Pohľad smerom k Magas-hegy nad Sátoraljaújhely (Nové Mesto pod Šiatrom)
Pohľad smerom k Magas-hegy nad Sátoraljaújhely (Nové Mesto pod Šiatrom) Zatvoriť

Cyklotúra Tokajská vyhliadková veža nad Malou Tŕňou

Je ráno, ešte dosť skoro a len tak sedím pri počítači a pozerám maily. Čo dnes budem robiť? Veď je sobota, ísť niekde na huby? Bol som v pondelok... Už to mám, dlho som nesedel na bicykli, veď väčšinou chodím pešo po horách. Prečo sa neísť práve dnes previezť len tak po okolí a možno mi niečo napadne cestou. Potrebujem najazdiť nejaký kilometrík ako prípravu na prechod po maďarskej časti podhoria Slanských vrchov. Je rozhodnuté, dnes sa ide sa na bicykel. Mám však trocha obavy, skúsenosti sú veľmi malé. Ak to nepôjde nohami do pedálov, tak niekde budem svojho tátoša musieť potlačiť.

1 deň
leto – 11.06.2016
Zemplín: Východoslovenská (Potiská) nížína - Východoslovenská rovina a Zemplínské vrchy
ATC Mária Veľaty
Trebišov (vlak, bus)
trekingový alebo horský bicykel
» mapa momentálne nie je v ponuke

Trebišov – Zemplínska Nová Ves, časť Úpor a Zemplínsky Klečenov – Veľaty – Zemplínske vrchy (Toronské kúpele – sedlo Rozhľadňa) – Veľká Tŕňa – Malá Tŕňa – vyhliadková veža v Malej Tŕni a späť

Posledné úkony pred odchodom z domu, doplnenie vody, kontrola bicykla a či je všetko v kapsách a v taške: lepenie, náhradná duša, výmena vody na pitie a tiež niečo sladké. Všetko mám, a tak môžem pokojne vyraziť. Zapínam cyklopočítač a ukrajujem prvé metre cez Trebišov, stále ešte nevediac kam. Dostávam sa na nadjazd a výjazd na výpadovku za mestom a tu odbočím smerom na Slovenské Nové Mesto. Je sobota, tak predpokladám, že na ceste nebude veľa nákladných aut. Je ešte dosť skoro, premávka však začína hustnúť, tak sa po 5 kilometroch rozhodnem radšej trocha odbočiť do poľa a pokračovať cez role do Zemplínskej Novej Vsi, časti Úpor.

Celkom fajn sa išlo až na začiatok, keď som asi kilometer prechádzal riadkom v slnečnicovom poli. Poľná cesta, ktorá tu mala byť, sa niekde stratila. Veď jej rozoraním predsa pre majiteľa vznikne nesmierne veľký zisk. Konečne som sa dostal na poľnú cestu, a tak sa zapieram do pedálov a ukrajujem kilometer za kilometrom. Som pri dedine Úpor a po prejdení železničnej trate si idem zo sedadla bicykla prezrieť zemplínsku dedinu. Samozrejme, že idem v smere k ďalšej, ktorú budem mať po ceste. V Úpore ma zaujme iba kostol, ktorý mám cestou a už som na križovatke, kde odbočím opäť cez železničnú trať a po niečo viac ako kilometri som v Zemplínskom Klečenove. Občas sa zastavím na fotografovanie, aby som mal dokumentáciu. Zemplínska Nová Ves sa skladá z troch častí a to už spomínaných: Úpor, Zemplínsky Klečenov a Stanča, ale tú dnes nenavštívim.

Prichádzam do Zemplínskeho Klečenova a aj tu si poprezerám cestou kostol, zvoničku a predajňu poľnohospodárskej techniky. Zabočujem okolo ihriska a som z dediny von. Cesta ma dovedie až ku kruhovej križovatke, kde odbočím vpravo smerom na Veľaty. Tu je to mierne zvlnené, ale zatiaľ to ide. Ešte 3 kilometre a som vo Veľatoch, kde bude stúpanie trocha väčšie cez celú dedinu až k motorestu Mária.

V Zemplínskych vrchoch

Na konci dediny odbočím zas na poľnú cestu, ktorá by podľa navigácie mala potom odbočiť do lesa. Ale nejako sa mi to nepodarilo nájsť. Lúky sú ešte nepokosené, a tak po obhliadke v zanedbanej záhradkárskej časti sa trocha vraciam späť a objavujem cestu, ktorá smeruje do lesa. Dosť klesá, takže sa to opäť trocha komplikuje. Prečo si stále niečo vymyslím len tak bez toho, aby som si to skontroloval na mape. Ešte šťastie, že to tu poznám. Lepšie by som urobil, ak by som išiel až k motorestu a tam sa napojil na červenú E-3. 200 metrov tlačím bicykel do vŕšku, a potom na vrchole už šliapem zas trocha ťažšie, lebo je to v lese a chodník nie je veľmi prechodený. Za pár minút som na spomínanej červenej značke pri závore. Ostávam trocha prekvapený, lebo vidím žltú cyklotrasu. Ešte minulý rok tu nebola, veď uvidíme ďalej ako sa to bude vyvíjať. Ale aspoň to budem môcť rátať ako cyklistickú akciu. Cesta je pevná a suchá, len zriedka sa objaví nejaká mláčka po dažďoch.

Prechádzam okolo tabule na Grófskej lúke, ktorá informuje o poľovníckom združení a zveri, ktorá v lesoch žije. Naposledy tu ešte stála polozrúcaná chatka, dnes jej už niet. Pri jednej návšteve a ceste na Rozhľadňu som ju spomenul v článku. Cesta zatiaľ nie je namáhavá, a tak sa rýchlo dostanem k niekdajším Toronským kúpeľom. Dnes je z nich len jedna časť a aj tá je rozbitá. Celý areál je oplotený, a tak sa do vnútra dostanem cez dieru v plote, hlavne kvôli fotkám.

Lesnícka chatka je uzamknutá, len dreváreň je otvorená. Stojí tu ešte drevný senník. Ostávam trocha smutný, lebo v areáli nachádzam trup s oddelenou hlavou srnky, v ktorej sa začínajú hmýriť mušie larvy. Idem späť k smerovníku, ktorý stojí pred bránou, a tak získavam informáciu o žltej cyklotrase. Smeruje do Čerhova a Veľkej Tŕne. Tade sa pravdepodobné vrátim na spiatočnej ceste. Som rozhodnutý ísť až pokiaľ to zvládnem po žltej pásovej značke až do sedla pod vrch Rozhľadňa.

Najnamáhavejšie to bude práve hore do sedla a ak nebudem vládať, tak budem tlačiť tátoša vedľa seba, dole to už pôjde rýchlo. Konečne som v sedle a rozmýšľam, či ísť aj na vrchol najvyššieho bodu Zemplínskych vrchov. Odrádza ma však jeho trávnatý vrchol, nerád by som chytil kliešťa. Som oblečený v krátkych nohaviciach, a tak radšej nejdem, veď hore som bol viackrát. Začínam zjazd po miestami šmykľavej lesnej ceste.

Som pri viniciach a odtiaľ je trocha výhľad na okolie. Na chvíľu sa zastavím a potom pokračujem klesajúc do dediny Veľká Tŕňa. Stojím pri smerovníku pri obecnom úrade, kde mám prvé informácie o nových cyklotrasách a o novej vyhliadkovej veži. Urobím si zopár snímok dediny a popri požiarnej zbrojnici a kostole pokračujem v ceste ďalej v smere na Malú Tŕňu. Teraz som na červenej cyklotrase z Luhyne cez Veľkú a Malú Tŕňu, okolo vyhliadkovej veže do Černochova a potom cez Malú Baru do Borše a Viničiek, končiac v Brehove s dĺžkou 22,5 km. Z Veľkej Tŕne pokračujem červenou do Malej Tŕne, kde si trocha prezriem obec a potom mierne stúpajúc pokračujem okolo viníc k vyhliadke, ktorá sa vynorila naľavo od cesty.

Vyhliadková veža v Malej Tŕni

Vyhliadková veža je vysoká 13 m a má tvar dýh suda s medzerami. Celkom pekne to vyzerá. Hore sa ide po železných schodoch a tam sa otvára panoramatický výhľad na okolie. Škoda, že Zemplínske vrchy zabraňujú vidieť na celú Východoslovenskú nížinu. Hore po obvode sú tabule s popisom jednotlivých miest a vrchov okolia. Slanské vrchy a nadväzujúce Zempléni-hegység v Maďarsku a pod nami samé vinice. Nad Slovenským Novým Mestom a Sátoraljaújhely (Nové Mesto pod Šiatrom) sa vypína Magas-hegy (514 m) s dominantou vyhliadkovou vežou. Ani sa mi nechce dole, pozerám do diaľav a určujem si jednotlivé miesta, ktoré si v zapätí skontrolujem na tabuliach. Pod vežou je detské ihrisko, kde sa môžu naše ratolesti do sýta vyblázniť. Je tu smerovník a informačné tabule o Tokaji a okolí.

Odchádzam z vyhliadkového miesta tokajských viníc a vraciam sa späť po rovnakej ceste cez Malú do Veľkej Tŕne, kde sa budem držať žltej cyklotrasy, ktorá by ma mala doviesť do autokempingu Mária vo Veľatoch. Vo Veľkej Tŕni si obzriem ďalší kostol a som za dedinou na štátnej ceste do Čerhova. V ostrej zákrute, kde je poľná cesta a kríž, pokračuje žltá trasa cez polia a následne lúkou. Dovedie ma na okraj lesa a tam na panelovú cestu k smerovníku, kde sa dá odbočiť na Čerhov a na Máriu, kde pôjdem. Panelka ma privedie k Toronským kúpeľom, kde som ráno odbočoval na pešiu žltú značku.

Nezdržiavam sa a pokračujem lesnou cestou k závore a potom von z lesa, odkiaľ je k autokempingu asi 500 m. Samozrejme, že sa tam pôjdem pozrieť a dať si niečo dobré v reštaurácii. Chvíľku sa zdržím a oddýchnem si pred poslednou časťou trasy.

Odchádzam z autokempingu Mária vo Veľatoch a pôjdem po štátnej ceste. Preto budem musieť dávať väčší pozor na premávku. Trocha mierne stúpam a potom len preletím cez dedinu Veľaty. Z kopca to ide rýchlo a som v dolinke pri potoku Chlmec, ktorý sa vlieva do Trnávky. Jeho pramene sú v Slanských vrchoch pod Maliniakom a Orechovou horou.

Idem trocha hore a som na kruhovej križovatke a teraz len rovno, mierne hore, odtiaľ mi ostáva domov okolo 12 km. Cestou ešte pred mestom míňam poľnohospodársku firmu a odbočujem do mesta. Dostávam sa do centra, na chvíľku sa zastavujem pri múzeu a zisťujem, že sú tu informačné tabule o Tokajských cyklotrasách a Tokajskej vínnej ceste. Musím povedať, že som o tom nevedel, veď som domáci a ono to tak býva, že nevieme o tom, čo máme pod nosom. Múzeum je po rekonštrukcii, a bola zrekonštruovaná tiež bývala jazdiareň, a tak to len tak srší novotou. Pokračujem okolo kostolov, medzi ktorými sa na malom námestíčku vypína morový stĺp, potom okolo kina Slávia a základnej školy mestom domov.

Podstatné bolo, že som to stihol ešte pred dažďom a hlavne, že som si preveril svoje schopnosti pre mňa v netradičnej prechádzke prírodou. Viem, že ma čaká o niekoľko dní ťažšia cyklotúra, a tak to pre mňa bola príprava. Zistil som, že aj v našom kraji sa niečo v tomto smere deje a že pribúdajú cyklotrasy, ktoré obohatia kraj o prílev cyklistov putujúcich za krásami Zemplína a Tokaja. Sám som si mohol pozrieť niektoré poznané miesta zo sedla bicykla. Podstatné je, aby sme sa k prírode správali s úctou a aby po nás nezostávali následky. Preto ju chráňme, veď aj naši potomkovia si zaslúžia spoznávať jej zákutia a nesmiernu krásu.