Výhľad z Pezinskej Baby, za Korenným vchom, na modrej značke
Výhľad z Pezinskej Baby, za Korenným vchom, na modrej značke Zatvoriť

MTB Hrebeňom Malých Karpát na Pezinskú Babu

Pezinská Baba (527 m) je sedlo v hlavnom hrebeni Malých Karpát, ktorým prechádza Štefánikova magistrála (súčasť medzinárodnej európskej trasy E8). Areál je strediskom zimnej a letnej turistiky. Okrem toho, že je tu lyžiarsky a bežkársky areál, križujú sa tu viaceré turistické a cykloturistické trasy.

1 deň
leto – 14.08.2014
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty) a Záhorie (Záhorská nížina - Borská nížina)
Biely kríž (bufet Včelín), Pezinská Baba (chata), Félixova studnička
Bratislava (vlak, bus, MHD) Záhorská Bystrica (bus, MHD)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Ja aj manžel veľmi radi bicyklujeme. Nie vždy sa ale zhodneme na cieli cesty. Ja mám rada cyklotrasy, na ktorých ma čakajú zaujímavé miesta. Nakoľko som dlhé roky mávala crossový bicykel, mám rada aj asfaltku a cyklotrasy po rovine. Manžel ale potrebuje kopce - „stupáky“. Bicyklovať po rovine a asfaltke odmieta. Pezinská Baba bola dlho cieľom jeho navrhovaných cyklotúr.

Záhorská Bystrica – Kačín – Malý Slavín – Biely kríž - Salaš – Kozí chrbát – Tri kamenné kopce – Pezinská Baba - Žilová – Salaš – Medené Hámre – Borinka – Stupava – Záhorská Bystrica

Záhorská Bystrica – Kačín – Malý Slavín – Biely kríž

Tak sme v jeden deň vyrazili. Počasie bolo ideálne na cyklotúru. Nebolo zamračené, s prísľubom dažďa, a nebol ani deň, kedy sa kúpeš v pote z rozpáleného slnka. Vyrážame zo Záhorskej Bystrice. Z dedinky je viacero spôsobov, ako sa dá dostať do Malých Karpát, nakoľko leží priamo pod nimi. My si vyberáme žltú cyklotrasu, ktorá má najmiernejšie stúpanie. Tak prídeme na Kačín. Nedávame si v miestnom bufete, Lesanke, pivko, ale pokračujeme ďalej. Čaká nás ešte dlhá cesta. Bicyklujeme lesom, až prídeme na rázcestie, kde keď zabočíme vpravo, prídeme na odbočku, ktorá nás dovedie na Malý Slavín. Posledný rok je Bratislavský lesopark veľmi dobre preznačený, skoro na každej križovatke sa dajú nájsť smerovníky. Je tu teda možnosť vždy si vybrať z viacerých ciest.

Na smerovníku na Malom Slavíne si vyberáme smer Pezinská Baba. Nemáme síce so sebou mapu, ale na veľa miestach v Bratislavskom lesoparku sa dajú nájsť tabule s mapami. Manžel si jednu fotí do mobilu, len pre istotu... Cesta je miestami mierne do kopca, potom klesá a opäť ide mierne do kopca. Tesne pred Bielym krížom sa napájame na asfaltku. Vieme, že na Bielom kríži čapujú dobré pivko a majú pagáče, preto si veľmi radi dávame pauzu. Na lúke je pár cyklistov. Na pravej strane lúky pribudla drevená zastrešená besiedka s lavičkami a so stojanmi na bicykle. Predtým nebola možnosť, v prípade náhleho dažďa, sa nikde na lúke schovať pod strechu. Maximálne na terase zavretej chaty Klinec, takže zastrešená besiedka je fajn. Nakoľko je ale po bokoch otvorená, prudký dážď s vetrom by turistu alebo cyklistu zmáčal aj tak.

Salaš – Kozí chrbát – Tri kamenné kopce – Pezinská Baba

Pozrieme si ešte diviaky, ktoré pri horárni chovajú a napojíme sa na zelenú cyklocestu s názvom Green Bike Tour, ktorá ide súbežne s červenou turistickou značkou. Ako zaujímavosť sa dá vidieť Jurské jazero. Je to horské, trvalo zamokrené rašelinisko so zaujímavou flórou a faunou, ktoré bolo za prírodnú rezerváciu vyhlásené v roku 1988. Dreveným mostíkom križujeme potok a sme na križovatke s modrou turistickou značkou, Salaš. Cesta je celkom zaplnená cyklistami, stretli sme aj zahraničných. Peších turistov veľmi nestretávame. Kvôli povesti, ktorú má trasa, že je to „highway“, kde treba cikcakom uhýbať cyklistom, ich sem asi ani veľa nechodí.

Terén je vlnitý, krátke kopce striedajú krátke zjazdy. Treba si dávať pozor, nakoľko po častých dažďoch "monzúnového leta" je v lese veľa mlák, ktoré treba radšej obísť. Krátkym stúpaním sa dostávame na Kozí chrbát, kde križujeme zelenú turistickú značku. Pokračujeme na Somár, kde sa vďaka nízkemu porastu mladiny otvárajú prekrásne výhľady do okolia. Za Somárom sa vnárame do lesa a cesta nás dovedie na Tri kamenné kopce, kde je križovatka s modrou trasou a rampa zabraňujúca vstupu do vojenského obvodu Záhorie. Nemáme v pláne sem vstupovať, chceme pokračovať ďalej na Pezinskú Babu.

Konské hlavy (649 m) je najvyšší bod dnešnej trasy. Treba si dať pozor na dosť prudký zjazd rozbitou cestou. Nakoľko sa mi pri intenzívnom brzdení šmýka koleso, rozhodujem sa zísť z bicykla a radšej ísť dole kopcom povedľa neho. V protismere, tiež idúc povedľa neho, tlačia bicykel cyklisti do kopca. Som rada, že cestu späť máme naplánovanú inou trasou a inkriminovaný stupák obídeme. Zjazdom sa dostávame na Pezinskú Babu. Zamierime rovno do reštaurácie Korenný vrch, kde si dávame vynikajúcu fazuľovú polievku a pitie.

Žilová – Salaš – Medené Hámre – Borinka – Stupava – Záhorská Bystrica

Po obede pokračujeme ďalej po cykloznačke Green Bike Tour, ktorá teraz ide súbežne s modrou turistickou značkou. Chvíľu stúpame do kopca, potom ale klesáme miernym zjazdom, až po značku Žilová. Tu sa odpájame z Green Bike Tour, nakoľko sa nám nechce klesať do Limbachu. Máme v pláne ísť po žltej turistickej značke, takže dúfame, že bude cyklisticky prejazdná. Na naše príjemné prekvapenie je to široká cesta, značená dokonca žltou cykloznačkou. Vedie okolo chatovej oblasti Kolárske (Reisinger). Jej pôvod sa tiahne ešte do čias panovania Márie Terézie, ako si môžeme prečítať na informačnej tabuli. Malé kamenné domčeky si vtedy postavili nemeckí drevorubači, tzv. „huncokári“ (v nemčine Holzhauer = drevorubači). Dnes sú tu chaty, okolo ktorých je veľa ovocných stromov. Mnohé z nich ako pozostatok po „huncokároch“, ktorí okrem ovocných stromov mali aj záhradky a chovali domáce zvieratá. Dnes je chov hospodárskych zvierat zakázaný, nakoľko ide o rekreačnú oblasť.

Stále mierne stúpame, až prídeme k horárni Šenkárka. Kúsok od nej sa nachádza besiedka, kde si dávame pauzu. Opúšťame žltú turistickú značku a napájame sa na modrú, ktorou sa dostaneme na červenú Štefánikovu magistrálu a zároveň na zelenú Green Bike Tour. Tu sme dnes boli, je tu spomínaná cesta so závorou do vojenského obvodu Záhorie. Sme prekvapení, ako šikovne sme obišli nepríjemné stúpanie na Konské hlavy. Cesta po žltej trase nám prišla kratšia a oveľa príjemnejšia ako hlavná cyklocesta, ktorou sme išli na Pezinskú Babu. Aj z toho dôvodu, že tu nie je veľa cyklistov, ju môžeme len odporúčať.

Bicyklujeme známymi trasami cez Somár a Salaš. Tesne za Salašom sa odpájame z lesnej cyklocesty a napájame sa na asfaltku. Mierne stúpame do kopca, začíname byť unavení, preto s radosťou privítame osvieženie pri Félixovej studničke. Zaujímavosťou prameňa je nápis: "FELIXOVA. Zhotovil Felix Hanke roku 1936". Podľa príspevkov, ktoré sme si až neskôr, doma, prečítali v diskusii pri fotografii, Félix striešku nad studničkou zhotovil až okolo roku 1980. Predtým tu vraj bola len kamenná rúra, z ktorej vytekala voda. Na základe čoho je uvedený údaj 1936, nevieme.

Pokračujeme ďalej a asfaltkou sa napojíme na modrú značku. Pôvodne sme mali v pláne odtiaľto ísť lesnou cestou, len zisťujeme, že na stúpanie do kopca sme príliš unavení. Príjemné klesanie asfaltkou na Medené Hámre láka viac, a tak volaniu podľahneme. Z Medených Hámrov ideme cez Borinku do Stupavy. Cykloznačka nás vedie hlavnou cestou, áut ale nechodí veľa a úsek poznáme. V Stupave nejdeme krížom cez mestečko, radšej si cestu spríjemňujeme prejazdom stupavského parku. Až za ním sa napájame na rušnú cestu vedúcu domov, do Záhorskej Bystrice. Tiež je možnosť využiť cyklocestu, vedúcu cez chatovú oblasť medzi Stupavou a Mariankou. No vieme, že po hlavnej ceste budeme doma skôr, tak unavení trochu plynov z výfukov a ruchu áut zvládneme.

Zhrnutie

Za sebou máme krásny cyklistický deň príjemnými lesnými cestami a hrebeňom Malých Karpát. Naše celkové stúpanie bolo cez 1600 metrov (medzi najvyšším a najnižším bodom len 474 m). Boľavé nohy nám neprekážajú a povznášajúci pocit z dnešného „videného a zažitého“ si budeme ešte dlho pamätať.

Odporúčaný sprievodca: Najkrajšie cyklistické okruhy–juhozápad vrátane mapy