Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Myjavské rozhľadne

Projekt pod názvom "Pozrime sa cez hranice z výšky" prebieha na myjavských kopaniciach od roku 2007. Ukončený by mal byť v roku 2013. Boli tu vybudované 3 rozhľadne. Rozhodli sme sa spojiť cykloturistiku s povozením sa na historickom vlaku. Vyšla z toho krásna celodenná cyklotúra.

Vzdialenosť
35 km
Prevýšenie
+430 m stúpanie, -430 m klesanie
Náročnosť
stredná, 3. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 03.07.2010
Pohoria
Myjavská pahorkatina, časť Brančské bradlá Biele Karpaty, časť Javorianska hornatina
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 580 m n. m.
  • Najnižší bod: 260 m n. m.
Doprava
horský bicykel
SHOCart mapy
» č.222 Hostýnske a Vizovické … (1:100.000)

Trasa

1. etapa:
Myjava, mestská časť Turá Lúka – rozhľadňa Hrajky – Duhánkovci – Belanskovci – kóta 448,8 m (odpočívadlo) - Jandíkovci a Šimkovci – Myjava, železničná stanica

2. etapa:
Vrboce, železničná zastávka – sedlo Poľana – rozhľadňa Poľana – zvážnica popod Kobylí vŕšok – Brestovec, časť Kavickovci – železničná zastávka Brestovec – Brestovec – Myjava – Myjava, časť Trnovci – Myjava, mestská časť Turá Lúka

K rozhľadni Hrajky

Cyklotúru sme začali v časti Myjavy - Turá Lúka. Auto sme odstavili pred skanzenom Gazdovský dvor, ktorý sme si prehliadli. Z Gazdovského dvora sme vyrazili po štátnej ceste číslo 581 smer Senica. Cesta cez Turú Lúku vedie v stálom klesaní až po koniec obce. Od kostola v Turej Lúke až po križovatku ciest vedie aj žltá cykloznačka. Na križovatke sme opustili značku a vydali sa do 12 % stúpania cca 1,5 km k rozhľadni Hrajky. Rozhľadňa sa nachádza v nadmorskej výške 298 m n. m. Výška rozhľadne je 10 m a je postavená z dreva. V bezprostrednom susedstve je pamätník stredovekej vzbury evanjelikov. Hrajky sú miestom ich popravy. Od rozhľadne sme sa vrátili cca 1,5 km na križovatku modrej a žltej cykloznačky.

605-ročná lipa

V miernom stúpaní sme pokračovali po modrej značke k samote Duhánkovci. Tu sa nachádza 605-ročná lipa, ako chránený strom. Lipa je celá bútľavá, bez problémov sa dá vojsť do kmeňa stromu. Vedľa lipy je aj studňa s pitnou vodou.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Kopanicami do Myjavy

Modrá značka nás viedla ďalej cez kopanicu Belanskovci, kde sa na križovatke treba zvrtnúť smerom doľava a dlhým, pomerne príkrym stúpaním vystúpať na kótu 448,8 m n. m. Na vrchole je cykloodpočívadlo s prehľadnou mapou. Z kóty sú prekrásne výhľady na celé kopanice. V pozadí tróni nad kopanicami Bradlo s mohylou M. R. Štefánika.
Čaká nás dlhý, cca 6 km zjazd až do Myjavy. Cesta vedie cez kopanice Jandíkovci a Šimkovci. Tu sa miestna komunikácia napája na hlavnú cestu číslo 499 a červenú cykloznačku. Prvú časť túry sme ukončili v Myjave na železničnej stanici.

Vlakom z Myjavy do Vrboviec

Železničná trať Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom je stavebným klenotom, zasadeným do krásneho horského prostredia. Na trati okrem 3 tunelov bolo potrebné vybudovať množstvo menších objektov a 5 veľkých viaduktov. Výstavba celej 67,9 km dlhej trate stála 283 miliónov Kč a bola najväčšou investíciou štátu v 20-tych rokoch v rámci výstavby železníc ČSR. Iste i táto skutočnosť a zložité terénne a geologické podmienky boli príčinou, že ďalší plánovaný úsek Myjava - Brezová pod Bradlom, ktorý mal z Myjavy vytvoriť železničný uzol, zostal len v projektoch.

Naším dnešným cieľom bolo navštíviť 2422,9 m dlhý tunel popod sedlo Poľana, ktorý bol až do roku 1931 najdlhším v železničnej sieti Československa. V deň našej návštevy premával cez tunel mimoriadny historický vláčik. Neodolali sme a previezli sme sa cez tunel na druhú stranu. Vystúpili sme na zastávke Vrbovce. Prieskum okolia portálu sem však nepatrí.

Z Vrboviec na rozhľadňu Poľana

Ozaj strmo stúpajúca cesta od zastávky Vrbovce číslo 499 (zelená cykloznačka) z nás vysávala všetky sily. Celkom vhod nám prišla zastávka pri torze pomníka povstalcov z roku 1848. Bohužiaľ z pomníka niekto ukradol kovovú dosku, na ktorej boli slová J. M. Hurbana (zistili sme až dodatočne). Hanba, nehanba, stúpanie bolo nad naše sily. Posledných 500 m do sedla Poľana sme potupne tlačili. Veľavravná dopravná značka „Pozor 17 % klesanie“ v sedle vravela za všetko. V sedle Poľana sme opustili hlavnú cestu a aj zelenú značku. Miestna asfaltová komunikácia odbočuje prudko vľavo. Znesiteľné stúpanie nás doviedlo až k rozhľadni. Turistická rozhľadňa Poľana stojí na najvyššom mieste katastrálneho územia obce Brestovec vo výške 530 m n. m. Vybudovaná bola v roku 2009 a má výšku 20 m. Rozhľady z rozhľadne sú naozaj úchvatné. Výhľad je kruhový, nielen na kopanice, ale aj na Veľkú Javorinu a Moravu.

Z Poľany do Brestovca

Pre cestu späť sme zvolili neznačkovanú lesnú cestu so šotolinovým povrchom. Cestička vedie popod rozhľadňu. Vybrali sme sa smerom doľava. Prudké klesanie vystriedalo stúpanie. Cesta odrazu skončila pod vrcholom kopca s názvom Kobylí vŕšok. Pokračovanie bolo len prťou v lese. Chodník je zjazdný pre horské bicykle. Prť sa pomerne skoro premenila na lesnú cestu, značne poškodenú. Samota Kavickovci znamenala pre nás opäť asfalt. Horúci vzduch však starú asfaltovú cestu rozhorúčil tak, že asfalt doslova tiekol. Bohužiaľ, naše plášte si to odniesli naplno. Dlhý, predlhý zjazd bol odmenou za nastúpané metre. Na konci obce Brestovec sme sa opäť napojili na modrú značku. Spodný okraj obce pre nás znamenal ďalšiu odbočku doprava. Odskočili sme si na zastávku Brestovec, kde sme si prehliadli pamätník staviteľom tunela a aj samotný myjavský portál.

Brestovec – Myjava – Turá Lúka

Z Brestovca vedie už hlavná cesta popod Devánsky viadukt do Myjavy. Na konci mesta Myjava sme zbadali klasickú dopravnú značku, ktorá sa skladala z nožíka a vidličky. Na samote Trnovci, alebo inak, v areáli miestneho PKO, sme sa ozaj dobre a dosýta najedli. Slnko už zapadalo za obzor a tak nám neostávalo nič iné ako ponadhadzovať na bicykle blikačky a pustiť sa cez Myjavu do Turej Lúky, kde nás čakalo auto.

Fotogaléria k článku

Najnovšie