Cyklotúra Gutensteinské Alpy - údolie Piestingtal

Sto cestných kilometrov od Bratislavy sa nachádza dolina Piestingtal. Meno pochádza od riečky Piesting, ktorá si postupne prerazila cestu cez vápencové Gutensteinské Alpy. Známy je tiež názov Biedermeiertal, podľa štýlu prvej polovice 19. storočia, keď si oblasť obľúbili umelci. Obce v doline sa združili a zainvestovali do vybudovania cyklociest, ktoré sprístupňujú romantické zákutia priaznivcom dvoch kolies.

1 deň
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) – Gutensteinské Alpy (Gutensteiner Alpen)
Obce na trase
Bratislava
cestný bicykel
Wiener Neustadt - Markt-Piestingu (vlastné auto, lokálny vlak)

Úvod

O existencii Piestingtalu som sa dozvedel v roku 2006, keď ŽSR a ÖBB (slovenské a rakúske železnice) vypravovali z petržalskej stanice za polovičné ceny osobitné turistické vlaky. Jedného dňa sme tak cestovali so synom do Semmeringu a s nami aj cyklisti do Gutensteinu v Piestingtale. Budúce roky sa už podobné výhodné akcie nezopakovali. Tohto roku som si spomenul na túto zaujímavú lokalitu.

Príjazd

Cestná vzdialenosť do Markt-Piestingu, vstupnej brány do oblasti, je síce len okolo 100 km (bez použitia diaľnic), ale vzhľadom na početné obce na trase a krivolaké cesty treba rátať takmer s dvoma hodinami jazdy. Najkratšia cesta vedie cez hraničný prechod Berg do Fischamendu po ceste č. 9 a následne po ceste číslo 60 na severovýchodný okraj Viedenského Nového Mesta (Wiener Neustadt). Odtiaľto je to už len kúsok po ceste č. 21 do Markt-Piestingu.

Markt-Piesting – Oberpiesting – Waldegg – Oed – Reichental – Pernitz – Muggendorf – Tiesňava Myrafälle (vodopády) – vyhliadková skala Hausstein – Muggendorf – Pernitz – Gutenstein – Klostertal – sedlo Klostertaler Gscheid – vysielač – sedlo Klostertaler Gscheid – Gutenstein – Pernitz – Reichental – Markt-Piesting

Na ceste do Pernitz

V mestečku Markt-Piesting zaparkujeme pred Billou, nasadneme na bicykle a vydáme sa po starej Gutensteinskej ceste. Nie je vôbec frekventovaná, tak nás ani nenapadne hľadať cyklochodník. Mierne stúpame a míňame obec Oberpiesting. Za ňou nasleduje klesanie – priamo cez neoplotenú cementáreň. V Rakúsku sa asi nekradne. Prechádzame ďalšími obcami, ktoré nadväzujú jedna na druhú, až do Waldeggu. Tu sa však stará cesta napojí na novú, hlavnú cestu a nám padnú sánky. Je nedeľa a všetci Viedenčania, ktorí vlastnia motorky, sa prišli pokochať krásami domova. Samozrejme, automobilisti sú tu tiež. Pokračujeme cestou cez údolie, ktoré tu má charakter tiesňavy – riečka, železnica a cesta. Keď prejdeme úžinu, dlhú asi 1,5 km a obec so zvláštnym názvom Oed, objavíme na druhej strane cesty zelenú cyklistickú tabuľku známu aj od nás. Bez váhania prechádzame na chodník a vchádzame do dediny Reichental, na parkovisko k stánku s orientačnými tabuľami. Priamo pri nás je odbočka, ktorá vedie cez sedlo Ascher do Puchbergu pod Schneebergom. Tam však nejdeme. Mapa ukazuje aj možnosti pre horské bicykle v okolitých kopcoch. Po malej pauze pokračujeme tentokrát už po cyklochodníku popri riečke Piesting. Rešpektujeme príkaz na zosadnutie z bicykla – v úžine potoka sa prekonáva vodný tok po drevenej krytej galérii, na ktorú je strmý nástup po schodoch a vedľajšej lávke. V galérii je opäť panoramatická mapa a pamätná tabuľa vybudovania cyklotrasy. Za galériou nasledujú ďalšie terénne vlny, tentoraz už po asfalte. Minieme veľkú skupinu starších cyklistov, prejdeme okolo domov a pri čističke zabočíme cez mostík prudko doprava. Cyklochodník prekrižuje hlavnú cestu a pokračuje už po jej pravej strane. Prichádzame do Pernitzu, “hlavného mesta“ Piestingtalu. Cyklochodník nás vedie šiki-miki odľahlými uličkami. Prejazd cyklistu je možno aj dvojnásobný ako motoristu.

Muggendorf

Každý bedeker v oblasti vás „prinúti“ spraviť cca 2 km odbočku do vedľajšej doliny a obce. Robíme tak aj my. Dôvod je jednoduchý, nad obcou sa nachádza tiesňava a vodopády Myrafälle. Tesne pred obcou zazriem pri automobilovej ceste návestie k vodopádom, tak zavelím opustiť cyklotrasu. Začneme prudko stúpať do kopca, aby sme sa onedlho spustili na záchytné parkovisko! Samozrejme, ako zistíme neskôr, cyklochodník viedol doľava cez obec a k vodopádom bolo treba stúpať len mierne.

Tiesňava Myrafälle

Prejdeme okolo preplnených parkovísk až k reštaurácii a pokladni. Bicykle odložíme do stojana. Zabudli sme zámok, ale riskneme to. Dva iné bicykle tiež nie sú uzamknuté. Zaplatíme vstupné 2,- € (deti platia 0,90 €), prejdeme cez turniket a hneď začneme stúpať po pohodlných drevených mostíkoch a zabezpečených schodíkoch. Mostíkov je až 23. Vodopády sú pôsobivé, tvoria ich kaskády s väčším množstvom prúdov. Výstup nad ne trvá asi 20 minút. Vďaka širokým mostíkom možno tiesňavu schádzať aj spätne, čo využívajú najmä rodiny s malými deťmi. Tiesňava je doplnená náučnými panelmi v nemčine. Mapka ponúka možnosť spraviť nad záverom tiesňavy malý okruh cez vyhliadkovú skalu Hausstein (664 m). Tak prejdeme okolo malej vodnej nádrže, vystúpame na lúčku a na samotnú skalu. Z nej je výborný výhľad na Muggendorf, Pernitz, okolité vrchy sotva presahujúce 1000 m, ktoré v pozadí vysoko prevyšuje masív Schneebergu, presahujúci 2000 m. Popod Hausstein zostúpime po klzkom chodníku späť na vrchol tiesňavy. Zostúpime paralelnou Českou cestou (vybudovali ju českí robotníci ešte v rámci monarchie) s odbočkou na chodník vľavo priamo k vstupnej budove. Cez turniket sa prechádza aj smerom von, lístok preto po vstupe uchovajte.

Gutenstein

Ako som už uviedol, cyklochodník ide cez obec Muggendorf. Pohodlne sa spustíme dole a vrátime sa do Pernitz. Odbočíme doprava na cyklotrasu smerom na Gutenstein, ktorá nás vyprevadí za obec a nechá napospas hlavnej ceste. Dolina je v týchto miestach široká a takisto aj cesta je bezpečná. Netrvá dlho, kým prídeme do dolnej časti Gutensteinu, kde končí železničná trať. „Horný“ Gutenstein je kúsok dokopca, zovretý skalami. Pokračujeme po chodníkoch, ale aj po ceste. Nad historickými penziónmi na skale tróni hrad, polozrúcanina. Pre zlú statiku je však uzavretý, obec na opravu nemá peniaze. Okrem internetu o tom informujú aj tabule.

Klostertal

Ešte nám zostáva dosť síl, tak sa rozhodneme pokračovať, podľa možnosti až do sedla. Za Gutensteinom začne cesta prudšie stúpať. Čo je najhoršie, ubudli cyklisti a pribudli motorkári. Väčšina ide pohodovo, ale nájdu sa aj blázni, ktorí pretekajú a pri klopení im nestačí ich polovica cesty. Asi 1,5 km za obcou sa dolina rozvetvuje a rovnako aj cesty, vyberáme sa doľava do Klostertalu, hoci Biedermeierradweg odporúča náročnejšiu, pravú cestu do Rohr im Gebirge. Stúpame cez malé osady pomerne širokou dolinou asi 6,5 km. Vyššie v doline zbadáme turistické smerovníky s nástupnými trasami na Mamauwiese a Edelweishütte v severnej časti Schneebergu. Potom nasledujú zo dve tiahle serpentíny a miernejšie stúpanie až do sedla Klostertaler Gscheid. Pomedzi stromy nie je takmer nič vidieť, tak sa vyštveráme na blízky lúčny hrb s vysielačom. Na juhu sa vypína severná časť Schneebergu, Fadenwände, s n. v. okolo 1700 m. Napravo od nej je niečo nižší, rozložitý Rötlingstein 1532 m. My sa nachádzame len vo výške asi 790 m.

Návrat

Keby sme zo sedla pokračovali ďalej, tak by sme sa dolinou Vois dostali až do nádhernej kaňonovitej doliny Höllental, ktorá oddeľuje masív Schneebergu a Raxu. Potom by nás však čakalo nezvládnuteľné množstvo kilometrov späť. Preto sa obrátime a takmer bez šliapania schádzame až do Gutensteinu, kde sa naobedujeme. V Pernitzi ignorujeme cyklochodník, ideme po ceste alebo paralelných chodníkoch. Za mestečkom odbočíme opäť pri čističke na cyklistický chodník. Keď prejdeme Reichental, s prekvapením zistíme, že cyklochodník ide popri riečke až do Markt-Piestingu. Tabuľky aj samotné chodníky sa často strácajú v zeleni. Trasa sa prevažne drží brehov riečky, sem – tam je vedená po dedinských uliciach, občas prekoná celkom zaujímavý stupáčik, aby sa opäť vrátila ku korytu. Starú Gutensteinskú cestu prejdeme len asi 100 m nižšie, ako parkujeme. Cyklochodník zrejme začína priamo na pekne upravenom námestí obce.

Trasa Markt-Piesting – Pernitz – Mugendorf je vhodná aj pre menšie deti, s trochou opatrnosti možno dôjsť až do Gutensteinu. Cestu vyššie už odporúčam len skúseným cyklistom, je aj fyzicky náročnejšia. Trasa bola absolvovaná v nedeľu, bez prítomnosti nákladnej dopravy. Fotografie z ciest boli robené prevažne počas jazdy len v čase, keď boli cesty prázdne.