Cesta za rázcestím Kúpeľ
Cesta za rázcestím Kúpeľ Zatvoriť

Cyklotúra Valčianska dolina z Martina a späť

Valčianska dolina, dolina vo východnej časti Lúčanskej Fatry, sa stala mojim cieľom pre cyklovýlet v pekné slnečné poobedie na konci leta. Rodičia zobrali na výlet malú Ninku, bratovu dcérku a ja som sa vybral na bicykli za nimi s tým, že si urobíme oddychové poobedie v lyžiarskom stredisku. Pokiaľ sa Ninka zabávala na preliezkach, ja som sa vybral pozrieť, ako to po dlhej dobe vyzerá v doline.

1 deň
leto – 04.09.2016
Malá Fatra - Lúčanská Fatra
Valča (bus)
trekingový alebo horský bicykel
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Martin – Trnovo – Valča – Snowland – Valčianska dolina – Valča – Trnovo – Tanková cesta – Martin, Podstráne

Vo Valčianskej doline som nebol dosť dlho, ani neviem prečo. Nejako som na ňu asi pozabudol. Rozhodol som sa, že v tento deň to napravím a prejdem si cyklotrasu dolinou. Pospomínam na dni keď sme sem ešte dávno, keď tu ani značená cyklotrasa nebola, chodievali s bratom. Valčianska dolina začína pri lyžiarskom stredisku za dedinou Valča. Cesta sem je z Martina možná viacerými spôsobmi. Vybral som sa do doliny, klasicky po časti Turčianskej magistrály z Martina, cez Košťany nad Turcom - Trebostovo - Trnovo a do Valče. Táto časť trasy vedie po ceste spájajúcej spomenuté dediny. Z Martina do Koštian nad Turcom sa dá prejsť aj poľnou cestou mimo hlavného ťahu.

Začiatok doliny

Od dediny Valča do lyžiarskeho strediska začína cesta prechádzať okolo lesov a na úpätí Malej Fatry má trasa mierne lesný charakter. Od civilizácie sa postupne začínam strácať až za lyžiarskym strediskom. Ale ani tu to nie je okamžite, lebo v doline, hlavne v jej spodnej časti, prechádzam okolo chát. Ako pozerám, vyrástli tu aj nové od času, keď som tu bol naposledy. Ako všetko, aj tu sa to mení. Čoskoro ale opúšťam novú zástavbu a po prejdení ešte okolo pár starších chát, sa dostávam do časti doliny, kde sa dá vychutnávať ticho prírody. Samozrejme, nič nie je v živote ideálne a to nie je ani tu. Ticho je rušené lesnými strojmi, ktoré vykonávajú ťažbu, hneď v blízkosti cesty.

Z cesty, po ktorej idem, dala by sa nazvať s trochou humoru ako hlavný ťah dolinou, odbočujú občas do strán iné lesné cesty. Niektoré v celkom dobrom stave a ako na ne pozerám, viem že sa sem ešte vrátim a pôjdem ich preskúmať. Dnes ale toľko času nie je, to nechávam na niektoré iné dni. Ako pokračujem dolinou, míňam skládku dreva a kadejakého neporiadku po ťažbe alebo asi po spracovaní dreva. Okrem “zásahov” do prírody, ktoré je možné na pár miestach pozorovať, prechádza celá trasa peknou prírodou, tvorenou hlavne listnatými stromami a kríkmi. Vyššie od cesty sú skôr ihličnaté stromy, ktoré lemujú celú trasu a navodzujú príjemnú náladu pohybu v lese. Asi po dvoch tretinách trasy sa cesta mení. Z asfaltového povrchu, na klasickú lesnú, alebo miestami mix pozostatku asfaltu a štrku.

Koniec cyklotrasy

Cyklotrasa končí na rázcestí v tvare ypsilonu. V strede medzi deliacimi sa cestami je chata, ktorá bola snáď vždy zavretá, keď som tu bol. Vybral som si, vo zvyšnom čase, celkom dobre vyzerajúcou cestou vpravo. Mal som ešte asi 15 minút času, tak som sa išiel pozrieť ako to bude v tejto časti. Rozhodnutie som vôbec neoľutoval. Od rázcestia cesta pokračuje len pár desiatok metrov rovno a čoskoro dorazím k prvému rázcestiu. Odbočujem doprava a stúpanie naberá na strmosti. Nie je to nič neprekonateľné, akurát v strmších častiach je dosť voľných kameňov, čo spôsobí v jednom mieste, prekĺznutie kolesa. Musím bicykel trochu potlačiť na rovnejšiu časť, aby sa opäť dalo rozbehnúť.

Valčianska dolina, Kúpeľ - koniec cyklotrasy

Po úvodnom stúpaní sa sklon trochu zmierni a jazda pokračuje bezproblémovo. Prechádzam cez rúbaniská, ktoré ostali po ťažbe, alebo len skôr lúku. Po pravej strane sú ale parádne výhľady do doliny. Rúbanisko je sfarbené do zlata vysokou trávou, ktorá je preschnutá. Celkovo to ale dáva v slnku, ktoré pekne svieti na trávnaté pole, príjemný obraz. Dlho už nepokračujem, lebo nemám veľa času. Keď prídem na ďalšie rázcestie, tak sa otočím a vraciam sa späť k lyžiarskemu stredisku. Isto sa sem skôr alebo neskôr, vrátim preskúmať lesnú cestu aj ďalej. Vyzerá to, že smeruje na menší hrebeň do sedla, tam by asi mohli byť tiež pekné výhľady. Píšem len asi, lebo to tak v diaľke vyzerá, ktovie ako to bude reálne. To ale až niekedy nabudúce.

Skúmam novú cestu od rázcesia Kúpeľ
Pekné výhľady, aj keď všetko vyrúbané

Rozhodol som sa, že domov z Valčianskej doliny pôjdem inou cestou ako som išiel do Valče, nech je zmena. V Trnove pri autobusovej zastávke na konci dediny, odbočujem vľavo a dostávam sa na cestu, ktorá ma privedie na začiatok Tankovej cesty popod Martinské hole. Domov je to isto príjemnejšia trasa ako ísť cestou medzi dedinami, ktoré nie sú síce veľmi frekventované, ale nie sú ani úplne prázdne. Tanková cesta ponúka svoje pekné zákutia a výhľady na Turiec, ktoré stojí za to absolvovať. Viac o Tankovej ceste je popísané v tomto článku alebo o variante cez Bánske, čím je tiež možné trasu modifikovať.

Okruh je vo svojom najkratšom variante príjemná cyklotúra bez väčších nárokov na kondičku. Najkratší variant myslím, ak by sa začínala len v lyžiarskom stredisku za Valčou. Ja som ho trochu natiahol a v popísanej verzii dosiahol okolo 66 km, so všetkými odbočkami ako som išiel. Bol som celkom prekvapený, keď som sa vrátil domov, koľko kilometrov som najazdil. Je samozrejme na každom, ako si trasu naplánuje a skráti alebo predĺži. Isto je to ale príjemne strávené poobedie v turčianskej prírode.