Cyklotúra Za rímskymi pamiatkami Dolného Rakúska

Deň voľna na 1. mája je skvelý na cyklovýlet a aj na domácu grilovačku. Predpoveď počasia je priaznivá a ranný pohľad z okna ju len potvrdzuje. Slniečko krásne svieti a sľubuje krásny deň. Parkujeme na hraničnom priechode Petržalka – Berg. Hneď za hranicou je cyklochodník, ktorý nadväzuje na cyklochodník od Nového mosta v Bratislave.

1 deň
Rakúsko (spolková krajina Niederösterreich / Dolné Rakúsko): Malá dunajská nížina (Kleine Ungarische Tiefebene / Podunajská nížina) a Malé Karpaty (Kleinen Karpaten) – Hainburgské vrchy / Hundsheimské kopce (Hainburger Berge / Hundsheim Berge)
Berg, Wolfsthal, Hainburg, Bad-Deutsch-Altenburg, Petronell-Carnuntum, Prellenkirchen, Kellergasse (vínne pivnice Bušenšank), Edelstal
cestný bicykel
» č.224 Malé Karpaty, Záhorie,… (1:100.000)

Najprv sa zastavíme pri veľkej mape, ktorá nám ukazuje veľa možností, kam sa v tejto prihraničnej oblasti Rakúska môžeme na bicykli vydať. Mnohé trasy sú pekne zokruhované, všetky sú poprepájané, takže výber je pestrý a závisí len od toho, koľko máte času a či dáte prednosť histórii alebo prírode. Pred mapou postávajú skupinky slovenských cyklistov, dohadujú smer, kadiaľ sa vydajú. My dnes volíme poldenný okruh Grenz Tour B za rímskymi pamiatkami a malým bonusom na záver. Ten ale vopred neprezradím.

Hraničný priechod Bratislava-Petržalka/Berg – Berg – Wolfsthal – Hainburg – Bad Deutsch-Altenburg – Petronell-Carnuntum – Heidentor – Prellenkirchen – Kellergasse – Edelstal – Berg – hraničný priechod Bratislava-Petržalka/Berg

Wolfsthal

Pohodovým cyklochodníkom ukrajujeme prvé kilometre dnešnej trasy. Po pravej ruke vidíme v diaľke Bratislavu, sídliská a následne hrad Devín, po ľavej ruke kopec Königswarte. V bezprostrednej blízkosti máme pekné zelené polia. Wolfsthal je prvá obec, ktorou prechádzame. Kedysi „dedinka na konci sveta“, za ňou už iba ostnaté drôty Železnej opony, je dnes domovom mnohých Slovákov. Pamätám si, ako sme po nežnej revolúcii tento úsek išli pešo v rámci otvárania hraníc a na trávniku pred kostolom sme jedli svoju desiatu. Presne takú istú desiatu ako pri každom výlete, avšak jej chuť bola nejaká iná. Nevedeli sme, čo nás vlastne čaká. Dnes si odskočiť do Wolfsthalu, Hainburgu, či Viedne je pre Bratislavčana to isté, ako skočiť povedzme do Trnavy.

Hainburg, Bad Deutsch-Altenburg

Cyklochodník sa kľukatí pomedzi polia a prichádza do Hainburgu, nad ktorým je naľavo hrad Schlossberg a napravo nad Dunajom Braunsberg, zaujímavé ciele krátkych vychádzok. Toto mesto bolo tiež v minulosti iba také ospalé, Bratislava síce na skok, ale až za drôtmi – z dnešného pohľadu niečo nepredstaviteľné.

Sledujúc cykloznačky sa dostávame k Dunaju, je tu prístav s lodnou dopravou smerom do Bratislavy a do Viedne. Nábrežie, lemované zvyškami starých hradieb, je jedným veľkým parkom so sviežou zeleňou, lavičkami a možnosťou občerstvenia. Pokračujeme popri Dunaji smerom k Donaubrucke, dnes ho vynecháme a zostávame na pravom brehu Dunaja. Pokračujem do Bad Deutsch-Altenburgu a začíname dnešnú cestu za rímskou históriou. Sú tu kúpele známe už od rímskych čias. V parku s krásnymi starými stromami je socha Franza Josefa a oproti múzeum Carnuntinum. Múzeum je umiestnené v prekrásnej budove, ktorá bola na tento účel postavená v roku 1904 a podobá sa veľkej rímskej vile. Pokojnú dedinu s niekoľkými kúpeľnými domami opúšťame, smerujeme okolo amfiteátra, kde sa opäť prebúdza k životu svet arény a gladiátorov, aj keď iba v našich predstavách.

Petronell–Carnuntum

Petronell–Carnuntum je dedina známa najmä archeologickým parkom Carnuntum.
Carnuntum bolo založené ako stály vojenský tábor pre 15. légiu niekedy okolo roku 40 n. l. a v priebehu nasledujúcich 100 rokov sa stalo vojenským aj civilným centrom provincie Horná Panónia s približne 50-tisíc obyvateľmi. V súčasnej dobe sa nálezy, pripomínajúce rímske obdobie, nachádzajú na zhruba 5 km dlhom páse medzi dedinami Petronell a Bad Deutsch-Altenburg. Celá oblasť sa volá Archeologischer Park Carnuntum.

My sme si najprv pobehali dedinu, niekoľko milých uličiek, zámok, ktorý asi čaká na obnovenie. Archeologický park mal na 1. mája pre slovenských návštevníkov niekoľko prehliadok po slovensky vrátane zľavneného vstupného. Záujem o našich turistov je tu značný.

Heidentor, Prellenkirchen

Ďalšou zástavkou je obrovská a krásne zachovalá rímska brána Heidentor, je uprostred polí a cyklistický chodník nás dovedie priamo k nej. Tu urobíme malú pauzu na foto a pokračujeme podľa smerovníka ďalej smerom na Neusiedler See do dedinky Prellenkirchen. Cesta je väčšinou asfaltová, miestami drobný makadam. Scenérie dotvárajú mohutné veže – vrtule poháňané vetrom a vyrábajúce elektrinu. Názory na ich existenciu sú rôzne, nám v zásade neprekážajú.

Veľmi si vychutnávame cyklochodníky bez akejkoľvek premávky. Všetko okolo je nádherne rozkvitnuté, najmä orgován a slniečkovožltá repka na poliach okolo. Vdychujeme plnými pľúcami. Táto oblasť, „usadená“ na svahoch Spitzenbergu, tvorí časť vinárskeho regiónu Carnuntum, ktorý sa vyznačuje skalnatými stepami, suchým porastom a panónskou klímou. Všetky spomenuté súčasti vytvárajú ideálne podmienky vinárstvu.

Bušenšank

Za dedinou z kopčeka vidíme po ľavej ruke Kellergasee - rad nízkych domčekov s typickými rakúskymi bušenšankmi, sú to pivničky miestnych vinárov pochádzajúce až z 18. storočia. Nakoľko v tomto ročnom období tu nie je až tak veľa turistov, je vždy otvorená jedna či dve. Správne predpokladáte, toto je dnešný bonus. Usadíme sa na slniečku, pod voňavým orgovánom, objednáme si vínko a k nemu nejakú malú dobrotu. Máme sviatočný pocit. Nakoľko sme skupina, v ktorej všetci máme v pamäti prvomájové sprievody a po nich cigánsku, pivo a kolotoče v bratislavskej Petržalke, tak dáme voľný priechod týmto spomienkam s malým nádychom nostalgie. Nebojte sa, nechceli by sme sa vrátiť do čias prvomájových sprievodov, ale vrátiť sa aspoň na chvíľu do svojej mladosti by sme vcelku brali.

Berg

Občerstvení pokračujeme po ceste cez malú obec Edestal okolo fabriky na plnenie minerálnej vody Romerquelle a ďalej cez pohraničnú obec Berg. Tu sa počkáme pri odpočívadle, kde sú informácie samozrejme aj po slovensky a cestou hraničiarov tesne popri hranici na hraničný prechod k parkovisku na slovenskej strane. A hurá na grilovačku.

Bratislavčania majú to šťastie, že nedostatočnú cyklistickú infraštruktúru im vynahrádzajú stovky kilometrov bezpečných a veľmi pestrých cyklochodníkov v prihraničnej oblasti Rakúska.