Cyklotúra Rača - Kačín - Koliba - Figaro

Malé Karpaty sú vďačné kopčeky na príjemnú poobedňajšiu bicyklovú túru. Či už máte horský alebo trekingový bicykel, je tu mnoho asfaltových aj lesných ciest prevažne medzi stromami s občasnými výhľadmi alebo rôznymi zaujímavosťami po trase. Táto cyklovychádzka nás zavedie na obe časti malokarpatského hrebeňa nad Bratislavou.

1 deň
leto – 08.08.2010
Malé Karpaty
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Nedeľňajšie poludnie, napriek predpovediam počasia je polooblačno a občas vykukne slnko. Dlho neváham, odkladám plánované pečenie a vyťahujem bicykel. Vyberám sa starou cestou z Vajnor smerom na vinohrady a odtiaľ do Rače, odkiaľ sa väčšinou začínajú moje pešie či cyklistické výlety.

Rača nám. - Rača amfiteáter - Vypálenisko - Pekná cesta, Spariská - U Slivu - Druhý kameňolom - Kačín - Železná studnička - Snežienka - Kamzík - Figaro

Knižkovou dolinou na hrebeň

Popri kúpalisku a račianskom amfiteátri naberám prvé metre dnešného stúpania. Po pravej strane chatky, po ľavej potok, ktorý ma bude sprevádzať väčšinu Knižkovej doliny. O chvíľu som v lese a spoločnosť mi robia len zelené turistické značky. Stúpanie je až na jeden krátky úsek celkom mierne. Kúsok pod hrebeňom mi trasu spestrí obchádzka rodinky s najväčším psom, akého som kedy videla. Vraj írsky vlkodav. A to som si myslela, že náš belgický ovčiak je veľký pes.

Cez Kačín na Železnú studničku

Úsekom preriedeným veternou kalamitou prichádzam na hlavnú hrebeňovú trasu, červeno značenú Štefánikovu magistrálu. Na nej sa poberám doľava smerom na Peknú cestu, Spariská. Odtiaľto klesám k rázcestiu U Slivu, kde sa dá odbočiť na cyklotrasu do Mariánky. Ja pokračujem vľavo smerom na rázcestie Druhý kameňolom. Odtiaľto by som sa k Snežienke, kam mám namierené, mohla pohodlne spustiť asfaltkou, ktorá sem vedie od Vojenskej nemocnice, ale je pekné počasie a tak si pridávam Kačín. Z križovatky teda opäť začínam stúpať. Už doteraz bola trasa frekventovaná a tu stretávam ešte o niečo viac návštevníkov lesoparku. Svoje asi spravilo aj predĺženie autobusovej linky na Kačín, dumám, keď vidím oblečenie a obuv niektorých výletníkov.

Mierne stúpanie a potom zjazd ku Kačínu. Míňam novopostavené miesto na oddych s lavičkami a preliezkami a pokračujem dolu. Rozhodnem sa trochu si spestriť trasu a uniknúť nedeľnému náporu návštevníkov, a tak na najbližšej križovatke odbočím vpravo od hlavnej cesty, spolu s červenou turistickou aj cykloturistickou značkou. Míňam lúčku s ihličnanmi vysadenými na kraji cesty a po chvíli opúšťam červené značky, ktoré sa stáčajú doprava na Lamač. Ja volím užšiu asfaltku, ktorú voláme horská prémia, z opačnej strany dá celkom zabrať. Tu niet nikoho a navyše sa mi naskytá pekný výhľad na zalesnený hrebienok oproti. Strmšie klesanie a opäť sa ocitnem na hlavnej ceste v doline Bystričky. Stretávam sestru s priateľom a hneď im odporučím horskú prémiu. Už som ju šla aj na trekingovom bicykli, tak aj sestra to určite zvládne.

Stúpanie na Kamzík

Chvíľa dolu kopcom a som pri bufete na Železnej studničke. Je tu národa ako v nedeľu popoludní a tak sa tu nezdržiavam. Stúpam hore popri dvoch rybníkoch k Snežienke. Ak už sa vám nechce šliapať, odtiaľto na Kolibu premáva sedačková lanovka, ktorá vezme aj cyklistov. Ja mám ešte sily dosť a tak sa vydávam na asfaltovú cestu po ľavej strane lanovky. Čaká ma 2,2 km a 160 m prevýšenia. Najmä v prvej časti cesty ide o suverénne najstrmšie stúpanie dnešného dňa. Fučím ako parná lokomotíva. Keď sa dostanem k lúčke s besiedkou, už to je o niečo lepšie. Jedna zákruta, dlhší tiahly úsek, druhá zákruta a záverečná rovinka.

Na Kolibe je koncentrácia ľudí najvyššia, a tak sa rýchlo ponáhľam preč. Prekľučkujem pomedzi autá na lúku pod starými chatkami a po nej sa pomaly spúšťam dolu. Nebo sa vyčistilo a tak si chvíľu užívam výhľady na zalesnené kopčeky a mesto, v diaľke je radar na Veľkom Javorníku. Potom opatrne klesám po kamenistom chodníku do lesa. Lesnou cestou ďalej pokračujem po modrej turistickej značke. Do cesty sa mi postaví závora, 50 metrov pred ňou je však výstražná tabuľa. Za závorou ma čakajú dva krátke strmé úseky a už som v meste, v časti Briežky. Po ľavej strane cez vinohrady vidím bratislavské strechy. Potom už len dlhý tiahly zjazd k Figaru, návšteva u kamarátov a večer posledná desaťkilometrová etapa do Vajnor.

Ide o príjemnú trasu na výlet po práci či na popoludnie, ak si chcete aj kde – tu posedieť. Celá trasa aj s fotením mi trvala asi dve a pol hodiny. Ide o výlet v Bratislavskom lesoparku, kde na každom kroku nájdete besiedky, lavičky, veľkoplošné mapy atď. Cestou je aj dosť prameňov, hoci pri väčšine z nich je verdikt "nepitná". Trasa vedie prevažne po asfaltových cestách, s výnimkou zjazdu Koliba - Briežky, kde je kamenistá lesná cesta. Výlet sa dá absolvovať na horskom aj trekingovom bicykli. Trasa je na mnohých miestach súbežná s turistickými značenými chodníkmi a cez víkend či sviatky treba rátať s vysokou koncentráciou turistov, cyklistov, detí a psíkov, ktorí sa vám kedykoľvek môžu pripliesť pod kolesá.