Cyklotúra Kysuce na bicykli - I. etapa

Nie je jasné, či sa Kysuce volajú podľa rieky Kysuca, ktorá tu pramení a preteká ich stredom, alebo sa rieka volá podľa územia, v ktorom sa vždy a znova „narodí“. Každopádne rieka Kysuca je zjednocujúcim prvkom kysuckej krajiny, jej ústie do Váhu leží len 3 km za južnou hranicou regiónu. Kysuce sú z môjho „dolnozemského“ pohľadu prekrásne nielen prírodnými scenériami, relatívne malým počtom turistov, ale aj drsnejšími podmienkami. Je tu chladnejšie, vzduch je ostrý, počasie nevyspytateľné.

1 deň
jeseň – 02.09.2010
Západné Beskydy - Turzovská vrchovina
Obce po trase
vlastná
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Voľné dni na prelome augusta a septembra každoročne využívame s priateľmi na bicyklovanie na Kysuciach. Vytvorili sme si vlastné Giro alebo Tour, ktoré sme nazvali Kysucké vrcholy. Ako základňu pravidelne využívame penzión Mária v Korni, odkiaľ podnikáme cyklotúry do viac či menej vzdialeného okolia.

Obec Korňa nachádzajúca sa vedľa Turzovky v Turzovskej vrchovine vznikla spojením Hornej a Dolnej Korne a meria 14 km. V dolnej časti dediny je známy Korniansky ropný prameň – nebojte sa, žiadny kysucký šejk tu nebohatne. Je to najvyššie položený stredoeurópsky samovoľný výtok ropy zo zeme. Obyvatelia v minulosti používali vytečenú ropu na svietenie. Jeden muž si údajne náterom z nej zakonzervoval svoju drevenicu, nikdy mu nezhnila, ale zato zhorela. Ďalej je potrebné spomenúť horu Živčák nad Korňou, kde je pútnické miesto s kaplnkou a prameňmi liečivej vody. Zážitky z troch „etáp“ tohtoročného už štvrtého ročníka vám ponúkam v tomto miniseriáli.

1.etapa - Kasárenská

Korňa – Ďurkáčovci – Zátoka - Vyšný Kelčov – Nižný Kelčov – Makov – Kopanice - Kasárne - penzión Javorník - Makov – Turzovka – Korňa

Od penziónu Mária schádzame do dediny okolo nového moderného katolíckeho kostola dokončeného v roku 1994 a starého dreveného kostolíka – dnes pastoračného centra. Po hlavnej ceste, prechádzajúcej touto veľmi dlhou obcou rozloženou po oboch brehoch potoka Kornianky, sledujeme červenú cyklistickú značku. Pri krásnej drevenici, ktorú míňame pravobokom, odbočíme doľava cez potok na bočnú cestu. Pokračujeme zatiaľ miernym stúpaním na koniec asfaltky, kde je konečná nielen autobusov, ale aj cesty. Kornianka sa v Turzovke vlieva do potoka Predmieranka a s ňou za Turzovkou do rieky Kysuca.

Zátoka

Červená značka pokračuje prudko hore po neupravenej a pomerne kamenistej ceste. Nie je iná možnosť, tak bicykle tlačíme. Tvárime sa, že zbierame čučoriedky, ale žiaľ, potvorky už žiadne nerastú. Sme na kysuckých kopaniciach, mimo dediny sú tu usadlosti s rodinnými menami. Prechádzame okolo Ďurkačovcov. Cesta je naozaj rozprávková, na niekoľkých miestach neupravená, niekde je asfalt, chvíľku stúpa, chvíľku klesá. Obdivujeme domčeky na samotách, najkrajšie sú pekne vymaľované dreveničky. Na jednom mieste vidím zohnuté chrbty domácich, vyberajú zemiaky. Život tu zrejme nie je veľmi ľahký. Priznám sa, že si to ani neviem predstaviť a tak radšej prudšie šliapnem do pedálov. Prvá „horská prémia“ je Zátoka Vyšný Kelčov. Tu sa vydýchame a pokračujeme krásnym zjazdom cez osady Vyšný a Nižný Kelčov. Vo Vyšnom Kelčove je veľmi pekný kostol, ale nepodarí sa mi zastaviť, aby som vám ponúkla foto. Možno nabudúce.

Makov

Po napojení na hlavnú cestu 487 odbočíme doprava smerom do Makova modrou cykloznačkou. Makov je najvyššie položená obec v doline Kysuce. Založili ju v druhej polovici 17.storočia tešínski Valasi. Rozľahlý makovský chotár sa v dnešných hraniciach utvoril až koncom 19.storočia. Dovtedy bol rozdelený medzi sedem susedných dedín. V Makove v parčíku pri hlavnej ceste robíme pravidelnú zastávku, zjeme tyčinku a pokračujeme. Hlavnou cestou ideme iba cez Makov, sme radi, nakoľko je to cesta do Čiech a je veľmi frekventovaná. Vôbec nie je vhodná pre cyklistov – riešime to disciplinovanou jazdou tesne pri okraji cesty.

Vysoké Javorníky

Odbočujeme doľava okolo chaty Makov, mostom cez rieku Kysuca, na málo frekventovanú cestu smerujúcu do kopcov pohoria Vysoké Javorníky. Stúpanie je mierne, ale vytrvalé. V dedine Kopanice odbočujeme doľava približne 1 km do osady U Papají. Ideme sa pozrieť na unikátny exemplár 500-ročného brestu hrabolistého, najstaršieho a najmohutnejšieho v strednej Európe. Je vysoký 30 m a v najširšom mieste má obvod 11 metrov. Oblapili sme až ho piati! Vrátime sa späť a smerujeme ďalej do sedla Lemešná. V sedle na hranici s ČR je pamätník bojov SNP.

Mňa ale viac zaujme tabuľka označujúca možnosť výskytu chránených šeliem, najmä macko sa mi pozdáva. Verím, že na cestu nepôjde a ak náhodou, tak na bicykli mu ujdem. Asfaltová cesta pokračuje až k chatám v stredisku Veľký Javorník – Kasárne vo výške 970 m. Aj keď je stúpanie dosť náročné, uľahčuje nám ho pomerne nová asfaltová cesta s minimálnou premávkou. Táto oblasť je turisticky dosť využívaná, či už na pešiu turistiku alebo lyžovanie. Kedysi na tomto mieste stál pašerácky hostinec. Na pohraničnom strážnom stanovisku tu v roku 1833 vybudovali kasárne pre vojakov, ktorí mali chrániť hranice z Moravy, kde zúrila cholera. Celá oblasť má charakter klimatických kúpeľov s parametrami porovnateľnými s Vysokými Tatrami. Na vrchol Veľký Javorník (1071 m) je možné vyjsť peším chodníkom. Odoláme, možno nabudúce. Oči si popasieme výhľadmi na Kysuckú vrchovinu, Moravskosliezske Beskydy a Vsetínske vrchy.

Penzión Javorník

Momentálne nás najviac láka teplo v penzióne Javorník, ktorý pravidelne navštevujeme, vždy sa pre nás nájde niečo dobré pod zub. Dnes je dosť chladno, tak najmä horúci čaj a teplá polievka je to, čo práve potrebujeme. Tešíme sa na príjemný a hlavne zaslúžený zjazd do Makova. Začína popŕchať, tak obliekame, kto čo má. Veríme, že pršať prestane. Ešte netušíme, že pršať bude až do Korne, celých 30 km. Pribúdajúcimi kilometrami s „dažďom opreteky“ pribúda aj tých častí tela, kde cítim vlhko až mokro. Okuliare by potrebovali stierače. Nepoznám kvalitnejšiu hydratáciu pokožky na tvári ako bicyklovanie v daždi a tak hydratujem a poctivo šliapem. Debata ustala, už sa ani nečakáme, trasu poznáme, chceme byť čím skôr v suchu.

Turzovka

Volíme trasu po rovine, ideme cez Vysokú nad Kysucou a Turzovku. Pravidelné spoločné foto pri súsoší Drotár a džarek na jednom z turzovských námestí vypustíme. Toto súsošie je poctou drotárstvu, ktorého počiatky siahajú až do 18.storočia a ktorým sa tunajší rodáci preslávili aj v ďalekom svete. Na novom kruhovom objazde odbočíme do Korne. Musíme obísť aj obľúbenú krčmu.
Po návrate kontrolujem vonkajšiu teplotu, je 13 st. Je mi ešte zimšie a tak rýchlo utekám pod sprchu a následne na horúci čaj so „zásmažkou“. A svet je opäť krásny!

Táto trasa je náročnejšia a vhodná pre trekový bicykel. V peknom počasí je príjemná zastávka v Turzovke.