Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Upravené brehy v Novej Bystrici
Upravené brehy v Novej Bystrici Zatvoriť

Cyklotúra Bystrická cyklomagistrála s deťmi - 3. časť

V tejto časti by som sa chcela podeliť o zážitky na tretej etape Bystrickej cyklotrasy. Prešli sme ju s deťmi na bicykloch asi s mesačným odstupom od absolvovania prvých dvoch častí. Starší Adamko sa medzitým zdokonalil v brzdení na bicykli a bicyklovanie si tak vyslovene užíval, Evička sedela v nosiči na bicykli.

Náročnosť
ľahká, 1. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 2016
Pohoria
Kysucká vrchovina
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 605 m n. m.
  • Najnižší bod: 475 m n. m.
Doprava
Stará Bystrica (cyklobus premávajúci v lete, parkovanie pri kaplnke v osade Slezákovci)
SHOCart mapy
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Pred kruhovou križovatkou pred Starou Bystricou sme autom zabočili doprava na komunikáciu vedúcu do Lutíš, prešli sme mostom ponad rieku a za ňou sme vľavo na menšej kamienkami vysypanej ploche, slúžiacej ako parkovisko, nechali zaparkované auto. Pri cyklotrase, ešte pred kaplnkou vyrastá malé detské ihrisko, a tak nebudete musieť ísť s deťmi za ním až do Starej Bystrice.

Trasa

Stará Bystrica, kaplnka Slezákovci – Cadrikovia – Nová Bystrica – Berešovci – vodná nádrž Nová Bystrica a späť

Nasadli sme na bicykle. Minuli sme kaplnku Slezákovci a pomerne rýchlo sme prešli časťou cyklotrasy popod horu, ktorú sme poznali z minulej jazdy. V chládku tu bolo opäť veľmi príjemne. Tatino musel častejšie dofukovať koleso, lebo mu akosi viac fučalo, a tak sme si zatiaľ s deťmi v časti Lány pozreli rieku Bystrica z mosta. Tu sme zaregistrovali cyklobus, ktorý sa vracal z doliny. Ako som neskôr zistila doma z internetu, prebieha prevádzka cyklobusov na dvoch trasách. Prvou trasou je trasa Žilina, Belá, Terchová a druhou je trasa Žilina, Krásno nad Kysucou, Nová Bystrica. Autobus premáva cez víkend a vo sviatky podľa časového harmonogramu a umožní vám prepraviť si bicykel, nemusíte tak chodiť autom. Viac informácií nájdete na stránke http://www.regionmalafatra.sk/co-robit/cyklotrasy/cyklobusy/. Zostáva veriť, že budú cyklobusy cyklistami využívané v dostatočnej miere, aby prevádzka nebola zrušená a mohla tak podporiť cyklistický ruch v regióne.

Nová Bystrica

Nasledoval úsek mimo lesa, čoskoro sa objavili popri ceste prvé domčeky vzdialenejších osád Novej Bystrice. Asi 1,9 km pred križovatkou cyklotrás v Novej Bystrici sme prišli ku oddychovému miestu v časti Cádrikovia. Na smerovníku sme našli podrobné informácie o cyklotrasách, po ktorých je možné z hlavnej cyklotrasy odbočiť do bočných dolín. Takto je možné napríklad odbočiť a v smere na sever prejsť bočnou dolinou Veľký potok a vyjsť až na Kýčeru.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Po chvíľke oddychu nasadáme na bicykle a zakrátko prechádzame oproti kostolu sv. Jána Krstiteľa v Novej Bystrici. Svätostánok je postavený v klasicistickom štýle a je z polovice 19. storočia. Koryto rieky Bystrica je v týchto miestach pekne upravené. Brehy sú bez porastov, vyčistené, čo urýchli odtok vody v prípade väčších zrážok. Úprava brehov prebiehala už minulý rok. Z ďalšej náučnej tabule na cyklotrase sa dozvedáme, že práve Nová Bystrica je v súčasnosti rozlohou najväčšia obec na Kysuciach. Vznikla odčlenením východnej časti obce Stará Bystrica v priebehu prvej polovice 17. storočia. K jej veľkej rozlohe prispieva to, že jej súčasť tvorí aj v bočnej doline na dlhom úseku rozťahaná Vychylovka. Táto sa doposiaľ nikdy nestala samostatnou obcou.

Zostávame na pravej strane za riekou, pod lesom a pokračujeme ďalej. Prechádzame okrajom lúk a prichádzame k ďalšej križovatke cyklotrás. V časti Nová Bystrica, Závodskovci odbočuje doprava zelená cyklotrasa do bočnej Skaličnej doliny a je možné sa po nej dostať, ak máte poriadnu výdrž a guráž, až na hrebeň Vojenného. Doľava sa o kúsok ďalej odpájajú cyklistické trasy do spomínanej Vychylovky, ku skanzenu, kde si okrem zachovaných obydlí aj s vodnou nádržou zatopených oblastí môžete vyskúšať jazdu historickým vláčikom po úvraťovej úzkokoľajke. Ak budete mať šťastie, ťahať vás bude parná lokomotíva. My teraz pokračujeme ďalej stále popri rieke. Zakrátko si po ľavej strane všímame novovybudované detské ihrisko s kamennou vežičkou, šmykľavkami a pieskoviskom. Je tu aj malý parčík s práve kvitnúcimi ružami. Na druhej strane cesty je obchod a krčma, kde si môžete zakúpiť pitie alebo v lete zmrzlinu. Priamo k ihrisku vedie od cyklotrasy pekná lávka cez rieku. Teraz sa tu nezastavujeme a deťom sľubujeme, že sa tu zastavíme na spiatočnej ceste.

Vodná nádrž Nová Bystrica

Zakrátko sa trasa zatáča mierne doprava a začína sa dvíhať do kopčeka. Na jeho konci by mal byť priehradný múr vodnej nádrže Nová Bystrica. Stúpanie je na celom úseku prejdenej trasy najväčšie, ale sme na to psychicky pripravení a je to iba krátky kúsok. Tatino si pripína ťahaciu tyč a Adamko ide pripojený za ním s jeho podporou. Obaja zaberajú do pedálov. Ja sa snažím túto časť prejsť aj s Evičkou vzadu na bicykli bez zostupovania. Najprv sa mi to darí, ale keď ide zhora oproti auto, zastavujem. Zostupujem a chvíľu bicykel tlačím. Snažím sa vydýchať a potom opäť nasadám na bicykel a pokračujem v stúpaní na najľahšom prevode. Fúúú, je to makačka, s detským nákladom vzadu, ale našťastie, úsek nie je dlhý. Čoskoro sme pri priehradnom múre. Huráááááááá, koniec stúpania.

Zosadáme z bicyklov a oddychujeme, obdivujeme peknú zelenomodrú farbu vody. Začína poriadne pripekať, a tak využívame tiene korún stromov pri brehu nádrže. Deti ani nemajú chuť veľmi jesť, skôr iba pijú. Okrem nás je tu malá skupina cyklistov z Poľska, ktorá prišla po trase, ktorá vedie popri vodnej nádrži Nová Bystrica. Priehrada bola vybudovaná na miestach pôvodných obcí Riečnica a Harvelka v roku 1989. Pôvodná komunikácia, ktorá kedysi spájala Kysuce a Oravu, viedla práve cez zatopenú obec Harvelka. V súčasnosti spojnicu tvorí komunikácia č. 520, ktorá vedie z Vychylovky do vyššie položenej Oravskej Lesnej. Ak ňou idete na bicykli, dá poriadne zabrať.

Z náučných tabúľ pri nádrži sa dozvedáme, že vodná nádrž Nová Bystrica má najväčšiu hĺbku 52 metrov. Jej rozloha je viac ako 180 ha a celkovo obsahuje 34 miliónov metrov kubických vody. Ak zvolíte spomínanú cestu okolo vodnej nádrže, pekným miestom na zastavenie je biely zachovalý kostol zo začiatku 20. storočia, ktorý je pamiatkou na spomínanú zaniknutú obec Riečnica. Dokončená bola aj budova kaplnky v druhej zatopenej obci - Harvelke. Niektoré objekty zo zatopených oblastí boli zachované, rozobrané, prevezené a sprístupnené v blízkom skanzene vo Vychylovke. Vodná nádrž v súčasnosti zásobuje pitnou vodou okresy Čadca a Žilina. Aj z tohto dôvodu je zakázané sa tu kúpať, nie je tu povolené rekreačné využitie a ani športové rybárstvo.

Na priehradnom múre

Po hodnej chvíli oddychu sme s deťmi prešli na druhú stranu po priehradnom múre. Obdivujeme vodnú hladinu, okraje nádrže sú členité. Dokonca spoza kopcov oproti vykukuje známy skalnatý rozorvaný Veľký Rozsutec z Malej Fatry. Na opačnom konci je z kraja priehradného múru v spätnom pohľade pekne vidieť Bystrickú dolinu, ktorou sme sem prišli, vidíme aj kostol v Novej Bystrici. Vraciame sa naspäť.

Vysadáme na bicykle, čaká nás zjazd dolu. Adamko pre istotu zostáva spojený s tatinovým bicyklom ťažnou tyčou. Pedálmi skôr brzdíme ako zaberáme a schádzame dolu. V nižších častiach odpájame Adamka z tyče a bicykluje samostatne. Stretávame známych cyklistov, ktorí pokračujú až do Vychylovky.

Na ihrisku pri Novej Bystrici

Deti sú dychtivé za spomínaným ihriskom v Novej Bystrici, a tak sa tu na spiatočnej ceste zastavujeme a dávame im šancu sa vyjašiť. Odbieham cez cestu kúpiť nealkoholické pivko, ktorým sa počas hrania detí občerstvujeme. Úplne sa do nás v teple prepadá. Adamko hodnú chvíľu hádže kamienky do vody. Potom nasadáme na bicykle a v miernom klesaní sa vraciame naspäť. Už sa nezastavujeme, a tak nám spiatočná cesta ku Starej Bystrici trvala asi hodinu. Celá cesta v oboch smeroch nám, vrátane prestávok, ktorých nebolo málo, trvala asi 3,5 hodiny. Až keď sme zosadli z bicyklov pri Starej Bystrici a keď sedíme v rozpálenom aute, uvedomujeme si, že je už poriadne teplo a potíme sa. Oveľa viac, ako na samotnej cyklotrase. Zastavujeme sa autom ešte v Zborove nad Bystricou na zmrzline. Miestne ihrisko tentokrát vynechávame.

Sme radi, že sme cyklotrasu zvládli. Aj tretia časť sa nám veľmi páčila, bola o niečo iná, ako dve predchádzajúce. Vodná nádrž a výhľady z priehradného múru na Bystrickú dolinu a pohľad na Veľký Rozsutec boli peknou odmenou za námahu. Deti potešili ihriská i zmrzlina.

Záver

Bystrická cyklomagistrála je pekným miestom pre rodičov s deťmi, ktorí majú radi cyklistiku. Prevýšenie na cyklotrase je nenáročné. Úseky na trase sú rozmanité, niekedy prechádzate lúkami, inokedy ste pod horou. Na trase je niekoľko pekných nových lávok a sú tu miesta, kde môžete prísť až priamo k vode rieky, ktorá vás neustále sprevádza. Nestretnete tu žiadne autá, iba cyklistov, korčuliarov alebo peších turistov. Všimli sme si, že niekoľkí cyklisti sa viezli na elektrických bicykloch. Je skvelé, že na trase je vybudovaná bohatá infraštruktúra v podobe lavičiek, informačných máp a smerovníkov. Nie je núdza ani o detské ihriská, kde deti môžu vyskúšať iný druh pohybu. My sme si Bystrickú cyklotrasu zapísali do zoznamu miest, kam sa budeme určite pravidelne vracať. A ak bude v zime dostatok snehu, môžeme tu vyskúšať bežkovanie. Je to nová výzva...

Fotogaléria k článku

Najnovšie