Cyklotúra Ostrov orliaka morského

Na ostrovoch s lužným lesom sa medzi spleťou dunajských ramien rozprestiera národná prírodná rezervácia Ostrov orliaka morského. Okrem orliaka morského, ktorý tu má jediné hniezdisko v strednej Európe, v nej žije kormorán veľký, haja tmavá, volavka popolavá, volavka purpurová a iné vzácne druhy vtákov. Nachádza sa neďaleko plavebných komôr vodného diela Gabčíkovo, medzi starým korytom Dunaja a Gabčíkovským ramenom.

1 deň
leto – 04.08.2012
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina (CHKO Dunajské luhy) - Ostrov orliaka morského
vlastná voda
trekový alebo horský bicykel
» mapa momentálne nie je v ponuke

Gabčíkovo, parkovisko pri plavebných komorách – Nad mlynom – csárda Hullám – horáreň Dekan – odbočka červenej značky z hrádze – Bačianske rameno – Ostrov orliaka morského – popri starom koryte Dunaja – Bodícke rameno – Rybárske domky – Kráľovská lúka – horáreň Dekan – csárda Hullám – Nad mlynom – Gabčíkovo, parkovisko pri plavebných komorách

Cesta na ostrov

Návšteva ostrova patrí k našim tradičným letným cyklotúram. Napriek skoro nulovému prevýšeniu je každá túra iná a vždy je dobrodružná. Tentokrát bolo východiskom parkovisko pri plavebnej komore vodného diela Gabčíkovo. Z parkoviska vedie asfaltová cesta po turistickej značke smerom k starému korytu Dunaja. Za východisko i záver túry je možné vybrať si aj čárdu Hullám, kde má konečnú cyklobus z Dunajskej Stredy. Pivečko padlo v horúce predpoludnie dobre. Naše putovanie pokračuje ďalej po hrádzi, na ktorej je asfaltová cesta. Po ľavej ruke nám tečie Dunaj v starom koryte. Hrádza uhýba lužnému lesu doprava a pokračujeme stále po nej. Pekný asfalt láka pokračovať, ale odbočka nás nekompromisne nasmeruje do úplne iného sveta. Lužný les nás pohltil svojou krásou. Niekoľko sto metrov a pred nami sa nachádza brod cez Bačianske rameno. Silnejšie nátury obvykle tento brod prejdú v sedle bicykla. Tentokrát veru nie. Silný prúd naznačoval, že to bude adrenalín. Hĺbka brodu býva tak do 30 cm. Dnes to bolo vyše kolien. Neostávalo nič iné, len sa vyzuť, bicykle zavesiť na plece a pomaly krok po kroku prekonať mimoriadne šmykľavý kúsok. Podarilo sa bez straty života. Všetci sme s napätím očakávali, čo nás čaká na ďalšom brode. Ten býva aj za normálnych okolností dosť problematický. Nesklamal. Po príchode sme si všimli na druhej strane troch cyklistov, ktorí tak ako my meditovali nad schodnosťou. Vyslali sme prieskumníka bez bicykla. Voda siahala niekde povyše kolien a bola mimoriadne prudká. Prieskumník prešiel a trojica sa obrátila, so slovami, že nepriechodné s bicyklom. My sme sa však nevzdali. Odstrojili sme bicykle a postupne poprenášali cez hučiacu vodu. Šťastne sme sa prebrodili a stáli sme v divokej prírode Ostrova orliaka morského.

Orliaka morského sme nevideli

Medzi spleťou dunajských ramien sa rozprestiera národná prírodná rezervácia Ostrov orliaka morského. Okrem orliaka morského, ktorý tu má jediné hniezdisko v strednej Európe, v nej žije kormorán veľký, volavka popolavá, volavka purpurová, beluša malá a iné vzácne druhy vtákov. Obzerali sme sa veru na všetky strany, ale orliaka morského sme nezhliadli. Zrejme by to chcelo opustiť vyznačenú trasu. Zdalo sa nám však už dosť opovážlivé predierať sa húštinami bicyklami. Možno budeme mať šťastie nabudúce. Prírodné scenérie nám však toto malé sklamanie vynahradili. Turistická značka vedie po brehu starého Dunaja. Dunaj skôr tušiť ako vidieť. Cestička vedie ozaj hustou húštinou. Ostrov opúšťame na ďalšom brode. Krásne, všetkými zabudnuté miesto. Tradične tu zhadzujeme svoje zvršky a venujeme sa kúpaniu v ramene Dunaja. Nesmierne osvieženie v horúcom dni.

Lesnou cestou skoro do Bodíkov

Vykúpaní sa vraciame opäť späť k Dunaju a pokračujeme neznačenou cestičkou. Podľa mapy by sme sa mali nachádzať na hrádzi, ale skutočnosť je taká, že nič hrádzu nepripomína. Zablúdiť sa nedá. Vpravo je Dunaj, vľavo ramená. Cestička vedie ozaj iba náznakmi v prekrásnom lužnom lese. Ako sa približujeme k Bodíkom, tak sa aj cestička stáva znateľnejšou. Zrazu vychádza na lúku a tu už vidno, že je často používaná. Divočina skončila. Našou jedinou starosťou sa stalo neprepásť odbočku doprava. Obavy sa ukázali úplne zbytočné. Odbočka je vlastne „hlavnou“ cestou vedúcou do civilizácie. Túto variantu cesty sme si vybrali hlavne preto, že sme chceli preskúmať brod, pri ktorom sme doteraz ešte nikdy neboli. Sklamanie bolo veľké. Miesto brodu hrádza a v nej množstvo priepustov. Po pár sto metroch sme sa dostali do chatovej kolónie na okraji obce Bodíky.

Na záver by to chcelo rybu

Opäť sme sa ocitli na ochrannej hrádzi, ktorá obopína lužný les. Neostávalo nám iné ako sa po nej pustiť späť. Príjemný asfalt vystriedal blativé a kamenisté cestičky divočiny. Nohy došľahané od žihľavy majú purpurovú farbu. Zaujímavé, že som skôr očakával nálety komárov a inej hávede. Zrejme vysoká teplota zahnala potvory do tieňa a zaútočia až podvečer. Cesta pozdĺž Žabieho jazera, Kráľovskej lúky, popri horárni Dekan ubehla rýchlo. Hlad a smäd nás hnal do čárdy Hullám. Ryby rozvoniavali doďaleka. S plnými bruchami sme zvládli záverečné kilometre k odstaveným autám pri plavebných komorách len ťažko.