Cyklotúra

Lesná železnica Lozorno – Volhovisko

28.04.11
Deň voľna v znamení štátneho sviatku v strede týždňa sa dá využiť na peknú poznávaciu cyklotúru. Cieľom dnešného putovania boli zvyšky lesnej úzkokoľajnej železničky, ktorá viedla z Lozorna až pod hrebeň Malých Karpát pod vrchol Volhovisko. Éra tejto železnice sa datuje niekde do rokov 1920 až 1935.

Trasa

Bratislava, Pražská ulica – Patrónka – Červený most – Železná studnička (studienka) – Spariská – Červený kríž – Biely kríž (bufet Včelín) – Salaš – Košarisko – Chata Cementárka – Volhovisko – Lozorno – Zohor

Z Pražskej na Biely Kríž

Vždy, keď sa chystáme do údolia Vydrice, stojíme pred dilemou. Ako sa tam bezpečne dostať? Cesta zo Starého mesta Bratislavy na Patrónku je vždy trauma kvôli frekventovaným cestám, ktorých sa obávam. Dnes sme sa stretli na rohu Pražskej a Šancovej ulice. Vyhral to chodník vinúci sa ponad Pražskú ulicu. Nepríjemný úsek sme dnes prekonali hladko a na Patrónke zabočili po pravej ruke. Objavil sa pred nami Červený most, významná technická pamiatka s pohnutou históriou. Neviem, či viete, že fragment tehlového oblúka Červeného mosta je zapísaný od 29. 4. 1986 v Ústrednom zozname technických pamiatok na území Slovenska. Jeho stav je dnes v dosť zlom stave. Odporúčam pozrieť, pokiaľ nebude neskoro. V tesnom susedstve mosta sa nachádzalo aj iné významné dielo architektúry. Čakáreň zastávky Železná Studnička, ktorú naprojektoval majster Jurkovič. Bohužiaľ drevenú budovu zničil prednedávnom požiar.

Na parkovisku pod Červeným mostom vládol klasický chaos riadený policajtom. My sme však čo najskôr prefrčali okolo a príjemné stúpanie po asfaltovej ceste nám celkom vyhovovalo. Krásne počasie vylákalo na bicykel ozaj veľké množstvá cyklistov. Bez zastavenia sme prešli okolo reštaurácie Železná studnička. Musím povedať, že ráno, teda o pol desiatej, bolo v údolí Vydrice dosť chladno. Chvíľku som aj rozmýšľal, že sa lepšie zaodejeme. Svižný kopec nás však čoskoro zohrial.

Pri našich rodinných výjazdoch máme vždy povinnú zastávku pri údolnej stanici lanovky na Kamzík. Deti sa pohojdajú na hojdačkách a dospeláci prehodia pár slov. Snežienka skrátka nikdy nesklame.

Nič sa nedalo robiť, nasadli sme na bicykle a pokračovali ďalej. Tých 15 km hore kopcom na Biely kríž sa dalo vydržať. Niektoré slabšie povahy záverečnú dávku stúpania zdolávali iba s hlasným nadávaním, poprípade zlezením zo stroja. Musím však všetkých pochváliť, držali sme sa. Biely kríž so svojím legendárnym bufetom Včelín nás privítal vľúdne. Hore bolo ozaj dosť cyklistov. Pokiaľ mi pamäť siaha, tak som tam nikdy taký dav nestretol. Pivo, kofola, párky... Teší ma, že Bratislavčania začali jazdiť aj inde, ako je dunajská hrádza.

Biely kríž – Cementárka

Posilnení vyrážame po asfaltke smerom na Malý Javorník. Našťastie sa davy cyklistov poväčšine už týmto smerom nevalia. Zo šliapania na vrchol nás ale vytrhla nákladná Tatrovka, čo si to šinula smerom zo Svätého Jura. Neviem, pochybujem však, že mala nejaké povolenie. Na kabíne mala nápis: "Pechariáda Svätý Jur". Normálne vodič zrelý na basu. Teda aspoň podľa mňa. Našťastie sme ešte stúpali a rýchlosť bola tomu poplatná. Pár sto metrov a nasledoval vrchol dnešného výšľapu. Známe miesto pod Veľkým Javorníkom je vo výške 580 m n. m. Pred nami je teraz cca 6-kilometrový zjazd až na Košariská. Na Salaši nezabudnúť prudko zabočiť doľava. Už sa nám stalo, že sme sa nechali uniesť zjazdom a zrazu sme sa objavili namiesto na Záhorí vo Svätom Jure. Dlhý zjazd končí na Košarisku, obľúbenom to mieste výletníkov. Ponáhľali sme sa k Chate Cementárka. Vyhladli sme a Cementárka je miesto, kde sa vždy dá napiť a najesť. Sortiment je síce obmedzený, ale nikdy sme neobišli naprázdno.

Lesná železnica Lozorno – Volhovisko

Po vzniku prvej republiky bola postavená v Lozorne píla. Súčasne bola na pílu postavená železničná vlečka, odbočujúca zo železničnej trate Zohor – Plavecký Mikuláš. Na dovoz dreva na pílu z malokarpatských lesov bola postavená úzkokoľajná železnica rozchodu 760 mm. V roku 1920 boli povolené prípravné práce pre prvý úsek dĺžky 6 km do údolia Suchého potoka. Výstavba ďalej pokračovala do údolia Stupavského potoka a trať dosiahla dĺžku 11 km. Koniec železnice bol tesne pod Volhoviskom na hrebeni Malých Karpát. Okrem toho bola postavených viacero odbočiek do dolín.

Dnes sa už dosť ťažko hľadajú pozostatky. Fragmenty násypov, priepustov, mostov a zárezy sú však v teréne jasne rozpoznateľné. Oplotenie obory, ktorá sa nachádza nad Košariskami, je čiastočne postavené z materiálu, získaného zo železničnej trate.

Košarisko – Lozorno – Zohor

Čerstvo naobedovaní vyrážame krátkym, ale strmým stúpaním z Košariska k obore pod Volhoviskom. Brána obory je našťastie otvorená (už sa mi stalo, že sme bicykle prehadzovali cez plot obory). Všetci sa tešíme na 10-kilometrovú jazdu dole kopcom, prerušovanú iba občasnými zastávkami pri zbytkoch lesnej železnice. Počas jazdy sme sa veru aj priobliekli. Predsa len slniečko trochu zaliezlo a vetrík bol studený. Pri vodnom diele Lozorno sa pásli kone. Neodolali sme a obdivovali krásne zvieratá. Nasledovala už iba jazda po hlavnej ceste z Lozorna do Zohoru, kde sme nastúpili na vlak a odviezli sa domov.

Zhrnutie

Príjemná cyklotúra zjazdná pre všetky druhy bicyklov. Celá túra má 48 km a 400 nastúpaných metrov. Voda sa nachádza v doline Vydrice v prameňoch a v rôznych pohostinstvách po trase. Túru sme absolvovali viackrát aj s 11-ročnými deťmi.

Užitočné odkazy

Lesná železnica Lozorno
Chata Cementárka
Bufet Včelín Biely kríž
Sedačková lanovka Železná studnička - Kamzík
Červený most
Železná studnička
Zohor
Zrušené lesné úzkorozchodky a priemyselná lanovka na juhozápade Malých Karpát


 
 
Najnovšie články autora
 
Recenzia Najkrajšie cyklotrasy-Bratislava a okol. Dostalo sa mi do rúk dielko vydavateľstva Dajama - Najkrajšie cyklotrasy, Bratislava a okolie. Musím priznať, že som ozaj zvedavý. Nie je tak … » celý článok 09/07/14 Ivan Wlachovský Mapy a knihy
Cyklotúra Hrádzou Dunaja Bratislava – Rajka a späť Netypické, relatívne teplé počasie jesene 2013 primälo môjho priateľa Miša na vymyslenie zaujímavej akcie "Vítanie zimného slnovratu". Celý týždeň bolo hmlisto a v podstate dosť hnusne. V deň zimného slnovratu 21. 12. 2013 však zubaté slniečko svietilo od skorého rána. Teplomer ukazoval tak +/- 3 °C. Patrične som sa naobliekal a vyrazil na miesto stretnutia. Neočakával som žiadne davy účastníkov. Nakoniec sme sa zišli traja. 06/02/14 Ivan Wlachovský Podunajsko, Maďarsko
Reportáž 11. narodeniny – stretnutie na Minčole Na HIKING-u sa objavila pozvánka na narodeninové stretnutie. Musím priznať, že na Kubínsku hoľu som sa v lete ešte nikdy nedostal. Doteraz vždy iba v zime a prevažne na zjazdových lyžiach. Cieľ bol teda jasný, otázka znela, že ako. Tú som vyriešil tiež rýchlo. Vedel som, že akcia bude iba na otočku, a tak som pohliadol na bicykel. Teraz, s kým? Pohľad padol na manželku. Vypočula si môj plán a s kľudom Angličana prehlásila, že „samovražda sa dá spáchať aj bezbolestnejšie“. Moji tradiční parťáci boli rozlietaní a na diskusii k pozvánke sa tiež nikto nechytil. Čo už, bude to sólo jazda. 03/08/13 Ivan Wlachovský Hiking akcie
Najnovšie články na titulke
 
Túra Čížov – Hardegg – Znojmo 5. etapa KPG V putovaní proti prúdu rieky Dyje som sa dostal na koniec železničnej trate Břeclav – Znojmo a ukázalo sa, že nie je v mojich silách … » celý článok 14/08/18 Miroslav Svítek Česko, Rakúsko
Túra Rozhľadňa Čajka nad Bojnicami Keď sa povie Bojnice, každý si hneď predstaví krásny romantický zámok a zoologickú záhradu. Prednedávnom na kopci nad Bojnicami vyrástla ďalšia atrakcia – 30 metrov vysoká rozhľadňa Čajka. Inšpirovali sa podobnou vežou na dolnej Morave. Vyhliadková veža mala mať pôvodne výšku až 60 m, ale kvôli námietkam pamiatkarov, že by bola dominantnejšia ako Bojnický zámok, museli od zámeru upustiť a vežu znížiť. Veža je zatiaľ od začiatku júla otvorená v núdzovom režime a pár dní po jej otvorení sme sa vybrali do Bojníc aj my s vierou, že nával ľudí nebude ešte taký, ako keď otvorili vežu v Bachledovej doline, ktorú sme zatiaľ aj kvôli návalu ľudí nenavštívili. 09/08/18 Zdeno Vasilišin Strážovské vrchy
Cyklotúra Loser Panoramastrasse s cyklovozíkom Soľná komora nám učarovala už dávno. Hlboké a tajomné jazerá, v ktorých sa zrkadlia skutoční horskí velikáni, malebné domčeky učupené na šťavnatých zelených lúkach, pasúce sa kravy, vôňa Álp a hustá sieť turistických aj cyklistických trás. Čo viac si možno priať? Už len nejakú parádnu horskú prémiu s luxusnými výhľadmi, ktorú si budeme môcť vychutnať aj s našou 15-mesačnou parťáčkou. Loser Panoramastrasse. 02/08/18 Jitka Švarcová Svet

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Lesná železnica Lozorno – Volhovisko 03/05/11 12:14 5 príspevkov
Fakty
  • Pohoria
    • Malé Karpaty a Záhorie (Záhorská nížina - Borská nížina)
  • Počet dní
    • 1
  • Nadmorská výška
    • max: 580 m n. m.
    • min: 179 m n. m.
  • Prevýšenia
    • stúpanie: 400 m
    • klesanie: 350 m
  • Vzdialenosť
    • 40 km
  • Náročnosť
    • 2
  • Ročné obdobie
    • jar
  • Dátum túry
    • 13.05.2008
  • Štart trasy
    • šírka: 48.16522 ° SŠ
      dĺžka: 17.08254 ° VD
      » Mapa
  • Koniec trasy
    • šírka: 48.32546 ° SŠ
      dĺžka: 16.9916 ° VD
      » Mapa
  • Voda
    • Vydrica (Železná studienka, mlyn Klepáč, Veronika, Snežienka), Biely kríž (bufet Včelín), Košarisko (Chata Cementárka), Lozorno (pohostinstvo), Zohor (pohostinstvo)
  • SHOCart mapy
  • Doprava
    • všetky druhy bicyklov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.

0.71