Cyklotúra Piliš - okolo Vyšehradských vrchov

Dnešnou jazdou navštívime malé maďarské pohorie, ktoré sa dvíha od brehov Dunaja na juhovýchod od Ostrihomu. Vďaka neveľkým výškovým rozdielom, kvalitným asfaltovým cestám, ktoré sú určené zväčša iba cyklistom a dostatočná sieť občerstvovacích zariadení je pohorie priam predurčené pre cykloturistiku. Aby som bol presný, sú to dve pohoria. Južnejšie Piliš (dosahuje najvyšší bod v rovnomennom vrchole výšku 756 m) a severnejšie Vyšehradské vrchy (Visegrádi-hegység). Obe sú súčasťou Dunajsko-Ipeľského národného parku (Duna-Ipoly Nemzeti Park).

leto – 06.07.2006
Maďarsko: Malá dunajská kotlina (Kisalföld) – Podunajská nížina (Duna menti alföld) – Podunajská rovina a Pilis (Piliš/Pilišské/Plešské vrchy) – Vyšehradské vrchy (Visegrádi-hegység)
parkovisko pri Vyšehradskej pevnosti (Visegrádi Fellegvár)
Huta (Pilisszentlélek)
Štúrovo (vlak, bus), bicykel
» mapa momentálne nie je v ponuke

Štúrovo, železničná stanica – Štúrovo – Most Márie Velérie (SK/HU) – Ostrihom (Esztergom) – cesta č. 11 – Basaharc – Pilismarót – Dömös – Gizellatelep – Szoc – Vyšehrad (Visegrád) – vyhliadková cesta Panoráma-autoút – Vyšehradská pevnosť (Visegrádi Fellegvár) – Šalamúnova veža (Salámon tornya) – údolie Apát-kúti völgy – dolinka Szent László völgy – Pilisszentlászló (Svätý Václav/Senváclav) – Buková dolina (Bükkös-patak) – sedlo Király-kúti-kny – Mlynky (Pilisszentkereszt) – sedlo Dva buky (Két-bükkfa-neyreg) – Huta (Pilisszentlélek) – Hoffmannkunyhó – dolina Pilismarót – Pilismarót – Basaharc – Ostrihom (Esztergom) – Štúrovo, železničná stanica (trasa na mape)

Dvojka za štvorkou

S kamarátom Bačom sme sa do týchto končín vybrali na tzv. cyklovander dvakrát. Dnešný opis bude z našej druhej výpravy. V oboch prípadoch sme využili skorý ranný rýchlik z Bratislavy do Štúrova, ktoré bolo naším východiskovým bodom. Takže ešte pred deviatou vystupujeme z vlaku, upravujeme batožinu na nosiče a pomaly sa zakusujeme do prvých kilometrov dnešnej etapy. Mostom Márie Valérie prekračujeme našu veľrieku a už sa motáme v ostrihomských uličkách. Je sobota, takže nevynechávame prehliadku miestneho trhoviska, kde okoštujeme zopár domácich výrobkov. Potom vykľučkujeme von z mesta smerom na východ, kde nás po ľavej strane sprevádza Dunaj a sprava sa dvíhajú prvé svahy pohoria Piliš (Pilis). Naša jazda vedie po štátnej ceste č. 11, kde je našťastie riedka premávka. Vietor v chrbte, cesta rovinka – v cyklistike netradičná kombinácia (hahaha) – a tak kilometre naskakujú. Prechádzame dedinky Pilismarót, Dömös a po 30 km sme vo Vyšehrade (Visegrád). Mestečko sa stalo známym v roku 1991, kedy predstavitelia V4 (Česko-Slovenska, Poľska a Maďarska) obnovili spoluprácu štyroch národov v rámci európskej integrácie. Pôvodné spoločenstvo Vyšehradskej skupiny – kráľov Čiech, Poľska a Rakúsko-Uhorska - zasadalo v tomto meste v roku 1335. Ale vráťme sa k našej jazde.

Cyklokrosová vložka

Na prvej odbočke mierime vpravo proti toku miestneho potoka, z ktorého neskôr v stálom stúpaní odbočujeme vľavo na Panoráma-autoút, čiže vyhliadkovú cestu ku Vyšehradskej pevnosti (Visegrádi Fellegvár). Týči sa na kopci vo výške 328 m n. m. a z jej hradieb je nádherný výhľad do údolia Dunaja. Vďaka víkendu je na parkovisku plno autobusov a celý hrad je obložený turistami. V ruchu sa necítime vo svojej koži, tak si len doplníme vodu do fliaš a spúšťame sa nádherným zjazdom k Šalamúnovej veži (Salámon tornya), ktorá je súčasťou dolného hradu, na východnom okraji mesta. Proti toku Dunaja prechádzame Visegrádom a vraciame sa opäť na odbočku tentokrát vľavo, do údolia Apát-kúti völgy. V stálom stúpaní smerujeme na juh a na prvom rázcestníku dostáva Bača nápad. Skráťme si to údolím priamo po turistickej značke. Z mapy som nevyčítal žiadne hroziace nebezpečenstvo, tak som prikývol. Opúšťame asfaltku, ktorá sa v ľavom svahu štverá na juhovýchod, a lesnou cestičkou po červenej značke stúpame proti toku potoka. To sme v dolinke Szent László völgy, ktorá sa po chvíľke mení na tiesňavu a nedobrovoľne zosadáme z bicyklov, ktoré najprv tlačíme, neskôr prenášame cez potok, kamene či popadané konáre. Z pohodovej jazdy sa stáva Camel-trophy a mne chýba v ruke iba mačeta. To som sa zasa dal na niečo nahovoriť. Našťastie útrapy netrvajú dlho a chodník nás vyvádza von z lesa. Stúpanie skončilo, a tak opäť sadáme do sediel.

Tri vlajky a osem gulášov

Prvé záhrady, políčka a blížiace sa domčeky nám zvestujú, že sme v dedine, ktorú poznáme z predošlej „výpravy“ – Pilisszentlászló (Svätý Václav/Senváclav). Na miestnom úrade visia tri vlajky – maďarská, slovenská a EÚ a pod nimi slovenský názov Senváclav. Pivo a niečo pod zub si dávame v tunajšej Jánošíkovej krčme. Oddýchnutí a osviežení pokračujeme v našej jazde. Asfaltkou v stálom prudkom stúpaní smerom na juh opúšťame v náručí hôr učupenú dedinku. Na jej konci míňame reštauráciu Kisrigó, na ktorú máme veľmi dobré spomienky. Pri našej prvej návšteve sme mali šťastie, že sa tu práve konal „gulášový festival“ a za prijateľnú cenu sme mohli ochutnať z ôsmich druhov gulášov. Priznám sa, že som vtedy po treťom nevládal jesť a nieto ešte šliapať do pedálov.

Teraz vchádzame do lesa, kam je vjazd motorovým vozidlám zakázaný. Toto chcela naša strana a vláda... teda my dvaja, pokoj od áut a čistý vzduch. Po miernom klesaní na prvom rázcestí odbočujeme vpravo na západ proti toku potoka Bükkös-patak a ako na horskej dráhe znova do kopca. V sedle Király-kúti-kny je veľké rázcestie. Na severozápad vedie cesta do dediny Dömös, na západ stredom pohoria do Pilismarót a na juh naša cesta do Mlyniek (Pilisszentkereszt). Štvrtou, ktorou sme sem prišli, sa dá ísť na východ do mestečka Szentendre, ležiace na úpätí pohoria na pravom brehu Dunaja. Odtiaľ by do Pešti aj kameňom dohodil.

Ku Švejkovi

Naša cestička chvíľu stúpa, nečudo, veď traverzujeme východné svahy kopca Dobogókö (Chotárna skala, doslova Tlčúci kameň), ktorý je najvyšším bodom pohoria Vyšehradských vrchov (Visegrádi-hegység). Následne si vychutnávame zjazd, ktorý končí napojením sa na štátnu cestu priamo pri vstupe do obce Mlynky (Pilisszentkereszt). Vynechávame ju a vyrážame vpravo do posledného stúpania dnešného dňa, a to do sedla Dva buky (Két-bükkfa-neyreg). V sedle je tiež významná križovatka ciest. Vpravo sa ide do rekreačnej oblasti Dobogókö, ktoré je vyhľadávaným miestom turistov, vďaka skale rovnakého mena, z ktorej je široký výhľad do okolia a tiež vraj kvôli silnému zdroju energie. Vľavo za rampou vedie asfaltka na vrchol Pilisu (kde sú pozostatky raketovej základne z čias vojsk Varšavskej zmluvy) a priamo naša nadol do obce Huty (Pilisszentlélek). Na záver dňa i dnešnej jazdy je zjazd čerešničkou na torte. Aspoň nám presuší prepotené dresy. V Hutách končíme v nám dobre známej krčme „U Švejka“, kde sa dá s krčmárom dohovoriť po slovensky. Ceny sú prijateľné, krčmár starý známy, ako aj niekoľko štamgastov. Družnej nálade nič nechýba a môžeme dostatočne spláchnuť prach z ciest či už penivým mokom alebo vínnym strikom. Po záverečnej nás krčmár necháva v útrobách pohostinstva aj s našimi tátošmi, kde sa ukladáme do spacákov na karimatky.

Návrat

Ráno ešte pred otváracími hodinami stihneme zahladiť stopy po našom nocľahu a vykonať rannú hygienu. Ústnu, ako inak, tekutou zubnou pastou značky barackpálinka. Paštétové chleby zalejeme tradičným turkom, aj keď vieme, že káva nie je ideálny nápoj cyklistov (vraj je močopudná), ale čo už. Zvyk je zvyk. Doplníme bidony čistou pramenistou a hurá do sediel. Z Hút stúpame cyklistickou asfaltkou smerom na sever až na hrebeň pohoria odkiaľ nás čaká nádherný dlhý zjazd údolím potoka Pilismarót až do rovnomennej dediny. Tu sa vraciame na cestu č. 11, ktorou sme sem prišli. A tak ako to spieva Wabi Daněk v jednej pesničke: „... a je tu konec víkendu a všechno jako v obráceným filmu...“ Teraz popri autách ťaháme na západ cez Ostrihom a Dunaj do Štúrova. Pred odchodom vlaku stihneme v jednej reštike tradičné halászlé a jedno slovenské točené. A ako by klasik povedal: „Bola to taká pekná bodka za naším cyklovandrom.“

Sumár

Trénovanejší či zdatnejší cyklisti by celý okruh (cca 102 km) hravo zvládli za 1 deň. Odporúčam vynechať našu cyklokrosovú vložku údolím Apát-kúti vőlgy – tým pádom sa to dá absolvovať aj na cestných bicykloch. Z Vyšehradu treba zostať na asfaltke smerom na Szentendre a na prvom rázcestí odbočiť vpravo do Pilisszentlászló (Svätý Václav/Senváclav).

Podľa priloženej jednoduchej schémy ciest, v spomínanej oblasti sa dajú naplánovať rôzne varianty okruhov. Zhodou okolností sa na Hikingu objavilo dosť reportáží z túr v pohorí, preto som neopisoval už spomínané zaujímavosti, ktoré stoja za návštevu.

1. deň: 72 km, 1160 výškových metrov;
2. deň: 30 km, 110 výškových metrov.
Odporúčaná turistická mapa: Pilis, Visegrádi-hegység č. 16 od maďarského vydavateľstva Cartographia