Test adidas Terrex Fast R Mid GTX

To, že adidas rozšíril svoju ponuku o modely Terrex určené pre pohyb na horách, ste si už určite všimli. V článku vám s manželkou predstavíme model Fast R Mid, keďže sa nám dostal do rúk, či skôr na nohy, pánsky aj dámsky variant. Ide o zvýšený variant topánok Fast R so šnurovaním prekrývajúcim členky a s GoreTex membránou. Podľa výrobcu sú topánky charakterizované ako ľahká športová obuv určená pre rýchly pohyb aj v náročnejšom teréne.

Výrobca
adidas
Model
Terrex Fast R Mid GTX
Typ
ľahká polovysoká outdoor topánka
Materiály
oderuvzdorný textil, podšívka GoreTex, podošva Continental, medzipodrážka Adiprene
Hmotnosť
850 g
Páči sa mi
nízka váha, prepracovaná podrážka, široké možnosti využitia od jari do jesene
Nepáči sa mi
krikľavý dizajn pánskeho modelu, slabá priľnavosť podrážok na mokrých skalách
Ostatné info
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 81 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Aktualizácia
Tento článok bol po pridaní skúseností z používania aktualizovaný na test.

Dizajn a konštrukcia

Terrexy pôsobia na prvý pohľad veľmi športovo s nápadným moderným dizajnom a je možné, že bežný outdoorový zákazník by ich v obchode ani nepovažoval za outdoorovú obuv. Vyzerajú ako masívna športová obuv so zvýšeným tvarovaným lemom na členky. Pánske sú prevedené vo výraznej modrej farbe v kombinácii s čiernymi, bielymi a žltými prvkami, na dámskych dominuje čierna farba s bielymi a tyrkysovými prvkami. Zvršok tvorí pevná textília podšitá textilom s GoreTex membránou. Vnútro je vystlané poréznou vložkou OrthoLite a v oblasti členkov je použité mäkké polstrovanie. Jazyk je zakončený lemom z mäkkého plastového materiálu pripomínajúceho “kroxy”. Šnurovanie je typické “adidasové” – t. j. cez tri pásiky – a na oboch modeloch je použitý rýchlošnurovací systém Speed Lacing. Pýchou topánok je masívna podrážka s výrazným dezénom, masívnou delenou pätou, zakončená plastovým lemovaním na päte a gumeným na špičke.

Prvé dojmy – pánsky model

Hneď po vybalení z krabice som Terrexy zoznámil s terénom Kráľovohoľských Tatier a vzápätí, okrem iného, okúsili mokrý vápenec Hradovej nad Tisovcom. Topánky dobre sedia a šnurovanie pevne fixuje nohu v oblasti priehlavku. Obúvanie a vyzúvanie je jednoduché a rýchle, aj vďaka pútku na zadnej strane topánok a háčiku na vonkajšej časti členkového lemovania, ktorý umožňuje jednoduché otvorenie šnurovacieho systému. Lemovanie okolo členkov nohu príjemne obopína a netlačí ani nebráni nohe v prirodzenom pohybe.

Textilný zvršok s membránou Gore Tex odolal šliapnutiam do vody, mokrej tráve, celodennému jemnému dažďu a prvému snehu. Zvršok je tenký a nie je polstrovaný, čiže skoro na jar a v neskorú jeseň v nich môže byť zima. Mne osobne zatiaľ nebola, no ďalšie testy ukážu, kam až sa dá zájsť.

Konštrukcia podrážky je vzhľadom na tenký zvršok dosť tuhá, no chôdza je veľmi príjemná. Topánky sú pocitovo mäkké a veľmi ľahké. Tuhosť podrážok som ocenil najmä pri strmších výstupoch, ich konštrukcia sa osvedčila aj pri strmých klesaniach a na nekonečných asfaltkách v našich dolinách.

Podošva z gumovej zmesi Continental v kombinácii s riedkym a vysokým dezénom výborne drží na väčšine suchých i mokrých povrchov s výnimkou mokrého kameňa a dreva. Najmä kombinácie voda, chlad a vápenec či odhalené korene stromov robia podrážkam problém. Na ferratové lezenie ich tiež, vzhľadom na “štupľovitý” dezén, neodporúčam. Na základe mojich prvých skúseností mám dojem, že špecifická outdoorová obuv je vhodná rovnako pre tréningové a športové aktivity typu trailrunning, ako aj na obyčajné celodenné vychádzky do hôr na ľahko.

Prvé dojmy – dámsky model (autorka: Evka Muchová)

V otázke vzhľadu súhlasím s tvrdením, že obuv na prvý pohľad nepôsobí ako typická obuv do terénu či do lesa. Skôr by som si jej využitie vedela predstaviť pri vyslovene športových aktivitách. Ide o prvý typ outdoorovo-športovej obuvi, ktorú som zatiaľ mala možnosť vyskúšať. Doteraz som prišla do styku len s outdoorovou “klasikou”.

Dámsky variant sa líši od pánskej verzie len niekoľkými, na prvý pohľad nenápadnými detailami vypracovania topánky, rešpektujúcimi najmä anatomické odlišnosti ženskej nohy (užšie chodidlo, častokrát nižšie klenutý priehlavok) a farebnosťou. Farebné prevedenie topánok ulahodilo môjmu ženskému očku, jedinú výhradu mám k príliš výraznému bielemu pruhu nad podrážkou topánok – ide o môj subjektívny názor, keďže nie som zvyknutá nosiť športovú obuv výrazných farieb. Ten časom určite “splynie s prostredím”. Nápisy Fast R na bočnej strane topánok mi nijako neprekážajú.

Topánky na mňa na prvý dojem pôsobili ako “šité na mieru”. Hneď po prvom obutí bolo zrejmé, že vďaka užšiemu a vyššiemu strihu budú pevne obopínať nohu v oblasti chodidla a členku. V porovnaní s inými značkami outdoorovej obuvi je podľa mňa číslovanie topánok “tak akurát”, preto odporúčam ísť si topánky osobne odskúšať a nespoliehať sa na “svoju osvedčenú” veľkosť. Tým nemám na mysli, že by topánky mali tendenciu tlačiť. Jednoducho len sedia na nohe, ako keby ich obuvník šil priamo na vás.

Ako som spomínala, topánky pevne obopínajú oblasť chodidla aj členku, avšak vďaka tenšiemu materiálu obuvi nespôsobujú, ani pri dlhšom pochode, nepríjemný pocit tlačenia. Veľmi oceňujem nízku hmotnosť obuvi a mäkkosť vložiek OrthoLite, aj keď pri prvom výlete som vďaka týmto vlastnostiam mala zvláštny pocit, že idem “naboso”, resp. som z domu vyšla v papučiach. Na moje prekvapenie som v nich mala príjemný a komfortný pocit tak pri pochode vo vysokohorskom teréne, ako aj pri zostupe. Pri klesaní (aj prudšom) ma prekvapila mäkkosť dosadnutia nohy, čo veľmi ocenili moje kĺby majúce sklony k bolesti.

Použitý nepremokavý, ale zároveň priedušný materiál sa osvedčil pri nasledujúcich výletoch v premenlivom a sychravom počasí, kedy noha zostala aj po trojhodinovom pochode v mokrom teréne za dažďa suchá. Na mokrom skalnatom teréne si chôdza vyžadovala obozretnosť a opatrnosť. Celkovo som v miernych zimných podmienkach mala vzhľadom na nízku váhu a tenkosť materiálu akýsi zvláštny pocit a topánky by som odporúčala skôr na využitie v období jari, leta či peknej jesene. Hoci sú topánky výrobcom určené najmä na rýchly pohyb po horách, myslím si, že sú dobre využiteľné aj pre klasických turistov.

Skúsenosti z používania – AKTUALIZÁCIA

Od predstavenia ubehol nejaký čas a ten sme venovali podobnejšiemu testovaniu. Mnohým ľuďom aj tu na Hikingu bije do očí spájanie slov adidas a outdoor. Priznám sa, tiež som patril ku skeptikom. Preto ponuka testovať obuv bola pre mňa tak trochu výzvou a rozhodla najmä zvedavosť prameniaca z predsudkov. Topánky sme poriadne preverili snáď vo všetkých kombináciách poveternostných podmienok a terénu v bežnej outdoorovej "trojsezóne", aj v trocha atypických podmienkach miernej zimy.

Kde a ako sme testovali

Testy začali na jeseň a trvajú prakticky až dodnes. Testovalo sa v horách Nízkych a Západných Tatier, Veporských vrchov, Muránskej planiny, Poľany a Slovenského raja, kde svoje slabiny po čase určite prezradí každá obuv. Metodika testovania by sa dala charakterizovať, ako "mužská" (dať obuvi zabrať, hľadanie limitov) a "ženská" (citlivejší prístup, dôraz na údržbu), keďže testujeme dvaja. Popri tom sme si spolu porovnávali skúsenosti a zistenia. Terrex-ky sa prešli po všetkých typických povrchoch slovenských turistických chodníkov i mimo nich za každého v horách bežného typu počasia.

Dizajn a konštrukcia v praxi

Terrex Fast R Mid pôsobí na prvý pohľad viac ako športová, než outdoorová obuv, v čom nás utvrdzuje aj nápadný design. Výrobca ich odporúča najmä na rýchly pohyb v horách, čo vysvetľuje použitie nápadného športového vzhľadu. Práve dizajn a najmä farby dali dosť zabrať mojej povahe, nič také žiarivé som na sebe predtým ešte nemal. Nápadná kombinácia bielej a krikľavej žltej na sýtomodrom podklade plus neprehliadnuteľná novota topánok, ma pri prvom nosení nútila hľadať nejakú blatistú mláčku, aby som ich aspoň takto mierne desaturoval. Po dlhšom nosení je dojem príjemnejší, sčasti preto, že nepôsobia tak novo a aj preto, že som si na ne zvykol. Čiže, keď to zhrniem, tak nápadný dizajn je hneď prvá vec, ktorá môže spôsobiť u bežného turistu jednu z foriem "ohŕňania nosom". Teda minimálne u mňa sa to prejavilo, ženský pohľad na vec môže byť však úplne iný, preto pripájam aj dojmy svojej polovičky.

Konštrukčne niet topánkam čo vytknúť. Na nohe sedia perfektne a sú doslova šité na mieru, preto dôrazne odporúčam obuv poriadne vyskúšať. Sú síce ľahké a mäkké, ale je potrebné, aby nikde netlačili. Nosením sa síce do istej miery prispôsobia tvaru nohy, avšak ak niekde „omínali“ ako nové, nezmení sa to ani po dlhšom nosení. Spracovanie je už na prvý pohľad kvalitné a ani po detailnejšom prezeraní sme neobjavili neduhy typu neukončené stehy a nepresne zlepené časti, ktoré sa často objavujú aj u zvučných značiek vyrábajúcich v Číne. Použité materiály sú naozaj kvalitné, čo sa odráža aj v nie práve najnižšej cene výrobku. Cenu však určite ovplyvnilo použitie rôznych technológií sústredených najmä v podrážke. Do akej miery sú vylepšenia účinné si napíšeme neskôr, mňa však hneď zaujala masívna delená päta, oddelená od zvyšku podrážky prekrytá tenkou gumou. Pod gumou tak vznikol priestor ideálny pre usádzanie špiny a blata, ktorý by mohol po zanesení znefunkčniť pohyblivosť päty. S podozrením na prvú konštrukčnú slabinu nazvanú vylepšením, som podrážkam pod pätou venoval v teréne zvýšenú pozornosť. Našťastie sa moje pôvodné scenáre nepotvrdili, no každý, komu záleží na dokonalej čistote topánok, bude pravdepodobne medzierku pod pätou nenávidieť.
Šnurovanie funguje spoľahlivo. Po pár kilometroch sa síce prejavuje mierne povolenie, no vôbec nemá vplyv na pocit z nosenia a ak áno, tak skôr pozitívny, lebo topánka sedí ako má a šnúrky netlačia. Po dlhšom používaní sa objavilo lokálne opotrebovanie textílie jazyka pôsobením šnúrok. Opotrebovanie materiálu zatiaľ nemá dosah na funkčnosť topánky, no hrozí, že sa jazyk časom prederie a vzniknú diery.

Terrex-ky v teréne

Chôdza, rýchla chôdza, beh:

V testovaní počas chôdze a behu si topánky Terrex Fast R Mid počínali veľmi dobre. Miernejší reliéf horstiev typu Slovenské rudohorie a Poľana či hôľne časti Nízkych Tatier im vyslovene sedí. Štupľovitý dezén podrážok, štruktúrou pripomínajúci vzorky pneumatík horských bicyklov, výborne drží na väčšine povrchov a dá sa na ne spoľahnúť aj pri rýchlom pohybe. Gro topánok je podrážka, ktorá by mala absorbovať nárazy v oblasti päty pri dopade a naopak podporovať odrazy nohy od zeme a podobne. Rôznymi podobnými vylepšeniami a technológiami sa nás snažia zlákať marketingové oddelenia všetkých značiek a v tomto prípade sa tiež oplatí radšej držať pri zemi. Podrážka s použitou technológiou Adiprene je príjemne mäkká, no nič extra špeciálne sme tu nezaznamenali, naopak systém Formotion použitý v oblasti päty má čo-to do seba a naozaj dobre absorbuje nárazy najmä pri behu, strmom klesaní a na dlhých asfaltkách. Pozitívne sa pri chôdzi prejavil vyvýšený členkový lem. Nie je síce tuhý ako na iných turistických topánkach, no dodá kroku istotu v zložitejšom teréne a topánky nezbierajú toľko smetí a kamienkov, ako je to bežné pri polovičných. Topánky sú priam predurčené pre aktívny pohyb po horách a výborne sa osvedčili na dlhých celodenných túrach naľahko.

Skaly a neupravený terén:

Okrem bežných povrchov okúsili Terrex-ky aj vlhké skaly Slovenského raja, Muránskej planiny a Nízkych Tatier. Na suchej skale sa topánky držali celkom slušne, pošmyknutia som zaznamenal len na doslova vyleštenom vápenci v Slovenskom raji. Problémy začínajú, keď topánky narazia na mokré skaly. Chôdza sa stáva neistou a na mokrom vápenci sa v nich naozaj šmýka. Na lezenie, či ferraty obuv neodporúčam ani za sucha. Ďalší problém, na ktorý topánky narazili, sú veľmi strmé traverzové chodníky a strmé traverzy vo voľnom teréne. Vzhľadom na ich mäkkú "plátenú" konštrukciu sa zdá, akoby noha „utekala“ z podrážky do boku, podobne ako pri sandáloch.

Blato, voda, sneh:

Odolnosť zvršku s membránou GoreTex sme testovali priebežne počas celého obdobia nosenia. Najprv to boli len mláky a mokrá tráva. Topánky nepremokli. Potom nasledovalo celodenné mrholenie s rôznym terénom (zem, štrk, tráva, asfalt), ani tu topánky nepremokli. Nasledovala séria celodenných májových dažďov (5- až 6-hodinové túry v mokrej tráve a v lese) a topánky taktiež odolali, aj napriek tomu, že sme ich počas obdobia testovania vôbec neimpregnovali.
 Riedky dezén podrážok dobre zvláda blatistý terén a mokrý sneh, no pri strmých došľapoch počas behu sa pošmyknutiam nevyhnete.
 Konštrukčne sú topánky určené najmä na sezónu od jari do jesene, lebo nie sú zateplené, no na tréningové aktivity sa dajú využiť aj počas miernej zimy. V chladných daždivých dňoch, v jesenných mrazoch a v zime sa objavil problém s kondenzáciou pár na vnútornej strane membrány. To najmä pri rýchlom prechode zo zimy do tepla a opačne a výsledkom boli vlhké ponožky.

Pár dámskych postrehov navyše

Na rozdiel od pánskeho modelu sú dámske farebné kombinácie menej nápadné. Dokonca musím skonštatovať, že sa mi dámsky model veľmi páči a nemusela som (ako moja polovička) behať po blate, aby som zamaskovala ich zjavnú novotu. Práve naopak. Mám vo zvyku správať sa k veciam šetrne a aj v prípade obuvi mám rada, keď mi vydrží čo najdlhšie. Údržba topánok je nenáročná a vo väčšine prípadov sa osvedčila obyčajná handrička s teplou vodou. Horšie sa udržiava biela farba na leme podrážky a spomínaná drážka pod pätou, kde treba použiť jemný čistiaci prostriedok.

Konštrukčne a prevedením sú na tom oba modely topánok rovnako, na nohe sedia dobre. Vzhľadom na použitie tenkého textilného zvršku ma prekvapilo, ako pevne pôsobia topánky na nohe. Pri nosení sa prejavil jeden špecifický problém. Mám mierne vystúpený kĺb palca na nohe (Hallux). Zväčša nemám s turistickou obuvou problém, ale počas nosenia som zaregistrovala mierne omínanie v oblasti kĺbu, ktoré spôsobuje umiestnenie ukotvenia očka na prevlečenie šnúrky práve v oblasti kĺbu. V mojom prípade tlačenie nie je výrazné, no pre ľudí s vyšším štádiom ochorenia to môže predstavovať problém, lebo adidas celkovo šije úzke topánky a tomuto modelu chýba polstrovanie zvršku. Topánky sú síce mäkké a vyrobené z tenkých materiálov, no nečakajte, že sa časom nejako výrazne roztiahnu. Celkovo je obuv vyrobená precízne a z kvalitných materiálov. Z hľadiska použitého systému šnurovania sa mi páči jeho jednoduchosť, ktorá jednoznačne urýchľuje obúvanie. Čo mi prekážalo, je klopkanie pútka viazania o špičku topánky aj napriek použitiu gumičky, ktorá ho má fixovať.

Skúsenosti z nosenia v teréne sú identické ako pánsky model, až na ich využitie počas neskorej jesene a zimy. Osobne som citlivejšia na chlad a v týchto podmienkach mi bola v topánkach zima. V daždivých dňoch síce obuv nepremokala, no osobne som dosť zápasila s divným pocitom chladu a falošného vlhka, akoby moje zmysly nechceli uveriť, že topánky naozaj nepremoknú. Musím vyzdvihnúť pohodlnosť nosenia, pričom sa mi ani po dlhých celodenných prechodoch neprejavila bolesť v kolenách. Na vysokohorské túry avšak naďalej radšej uprednostním kožené topánky.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Terrex Fast R Mid sú zamerané jednostranne, len na trailrunningové a športové aktivity v horách, no nie je tomu úplne tak. Svojím charakterom vypĺňajú akúsi pomyselnú „dieru“ medzi turistickými trekingovými topánkami a sandálami. Veľmi sa hodia do letného premenlivého počasia, sú mäkké, veľmi ľahké a nepotí sa v nich noha. Sú ideálne na dlhé celodenné túry rudohorsko-nízkotatranským terénom. Obuv odporúčame ľuďom, ktorí majú problémy s kĺbmi a napriek športovému dizajnu aj starším turistom. Síce neholdujeme dlhým horským maratónom, no môžeme potvrdiť, že Terrex-ky sa hodia na všetky bežecké aktivity a aktívny pohyb.