok poloostrova, do zátoky Sveta Fumija. Je odtiaľto krásny výhľad na protiľahlý Rab aj s jeho historickým centrom a plážami. Vstup do vody je prudko skalnatý a nakoľko sme čerstvo vykúpaní, vraciame sa späť. Stúpame mierne do kopca, cestou, ktorou sme sem išli, až k serpentíne. Tu križujeme asfaltku a prechádzame na druhú stranu, kde je informačná mapka poloostrova Kalifront pre cyklistov a turistov. Cyklocesty sú troch náročností:

- ľahká - zelená obtiažnosť, je asfaltka, je to len úsek, priamo k zátoke Sveta Mara a ešte jeden úsek, do zátoky Gožinka;
- stredná obtiažnosť - oranžová farba, je prevažne všade, je to lesná, kamenistá cesta, na horské bicykle;
- najťažšia obtiažnosť - červená farba, je len medzi mysom Kalifront a zátokou Sveta Mara.

Je to tu veľmi pekne značené, cyklotrasy sú označené aj číslom, na odbočkách je na stĺpikoch naznačené, kam ide ktoré číslo cyklotrasy. Radíme sa, kam pôjdeme ďalej, na výber máme z viacerých zátok a plážičiek, všetko oranžová, stredná obtiažnosť, cesty sa križujú hore-dole, no k plážam si treba zísť dole a znova si vystúpať hore. Rozhodneme sa vynechať letovisko Suha Punta a zísť dole až k ďalšej pláži v zálive Gožinka.

Po chvíli teda odbočujeme a asfaltkou klesáme k moru, veľmi pekný a strmý zostup, sme radi, že sa tadiaľto nebudeme vracať späť. Hneď nás zaujme na pohľad príjemná reštaurácia, priamo pri mori, s výhľadom na množstvo člnov a plachetničiek, čo sem zašli okúpať či najesť sa. Miesto je posledné, kde sa dá na poloostrove Kalifront najesť. Pred obedom sa ešte rozhodneme okúpať sa, na parkovisku priviažeme bicykle a pešo cez príjemný lesík, v chládku, asi 3 min, prejdeme k plážičke Jelena. Pláž je piesočnatá, pomaly plytko klesá hlbšie. Po jej bočných stranách sú kamene, kam keď doplávam, som šikovná a nohou sa škrabnem o ježka. Uff a môžeme vyberať z nohy pichliače, našťastie len dva či tri. Na nohu sa mi síce ťažšie stúpa, ale na bicykli by to nemalo prekážať. Najeme sa v reštaurácii a pokračujeme ďalej, po oranžovej trase, cikcakovitým chodníčkom do rezervácie Dundo. Rezervácia Dundo je jeden z mála zachovaných pôvodných lesov Stredomoria - staré dubové a borovicové porasty. Práve lesu sme vďační, že vôbec môžeme bicyklovať. V teple by to ináč bolo nemožné.

Zátoka Cifnata, kam zídeme, je pekná, tiež tu kotvia loďky, ale vstup do vody nie je práve vhodný na kúpanie, takže sa rozhodneme pokračovať ďalej. Cestu si chceme skrátiť trasou určenou pre peších turistov, ktorá by sa po chvíli mala napojiť na cyklotrasu. "Krátka skratka" sa nakoniec ukazuje byť celkom dlhá a nie veľmi vhodná na bicykel. V ceste nám zavadzajú veľké korene a kamene, cesta prudko stúpa do kopca. Na jednom alebo dvoch miestach zoskočíme a chvíľku tlačíme. Zisťujeme, že namiesto napojenia sa na oranžový cyklochodník sme vyšli až úplne hore, na zelený cyklochodnk, asfaltku. Po drine bicyklovania sa po pešom chodníku sme vďační za asfaltku a rozhodneme sa pokračovať po nej ďalej.

Asfaltová cesta klesá a je to príjemný oddych. Prídeme k ohrade, ktorá vedie do obory, určenej pre chov zvierat. Vstup chodcom a cyklistom je sem povolený, treba si otvoriť bránku. O chvíľu sa z našej asfaltky odpája nespevnená lesná cesta, vedúca k mysu Rt Kalifront, my sa ale rozhodneme zísť asfaltkou až k mysu U. Sveta Mara. Asfaltka končí pri chate, kde priviažeme bicykle a k vode schádzame peši. Nie sme sami, okrem našich sú tu ešte 2 alebo 3 ďalšie priviazané bicykle. Zaplávame si, poležíme na slniečku, porozprávame sa so slovenskými kajakármi, ktorí sem prišli z ostrova Krk, z Bašky.

Sme unavení z vody a z tepla, tak sa rozhodneme, že sa vraciame späť. Lesnou, oranžovou trasou, ponad zálivy Perla a Planka stúpame späť. Znova natrafíme na hranicu obory, táto je veľmi zaujímavá. Podobná je v Rakúsku, bicykle treba prenášať cez schodíky. S troškou logistiky a spoločným úsilím to zvládneme. Opäť stúpame a sme na asfaltke, ktorou prídeme k cyklomape, kde sme dnes boli. O chvíľku sme opäť v dedinke Rab, unavení, smädní, ale plní zážitkov a spomienok na pekný deň. Cyklotrasa nie je dlhá, ani náročná, ale s mnohými prestávkami na zaplávanie si vám zaberie aj celý deň. Je ideálna pre výletníkov, ktorí majú radi more a kúpanie sa, ale nie sú fanúšikovia celodenného ležania na jednej pláži. Odporúčam v letných horúčavách si so sebou zobrať veľa vody, lebo hoci na začiatku trasy sú reštaurácie a bufety, za spomínanou reštauráciou v zálive Gožinka nie je možnosť sa niekde občerstviť.