Čierny Balog v podvečernom svetle, foto Matúš Morong
Čierny Balog v podvečernom svetle, foto Matúš Morong Zatvoriť

MTB Čierny Balog a okolie

Prvé vydanie neoficiálnej hiking.sk cykloakcie sa uskutočnilo v júni 2011 v Levočských vrchoch. Tak sa nám to zapáčilo, že už vtedy padali tipy na ďalšie lokality do budúcna. Bude to Orava? Alebo myjavské kopanice? Nakoniec padá návrh na Horehronie, konkrétne oblasť Čierneho Balogu. Ďuri objednáva chatu v časti Komov na polovicu septembra počas predĺženého víkendu. Čaká nás krásna príroda v srdci Slovenska.

45 + 47 + 27 km
+1000 + 910 + 280 m stúpanie, -1000 + 910 + 280 m klesanie
jeseň – 17.09.2011
Slovenské rudohorie: Veporské vrchy
Čierny Balog, Sihla, Hronec, Gazdovský dvor v sedle Chlipavice, Salaš Zbojská v sedle Zbojská, Pohronská Polhora, Michalová, Valaská
Čierny Balog
horský alebo trekový bicykel, vlak (Podbrezová, Hronec, Valaská, Brezno, Čierny Balog, Michalová, Pohronská Polhora, Zbojská)
» č.232 Muránská planina, Slov… (1:100.000)

1. deň: Smer Sihla a hrebeň Veporských vrchov

Čierny Balog, časť Komov - Čierny Balog, časť Dobroč – Rakytovo – Kysuca, Uhliarka – Sedmák – Sihla – sedlo Tlstý Javor – Obrubovanec – Zákľuky – Veľká dolina - Čierny Balog, časť Krám - Čierny Balog, časť Komov

Trasu zobrazenú v mape nájdete tu.

V prvý deň je na pláne výjazd k najvyššie položeným dedinám na Slovensku – na Sihliansku planinu. Takmer celý čas budeme nasledovať modrú cyklistickú značku (viď mapa so zaznačenými cyklotrasami v okolí Čierneho Balogu). Od chalúpky v časti Komov, ktorá je našim útočiskom počas celého predĺženého víkendu, sa vydávame do časti Dobroč. Ak máte pocit, že ste toto slovko už niekde počuli, tak tušíte správne – jeden zo slovenských pralesov – Dobročský, je neďaleko. Budeme postupovať po zelenej turistickej a modrej cyklistickej značke takmer 10 km dlhou dolinou Rakytovo, ktorá vedie z Dobroča (570 m) nad osadu Kysuca na planine (925 m). Dolina je príjemná, zalesnená, cesta ubieha relatívne rýchlo, míňame zopár horární, či chát, ktoré sú prenajímané na rekreačné účely. Prevažná časť doliny je vyasfaltovaná, len záverečný strmák sa ide lesnou cestou. Nezdá sa to, ale na rázcestie Kysuca, Uhliarka nastúpame takmer 400 m. Tu sa nám otvára trávnatá planina. Vyšľapeme ešte kúsok nad rázcestie, kde si v tráve chvíľu užívame príjemný jesenný deň s výhľadom na Klenovský Vepor (1338 m).

Po pauze pokračujeme ďalej po modrej cyklotrase, ktorá kopíruje červenú turistickú značku Rudnej magistrály, smerom na Sedmák (1004 m). V podstate sme už na hrebeni, to najväčšie stúpanie je za nami a vlníme sa hore-dole príjemným terénom s charakterom poľnej cesty a s výhľadmi na okolité lúky. Pripomínam si výlet z jesene 2009, keď sme sa týmito miestami túlali s Matúšom. Nad osadou Sedmák opúšťame hrebeň a priamo cez osadu sa pripojíme na hlavnú cestu, vedúcu z Brezna do Detvy. Teraz mierime po nej na juh. Dole kopcom to ide parádne, čoskoro však odbáčame na Sihlu (901 m). Za ohradou sa pasie zopár koní. Ktovie, či sú to tie, ktoré túto vrchársku dedinu preslávili. O chvíľu už parkujeme v záhrade miestnej krčmy a osviežujeme sa čapovaným pivkom. Škoda, že nemajú aj niečo pod zub, viacerí by sme to uvítali. Vyjeme im aspoň zásoby keksov a tatraniek a posilnení šľapeme do pedálov naspäť na hlavnú cestu a do sedla Tlstý javor (1020 m).

Pri cintoríne padlých vojakov z II. svetovej vojny sa čakáme. Aspoň je dosť času na nájdenie jednej z mála geoskrýš. Nasleduje pre mňa najkrajšia časť hrebeňa Veporských vrchov, cez Obrubovanec na Zákľuky. Opäť budeme nasledovať červenú Rudnú magistrálu a modrú cyklistickú značku. Terén má charakter lesnej cesty. Rýchliky trielia dopredu, ja si trasu pohodovo vychutnávam. Na bicykli to je oveľa pohodlnejšie, než keď sme to šli napešo. Ani sa nenazdám a stojíme pri salaši pod Obrubovancom (1020 m). Pozitívne je, že lúka je vykosená, hoci stále sa tu nepasie. Keď sme sa tu túlali v lete 2009, tak rástla všade polmetrová burina. Aspoň v tomto nastal posun.

Na Zákľuky (1012 m) to je na bicykli už len na skok. Chvíľu lesom, potom lúkami sa blížime k poslednému výhľadovému bodu dnešného dňa. Pri vrcholovom smerovníku opäť vegetíme (ako už veľakrát počas tohto dňa). Poľanu, Vepor s Hrbom aj Nízke Tatry máme ako na dlani. Ani sa nám veľmi nechce dole do Čierneho Balogu, ale hladné žalúdky nás ženú dole. Z vrcholu sa spúšťame lesnou cestou na Dankovú a odtiaľ asfaltkou Veľkou dolinou do Čierneho Balogu a časti Krám. Jeseň už ukazuje svoju silu, počas zjazdu v tieni som celkom premrzla. Na Kráme konečne dávame nejaké jedlo a bilancujeme pekný deň. Záver miernym kopcom na chatu je už len povinnou bodkou na záver prvého dňa.

Súhrn prvej etapy: 45 km, prevýšenie cca 1000 m

2. deň: Chlipavice, Zbojská a cez Kabátovú do Balogu

Čierny Balog, časť Komov - Čierny Balog, časť Dobroč – Gazdovský dvor v sedle Chlipavice – sedlo Zbojská – Pohronská Polhora – Michalová – Kabátová - Čierny Balog, časť Komov

Trasu zobrazenú v mape nájdete tu.

Na druhý deň máme kopec nápadov, kam sa vybrať, ale nakoniec preváži trasa, za ktorú zahlasovali najmä naše žalúdky – vydáme sa smerom na sedlo Zbojská, ktoré máme vďaka výbornej kuchyni Salaša Zbojská veľmi radi.

Opäť mierime najprv do časti Dobroč (570 m), avšak na rozdiel od včerajška pokračujeme rovno, po modrej turistickej a žltej cykloznačke asfaltkou smerom na Gazdovský dvor v sedle Chlipavice (940 m). Po cca 5 km pri horárni Boldiška odbáča modrá turistická značka do Starej doliny k Jilemnického horárni. Pokračujeme rovno dolinou Pomývač, ktorá ústi priamo pri Gazdovskom dvore. Celá dolina je o čosi kratšia a tým pádom aj strmšia, najmä v závere, pričom ten je dosť vymytý po dažďoch. Na Chlipavici sa čakáme a pauzu využívame na pivko, keďže správcovia horskej útulne sú prítomní.

Po pauze nasleduje príjemnejší úsek. Najprv strmší zjazd lesnou cestou do sedla Diel (823 m), potom pohodovejší zjazd nad sedlo Zbojská (740 m), kam sa nakoniec spúšťame trávnatým svahom. Na salaši je plno, ako tradične cez víkendy. Obsadzujeme si veľký drevený stôl vonku pod lipou a postupne sa dočkáme aj tradičných dobrôt tohto kraja.

S plnými žalúdkami sa nám ďalej veľmi nechce, hoci teraz pôjdeme chvíľu z kopca. Zo sedla Zbojská sa spúšťame po hlavnej ceste do Pohronskej Polhory (619 m). Po asfaltke sa sviští parádne, dokonca ani áut nie je veľa. Za Michalovou pri píle Kubická sa odpájame doľava na zelenú cyklotrasu (tiež asfalt, hoci miestami rozbitý, neskôr prechádza v lesnú cestu), ktorá nás vyvedie na Kabátovú (922 m). Nezdá sa to, ale pekne si zamakáme. Najmä s plnými žalúdkami sa stúpa ťažko. Rýchliky sa trhajú a letia dopredu, ja a spol. v zadnej časti pekne funíme a miestami musíme aj zosadnúť z bicyklov, keď to naše prevody/nohy nezvládajú. Najviac nás sklame fakt, že sa trasa pekelne vlní a keď niečo pracne vyšľapeme, tak to pri najbližšom zjazde opäť strácame.

Na Kabátovej sa všetci stretáme. Prví nám ušli o dobrú pol hodinku. Kabátová je krásna lúčnatá planina nad Čiernym Balogom a Breznom, s množstvom starých chalúpok, ktoré sa dnes využívajú prevažne na rekreačné účely. Opäť si užívame krajinu, tentoraz aj zaliatu slnečnými lúčmi. Z planiny zostupujeme po žltej cykloznačke do Čierneho Balogu. Tá je zjazdná tak maximálne pre kaskadérov na horských bicykloch, keďže je dosť strmá a plná skál a štrku. Musím ju zísť pekne popri bicykli. V Čiernom Balogu nasleduje len posledný kopec hore dedinou na chatu a ďalší pekný deň v sedle je za nami.

Súhrn druhej etapy: 47 km, prevýšenie cca 910 m

3. deň: Ponad Brezno

Čierny Balog, časť Komov – Vrchdolinka – Lúčky – Valaská – Hronec – Valaská – Brezno

Trasu zobrazenú v mape nájdete tu a na cyklo mape aj s prevýšením tu.

Tretí deň je vydýchavací. Časť partie nás opúšťa skôr, zvyšní máme ešte čas do odchodu rýchlika Horehronca. Vyberáme sa na mierny hrebeň nad Breznom, po hlavnej ceste. Na Vrchdolinku je to opäť do kopca. Tu odbáčame doľava na zelenú cyklotrasu, tentoraz s charakterom poľnej cesty. Je tu pekná strminka, hoci krátka, takže opäť tlačím. Mierime na kopec Chamarová o výške 691 m, na ktorom je umiestnený dvojkríž a odkiaľ je pekný výhľad na Brezno. Od tohto bodu je trasa opäť príjemná, vlníme sa prevažne pasienkami, pričom stretáme aj pastiera so stádom oviec. Prechádzame popod Hnusné (750 m) až nad Valaskú, kam potom prudko schádzame (a opäť po štrkom vysypanej ceste).

Pre miesto na obedové pivko si volíme Hronec (488 m). Počas priemyselnej revolúcie bola v Hronci najvýznamnejšia železiarska manufaktúra vtedajšieho Uhorska. Dnešný Hronec je skôr ospalá obec, ktorá sa snaží žiť z cestovného ruchu aj vďaka Čiernohronskej lesnej železničke. Matúš ako miestny rodák nám ukazuje aspoň zaujímavú zvonicu so štyrmi zvonmi, ktoré predstavujú symboly obce. Nasleduje už len presun cez Valaskú, a potom po hlavnej ceste do Brezna.

Súhrn tretej etapy: 27 km, prevýšenie cca 280 m

Zhrnutie

Trasy sú skôr vhodné pre horský bicykel. Prešla som ich aj na trekovom, ale na mnohých úsekoch som musela bicykel tlačiť. Terén bol pestrý – od asfaltiek, lesných spevnených ciest, cez trávnatý povrch až po poľné cesty vysypané štrkom. Celá oblasť je dobre vyznačená v teréne a v informačných kanceláriách je prístupná cyklistická mapa oblasti. Túry sa uskutočnili v termíne 16. - 18. 9. 2011.