Reportáž Prebieha Slovenský zraz cykloturistov

Od piatka 27. augusta do stredy 1. septembra je Bratislava miestom, kde sa koná 32. slovenský zraz cykloturistov KST. Ide o putovné podujatie, na ktorom sa v tomto roku zúčastňuje vyše 360 cyklistov nielen zo Slovenska, ale aj z okolitých krajín. Polovicu cyklotúr už majú účastníci úspešne za sebou, napriek nestálemu počasiu.

Cyklozraz sa začal už v piatok, registráciou účastníkov a prijatím organizačného štábu u predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Pavla Freša. V piatok večer sa uskutočnil aj podpis dohody o spolupráci medzi Klubom slovenských turistov (KST) a Slovenským cykloklubom (SCK).

Podujatie organizuje Klub bratislavských turistov - Regionálna rada KST Bratislava, v spolupráci s Rakúskym turistickým klubom (ÖTK), SCK, Cykloklubom Apollo a Bernard Cykloklubom Slovakia.

Sobotňajšia cyklotúra cez Malé Karpaty

Ráno sa stretávame pod Starým mostom v Bratislave - Petržalke. Mimobratislavskí účastníci sa sem presúvajú s policajným doprovodom. Spolu s nimi sa sem presúva úsmevná historka, ako policajti predpokladali, že cyklisti pôjdu cez most Apollo po chodníku pre peších, oni však namiesto toho nasledovali policajné auto po ceste. Keď policajti zrýchlili v snahe ujsť peletónu, ten zrýchlil tiež.

Pod zamračenou oblohou sa aj s policajtmi presúvame po Viedenskej ceste smerom na začiatok cyklocesty po hrádzi. Po nej pokračujeme k mostu Lafranconi a cezeň. Pod mostom sa čakáme, peletón je dlhý a musíme sa zoradiť na prejazd popri diaľnici a cez križovatku na Patrónke. Na jednej strane si s policajtmi pripadáme ako dôležitý sprievod, na druhej strane polemizujeme o tom, že je vlastne smutné, keď v Bratislave neexistujú cyklotrasy ako alternatíva motorovej dopravy, ktoré by nás mestom bezpečne previedli aj bez asistencie polície. Nechcem predbiehať, ale v nedeľu vo Viedni sme sa len cyklotrasami prepracovali od Dunaja až do centra mesta k radnici.

Policajti nás opustia pri Červenom moste a dolinou Vydrice už stúpame sami. Organizátori vybrali výškovo najmenej náročný prejazd cez Karpaty a tak sa ide celkom plynule. Medzi druhým kameňolomom a rázcestím U Slivu začne pršať. Najprv len mierne, ale postupne dážď naberá na intenzite. Zastavujeme sa a vyberáme pršiplášte alebo nepremokavé bundy. Na konci asfaltovej cesty pod Malým Slavínom, kde nás čaká už len zjazd po neasfaltovanej lesnej ceste, nás jeden z organizátorov nasmeruje do priestranného prístrešku. Kým sme tam, príde ešte väčší lejak a tak sme radi, že náš stupeň premočenia sa ešte nezvýšil. Po daždi nás čaká zjazd do Marianky, prichádzame zablatení až po uši.

Po prestávke a občerstvení sa peletón pokračuje do Stupavy. S nami putuje aj sprievodné vozidlo Športservisu Podunajské Biskupice, keby niekto potreboval technickú pomoc. V Stupave sa rozdelíme na dve družstvá - jedno ide až do Zohoru dlhšou, 79 km trasou, druhé smeruje priamo na Moravskú cyklotrasu. Naša partia sa zastaví v Stupave na káve a tak zvyšok peletónu už dnes nevidíme. Svojpomocne sa prebicyklujeme do Devína, kde zavrhneme prehliadku hradu aj čakanie na zvyšok účastníkov. Je nám v premočených veciach zima, nie všetko uschlo a tak sa poberáme sami po ceste z Devína a popri Dunaji až pod Starý most, kde máme zaparkované auto. Peletón sa sem dostane o pár hodín neskôr opäť s policajným doprovodom.

Nedeľná cyklotúra do Viedne

V nedeľu je krásne počasie, slnko a modrá obloha. Štartujeme rovnako ako včera spod Starého mosta spolu s policajtmi na hrádzu. Tá nás vedie cez hraničný priechod Berg do Rakúska. Dnes nás čaká cyklotúra po rovine, 80 km do Viedne.

Hrádza nás privedie do prvej obce za hranicou, Wolfsthalu, odtiaľ sa cez polia dostaneme do mestečka Hainburg. Tu po prestávke prejdeme za asistencie polície cez most a napojíme sa na ďalšiu hrádzu, ktorou pôjdeme prakticky až do Viedne. Na rozdiel od malebného okolia Hainburgu je tento úsek Dunajskej cyklotrasy veľmi nezáživný, z oboch strán je les a scenéria ostáva nezmenená dlhé kilometre. Cestu nám znepríjemňuje aj silný vietor. Pri odbočke na Orth si robíme krátku individuálnu pauzu, lebo nám už riadne vyhladlo. Len čo si sadáme na bicykel, začína pršať a tak vyťahujeme nepremokavé bundy. V daždi a vetre pokračujeme bezútešnou rovinou. O nejaký čas prichádzame k prvému bufetu na trase, kde nás organizátori zastavujú. Vraj sme sa príliš "roztrhali" a tak sa tu počkáme. Radi si urobíme pauzu. Prichádza niekoľko náporov dažďa a napokon aj krupobitie. Sme radi, že nás nezastihlo na trase.

Nekonečná hrádza tu končí, prejdeme okolo jazierok s leknami a fotogenickou krajinkou národného parku Dunajské luhy, ktorý siaha prakticky od Devína až po Viedeň. Potom ďalej pokračujeme po asfaltovej ceste, pre zmenu pod hrádzou. Tadiaľto prichádzame na kraj Viedne. Tu sa opäť počkáme, na oblohe konečne svieti slnko. Potom nasleduje už len zdĺhavý, ale plynulý presun Viedňou. Až do centra sa dostávame len po cyklotrasách, políciu máme so sebou len kvôli tomu, aby sme nemuseli čakať na semaforoch, lebo ak by sme sa cez križovatky dostávali po malých skupinách, trvalo by to príliš dlho. Konečne cieľ - majestátna budova viedenskej radnice. Stretnutie s primátorom sa nekoná, lebo celý peletón mešká, okrem iného aj pre zranenie jedného z účastníkov. Bicykle si nechávame v parku pred radnicou, kde nám ich postrážia členovia ÖTK a vydávame sa na prechádzku do centra Viedne.

O dve a pol hodiny odchádzame za sprievodu policajta na motorke na stanicu Wien Südbahnhof. Dvaja policajti by asi boli lepší, takto vždy čakáme, až sa policajt z konca peletónu presunie na začiatok, ale zasa až také prestoje to nie sú. Navyše rakúski vodiči sú disciplinovaní a ohľaduplní. Na stanici nás čaká vlak vypravený pre účastníkov cyklozrazu. Upevníme bicykle a spokojne sa vezieme domov. Posledným úsekom dnešného dňa je presun z petržalskej stanice pod Starý most. Sprevádza nás polícia, ale ani to nezabráni arogantnému vodičovi na nadjazde nad diaľnicou sa pretlačiť cez peletón do iného pruhu.
Pri Starom moste opúšťame peletón, ktorý s policajtami pokračuje do hotela.

Zraz trvá do 1. septembra

Dnes účastníci absolvujú trasu po slovenskej dunajskej cyklotrase v dĺžke 62 alebo 102 km. Cyklotúra vedie po dunajskej hrádzi do Hamuliakova, účastníci dlhšej trasy idú po ľavej strane Dunaja k VD Gabčíkovo, účastníci kratšej trasy sa v Kyselici preplavia kompou do Vojky a pravobrežnou hrádzou z odbočkou do Čunova sa vrátia do Bratislavy.

Utorňajšia cyklotrasa zavedie cyklistov k vojenskému cintorínu z 1. svetovej vojny v Petržalke a k vojenskému múzeu Bunker BS8. Pokračuje sa do Rakúska k Neusiedlerskému jazeru a potom späť do Bratislavy. K dispozícii sú 82 a 88 km cyklotrasy.

Slávnostné ukončenie zrazu sa koná v utorok od 20 hod. v hoteli Plus.