Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Kamenné obydlia v Brhlovciach

Cyklotúra z Levíc do Brhloviec. Obec Brhlovce sa stala vyhľadávaným miestom domácich a zahraničných turistov kvôli skalným obydliam, vykresaným do ľahko spracovateľného tufu a tufitu, známym pod názvom "Šurda". Brhlovce sú jedinečné ulicou s obytnými a hospodárskymi priestormi v skale, ktorá bola v roku 1983 vyhlásená za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry, kam patria aj dva ľudové domy v obci mimo pamiatkovej rezervácie.

Vzdialenosť
30 km
Prevýšenie
+410 m stúpanie, -410 m klesanie
Náročnosť
mierna, 2. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
leto – 11.07.2009
Pohoria
Podunajsko: Podunajská nížina, časť Podunajská pahorkatina, časť Ipeľská pahorkatina
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 250 m n. m.
  • Najnižší bod: 170 m n. m.
Voda
Levice, Kalinčiakovo, Čankov, Brhlovce
Doprava
Levice (vlak, bus)
cestný bicykel
SHOCart mapy
» mapa momentálne nie je v ponuke

Trasa

Levice – vínne pivnice Staré Levice – Brestiny – Kalinčiakovo – Čankovský kopec (štátna cesta č. 564) – Čankov – Dolné Brhlovce – Brhlovce (skalné obydlia) – Dolné Brhlovce – Čankov – Čankovský kopec (štátna cesta č. 564) – Kalinčiakovo – Levice, mestská časť Nixbrod – Svätojánska pustatina – Levice

Vlak

Sobotný rodinný cyklovýlet smeroval v jednu júlovú sobotu roku 2009 do Brhloviec. V cestovnom poriadku sme si vyhliadli vláčik pod názvom Levičan. Odchod z Bratislavy okolo desiatej nám vyhovoval. Krásne veľké logo v cestovnom poriadku s vyobrazením bicykla nás utvrdilo v tom, že je to ten pravý vlak. Prekvapenie nás však neminulo. Veru žiadny vozeň na prepravu bicyklov sa vo vlaku nenachádzal. Pán sprievodca nás odporučil aj s bicyklami na takzvaný predstavok vozňa. Štyri bicykle sa tam ledva-ledva vošli. Neviem si predstaviť, že by cyklistov bolo viac. Nevraviac už o tom, že nastupovanie a vystupovanie do vlaku bolo nemožné. Tak miesto kľudného sledovania krajiny sme sledovali, aby nám nejaký dobrák neukradol bicykle. Zhruba dvojhodinové cestovanie prebehlo už potom úplne bezproblémovo. V Leviciach sme vystúpili a prekvapila nás vynovená železničná stanica. Všetko svietilo čistotou a novotou.

Cesta do Brhloviec

Krásne slniečko a až priveľa stupňov sľubovali tvrdý boj s kopčekmi. Brhlovce ostali trochu bokom od záujmu značených cyklociest a tak nám musela stačiť mapa. Čo najviac sme sa chceli vyhnúť hlavnej ceste, tak sme si vybrali miestnu komunikáciu. Niekoľko minút sme šli priamo od ŽST smerom do centra mesta a potom sme zabočili doprava smerom k miestnej časti Brestiny. Medzi panelákmi je dosť ťažká orientácia, nečudo, že sme zablúdili a museli sa pýtať miestnych. Nakoniec už správne nasmerovaní sme stúpali prudkým kopcom z Levíc po starej ceste smerom do Kalinčiakova. Ťažké stúpanie nás donútilo bicykle potlačiť. Našťastie dnes prvý a zároveň aj poslednýkrát. Vyhupli sme nad Levice. Chvíľa na doplnenie tekutín. Pod nami sa ukazovala obec Kalinčiakovo. Tešili sme sa na zjazd, ktorý v 32 stupňovej páľave dobre padol. V Kalinčiakove sme sa pripojili na hlavnú cestu. Už nebolo vyhnutie. Čakali nás 4 kilometre po frekventovanej ceste číslo 564. Vždy som si myslel, že v okolí Levíc nemôžu byť veľké kopce. Mýlil som sa. Krátke, ale prudké stúpania sa striedali so zjazdmi. Taká hojdačka.

Obec Čankov znamenala odbočenie doľava. Tu sme si aj prvýkrát všimli tabuľu s upútavkou na skalné obydlia. Prudké stúpanie nás už neprekvapovalo. Na vrchole stúpania sme si dali malú prestávku. Prekrásna obloha a slnečnicové pole priam lákalo vytiahnuť fotoaparát. Známa cestárska značka zobrazujúca 12 % sľubovala klesanie až do Brhloviec.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Brhlovce

Obec Brhlovce vznikla zlúčením Horných a Dolných Brhloviec v roku 1952. Horné Brhlovce boli doložené v roku 1245. Patrili zemanom z Brhloviec, od 1506 rodine Kálnayovcom a iným. V roku 1715 mali Brhlovce 9 domácností, v 1828 roku 25 domov a 155 obyvateľov. Dolné Brhlovce vznikli v chotári Horné Brhlovce v 16. storočí. V r. 1720 boli zemianskou dedinou, v roku 1828 mali 27 domov a 167 obyvateľov. Pri požiari v 1917 roku zhorel kaštieľ a 13 domov. Obyvatelia pracovali v poľnohospodárstve, rozvinuté bolo tkáčstvo, košikárstvo a ťažba tufov (do 1963). JRD založili v 1952. V obci sa nachádza aj neskorobarokový kaštieľ z roku 1756. Rímskokatolícky neskorobarokový kostol pochádza z roku 1772. Neskoro klasicistická kaplnka je z roku 1860, prestavaná s použitím zvyškov starého kostola.

Skalné obydlia sú jednou z 11 rezervácií ľudovej architektúry na Slovensku. Nachádzajú sa v malej hontianskej dedinke Brhlovce v levickom okrese. Podľa miestnej tradície vznikali ešte za čias tureckých výbojov a prvýkrát o nich písal vo svojich Notitiach v roku 1742 Matej Bel. Samotná expozícia sa nachádza v usadlosti č. 142, v uličke "Šurda", v centre pamiatkovej rezervácii ľudovej architektúry. Pozostáva z murovaného domu z konca 19. stor., murovaného domu s datovaním 1932 a priestorov vysekaných do skaly v dvoch poschodiach. Interiér je zariadený dobovým nábytkom a inventárom a dokumentuje zvláštnu formu ľudového staviteľstva a bývania od konca 19. stor. po 50. roky 20. storočia.

V roku 1994 získalo Tekovské múzeum v Leviciach za záchranu, obnovu a využitie usadlosti č. 142 ako prvé múzeum na území SR medzinárodné ocenenie Europa Nostra.
Otváracie hodiny múzea sú: apríl - október (pondelok, štvrtok, sobota, nedeľa) 9.00 - 16.00 h; november - marec (na požiadanie).

Prehliadka prebehla v úplnom poriadku. Nakoniec sa nazbieralo potrebných 15 ľudí, aby sprievodca predniesol aj komentár. Nemôžeme nič, len odporučiť návštevu. Prehliadku sme zakončili v miestnom občerstvovacom zariadení. Poškuľovali sme aj po obednom menu. Vidina 12 % stúpania hneď za Brhlovcami nás však odradila.

Cesta do Levíc

Spiatočná cesta bola skoro zrkadlovým obrazom cesty do Brhloviec. Jediná zmena sa udiala v Kalinčiakove. Miesto nechutného kopca po starej ceste sme zvolili obchvat po hlavnej ceste. Neviem, či to bolo dobré rozhodnutie. Pomerne úzka cesta č. 564 je ozaj frekventovaná aj v sobotu poobede. Vyhladnutí s vidinou dobrého obeda sme sa ponáhľali k železničnej stanici. Možno mi nebudete veriť, ale našli sme v okolí stanice päť krčiem, a nikde nám neponúkli žiadne jedlo. Museli sme sa rozdeliť s posledným lepeňákom a zaliať to mokom podľa chuti. Unavení a hladní sme počkali na náš vlak. Opäť s pekným logom bicykla v cestovnom poriadku. To, že sa opakovala situácia z rána, asi nikoho už neprekvapí.

Záver

Cyklotúru odporúčam ako malý cca 30 km výlet s pomerne členitým reliéfom. Povrch je všade asfaltový, vhodný aj pre cestné bicykle. Orientácia je zložitejšia v zastavaných častiach Levíc. Upozorňujem na nepríjemne silnú prevádzku automobilov medzi Kalinčiakovom a Čankovom.

Fotogaléria k článku

Najnovšie