Cyklotúra Cez NP Donau-Auen k Heidentoru

Národný park Donau-Auen sa rozprestiera od Viedne po sútok Moravy a Dunaja. Na úseku dlhom 36 km dosahuje v najširšom bode šírku sotva 4 km, pretože jeho hranicu tvorí okraj lužného lesa. V severnej časti susedí územie národného parku s rozsiahlou nížinou Marchfeld (Moravské pole), jeho južnú hranicu tvorí hrana priekopovej prepadliny Viedenská panva. Celým národným parkom prechádza medzinárodná cyklistická cesta (Donauradweg). Dnes urobíme okruh z Hainburgu do Hainburgu cez Haslau.

1 deň
Rakúsko - Podunajsko: Malá dunajská nížina (Kleine Ungarische Tiefebene / Podunajská nížina)
Obchody popri trase
trekový bicykel
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Hainburg an der Donau - Bad Deutsch-Altenburg – Stopfenreuth – Orth – Haslau – Regelsbrun - Schandorf - Heidentor - Petronell - Bad Deutsch-Altenburg - Hainburg an der Donau

Hainburg - Orth

Kam sa vybrať bicyklom v jednu horúcu letnú sobotu? Najlepšie k vode, respektíve, popri vode. Bicykle sme zložili z auta hneď vedľa železničnej stanice v Hainburgu. Je to stará dobrá skúsenosť, že v dňoch pracovného pokoja bývajú miesta na parkovisku pri stanici voľné. Po pár sto metroch sme sa ocitli na Dunajskej cyklomagistrále. Vybrali sme sa na okraj obce, kde sa ponad Dunaj klenie známy Donaubrücke Hainburg. Neváhali sme a vyznačenou cyklocestou sme sa vybrali cezeň na druhú stranu. Hneď za koncom mosta treba prudko zabočiť vpravo a potom popod most smerom na obec Stopfenreuth.

Tesne na okraji Stopfenreuthu je také esíčko, ktorým sa dostaneme na hrádzu Dunaja. Hrádza pretína prekrásny lužný les, ktorý sa rozprestiera po jej oboch stranách. Rozdielom medzi oboma stranami je hlavne to, že strana po ľavej ruke je pravidelne zaplavovaná Dunajom a pravá strana už pomenej. Hrádza je cez tento priestor natiahnutá ako podľa pravítka. O krásach po oboch stranách trasy je zbytočné sa rozpisovať, v priloženej fotodokumentácii je niekoľko námetov na odbočky z hrádze. Pokojná asfaltka, po ktorej sa väčšinou šinú diaľkoví cykloturisti má množstvo nenápadných odbočiek vedúcich k prekrásnym zákutiam dunajského zázraku. Pekný kraj na potulky. Človeku to ani nepríde a zrazu je na križovatke pri obci Orth. Do Orthu však nepôjdeme. Otočíme sa presne na opačnú stranu a po krásnom cyklochodníku sa dovezieme až k Dunaju. Tu nás čaká pekná záhradná reštaurácia, kde zapíjame speneným mokom prvú polovicu dnešnej túry.

Orth - Heidentor

Pivečko dobre padlo. Teraz nás čakala nová skúsenosť. Kompa cez Dunaj do Haslau. Veľké bolo naše sklamanie, keď sme našli na móle akurát mreže a zámok. Bola tam však aj tabuľa s telefónnym číslom na kompára. Skúsili sme a za takých 10 – 20 minút, kde sa vzal, tu sa vzal, pán kompár pred nami stál. Pod termínom kompa som si predstavoval väčšiu loďku ako trebárs kompu vo Vojke. Tu to však ozaj bola len taká malá lodička. Keď som videl opachy, čo plávali po Dunaji, tak som až zľakol. No čo už. Za poplatok dospelí 3,50 €, deti 2,50 € a 1,00 € bicykle sme sa zverili do rúk pána kapitána. "Kocábka" sa odvážne pustila kľučkovať medzi lode plaviace sa po Dunaji.

Všetko dobre dopadlo a čochvíľa sme už aj vystupovali na protiľahlom brehu. Obec Haslau sa týčila nad nami hore. Čakalo nás krátke strmé stúpanie, ktoré začalo nepríjemnou kameňmi dláždenou cestou. Určite nevhodnou pre cestný bicykel. Našťastie iba pár sto metrov dlhou. Z Haslau pokračuje vyznačená cyklocesta smerom k obci Regelsbrunn. Pred obcou sa však cesta stáča a obchádza ju. Zastavujeme sa na občerstvenie v Schandorfe, kde si prehliadame zaujímavý kostol. Odtiaľ popod veterné elektrárne smerujeme k známej pamiatke na doby rímske - Heidentor. Heidentor je vlastne posvätná brána starovekých Rímanov. Miesto, kde vojsko prinášalo obety pre bohov, aby ich ochraňovali, miesto, kde sa zišli aj štyria cisári.

Heidentor - Hainburg

Čakala nás posledná etapa cesty. Od posvätného Heidentoru okolo rímskych pamiatok v Petronell-Carnuntum. Tu sa možno zastaviť takpovediac na celý deň. Miesta sú na Hikingu už popísané a tak pokračujeme po cykloasfaltke ďalej do kúpeľného mestečka Bad Deutsch-Altenburg. Prejdeme popod nám už z rána známy most Donaubrücke Hainburg a za chvíľku končíme pri odstavených autách na parkovisku pri železničnej stanici v Hainburgu.

Záverom

Zaujímavá cyklotúra pre ľudí, ktorí majú chuť túlať sa po nepoznanom, alebo aj pre tých, ktorí sa jednoducho chcú iba previesť po prekrásnom kraji plnom zaujímavej fauny, flóry a aj mnohých kultúrnych pamiatkach.

Môžete si pozrieť trasu výletu zakreslenú v hikeplanneri.