Cyklotúra Baťov kanál na lodi a bicykli V.

Posledná časť seriálu sa bude venovať cyklotúre po pamiatkach okolo Starého Města pri Uherskom Hradišti. Navštívime letecké múzeum v Kunoviciach, pamätník Veľkej Moravy v Starom Městě, pozrieme sa do archeoskanzenu v Modrej. Prešliapeme k bazilike do Velehradu a na záver stihneme aj kaštieľ v Buchloviciach.

1 deň
leto – 08.08.2011
Česká republika: Dolnomoravský úval, Chřiby
balená v obchodoch
bicykel

Prístav Staré Město – Uherské Hradiště – Kunovice – Kostelany nad Moravou – Staré Město – Modrá – Velehrad – Tupesy – Buchlovice – Zlechov - Staré Město

Staré Město – Uherské Hradiště – Kunovice

Teplomer hneď ráno sľuboval horúci deň. Neváhali sme a okolo ôsmej ráno opustili hausbót, ktorý kotvil v prístave Staré Město. Staré Město prakticky tvorí s Uherským Hradišťom súmestie. Bicyklom trvalo iba niekoľko minút, aby sme sa ocitli v historickom centre Uherského Hradiště. Centrum mesta je citlivo upravené a turisticky prítulné. Po prehliadke sa vydávame po cyklotrase, vedenej po spoločných chodníkoch s chodcami smerom do Kunovíc. Prekvapením pre nás sú extra semafory pre cyklistov. Opäť sa raz presviedčame o ústretovosti k cyklistom. Celkom pohodlne sa vezieme popri hlavnej ceste číslo 55, s ktorou vedie paralelný cyklochodník označený číslom 47.

Cez samotné Kunovice viac-menej prechádzame. Krátku zastávku využívame na prehliadku kostola sv. Petra a Pavla, ktorý je prirodzenou dominantou mesta v Kunoviciach. Kostol sa nachádza trochu mimo značenej cyklotrasy, ale stojí za prehliadku. Vraciame sa na cyklotrasu a smerujeme k leteckému múzeu. Bicykle je možné odstaviť pred bránou do múzea. Samotná prehliadka určite stojí za rodinné vstupné 80,- Kč.

Kunovice – Kostelany nad Moravou - Staré Město

Po prehliadke múzea sa vraciame cca 1,5 km späť až k riečke Olšava. Pokračujeme po cyklochodníku po jej brehoch až k mostu cez rieku Morava. Krásny most ponad rieku s drevenou mostovkou slúži viac-menej iba cyklistom. Po moste sa dostávame do obce Kostelany nad Moravou. Primkýname sa ku korytu rieky Morava a po krásnom cyklochodníku sa vraciame k Starému Městu. Naším ďalším cieľom bol Pamätník Veľkej Moravy. Chvíľku síce trvalo, pokiaľ sme ho našli, ale oplatilo sa. Expozícia je ozaj zaujímavá, odhaľuje prvopočiatky Slovanov.

Staré Město – Modrá - Velehrad

Od pamätníku Veľkej Moravy sa vraciame na takpovediac cyklodiaľnicu, ktorá má názov Veľkomoravská poutní cesta. Ozaj grandiózne riešená cesta, vhodná pre cyklistu akejkoľvek výkonnosti. Lemovaná je množstvom odpočívadiel, náučné panely sú samozrejmosťou. Stúpania sú zmierňované serpentínami. Skrátka pohodička. Tesne pred Velehradom sme z cyklocesty odbočili do obce Modrá, kde sa nachádza archeoskanzen. Horúce letné slnko už poriadne pripekalo a tak nám prehliadka skanzenu prišla vhod. Expozícia je výborná. V pokladni nás vyzbrojili podrobným plánikom s popismi jednotlivých objektov. Dokonca aj moje pubertálne deti to zaujalo.

Archeoskanzen je už na dohľad k hlavnému cieľu dnešnej expedície. Bazilika Velehrad nás bohužiaľ privítala ako jedno veľké stavenisko. Prerába sa nádvorie a aj časť vnútrajšku baziliky je pod lešením. Našťastie túto ozaj krásnu stavbu neuzavreli a prehliadka bola možná. Škoda, že je vo vnútri zakázané fotografovať. Môžeme sa len tešiť, až budú rekonštrukčné práce ukončené. Bez ohľadu na stavenisko odporúčam návštevu.

Velehrad – Tupesy – Buchlovice

Úmorné teplo a hlasné nadávanie mojich detí značilo, že tesne za Velehradom začína síce nie dlhé, ale zato strmé stúpanie na kopec. Cyklocesta sa vinie povedľa cesty, ktorá vedie z Velehradu do obce Tupesy. Nadávanie mojich detí vystriedalo fučanie. Na zvukové prejavy neostala para. Odmenou je však zjazd z hrebienka do Tupes. Radosť vystriedal v Tupesách ďalší kopec. Zaujímavosťou sú mačacie hlavy, ktorými je cesta vyložená až na vrchol stúpania. Nasleduje zjazd až do obce Buchlovice. Očakáva nás posledná zastávka dnešnej túry, zámok Buchlovice. Bohužiaľ najbližšie vstupy do interiéru zámku sú obsadené a tak si prehliadame aspoň exteriér a výstavu fuchsií.

Buchlovice - Staré Město

Z Buchlovíc sa vraciame späť už po známej ceste smerom na Tupesy. Deti rezignovali a ticho šliapu na kopček. Zjazd z hrebienka do Tupes je nepríjemný. Mačacie hlavy preverujú pruženie vidiel celkom slušne. Deti sa zmohli len na konštatovanie o trápení smerom hore aj dole. Niet sa čo diviť, tachometer ukazuje prejdenú vzdialenosť na hodnote 45 km. Teplo hrozné, únava sa začína prejavovať. Koncom obce Tupesy opäť začína pekný cyklochodník, ktorý nás pohodlne privádza až do Starého Města. Hneď na okraji mesta sa zastavujeme pri majáku Šrotík. Milé spestrenie záveru túry.

Čo dodať? Pokúsil som sa opísať seriálom návod na dovolenku v takpovediac domácom prostredí. Užili sme si všetci, deti, aj dospeláci. Baťov kanál je určite miesto, kam sa vrátime.