Rada KPZ pre horský aj cestný bicykel

Začiatkom tohtoročnej cyklistickej sezóny sa mi v jeden deň stali hneď dve príhody. Najprv ma hneď za bývalým pohraničným priechodom Petržalka-Berg zastavili rakúski policajti. Teda nielen mňa, ale aj bez rozdielu všetkých, čo tade išli. Zaujímali ich najmä doklady totožnosti. Kto ich mal, tak mal čiastočné šťastie. Kto nemal, tak bol ľahší o 30,- €. Čiastočné preto, lebo nasledovala kontrola povinnej výbavy. Aby som pravdu povedal, tak málokto prešiel bez ujmy. Potom som cestou späť stretol človeka tlačiaceho bicykel s defektom. Trochu ma zarazilo, že nemal so sebou nič na opravu. Na základe týchto príhod som napísal nasledujúce riadky.

Krabička poslednej záchrany pre MTB a trekový bicykel

Viem, že výraz krabička je nespisovný, používať však škatuľka mi pripadá pri zaužívanej skratke KPZ divné.
Po dlhoročných praktických skúsenostiach som si zvykol nosiť so sebou v taške do rámu hromadu potrebných drobností, ktoré mi doposiaľ vždy dopriali dôjsť ako-tak niekam k väčšej pomoci.

Obsah tašky prvej pomoci pre MTB a trekový bicykel. Fotografia je v prílohe nazvaná Obrázok 1:

1, Malá skladacia pumpa.
2, Zámok. Bohužiaľ nutná pomôcka, aj keď musím priznať, že radšej sa od bicykla nevzďalujem ďalej ako na dohľad.
3, Pumpa na CO2 bombičky + 5 bombičiek. Túto hračičku vlastním +/- už asi 30 rokov. Používam do nej klasické sifónové bombičky. Prázdne sa dajú v pohode vymeniť za plné, skoro zadarmo. V cykloobchodoch dostať kúpiť jej modernejšiu verziu s jednorazovými náplňami CO2. Bohužiaľ staré sifónové bombičky sú v nových pumpách nepoužiteľné.
4. Predná LED blikačka s bielym svetlom.
5. Zadná LED blikačka s červeným svetlom.
6. Multikľúč, ktorý obsahuje všetko potrebné na núdzovú opravu bicykla, vrátane monterpák na plášte. Vhodný multikľúč predávajú v každom cykloobchode. Treba sa však poradiť, alebo dobre poznať svoj bicykel. Cena býva rôzna, cca od 8,- € do 30,- €.
7. Vidlicový kľúč na č. 15, na pedále. Ťažký krám, ale už sa zišiel.
8. Náhradné oceľové lanko na brzdu a ďalšie na prehadzovačku. Brzdové lanko je hrubšie a má inú koncovku ako prehadzovačkové.
10. Sada na lepenie duše (záplaty, lepidlo, šmirgeľ).
11. Náhradná duša.
12. Rýchlo-spojka na reťaz. Pozor, spojku treba kúpiť na reťaz, ktorú používate. V zásade sa dá povedať, že druh sa odvíja od počtu koliesok na pastorku.
13. Nitovačka na reťaz (niekedy býva integrovaná v multikľúči) a rôzne druhy nitov.
14, Elektrikárske spojky. Mnohokrát núdzovo nahradia zlomenú skrutku, alebo držia pohromade prehadzovačku.

Krabička poslednej záchrany pre cestný bicykel

Obsah je v podstate totožný, ale predsa sú tam rozdiely. Fotografia je v prílohe nazvaná Obrázok 2:

1, Malá skladacia pumpa.
2, Zámok.
3, Pumpa na CO2 bombičky + 5 bombičiek.
4. Predná LED blikačka s bielym svetlom.
5. Zadná LED blikačka s červeným svetlom.
6. Multikľúč, ktorý obsahuje všetko potrebné na núdzovú opravu bicykla, iný ako pre MTB.
7. Monterpáky na zhodenie plášťa z ráfiku.
10. Sada na lepenie duše (záplaty, lepidlo, šmirgeľ).
11. Náhradná duša.
12. Rýchlo-spojka na reťaz.
13. Nity na reťaz.
14, Elektrikárske spojky.

Čo ešte?

Musím sa priznať, že nie som nadšenec nosenia batohu na bicykli. Radšej používam na MTB stroji tašku na riadidlá a tašku na nosič. Keďže denne chodievam o piatej ráno bicyklom do práce a potom po fajronte lárom-fárom, nosím so sebou vždy (aj v najhorúcejšom lete) pršiplášť, čelovku, vestu a návleky na ruky. V chladnejšom období aj dlhé cyklistické nohavice. Niekedy aj kompaktný fotoaparát. Nezabúdam na bidón (cyklistická fľaša) a malú lekárničku. Doklady, peniaze, kartička zdravotného poistenia (aj do cudziny), platobná karta, peniaze a mobil sú samozrejmosť.
Keď idem cestným bicyklom, tak používam väčšiu podsedlovú tašku (v galérii Obrázok 3). Ono sa to nezdá, ale v pohode do nej vojde to základné, aj keď menej ako do tašky na riadidlá.

Povinná výbava. Áno, či nie?

Stretávam sa s rôznymi názormi na povinnú výbavu. V zásade však mám navešané na bicykli všetko povinné. Povinnú výbavu považujem za celkom rozumné nariadenie. Keby odo mňa záviselo, tak by som napríklad nosenie prilby zákonne prikázal aj dospelákom. Rôzne nevkusné odrazky, ktoré predpisuje zákon, sa dajú vhodne nahradiť alternatívami. Keď tak rozmýšľam, tak okrem zvončeka na cestnom bicykli a odraziek na pedáloch mám všetko. Ortodoxní cestári síce nechápavo krútia hlavami nad mojimi odrazkami medzi špicami, ale prežijem to. Nakoniec, ako som v úvode článku spomínal, tak rakúski bdelí strážcovia zákona mi nakoniec dali pokoj.

Čo povedať na záver?

Možno sa niekomu bude zdať zbytočné, ťahať so sebou neustále hromadu zbytočností. Musím však konštatovať, že som už neraz pomohol sebe a mnohokrát viac náhodným cyklistom, ktorí si myslia, že defekt dostať nemôžu.