Rada Ako sa obliecť na bicykel v zime

Doma mávame takú pravidelnú procedúru. Keď tlačím bicykel cez obývačku a teplota vonku sa pohybuje niekde pod 5 °C, tak manželka máva tú istú otázku. Dobre si sa obliekol? Čo to vlastne znamená obliecť sa v zime na bicykel dobre? Keď tak nad tým rozmýšľam, tak by som zimné zaodetie rozdelil na dve skoro totožné časti. Nazvem ich jednoducho. Nad nulou a pod nulou.

Všetko, čo tu popisujem, vychádza z mojich vlastných skúseností cyklistu, ktorý bicykluje v podstate celú zimu bez ohľadu na teplotu. Moje skúsenosti sa nemusia zhodovať s odbornými popismi v literatúre.

Kedy áno a kedy nie?

Zima pre mňa začína vtedy, keď napadne prvý sneh. Znamená to, že cestný bicykel zazimujem a v prevádzke ostáva výlučne horský bicykel. Napriek tomu, že chodím bicyklom aj do práce, ostáva doma vždy, keď je vonku poľadovica alebo sneh. Bicykel použijem výhradne vtedy, keď je sucho a vtedy na teplote nezáleží. V podstate. Keď teplota klesne pod -10 °C, tak ma to už nebaví.

Čo na seba? Od pása po až po prilbu

Zimné bicyklovanie je ako zimná turistika. Akurát má trochu špecifiká. Obliekam sa trojvrstvovo. Rozdiel medzi turistikou a cyklistikou je najmä v tom, že bicykel dosahuje podstatne vyššie rýchlosti, tým pádom je nutné viac odizolovať prednú časť tela a, naopak, chrbtovú časť nechať viac vetrať.

Prvá vrstva (sacia)

Túto základnú vrstvu tvorí funkčné spodné prádlo. Hlavnou funkciou tejto vrstvy je odvádzať pot od pokožky smerom do ostatných vrstiev a udržovať tak pokožku tela neustále v suchu.

Prvá vrstva vo forme funkčného prádla nielenže odoberá vlhkosť z povrchu tela, ale tiež predchádza tepelným stratám organizmu. Podľa teploty používam:
- od 7 °C do 0 °C tenšie tričko. Osvedčili sa mi tradičné dlho rukávové hikingácke tričká alebo rôzne iné, najlepšie špecializované cyklistické. Sú ich plné cykloobchody. V mojej skrini je aj niekoľko „Lídkakov“, ktoré sa napriek cene a ohováraniu ozaj osvedčili.
- od 0 °C do -10 °C hrubšie tričko. Používam lyžiarske termotričká určené pre zjazdové lyžovanie. Najobľúbenejšie je X Bionic triedy akumulátor. Opäť je na trhu dostatočný výber. Lidl však už túto špecifickejšiu triedu neponúka.

Druhá vrstva (izolačná)

Táto vrstva plní predovšetkým funkciu termoizolačnú. Vďaka špeciálnej väzbe a použitým vláknam je v štruktúre textílie obsiahnutý vzduch, ktorý plní izolačnú funkciu a zadržuje tak telesné teplo. Táto vrstva tiež pomáha odvádzať pot vo forme vodnej pary do ďalších vrstiev a ďalej do okolia. Na druhú vrstvu sa používajú najčastejšie rôzne typy fleecových materiálov. U mňa to však nie je pravidlo. Dá sa povedať, že pre druhú vrstvu používam štandardné turistické „roláčky“. Obľúbené sú u mňa výrobky firmy Progress. Napríklad model Waran. Pri druhej vrstve nerozlišujem teplotu.

Tretia vrstva (ochranná)

Tretia vrstva oblečenia tvorí bariéru medzi organizmom a okolím a chráni tak telo pred nepriaznivým počasím. Vrchné oblečenie (bundy a nohavice) musí byť preto nepremokavé, aby vlhkosť neprenikla k telu, zároveň ale veľmi priedušné, aby sa vlhkosť vyprodukovaná telom odparovala ľahko von. Dôležitá je tiež vetruvzdornosť a odolnosť materiálu voči mechanickému poškodeniu. Vetruvzdornosť materiálu je dôležitá preto, aby sa zabránilo ochladzovaniu pokožky vetrom. Tu už opäť rozlišujem oblečenie podľa teploty:
- od 7 °C do 0 °C tenšiu cyklistickú bundu s membránou v prednej časti a dobre od vetraným chrbtom.
- od 0 °C do -10 °C hrubšiu celomembránovú bundu s vetracími otvormi, poprípade doplnenú ešte vestou alebo ďalšou vrstvou, ktorú tvorí tenká vetrovečka.

Hlava

Čiapka, čiapočka, kukla, nákrčník... nekonečné množstvo variantov. Najčastejšie používam windstoperovú čiapku a k tomu buď buffku (Buff alebo podomácky povedané “bufka” je kus látky bez švov, ktorý sa prvýkrát objavil na regáloch v roku 1992. Ako sám výrobca uvádza, obľubu si získala najmä vďaka množstvu spôsobov ako ju nosiť.), alebo buldoga (tuším sa to správne volá maska na tvár). V prípade ozaj veľkej zimy príde na rad kukla. Moja obľúbená je fleecová kukla Kama D18. V zime používam okuliare buď so žltým alebo transparentným sklom.

Rukavice

Mne býva najviac zima, keď mi je chladno na prsty, či už na rukách, alebo nohách. Pokiaľ je teplota nad nulou, používam tenšie celoprstové rukavice s membránou. Keď teplota klesne pod nulu, nasadím nekompromisne geretexové lyžiarske rukavice.

Čo na seba? Od pása po až po chodidlá

Nohy mám výrazne otužilejšie ako ostatok tela. Uspokoja ma dve vrstvy.

Prvá vrstva, opäť podľa teploty:
- od 7 °C do 0 °C tenšie podkolienky a tenké funkčné spodky. Podľa vrchnej vrstvy buď bez, alebo s cyklistickou vložkou.
- od 0 °C do -10 °C ¾ spodky X Bionic triedy akumulátor.

Druhá vrstva

Pokiaľ je teplota nad nulou, tak použijem cyklistické dlhé nohavice s membránou na prednej časti. Vyrába sa množstvo modelov. Niektoré majú a niektoré nemajú vložku. Pri absencii vložky používam kombináciu so spodkami, ktoré ju majú. Podnulové zimy ma nemôžu prekvapiť. Používam zimné nohavice, ktoré majú už viac ako 20 rokov. Vôbec netuším, z čoho sa skladajú. Viem, že sú elastické, je v nich teplučko a nepremokajú. Hlavne - sú nezničiteľné. Výrobca je česká firma CycloSchein. Netuším, či také niečo nesmrteľné dnes ešte vyrábajú.

Tretry

Tak ako som fajnový na prsty na rukách, tak isto aj na nohách. Roky som používal v zime klasické SPD turistické tretry. Podľa teploty na ne buď tenšie, alebo hrubšie neoprénové návleky. Dosť nepohodlné riešenie a neoprénové návleky sú ozaj citlivé na akýkoľvek oder. Pred časom som si zaobstaral zimné goretexové tretry Shimano SHMW81. Odvtedy mám pokoj, nebýva mi už na prsty zima.

Bicykel

Bicykel nevyžaduje žiadnu špeciálnu prípravu. Trochu popustím vzduch, tak na 3,5 bar. Častejšie ho treba umyť, kvôli soli a na premazanie reťaze použiť trochu hustejší olej ako v lete.

Fotografie v obrazovej prílohe

Niektoré obrázky popíšem radšej tu. Predsa len sa to dá podrobnejšie.

Obrázok 1: Prvá vrstva oblečenia. Pre teplejšie počasie, krátke spodky s vložkou, ľahké funkčné tričko, trekové ponožky. Do väčšej zimy, spodné prádlo triedy akumulátor, spodky bez vložky a hrubé podkolienky.

Obrázok 2: Druhá vrstva oblečenia. Tenšie dlhé cyklistické nohavice s membránou do menšej zimy a v druhej polovici obrázku „ťažký“ kaliber nohavíc do akejkoľvek zimy. Vrchnú časť oblečenia tvoria dobré izolujúce roláčiky.

Obrázok 3: Tretia vrstva oblečenia. Postupne nasleduje oblečenie podľa teploty. Tvoria ju cyklistické bundy s membránou. Posledná ukážka je aj so štvrtou vrstvou.

Obrázok 4: Rôzne detaily. Výrobcovia sa dnes predháňajú vo vymýšľaní vylepšení cyklistického oblečenia. Do pozornosti dávam ozaj dobrú ochranu tváre z windstoperu. Samozrejme, že sa dá použiť aj klasická buffka. Zimné rukavice doplnené o reflexné prvky. Zimná bunda s odopínateľnými rukávmi sa osvedčila, najmä v prechodnom období.

Jazdenie v zime má určite svoje špecifiká. Napríklad blatníky, ktoré mám v zime namontované na stálo. Používam radšej zdvojené blikačky vpredu aj vzadu. Umelohmotný bidón sporadicky vymieňam za termosku. Ako som už písal v úvode, pokiaľ je sneh a ľad, tak nejazdím, ale príroda občas prekvapí. Niekoľko milimetrov čerstvého snehu sa dá zvládnuť.