Projekt Za Mostom

16.03.12
Zintenzívniť ponuku pre turistov na slovenskej strane by mal projekt Za mostom, ktorého cieľom je vybudovať cyklotrasy pozdĺž bývalej železnej opony a zrevitalizovať pohraničné bunkre pozdĺž rieky Morava. Projekt je spoločnou iniciatívou Bratislavského kraja a spolkovej krajiny Dolné Rakúsko.

„V projekte Za mostom ide o revitalizáciu bunkrov, ktoré boli pozdĺž bývalej železnej opony, aby sa táto trasa nielen pre cyklistov ale aj pre korčuliarov a peších turistov stala stále viac atraktívna, či už zo slovenskej alebo rakúskej strany,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo na konferencii venovanej tomuto projektu, ktorá sa uskutočnila 2.marca 2012. Obrovský záujem je podľa neho aj zo strany starostov, ktorí spravujú obce a mestské časti pod Malými Karpatmi, aby sa celá tá sieť cyklotrás rozšírila do všetkých obcí na Záhorí a po západnej časti hlavného mesta. „Chceme, aby tá atrakcia, ktorú budujeme na bývalej železnej opone, sa z jednej jazvy, cez ktorú ľudia nemohli chodiť, zmenila na turisticky príťažlivé miesto, kde budú návštevníci tráviť svoj voľný čas,“ doplnil župan Pavol Frešo.

Revitalizácia bunkrov nadväzuje na dobudovanie základnej turistickej infraštruktúry pre kvalitný rozvoj cykloturizmu a turizmu v regiónoch susediacich s cyklomostom, ktorý sa stavia medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskou obcou Schlosshof. Renovované bunkre majú zatraktívniť cyklotrasy v danom území a prispieť tak k rozvoju cezhraničného turistického ruchu. Podľa župana Pavla Freša budú zároveň slúžiť aj ako spomienka na obete totalitného režimu, ktoré zahynuli pri pokuse o prekonanie "železnej opony" na ceste do demokratického sveta.

Projekt „Za Mostom“ bude realizovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúska republika 2007 - 2013. Rozpočet projektu je 475.000 eur, ktoré z 95 percent poskytne Európsky fond regionálneho rozvoja.
Vedúcim partnerom projektu je Bratislavský kraj. V rámci projektu bude, okrem iného, vybudované záchytné parkovisko v Devínskej Novej Vsi, zrekonštruované obranné bunkre pozdĺž rieky Morava, osadené cyklostojany a infostojany popri vytipovaných gastronomických zariadeniach a zároveň prebehne masívna infokampaň pod vedením Bratislavského kraja.

Ilustračné foto : Ivan Wlachovský

Recenzia Príbehy vrchov Dnes by som vám rada predstavila pomerne čerstvú publikáciu z vydavateľstva DAJAMA Príbehy vrchov, ktorej autorom je Marián Grebáč. Kto si v … » celý článok 12/12/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Od hradu k hradu – 2. diel Keď vytiahnem z knižnice akúkoľvek knižku o hradoch a zámkoch, malý Kubko je hneď pripravený na spoločné čítanie. A tak kúpa 2. dielu knižky Od hradu k hradu z edície po Slovensku od vydavateľstva Dajama nebola žiadna náhoda. V pravom hornom rohu má ikonku turistu aj cyklistu. Nápad spojiť pre hradomilov do jedného celku dva rôzne hrady, zrúcaniny či ruiny, je zaujímavý nielen návštevou stavieb voňajúcich históriou, no zároveň aj možnosťou absolvovať pešiu túru či zabrať do pedálov bicykla. 19/09/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Najkrajšie cyklookruhy 2. diel Poznáte už dlhšie moju slabosť na knižky, mapy, atlasy a ďalšie tlačoviny voňajúce novotou. Do kníhkupectva chodím najradšej sama a nikdy neodídem naprázdno. Neobídem stojany s turistickými knižkami. Všetko nové si prezriem a vždy nájdem dôvod na kúpu. Naposledy som si moju cykloturistickú knižnicu obohatila o druhý diel Najkrajších cyklookruhov od vydavateľstva Dajama. V knižnici mám samozrejme aj prvý. 21/06/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy

Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo … » celý článok dnes Soňa Mäkká Publicistika
MTB Okolo Vršatca z Ilavy Severnú časť Bielych Karpát som navštívil viackrát, zväčša ako peší turista. Tentokrát som sa sem vrátil na bicykli, nakoľko ma inšpiroval článok v Krásach Slovenska (č. 9 - 10 / 2019), kde mal názov "K bradlovej kráse". No a po prejdení trasy ju taktiež odporúčam. 14/11/19 Milan Kiac Biele Karpaty
Rada S rádiostanicami PMR na horách ešte bezpečnejšie S prenosnými rádiostanicami je zábava a sú tiež praktické. Hodia sa ako doplnok voľnočasových aktivít, v pracovnom nasadení, pri komunikácii medzi autami pri cestovaní. Skrátka komukoľvek, kto potrebuje rýchlo a bezplatne komunikovať s ostatnými na relatívne krátku vzdialenosť bez toho, aby musel vytáčať telefónne číslo, čo je mnohokrát veľmi otravné. 08/11/19 Rudo Madár Bezpečnosť