Cyklotúra Národným parkom Podyjí a NP Thayatal

Po potulkách juhovýchodnou Moravou som rieku Dyje považoval za lenivý blatistý tok, okolo ktorého sa v lete hmýria mračná dotieravého hmyzu. Úplne iný charakter má rieka v strednej časti svojho toku. Presvedčil som sa o tom na cyklozájazde, ktorého väčšina trás prechádzala Národným parkom Podyjí a susedným rakúskym Nationalpark Thayatal.

Česká republika: Jevišovická pahorkatina (Národní park Dyje / Nationalpark Thayatal)
obce po trase
Vranovská priehrada
cestný bicykel

Najmenší národný park Českej republiky s rozlohou 63 km2 leží medzi Vranovom nad Dyjí a Znojmom. Rieka Dyje tu preteká 40 km dlhým hlbokým meandrovým údolím pri štátnej hranici s Rakúskom. Na český národný park nadväzuje na rakúskej strane hranice Nationalpark Thayatal.

Za svoju neporušenosť vďačí oblasť ťažko prístupnému terénu a studenej vojne, počas ktorej ležala v prísne stráženom hraničnom pásme. Rieka sa kľukatí romantickým hlbokým údolím, ktorého strmé steny miestami pripomínajú kaňon. Úchvatné scenérie ponúkajú skalné amfiteátre, zrázne steny, meandre a pseudokrasové jaskyne. Údolie, ktorého hĺbka dosahuje až 220 m, vyniká pestrosťou fauny a flóry. Na juhovýchodnom okraji NP sa tiež nachádza unikátne pásmo stepných vresovísk.

Pozornosť si zaslúži aj širšie okolie parku s množstvom pohraničných hradov a zámkov, ktoré zaujmú kultúry chtivých návštevníkov. Na svoje si prídu aj milovníci dobrého jedla, vína a tekutého chleba. Na letnú dovolenku sa oplatí vybrať k Vranovskej priehrade, ktorú prezývajú moravským Jadranom.

1. deň

Jevišovice – Pavlice – Šumná - Vranovská priehrada

Po nekonečnej jazde autobusom s cykloprívesom sa okolo obeda dostávame do Jevišovíc. V dedine zaujme najmä romantický Nový Zámek s priľahlým anglickým parkom. Pôvodne drevený lovecký zámoček zo 17. storočia prešiel viacerými prestavbami a do dnešnej podoby ho upravili koncom 19. storočia.

Jazda Jevišovickou pahorkatinou nám od začiatku dáva zabrať. Po dlhých stúpaniach nasledujú krátke zjazdy. Hoci je už začiatok mája, vládne aprílové počasie – slnko aj dážď v jednom. Pozitívom oblasti je jej rustikálny charakter. Malé dedinky s poliami naokolo striedajú zalesnené úseky. Po poslednom prudkom stúpaní konečne klesáme k Vranovskej priehrade, ktorá je obľúbeným miestom letných dovolenkárov. Cez nádrž sa klenie visutá lávka, po ktorej sa dostaneme na miesto ubytovania - do areálu autokempingu. Času je však dosť a tak pokračujeme do Vranova nad Dyjí. Po prudkom stúpaní z mestečka k barokovému zámku, vypínajúcemu sa nad údolím, dobre padne pivko v zámockom bufete. Po prehliadke zámku sa vraciame do kempu, ktorý pred začiatkom sezóny zíva prázdnotou. Večer sa rozprší, mraky sa však nakrátko roztrhajú a oblohou sa ponad priehradu klenie nádherná dúha.

2. deň

Vranovská priehrada – Lančov – Cornštein – Bítov - Vratěnín – Drosendorf –Langau – Riegersburg – Felling – Vranov nad Dyjí

Druhý deň sa cez Lančov presúvame k hornej časti priehrady, ktorá sa kľukatí hlbokým a úzkym údolím Dyje. Po krátkej zastávke pri zrúcanine hradu Cornštejn, nasleduje zjazd do údolia k mostu, po ktorom prechádzame ponad priehradu.
K Bítovskému hradu, ktorý stojí na skalnatom ostrohu, obtekanom riekou Želetávkou, sa dostávame strmým stúpaním z údolia. Zaujímavosťou hradu je miniatúrna zoologická záhrada, ktorú založil jej posledný majiteľ barón Haas – známy to milovník zvierat. Hostia však k nemu chodili len veľmi neradi, lebo zvykol obedovať spolu so svojou obľúbenou levicou. Raritou hradu je tiež zbierka vypchatých psov rôznych plemien a rás, ktorá je najväčšia svojho druhu na svete.

Trasa pokračuje popri priehrade, neskôr strmo odbočuje do kopca. Smerujeme k dedinke Korolupy, ktorej názov je odvodený od lúpačov kôry. Cez Uherčice a Vratěnín sa dostávame k rakúskej hranici. Za hranicou cesta klesá do údolia Dyje/Thaye k mestečku Drosendorf, ktorého stredoveké centrum sa nachádza na kopci vysoko nad údolím. Pokračujeme do Riegersburgu, kde obdivujeme jeden s najkrajších zámkov rakúskeho baroka. Cez Felling sa dostávame poľnou cestou opäť na Moravu. Pred Vranovom sa ešte zastavíme pri zrekonštruovanom bunkri z predvojnového obdobia.

3. deň

Vranovská priehrada – Čížov – Hardegg – Merkersdorf – Retz – Retzbach – Hnanice – Podmolí – Lukov – Lesná - Vranovská priehrada

Z Vranova po prudkom stúpaní odbočujeme na lesnú cestu, ktorou prichádzame do Čížova. Za obcou sa zachoval zvyšok železnej opony – vysoký plot z ostnatého drôtu, ktorý pripomína nedávnu minulosť, keď túto oblasť strážilo bdelé oko pohraničníka. Ešte na moravskej strane rieky je Hardeggská výhliadka, ktorá sa týči nad hlbokým údolím priamo oproti rakúskemu mestečku Hardegg. K mestečku sa dostávame po krátkom zjazde cez most. Nad mestečkom sa týči jeden z najkrajších a najvýznamnejších hraničných rakúskych hradov.

Z Hardeggu nás čaká prudké stúpanie, pri ktorom mnohí rezignujú a tlačia bicykel do kopca. Lesnaté povodie Dyje opäť strieda kultúrna krajina, ktorú krášlia úzke lány zakvitnutej repky olejnej. V Merkersdorfu je možné odbočiť ku dva kilometre vzdialenej ruine hradu Kaja. Ďalšou našou zastávkou je vinárske mestečko Retz.

Nad mestečkom sa medzi vinicami týči zrekonštruovaný veterný mlyn. Samotné mestečko má krásne historické jadro s námestím, na ktorom sa Rakušania pripravujú na sviatok mladého vína. Musíme však pokračovať v ceste – čaká nás ešte dlhý úsek s nemalým prevýšením.

Za Retzbachom za vraciame na Moravu a po krátkej pivnej pauze prechádzame za Hnanicami rieku Dyje po húpajúcej sa lávke. Hoci toho máme nadnes dosť, čaká nás najvražednejšie stúpanie na Šobes, pri ktorom už len rezignovane tlačíme bicykle do prudkého svahu. Nedáme sa zlákať ani ochutnávkou vína vo viniciach. Odmenou za vypotený liter potu nám je úchvatný výhľad na vodopád hlboko v údolí. Po prekonaní hrebeňa nás čaká zjazd do Podmolí, kde zakotvíme v bufete s luxusnými kadibudkami pri jazere. Cez Lukov a Lesnú sa vraciame do kempu pri priehrade.

4. deň

Vranovská priehrada – Lesná – Lukov – Mašovice – Znojmo – Šatov

Po náročných dňoch, počas ktorých sme zdolávali na krátkych úsekoch pomerne slušné prevýšenia, je ten posledný skôr poznávaco – relaxačný. Juhomoravskými dedinkami smerujeme do Znojma. Je čas zastaviť sa na rannú kávu v dedinke Lukov, či obdivovať bielo zakvitnutú aleju pred Mašovicami. V Znojme sa okrem gastronomických zážitkov venujeme poznávaniu histórie. Čaká nás návšteva znojemského podzemia – pod dnešným mestom vraj objavili 96 kilometrov podzemných chodieb, v ktorých sa Znojemčania ukrývali v čase nebezpečenstva. Chodby boli vybavené komínmi a na ten čas nevídaným luxusom – vodným WC. Časť podzemia slúžila ako väzenie. Zo Znojma smerujeme do poslednej dedinky na našej ceste – do Šatova, v ktorom sa nachádza unikátna maľovaná pivnica. Pivnica slúžila ako vináreň a je pomaľovaná nádhernými insitnými maľbami.