Cyklotúra Južný Tríbeč na dvoch kolesách III.

Posledný tríbečský cyklistický okruh je najnáročnejší a z hľadiska športového najkrajší. Opäť vedie dedinami i lesnými cestami. Je čerešničkou na torte pre náročného cyklistu, ktorý už má nejaké tie kilometre odjazdené.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
jar – 03.04.2009
Tríbeč
obce, treba dostatok vlastnej
bez
"po vlastnej osi"
» č.1081 Tribeč (1:50.000)

3.okruh: Celkom dobrá makačka, 64 km

Jelenec (krčma) – Neverice – Sľažany – Velčice – Mankovce – Zlatno – Kľačany (horáreň) – rázcestie pri Jedlinách – Jelenec (krčma)

Trasa posledného, najdlhšieho okruhu má až po Velčice zhodný priebeh s trasou druhého okruhu. Z „centra“ Velčíc ma dopravná značka navedie na správny smer – smer Mankovce a Zlatno (pozri foto 1). Na konci Velčíc prejdem okolo cintorína a rozostavaného futbalového ihriska (pozri foto 2) a pokračujem kvalitnou, relatívne novou cestou do Mankoviec (na starších mapách je naznačená len ako poľná cesta). Na prvej križovatke v Mankovciach odbočím doľava smerom na Zlatno tak, ako mi to znázorňuje aj dopravná značka (pozri foto 3). Z dediny som o chvíľu vonku. Po ceste obklopenej zeleňou v pokojnom tempe krútim pedálmi a viem, že Zlatno už nie je ďaleko.

Ani sa nenazdám a som tu. Malebná podhorská dedinka s pár obyvateľmi, potokom, kostolíkom a prekrásnym okolím (pozri foto 4). Dýchajúc čerstvý vzduch a vychutnávajúc si okolitý pokoj prechádzam okolo turistického smerovníka (pozri foto 5). Odtiaľto mi na koniec dediny pomôže žltá značka. Pokračujem stále sa zužujúcou cestou, na konci dedinky prejdem okolo starého futbalového ihriska (pozri foto 6) a kúsok za ním zastanem na trojuholníkovej križovatke (pozri foto 7). Oddych. Tu sa začína najkrajšia časť mojej dnešnej trasy vedúca lesnými asfaltkami a končiaca až pri jazierku nad Jelencom. Teda vyše 25 km lesom... Keď som tadiaľto išiel prvýkrát, cesta ma veru z hľadiska orientácie dosť potrápila. Teraz som si však už bol istý. Túto časť cesty tu nebudem extra podrobne opisovať. Orientačne problematické miesta (trojuholníkové križovatky) sú zdokumentované na fotkách nasledovne: popri odbočke na horáreň Kľačany – pozri foto 8, prvá križovatka za horárňou Kľačany – pozri foto 9, druhá križovatka, miestnymi nazývaná „Pri čerešni“ – pozri foto 10, tretia križovatka – na Jedlinách – pozri foto 11.

Aj keď jazda touto ľudoprázdnou a pomerne kvalitnou lesnou cestou je skutočným cyklistickým pôžitkom (pozri foto 12), veru sa poteším, keď zbadám medzi stromami ligotavú hladinu jeleneckého jazierka (pozri článok 1). Už mám toho dnes za sebou dosť a pred sebou tiež ešte pekný kúsok. Od jazierka zjazdím na kofolu do Jelenca (pozri opis trasy 1 a 2) a posledným klincom do rakvy priemerného cyklistu je ešte tých predlhých takmer 20 km do Nitry. Na pohodové absolvovanie okruhu odporúčam vyčleniť si celý deň.

Záver a odporúčania

Zvýšená náročnosť tejto trasy spočíva predovšetkým v jej veľkej dĺžke. Celkové prevýšenie trasy nie je veľké, ale takmer žiadna „etapa“ nevedie rovinou. Skrátka stále je to hore a dole... Trošku komplikovaná môže byť orientácia na niektorých križovatkách lesných ciest. Ako som už spomenul v článku, prvýkrát som tu mal čo robiť. Ďalším problémom je voda. Na celom úseku lesnej cesty (vyše 25 km) som nenatrafil na žiadny prameň. Vodu si preto treba vyriešiť ešte v dedinách. Absolvovaním tohto okruhu (64 km) plus cesty medzi Nitrou a Jelencom tam a späť (18+18 km) prekonáme vzdialenosť vyše 100 km, čo už nie je málo. Preto túto náročnú trasu veľmi neodporúčam úplným cyklistickým začiatočníkom...

Na úplný záver

Pokojne môžem povedať, že Tríbeč je skutočným cyklistickým rajom. Tri trasy, ktoré som postupne opísal, sú skutočne len tou pomyselnou špičkou ľadovca. Do úvahy pripadá množstvo iných trás, od pohodových výletov na popoludnie až po celodenné kvalitné zaberačky. Ďalšiu možnosť predstavujú viaceré prepojenia východnej a západnej strany pohoria. Na svoje si tu prídu priaznivci horskej i cestnej cyklistiky, prípadne tí, pre ktorých predstavuje bicykel len približovací prostriedok k nástupom na turistické chodníky. Trasy sa navyše dajú navzájom všemožne kombinovať a modifikovať. Hustá sieť pomerne kvalitných lesných ciest a chodníkov, pravidelne udržiavané turistické značenie a pritom celkovo neveľká geografická rozloha tu vytvárajú ideálne cyklistické prostredie. Stačí len rozprestrieť mapu a šliapnuť do pedálov...

Horám zdar a do bicyklovania!!!