Cyklotúra Baťov kanál na lodi a bicykli II.

Cykloturistika okolo Baťovho kanálu má svoje čaro a špecifiká. Sľubuje rovinaté túry popri vode, vhodné pre rodiny s deťmi. Vzorne vybudované cyklocesty sú lemované informačnými panelmi, odpočívadlami a krčmami. V dnešnom rozprávaní sa budeme venovať cyklistike popri kanále v jeho severnej časti na trase Babice – Kroměříž.

1 deň
Česká republika: Dolnomoravský úval, Chřiby
občerstvovacie zariadenia (bufety)
bicykel

Babice – Spytihněv – Napajedla – Otrokovice – Kvasice – Střížovice – Trávník – Kroměříž

Vyrážame z Babíc do Spytihněvu

Prvý deň plavby po Baťovom kanále končíme v čase obednom a priväzujeme hausbót. Nachádzame sa v prístavisku Babice. Miesto nás očarilo natoľko, že sme sa rozhodli tu aj prespať. Občerstvovacie zariadenie, sprchy, všetko sa nachádza len pár metrov od betónovej hrany prístavného móla. Možno nás z lode vyhnal vynikajúci cyklochodník, vinúci sa popri kanále. Zložili sme bicykle z lode a o pár chvíľ sme už aj uháňali po krásnej asfaltke určenej len pre cyklistov proti prúdu do Spytihněvu.

Cyklocesta tu križuje kanál a rieku Morava mostom ponad splav. Chvíľku sme pozorovali ruch v plavebnej komore. Za komorou končí kanál a plavba prebieha ďalej po rieke.
Možno nastal čas predstaviť samotný Baťov kanál. Zisťujem však, že na Hikingu sa nachádza článok Baťov kanál. S článkom sa dá súhlasiť, až na niekoľko drobnosti. Hádam najpodstatnejšia informácia odlišná od článku je tá, že za preplávanie komôr sa dnes neplatí. Samotná história obce Spytihněv siaha niekde k rokom 1028 – 1030.

Spytihněv - Napajedla

Cyklochodník pokračuje popri Morave. Kvalitná asfaltka sa mení na nekvalitnú, niekoľko úsekov až na nespevnenú cestu. Keďže je cyklistami hojne využívaná, tak je dokonale ujazdená a povrch nerobí problém ani čistokrvným cestným bicyklom. Po pravej ruke sa už črtá mestečko Napajedla s krásnym zámkom. Oplatí sa na chvíľku odbočiť. Poprípade navštíviť informačnú kanceláriu, kde sa dajú kúpiť aj turistické známky a mapy. Samotný zámok Napajedla je postavený v štýle neskorého francúzskeho baroka. Je to elegantná, jednoduchá voľno stojaca dvojkrídlová budova v tvare písmena „U“, kde v troch podlažiach, mimo izieb služobníctva a príslušenstva, bolo cez 50 obytných miestností. Dominantou zámku je nádherná kruhová zrkadlová sála.

Napajedla - Otrokovice

Cklochodník, lepšie povedané cyklodiaľnica, vedie z Napajadel do Otrokovíc tesne vedľa rieky Morava. Tekutiny môžeme doplniť v prístavisku Napajedla – Pahrbek. Po malom občerstvení pokračujeme ďalej. Cyklocesta križuje najprv cestný a potom železničný most. Po pravej strane sa ukazuje prírodná pamiatka „Na letišti“. Dôvodom ochrany je slepé rameno Moravy s vodnou flórou a faunou.

Otrokovice sú druhé najväčšie mesto v okrese Zlín v Zlínskom kraji, ležia na sútoku Moravy a Dřevnice. Od roku 1933 sa pre celé mesto začalo neoficiálne používať pomenovanie Baťov. K právnemu zakotveniu tohto názvu došlo až od 30. septembra 1938. Názov Baťov bol mestu odobraný v roku 1946. Cyklocesta vedie okrajom mesta, okolo čistiarne odpadových vôd, tesne vedľa vyhnívacích nádrží. Nečudo, že sme šliapli do pedálov rezkejšie. Aj dnes je celkom zrejmé, že v miestach, kde chodník opäť ozaj úzkym mostíkom prekračuje Moravu bol väčší prístav pre baťove lode.

Otrokovice - Kroměříž

Po prekonaní Moravy sa cyklochodník odkláňa od rieky a vstupuje do príjemného lesa, ktorým sme sa dostali až do obce Bělov. Pozor, cyklista sa tu musí začať deliť o cestu s autami. Cesta je však dostatočne široká a podľa reakcií miestnych vodičov je zrejmé, že sú na cyklistov zvyknutí. Cesta sa mení z úplnej roviny popri rieke na zvlnenú, ale kopčeky sú ozaj len symbolické. Prechádzame cez Kvasice. Tu už aút bohužiaľ pribúda a cykloznačka vedie po štátnej ceste číslo 367 až do obce Trávnik.

V Trávniku stáčame vľavo a už sme opäť na cyklistickom asfaltovom chodníku. Vezieme sa znovu po brehu Moravy. Postupne stretávame stále viac a viac cyklistov a korčuliarov. Blížime sak veľkému mestu a v čase poobednom si mnoho ľudí vyšlo na cyklovýlet. Trasa prechádza cez záhradkársku kolóniu a definitívne vchádza do Kroměříža.

Kroměříž

Kroměříž (nem. Kremsier), pre množstvo tam pôsobiacich škôl niekedy prezývané Hanácke Atény, je okresné a štatutárne mesto v Zlínskom kraji v Česku. Leží na rieke Morave a má necelých 30 000 obyvateľov. Katastrálna rozloha je 50,98 km2. V roku 1997 bolo vyhlásené za najkrajšie historické mesto Českej republiky. V roku 1998 bol miestny barokový zámok a záhrady zapísané na zoznam svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Mesto bolo založené pri križovatke Jantárovej a Soľnej cesty pri brode cez Moravu. Význam bol daný tým, že bolo letným sídlom olomouckých arcibiskupov. Pamiatkami z týchto čias sú takmer všetky pamätihodnosti v meste, predovšetkým arcibiskupský zámok a pivnice, ďalej tiež biskupská mincovňa a sýpka. Bola tu zriadená kapitula (zbor kanonikov), načo sú pozostatky v podobe bývalých kanonických domov pri kostole sv. Jána.

Nás však kváril hlad a pamiatky sme zatiaľ nechali pamiatkami. Na krásnom historickom námestí sme postavili bicykle do stojanov a už aj sme stolovali. Najedení sme sa z námestia presunuli k arcibiskupskému zámku. Zámok určite stojí za prehliadku. Uchvátili nás najmä záhrady okolo zámku.
Pohľad na hodinky nás však vrátil do reálneho sveta. Čakala nás ešte 30-kilometrová cesta späť. S ťažkým srdcom sme krásny Kroměříž opustili.

Cyklocesta popri rieke Morava a Baťovom kanále je pekným výletom. Na trase je viacero možností obdivovať či už technické, kultúrne, alebo prírodné pamiatky. Stravovanie a pitný režim je zabezpečený dostatočným množstvom stravovacích zariadení, vhodne rozmiestnených po trase výletu.