MTB Rajecké Teplice – Lietavský hrad a späť

Pekná, stredne náročná cyklotúra okolím Žiliny so štartom aj cieľom v Rajeckých Tepliciach. Trasa, ktorú zvládnu aj menej trénovaní, meria približne 24 km a vedie striedavo lesom, lúkami, ale aj asfaltovými cestami. Hlavným cieľom cesty, ktorý sa mi podarilo dosiahnuť, bol Lietavský hrad.

1 deň
leto – 15.08.2009
Súľovské vrchy
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Rajecké Teplice – Zbyňov, chatová osada – Lietavská Svinná – Lietavský hrad – sedlo Patúch – Zbyňov – Rajecké Teplice

Trasu tvorí pekný okruh začínajúci aj končiaci v Rajeckých Tepliciach s výškovým vrcholom na Lietavskom hrade. Využíva zelenú cyklotrasu, aj keď len na malom úseku, tiež turistické značky, no základ tvoria neoznačené chodníky. Je vhodná predovšetkým pre horské bicykle, keďže prechádza viacerými úsekmi v lese a po kamenitých cestách a prekonáva viaceré výškové rozdiely.

Začiatok: Rajecké Teplice - Lietavská Svinná

Na začiatku bola myšlienka vyjsť niekam na našich dvojkolesových tátošoch, no bolo ťažké vybrať trasu, keďže v okolí Rajeckých Teplíc je obrovské množstvo trás, chodníkov, zvážnic a iných komunikácií, využiteľných na cyklotúru. Rozhodnutie nakoniec padlo na Lietavský hrad, s okružným návratom cez sedlo Patúch pod vrchom Žibrid v Súľovských vrchoch. Trasu sme s otcom začali ráno okolo deviatej pohodovým šľapaním chodníkom cez chatovú oblasť pri Zbyňove. Následný prechod na druhú stranu Skaliek, ktoré sú podcelkom Súľovských vrchov, sme zvládli, i keď orientácia je tu zhoršená tým, že tu nie je cyklotrasa. V podstate sa však dá dostať iba na Lietavskú stranu, takže sme úsek vedúci po lesnej aj kamenitej ceste, ktorá je miestami dosť prudká, zvládli. Odmenou bol prvý pohľad na Lietavský hrad, ktorý však ešte ležal na druhej strane údolia obce Lietavská Svinná - Babkov. Nasledoval krásny dlhý zjazd do dediny. V tej treba nájsť tú správnu odbočku, ktorá vedie na hrebeň kopca, na ktorom leží Lietavský hrad.

Lietavský hrad

Na hrad sa dá z obce dostať viacerými spôsobmi, keďže je tu viacero chodníkov vedúcich k hradu. Skôr či neskôr sa dá napojiť na modrú turistickú značku, ktorou sa k hradu dá dostať. Na kopec treba vystúpať mierne stúpanie - maximálna výška je 640 m n. m. Potom až ku hradu ide mierne zvlnená lesná cesta, ktorú využíva najmä v lete veľké množstvo turistov.

Na hrade bolo množstvo ľudí, viacerí pracovali na rekonštrukcii, resp. konzervácii niektorých častí hradu, predovšetkým poškodených múrov a podobne. Bolo vidieť, že na záchrane hradu sa pracuje, pričom niektoré jeho časti sú v dosť zlom stave. Hrad z trinásteho storočia je jedným z najväčších na Slovensku, nachádza sa neďaleko Žiliny a je z neho výborný výhľad na široké okolie. Či už na Žilinu, okolité obce, ale aj pohoria, ako Súľovské a Strážovské vrchy či Malú Fatru. Hrad sa nachádza na vrchu Cibulník v Súľovských vrchoch, cca 7 km od mesta Žilina, nad obcami Lietava a Lietavská Svinná-Babkov. Patril napríklad Matúšovi Čákovi alebo Jurajovi Thurzovi a dnes by mal byť vo vlastníctve občianskeho Združenia na záchranu Lietavského hradu. Má už nejaké to storočie za sebou, hovoria mu ruina, no myslím, že je ešte v celkom celistvom stave a že je z neho super výhľad.

Do sedla Patúch

Na našej ceste sme od Lietavského hradu pokračovali naspäť do Lietavskej Svinnej, tesne pred Babkovskou tiesňavou sme odbočili doľava, smerom na sedlo Patúch, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške 621 m n. m. Cesta vedie po príjemnej asfaltke, neskôr klasickej lesnej ceste. Tento úsek meria skoro 5 km, prekonávame tu mierne rovnomerné stúpanie na celom úseku a dostávame sa až na žltú turistickú značku a zelenú cyklotrasu – tá vedie zo Súľova do Zbyňova práve cez sedlo Patúch. K sedlu musíme urobiť krátku, asi päťminútovú zachádzku na západ. To je hneď pod vrchom Žibrid. Pekné miesto na prestávku, doplnenie tekutín a uvedomenie si, že nás čaká v podstate už iba zjazd, čo príde ako veľké povzbudenie. Tiež je skvelý pocit spustiť sa z vyšľapaného kopca, aspoň pre mňa.

Návrat do Rajeckých Teplíc

Pre návrat sme zvolili trasu vedúcu po zelenej cyklotrase. Tá sa spolu so žltou turistickou značkou spúšťa smerom na Zbyňov. Asi po kilometri od sedla zbadáte odbočku náučného chodníka ku Budzogáňu. Budzogáň je krásny prírodný skalný úkaz, ktorých je v tejto oblasti viacero. Cesta ďalej vedie po nepríjemnej ceste, kde je dobré aj zosadnúť. Po prekonaní smerovníka Pod Kamenným dielom vychádza trasa z lesa a začíname sa kochať pohľadmi na celú Rajeckú kotlinu. Z týchto lúk nad obcou Zbyňov je krásny výhľad na Rajecké Teplice, Rajec, okolité dediny a samozrejme na Malú Fatru s Martinskými hoľami (1476 m n. m. aj Kľakom (1352 m n. m.). Lúky obkolesujú lesy Súľovských skál, sú bezprostredne pod Žibridom (867 m n. m.) a skalami Kamenného dielu. Na tomto mieste sa dá dobre oddýchnuť. Cyklotrasa ďalej vedie lúkami a lesom, a končí v dedine Zbyňov. Odtiaľ sme sa vrátili do Rajeckých Teplíc opäť popri chatovej oblasti.

Táto oblasť severného Slovenska je určite bohatá, ak ide o možnosti pre lesuchtivých bikerov. Treba však povedať, že je tu málo značkovaných cyklotrás a trasu si treba dopredu dobre naplánovať. Trasa, ktorú som absolvoval a popísal v článku, je stredne náročná a vhodná pre horské bicykle.