Test Batoh Lowe Alpine Axiom Cerro Torre 65

Batoh, ktorý si predstavíme, ma svojím zjavom zaujal už v zabalenom stave, a tak som sa s chuťou pustil do objavovania jeho vlastností. Axiom Cerro Torre je všestranný veľkoobjemový batoh určený na viacdňové trekingové aktivity a cestovanie. Zjednodušene by sa dal charakterizovať ako multifunkčný univerzál, na prvý pohľad nie príliš technickej konštrukcie. Po jeho prvotnom pokusnom naplnení vankúšmi a paplónom som netrpezlivo sledoval kalendár s termínom plánovanej túlačky Veporskými vrchmi, aby som ho vyskúšal v teréne.

Výrobca
Farebné kombinácie
modrá, žltá, zelená, čierna
Páči sa mi
integrovaný odnímateľný batôžok, veľké bočné vrecká na bedrovom páse, bedrový pás prispôsobujúci sa anatómii chôdze, riešenie prichytenia pláštenky na batoh, kvalitné a precízne spracovanie batoha, predné uško na prenášanie, prídavné popruhy
Nepáči sa mi
kratšie bočné popruhy, poloha a veľkosť očiek ukotvenia paličiek, pláštenka robená „napresno“, kratšie zadné uško na prenášanie, zipsovanie priehradky medzi komorami len cez spodnú komoru, chýbajúce pútko pre zavesenie vodného rezervoáru v malom batôžku
Ostatné info
obal na vodný rezervoár sa dá použiť ako samostatný batôžok
Infocena
Obchody
asolo.sk$ret

Aktualizácia 01.07.2015
Po intenzívnom 8-mesačnom testovaní bola pridaná časť Skúsenosti z dlhšieho používania a Záver.

Dizajn a konštrukcia

Axiom Cerro Torre je batoh dvojkomorovej konštrukcie s masívnym chrbtovým systémom prekrytý odnímateľným vrchlíkom. Má rúrovitý až súdkovitý tvar, čiže nejde o žiadnu „hruštičku“. Jednotlivé komory sú od seba oddelené textilnou priehradkou s malými otvormi pri začiatku a konci zipsu pre vhodnejšie uloženie dlhých tenkých predmetov. Žiaľ, priehradka sa dá pohodlne odzipsovať len cez vstup spodnej komory. Vstup spodnej komory je riešený, ako u väčšiny batohov podobného typu, zatvárateľný masívnym zipsom. Horná komora je prístupná cez dva vstupy - klasický horný vstup s veľkým golierom 20 l nadstavby s dvomi zdrhovadlami a predný vstup uzatvárateľný masívnym zipsom. Ušká na zipsoch pripomínajú kotvičky a dajú sa pohodlne uchopiť aj v rukaviciach. Vnútro hornej komory nie je delené žiadnymi prepážkami. Typický priestor pre vodný vak je v tomto prípade nahradený integrovaným odnímateľným batôžkom, ktorý sa dá použiť pre najnutnejšie veci na krátky výlet bez ťažkej batožiny. Batôžok sa dá v prípade potreby prichytiť k batohu aj z von pribalenými popruhmi na prichytávanie rôzneho vybavenia a vodný rezervoár je možné do batoha zavesiť bez neho na maličký zapínací popruh. Otvor pre vyvedenie hadičky vodného vaku je umiestnený nad pravým plecom.

Na vonkajšej strane batoha nájdeme dve bočné elastické vrecká a predné vrecko umiestnené nad predným vstupom, uzatvárateľné pogumovaným zipsom. Vstup do spodnej komory je poistený dvomi kompresnými popruhmi a polstrovaný lem predného vstupu je spevnený v spodnej časti vpredu dvomi krátkymi popruhmi a v hornej časti dlhšími popruhmi, ktoré siahajú až ku chrbtovému systému. Všetky popruhy sú odopínateľné. Okrem spomínaných popruhov nájdeme ešte dva bočné, vedené cez bočné elastické vrecká. Tie sú vybavené zaujímavým háčikom pre možnosť odopnutia a následnej zmeny vedenia kompresných popruhov vnútrom elastických vreciek. V prednej časti batoha zhruba na úrovni bočných spodných popruhov nájdeme očká na uchytenie čakanov, ktoré sa dajú zafixovať pomocou gumičiek so zdrhovadlami umiestnenými v hornej časti lemu predného vstupu. Obvod predného vrecka je navyše doplnený štyrmi očkami pre uchytenie karimatky alebo stanu a praktickým úchopom pre prenášanie batoha. Pod vrchlíkom sa nachádza dostatočne dlhý popruh vhodný napríklad na uchytenie lana alebo kompresiu plnej nadstavby.

Pri pohľade na spodnú stranu batoha nájdeme gumené očká s plastovými úchytmi pre paličky a vstup ku pláštenke. Pláštenka je odnímateľná a bez problémov sadne aj na batoh s 20-litrovou nadstavbou. Na batohu sedí stabilne a pevne. Môže za to gumové sťahovanie so zdrhovadlom a šikovné gombíky, ktorými sa dá pláštenka pripnúť zboku pri chrbtovom systéme. To umožňuje napr. pri daždi odkryť len časť batoha bez toho, aby z neho spadla celá pláštenka.

Vrchlík je dostatočne veľký a tvoria ho dva priestory na odkladanie drobností. Väčší priestor je prístupný z vonkajšej strany na zadnej časti, je uzatvárateľný zipsom schovaným pod lemom. Do menšieho priestoru je prístup zo spodnej časti vrchlíka. Jeho súčasťou je SOS panel a kľúčenka, ktorá sa dá pretiahnuť do obidvoch priestorov. Vrchlík je o batoh prichytený štyrmi popruhmi, z čoho predné sú odopínateľné a zadné len prevliekacie.

Tak a konečne sme pri tom, čo robí z batoha batoh. Je to chrbtový systém Axiom+, ktorý mi hneď „udrel do oka“. Pôsobí poriadne minimalisticky, je tvorený veľkou anatomicky tvarovanou doskou, polstrovanou po celej ploche s horizontálnymi líniami na odvetrávanie potu. Povrchový materiál by údajne nemal zachytávať sneh a ihličie. Ramenné popruhy sú prichytené v "zárezoch" v hornej časti systému. Nastavovanie systému je tiež zaujímavé. Ovláda sa dvomi lankami vyčnievajúcimi zo systému nad bedrovým pásom, pričom pravou rukou si systém odomykáte a zamykáte a ľavou rukou nastavujete výšku ramenných popruhov priamo na chrbte. Polstrovaná doska pôsobí nepoddajným dojmom, no je ohybná podľa horizontálnych línií a prispôsobuje sa tvaru chrbta. Pružnosť je dosiahnutá tvarovanou, pravdepodobne oceľovou výstužou zo 4 mm tenkej guľatiny. Výstuž súčasne tvorí vodiaci skelet nastavovania systému schovaného v zadnej stene a nedá sa z batoha vybrať.

Masívny bedrový pás je stavaný na veľkú záťaž, je pohodlne polstrovaný a pohyblivý tak, aby sa prispôsobil anatómii tela počas chôdze. Pohyb pásu je ešte možné doladiť bočnými stabilizačnými popruhmi. Bedrový pás sa napriek svojej pohyblivosti nedá z batoha sňať. Na oboch vonkajších stranách pásu sú umiestnené praktické vrecká, do ktorých pohodlne vmestíte peňaženku či veľký telefón.

Ramenné popruhy sú dostatočne polstrované a tuhé, okrem miesta spojenia so systémom sú s batohom prepojené hornými stabilizačnými popruhmi a spodnými popruhmi na nastavenie dĺžky. Na obidvoch popruhoch nechýbajú gumičky na prevlečenie hadičky vodného vaku a samozrejme hrudný popruh s píšťalkou. Jediné, čo som doposiaľ ohľadne zadnej stavby batoha nespomenul, je uško pre jeho prenášanie. Ten je pri základnej litráži zbalenia sčasti schovaný pod vrchlíkom, čo znepríjemňuje plynulé uchopenie. Celkovo by som privítal, keby bol väčší.

Batoh Lowe Alpine Axiom Cerro Torre je vyhotovený z kvalitných materiálov Trishield GRID a N420 a precízne spracovaný. Zipsy a pracky nesú logo YKK. Je určený pre záťaž 25 až 35 kg a výrobcom udávaná hmotnosť batoha je 2,6 kg. Keď som ho doma odvážil, hodnoty boli mierne odlišné: hmotnosť kompletného batoha bola 2,70 kg, batoh bez prídavných popruhov a batôžka na vodný rezervoár vážil 2,55 kg, bez prídavných popruhov, batôžka a bez pláštenky vážil 2,43 kg. Celková hmotnosť vyšla síce o niečo vyššia, než udáva výrobca, no vzhľadom na jeho veľkosť a použité materiály stále predstavuje štandard vo svojej kategórii.

Prvé dojmy z terénu

Batoh som „prevetral“ na trojdňovom putovaní zákutiami Veporských vrchov, navštívili sme spolu Slovenský raj a nevyhol sa pár vynáškam materiálu. Aj vzhľadom na moju nízku postavu (168 cm) mi chrbtový systém sedí, pričom ešte nie je na minime nastavenia. Systém nastavovania na chrbte funguje aj pri plne naloženom batohu. Pri balení je dôležité dbať na rozmiestnenie hmotnosti materiálu, lebo bedrový pás je mierne pohyblivý a pri nesprávne zbalenom batohu môže ťahať do strán. Pohyb pásu sa dá zmierniť stabilizačnými popruhmi. Mňa pri chôdzi vôbec nerušil, naopak pri ťažkej vynáške a dlhej chôdzi som konečne nemal odraté bedrá, ako od pevného bedráku. Ako som spomínal, ide o kvalitný univerzálny batoh, ktorý si získal moje sympatie, no predsa sa na ňom nájde pár drobných nedostatkov, ktoré sa chronicky pravidelne vyskytujú u mnohých výrobcov v tomto segmente. Zaujali ma možnosti odopínania a prepínania bočných popruhov, vo všeobecnosti však popruhy považujem za krátke. Ak chcete primontovať k batohu karimatku zboku, treba tak robiť už počas balenia batohu, kým je ešte poloprázdny. Ďalší detail, ktorý by som dizajnérom vytkol, je umiestnenie očiek na paličky na samotnom dne batoha. Uchytené paličky tým pádom trčia a zavadzajú pri ukladaní batoha. Taktiež by som na nich privítal dlhšie gumičky, lebo pri pripínaní na plný batoh kladú paličky so snehovým tanierom veľký odpor. Pláštenka je vyriešená super, no okrem batoha pod ňu zmestíte maximálne paličky. Mohla by byť o čosi väčšia. Naopak vítam priestranné bočné vrecká na bedrovom páse a integrovaný multifunkčný batôžok.

Batoh Cerro Torre Axiom+ od Lowe Alpine je celkovo slušne navrhnutý a prepracovaný do najmenších detailov, dokonca aj dobre vyzerá. Sám som zvedavý na to, ako dopadne jeho dlhodobejšie testovanie, najmä čo sa týka použitého materiálu a technológie na chrbtovom systéme, celkového správania sa v zimných podmienkach, takisto na to, či sa napríklad „nerozgajdajú“ elastické vrecká a podobne.

Skúsenosti z dlhšieho používania

V novembri sme si predstavili veľkoobjemový batoh Lowe Alpine Cerro Torre 65 -85. Prichádzame po jeho zhruba osem mesačnom používaní. Prvé dojmy sa v zásade nezmenili oproti predstaveniu, tak sa k nim nebudem vracať. Testy prebiehali v horstvách spomenutých v recenzii. Počas testovacieho obdobia som batoh vláčil častejšie, ako je na takýto objem bežné, či už plný, preplnený, alebo poloprázdny. Svoje testovacie poznámočky z 8 mesačného obdobia používania som zhrnul do niekoľkých odstavcov nižšie.

Opotrebovanie materiálu

Osem mesiacov používania je pre testovanie opotrebovania materiálov u batohov tohto typu krátka doba. Aj po kratšom používaní sa však zvyknú objaviť zárodky možného opotrebovania. Počas nosenia Lowe Alpine Cerro Torre som s nezaregistroval žiadne vŕzganie ani podobné zvuky namáhania materiálu. Zatiaľ sa nepotvrdili ani moje obavy, že krátke gumičky pre uchytenie paličiek po čase povolia. Držia pevne, no sú na doraz. Skúmanie miest upevnenia popruhov a bedrového pásu po vynáškach a túrach nepreukázalo žiadne náznaky opotrebovania alebo odierania. Pri mojich starších batohoch sa najčastejšie šúchavali ramenné popruhy o bedrové pásy a predrali ich až po plastovú výplň, tu k tomu nedochádzalo. Celkovo batoh stále pôsobí novým dojmom a zatiaľ na ňom „nekričia“ nečistoty z používania.

Chrbtový systém

Prvá činnosť už pri skúšaní nového batoha je nastavenie chrbtového systému, ak sadne, už s ním málokto výraznejšie manipuluje. Lowe Alpine požíva systém Axiom s možnosťou manipulácie s plne naloženým batohom na pleciach. Vyskúšal som to niekoľko krát aj s veľkým zaťažením a funguje. Viac ma však zaujímalo, ako po tých pár mesiacoch používania vyzerá plastová mechanika chrbtového systému zvnútra. Mechanika je schovaná pod zipsom v chrbtovej časti batoha a je vytvorená
z viacerých plastových komponentov. Odporúčam sa v nej nešprtať, lebo pre technicky menej zručného človeka by mohol byť problém ju späť zložiť. Pre nastavenie výšky popruhov slúži plastová časť s akousi ozubenou osou, ktorú zaisťuje západka ovládania. Na zúbkoch ani na západke nebolo vidieť znaky používania ani po ôsmich mesiacoch a niekoľkých opakovaných nastavovaniach systému s plne naloženým batohom. Plast, z ktorého je mechanizmus vytvorený, si zachovával svoju pružnosť aj
v mrazivých zimných mesiacoch a nepôsobil krehkým dojmom. Prítomnosť plastového mechanizmu, ako niečoho pokaziteľného, by ma isto pri výbere nového batoha nepresvedčila a skôr by som siahal po klasickejších technológiách na princípe popruhy – suchý zips. Aj preto som sa mu počas testovačky venoval podrobnejšie, no ako som písal, zatiaľ funguje spoľahlivo a bez závad.

Pocity z nosenia batohu sa taktiež výrazne nezmenili. Batoh je dobre nastaviteľný a pohodlne sa nosí. Polstrovanie si stále drží svoj tvar a výraznejšie nezmäklo. Štruktúra jeho povrchu je jemná, nerobia sa na nej žmolky a nespôsobuje nepríjemné odreniny ani cez tenké a mokré tričko.

Dážď a sneh

Bežné kratšie dažďové prehánky a sneženie pohodlne zvláda batoh aj bez pláštenky. Na vytrvalejšie zrážky ju už treba použiť. Impregnácia batoha je aj po spomínaných ôsmich mesiacoch v dobrej kondícii. Na pláštenke sa taktiež zatiaľ neprejavili žiadne známky opotrebovania. Odolnosť proti dažďu je v porovnaní s konkurenciou v tomto segmente na približne rovnakej kvalitatívnej úrovni.

Vodný rezervoár

Nosenie vodného rezervoára v odnímateľnom batôžku je zaujímavá vec, no má to aj svoje nedokonalosti. V jeho vnútri som márne hľadal pútko na zavesenie rezervoáru, žiadne tam nie je. Ak ho pri plne naloženom batohu vyberiete s ťažkosťami, napríklad na doplnenie vody počas chôdze, tak treba počítať s ešte väčšími pri jeho vkladaní späť. V tomto sú klasické pevne všité priehradky na nezaplatenie. Batôžok s rezervoárom som si skúšal primontovať na batoh z vonkajšej strany, ide to jednoducho. Batoh je tomu prispôsobený najmä na prednej strane, no odtiaľ mi ledva vystačila hadička (Hydrapak 3l). Zakvačiť si tri litre vody na bok neodporúčam, jedine s protizávažím. Nakoniec som pri plne naloženom batohu najčastejšie nosieval vodu len tak v spomínanom malom batôžku pod vrchlíkom.

Cestovanie

Veľký batoh a dopravné prostriedky (najmä verejnej dopravy)... určite má každý z vás mnoho rôznych skúseností. Asi nie som sám, keď sa mi pri predstave cestovania s 85 litrovým batohom v autobuse robia vrásky na čele. Našťastie batoh od Lowe Alpine svojou konštrukciou náročnosť pohybu v stiesnených dopravných prostriedkoch aspoň trošku uľahčuje. Predný úchop je veľmi praktická vec, najmä pri vkladaní a vyťahovaní batohu z batožinového priestoru autobusu, alebo jeho vykladaní na plecia v kupé či chodbičke vlaku. Strihovo je batoh skôr užší, preto ho do dopravných prostriedkov balím radšej, ako jeho nemeckého konkurenta hruštičkovitého tvaru.

Na záver môžem skonštatovať, že Lowe Alpine Cerro Torre je výborne spracovaný batoh z kvalitných materiálov. Cenovo batoh nepatrí k lacným, no myslím, že v tomto prípade cenu určite vyváži jeho životnosť, ktorú predznamenáva ozaj kvalitné spracovanie, dobrá konštrukcia a kvalita použitých materiálov.