Test Camelbak Octane 8+

Keď som poprvýkrát chytil tento batoh od legendárneho Camelbak-u do ruky, trošku som sa zasmial, pretože ramenné popruhy vyzerali na prvý dotyk veľmi jemne a čakal som, že sa budú zle nosiť. A aj celý batoh na mňa zapôsobil tak trochu neurčito. Či vo mne prvotný dojem zostal aj po dlhšom testovaní, vám napíšem v tejto recenzii.

Výrobca
Camelbak
Model
Octane 8+
Typ
malolitrážny batoh pre horský beh a cyklo
Materiály
210D nylon s ripstpovou štruktúrou, 600D polyester (dno), AirMesh (chrbát), polyuretán (rezervoár)
Hmotnosť
870 g
Farebné kombinácie
čierna/červená, čierna/zelená, čierna/oranžová
Páči sa mi
spracovanie a kvalita, design, vrecká na bedrovom páse, veľká variabilita, ramenné popruhy
Nepáči sa mi
chrbtový systém, ktorý nedrží tvar, len 2 litrový rezervoár, slabá tepelná izolácia rezervoáru
Ostatné info
variabilný objem 8-12 litrov
rezervoár Omega Hydrotanium 2 L je súčasťou balenia, je ošetrený iontami striebra
Infocena
- multifunkčnosť: 8 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 83 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Na začiatok kúsok teórie. Kto by náhodou nepoznal značku Camelbak, tak je to asi najznámejšia značka batohov s hydratačným systémom, ktorej meno zľudovelo ako názov pre tento typ vybavenia. Koniec-koncov, aj na tejto stránke už boli nejaké testy ich ruksakov, takže nebudem zachádzať do detailov.

Podľa firemnej stránky je model Octane 8+ určený primárne pre rýchlostných turistov, horských bežcov a vyznavačov adventure racingu. Keďže sa žiadnemu z týchto športov aktívne nevenujem, moje testovanie prebiehalo najmä v sedadle bicykla, ale poslúžil mi aj pri Nízkotatranskej stíhačke a párkrát som ho so sebou zobral aj len tak na prechádzku do lesa so psom a foťákom.

Konštrukcia a vyhotovenie

Čo sa konštrukcie týka, ide o jednokomorový batoh so základným objemom 8 litrov, ktorý sa po rozopnutí zipsu na čelnej strane dá zväčšiť o ďalšie štyri litre. Po rozopnutí zipsu sa dostaneme k sieťke, ktorá sa tým pádom dostane na čelo batohu a zvrchu je poistená prackou. K stredu sieťky je ešte prišitý popruh, ku ktorému sa napríklad pomocou karabín dajú pripnúť rôzne drobnosti. Sieťka je pomerne úzka, takže objemnejšie veci, ako napríklad bundu, do nej nenatlačíme. Je skôr určená na drobnosti ako mapa alebo horalka, prípadne sa dá využiť na sušenie náhradných ponožiek. Na zadnej strane sa ešte nachádza jedno malé zipsové vrecko neveľkého objemu, ktoré som ja osobne využíval ako zásobáreň energetických gélov, tabliet a hroznového cukru.

Na bedrovom páse, ktorý je inak na túto veľkosť batoha pomerne masívny, sa na každej strane nachádza malé vrecko na zips. Tieto som si na batohu obľúbil asi najviac. V jednom som nosieval mobil, kľúče a peňaženku a v druhom som mával pohotovostnú zásobu energie, vreckovky a iné drobnosti, ktoré treba mať stále po ruke. Výhodou je, že sa človek nemusí za jazdy alebo chôdze načahovať dozadu alebo každú chvíľu zastavovať, aby si dal tabletu hroznového cukru.

Posledným oddelením batoha je časť na vodný vak, ktorá sa schováva za samostatným zipsom, ktorý ako keby čiastočne odopínal chrbtový systém od batoha. Je to výhodné, pretože sa tak ľahšie s vakom manipuluje. Toto riešenie ale tiež nie je dokonalé, pretože pri doplna nabalenom ruksaku je aj tak dosť veľký problém dostať vodný vak dnu. Táto priehradka by mala byť aj tepelne izolovaná, aby voda vo vaku zostala čo najdlhšie studená, to by ale teplo nemohlo k vode prechádzať od rozohriateho chrbta. Pri vysokej záťaži som často na rezervoári našiel vyzrážaný pot. Na batohu sa tiež nachádzajú sťahovacie šnúrky, ktoré ho zmenšujú a skompaktňujú, keď nie je nabalený doplna. Naopak, keď je plný až do prasknutia a my ešte stále potrebujeme pripnúť nejaký kus odevu, alebo vybavenia, vhodne poslúžia aj na tento účel. Ja som napríklad pomocou týchto šnúrok mal na Nízkotatranskej stíhačke na batohu prichytenú softshellku a nepodarilo sa mi ju stratiť. Tiež sa nimi dajú prichytiť turistické palice, čo som ale kvôli môjmu negatívnemu postoju k tomuto vybaveniu nevyskúšal. Čo som ale vyskúšal, bolo prichytenie statívu, čo sa ako núdzové riešenie tiež osvedčilo.

Chrbtový systém ja pomerne obyčajný. Má síce časti, ktoré by sa mali dotýkať chrbta, vybavené priedušnou tkaninou pre lepší odvod vlhkosti a medzi nimi niečo, čo sa chce podobať na kanáliky, ktorými by mal prúdiť vzduch, ale realita je taká, že pokiaľ je batoh viac ako poloprázdny a vodný rezervoár plný, chrbtový systém sa vypučí a celá teória odvodu vlhkosti a prúdenia vzduchu je zrazu preč. Vyriešiť by to mohla nejaká tvrdšia doska, ktorá by ale na druhej strane bola ťažšia a batoh by stratil svoj účel. Nosí sa inak pohodlne a v úvode spomínané chatrné ramenné popruhy si svoju úlohu plnia viac ako dobre. Sú ľahké, mäkké a komfortné. Napriek tomu, že na prvý pohľad na mňa batoh pôsobil pomerne krátkym dojmom a vyzeral, že bude skôr sedieť nižším postavám, nakoniec som si ho pri svojich 190 centimetroch bez problémov nastavil aj na svoj chrbát.

Spracovanie a kvalita batohu sú na perfektnej úrovni, čo sa koniec-koncov pri tejto cenovej kategórii produktov už očakáva a keby to bolo inak, tak by som bol pohoršený. Napriek tomu potešia detaily ako ukončenia voľných koncov popruhov zaistené suchými zipsami, spracovanie koncov šnúrok, ktoré slúžia na ťahanie za bežce zipsov a iné maličkosti.

Rezervoár

Tak, ako je to pri značke Camelbak bežné a čo mi koniec-koncov pri cene 70€ príde samozrejmé, bol súčasťou batohu aj 2-litrový rezervoár. Trojlitrový by sa síce na aktivity, na ktoré je ruksak primárne určený, hodil viac, ale aj s dvojlitrovým sa dá žiť. Podľa stránky výrobcu, ako aj priložených letákov, ide o OMEGA HydroTanium Reservoir. Na prvý pohľad sa oproti môjmu starému OMEGA rezervoáru líši tmavšou modrou farbou a hrubším materiálom (polyuretán), ktorý má z vonkajšej strany drsnejšiu štruktúru a celkovo vyzerá odolnejšie. No a ešte zatváracím ventilom v tvare písmena L. Toto sú ale len kozmetické rozdiely. Tým hlavným by mal byť HydroGuard system, ktorý by mal pomocou iontov striebra zabraňovať množeniu baktérií, ktoré spôsobujú zápach a inak znepríjemňujú používanie rezervoáru. Pri mojom nechcenom teste, keď som vo vaku zabudol ionťák dlhšie, ako by sa patrilo, sa v rezervoári neobjavili žiadne živé organizmy. Vak akurát chytil trošku arómu, ktorá ale po čase tiež takmer úplne vyprchala. Dá sa teda predpokladať, že strieborné ionty si plnia svoju úlohu. Otázkou len ostáva, ako dlho takáto ochrana vydrží. Doživotná záruka na rezervoár sa vzťahuje len na zničenie a pretekanie. Či a ako naozaj funguje, som nemal šancu overiť.

Napriek tomu, že výrobca tento model nešil pre cyklistov, ja by som ho bez problémov odporučil aj bajkerom, ktorí so sebou okrem duše a pumpy potrebujú voziť aj niečo na oblečenie, prípadne do žalúdka. Taktiež je vhodný na jednodňové výlety v lete a vtedy, keď je dobré počasie, prípadne na extrémne pochody nenáročné na množstvo neseného vybavenia, ako je napríklad Nízkotatranská stíhačka. Určite nie je vhodný na nosenie objemnejších a ťažších nákladov. Menšími mínusmi sú chrbtový systém a chýbajúca pláštenka, ale môj celkový dojem z Camelbaku Octane 8+ bol viac ako pozitívny.