Cyklotúra Z Devínskej Novej Vsi do NP Donau Auen

Most Chucka Norrisa všetci už dobre poznáme, veď od septembra minulého roka sme ho prešli niekoľkokrát, navštívili sme Schloss Hof, či bocianie hniezda v Marcheggu a späť sme sa vracali kompou z Angernu do Záhorskej Vsi. A kam by sme sa teda vybrali za poznaním niečoho zaujímavého možno aj kúsok ďalej? Skúsime srdce NP Donau Auen, mestečko Schloss Orth. Pekné počasie láka, a tak si pracovný piatok skrátime a o dvanástej skladáme bicykle z auta v Devínskej Novej Vsi.

1 deň
leto
Rakúsko: Viedenská kotlina (Wiener Becken) - Moravské pole (Marchfeld)
obce po trase
Bratislava (vlak, bus, MHD), trekový bicykel
KOMPASS 211 Nationalpark Donau Auen, Wien, Bratislava, Neusiedl am See

Bratislava, časť Devínska Nová Ves - Cyklomost slobody - Shloss Hof - Markthof - sútok Moravy a Dunaja na rakúskej strane - Markthof - Engelhartstetten - Stopfenreuth - Orth an der Donau - Eckersau - Stopfenreuth - Engelhartstetten - Schloss Hof - Bratislava, Devínska Nová Ves

Devínska Nová Ves (DNV) je od roku 1972 mestskou časťou Bratislavy. Je známa najmä automobilkou Volkswagen, už menej tým, že tadiaľto viedla prvá konská železnica na trase Prešpork - DNV - Schlosshof - Viedeň od roku 1838. Cez Devínsku Novú Ves vedie medzinárodná trasa EuroVelo 13 Cesta Železnej opony popri rieke Morave (ktorá je v tomto úseku zároveň hranicou s Rakúskom) z Bratislavy k hraniciam s Českou republikou. Zároveň tadiaľto vedie trasa, ktorá je výsledkom cezhraničnej spolupráce s Rakúskom a je to Carnuntum - Schloss Hof - Bratislava Tour.

Istrijská ulica, na začiatku ktorej je TIK, ústi priamo na cyklomost. Kto by bol smädný, po pravej ruke má bufet. Z mosta je veľmi pekný výhľad späť na Devínsku Kobylu či Sandberg, za ním máme Schlosshof ako na dlani.

Schlosshof, Markthof

Veľkolepé barokové sídlo rakúskych pomazaných hláv zaberá 5 hektárov z úrodnej oblasti Moravského poľa len na skok od rieky Moravy. Okrem samotného zámku a upravených barokových záhrad je tu statok (Meierhof), kde každý návštevník zabudne na čas. Z tejto strany vidíme Zadnú bránu, k samotnému vstupu do zámku treba celý areál obísť. Zavadíme okom o mapu po pravej ruke, ktorá ukazuje celú trasu cyklotrasy Carnuntum - Schloss Hof - Bratislava Tour a tiež viaceré možnosti v najbližšom okolí.

My odbočíme vľavo smerom do dedinky Markthof. Malá dedinka so 150 obyvateľmi je najbližšie k ústiu Moravy do Dunaja. Malá floriánska kaplnka na konci dedinky spomína rok 1905, kedy bola na rakúskej strane vybudovaná protipovodňová hrádza na Moravskom poli. Vysviacku kaplnky si nenechal ujsť ani cisár František Jozef.

Národný park Donau Auen a hrad Devín

Za kaplnkou prvou poľnou cestou vľavo cca 2 km a sme na úplnom začiatku unikátneho územia Národného parku Donau Auen (Dunajské luhy). Lužné lesy sa popri rieke Dunaj ťahajú až po Viedeň, vytárajú cca 60 km dlhý a 5 - 8 km široký pás lužných lesov na oboch brehoch rieky. Je to posledné rakúske rozsiahle územie lužnej krajiny, ktoré je prirodzeným záchytným priestorom v čase záplav. V roku 1996 bolo vyhlásené za národný park. Sú tu veľké zásoby najkvalitnejšej pitnej vody. Jeho ochrana je taká dôsledná, že ani bicyklom neslobodno. A tak sa prejdeme pešo niekoľko sto metrov pomedzi vysoké stromy a všetku vegetáciu jasne poznačenú tohtoročnými záplavami. Teplý vzduch je nasiaknutý vôňou bahna. A sme na pláži, pohľad oproti na hradné devínske bralo je odtiaľto úplne iný. Po ľavej ruke tečie rieka Morava, ktorá sa spojí s riekou po mojej pravici a obe pokračujú ďalej pod spoločným menom Dunaj. Vrátime sa späť do Markthofu, pri kaplnke nastúpime na spomínanú hrádzu, pokračujeme smerom na Engelhartstetten, po chvíľke sa hrádza stočí doprava a sme pri Russbachu, popri ktorom vedie Marchfeldkanal Radwanderweg až do Viedne. Cesta popri rieke Dunaj v oblasti nie je možná. Až po hainburgský most je rezervácia, ktorá nie je prístupná.

Stopfenreuth

Hrádzou popri kanáli sa dostaneme k hlavnej ceste od Donaubrücke smerom k Schloss Hofu. Tu je novovybudovaný podjazd, aby cyklista nemusel križovať cestu. Cez Engelhartstetten a ďalej peknou asfaltkou pomedzi polia do Stopfenreuthu a cez dedinu spojkou k Dunaju. Stopfenreuth je „rodiskom“ Národného parku Donau-Auen. Tu sa uskutočnil v decembri 1984 protest proti výstavbe dunajského vodného diela Donaukraftwerks Hainburg obsadením staveniska ochranármi. Vďaka tomu sa daný projekt zastavil.

Je tu pekná záhradná reštaurácia pre cyklistov či vodákov - možné je prenajať si bicykel. Odtiaľto sa organizujú výlety na kanoe po najkrajšom mŕtvom ramene Dunaja, je možné pozorovať ryby, európsku korytnačku močiarnu, bobry, rybárika riečneho. Informujú o tom tabuľky na priľahlom premostení zátopového kanála. V ponuke reštaurácie nechýba rybacia polievka, kapor, pstruh, či zubáč. Zároveň sme na Dunajskej cyklomagistrále Eurovelo 6, ktorá vedie hrádzou až do Viedne. Samotné koryto rieky Dunaj je v ilegalite, len ho tušíme niekde za spleťou ramien a húštin Dunajských luhov.

Cesta do Orthu an der Donau je ako podľa pravítka. Nemusíme pozerať pod kolesá, a tak si vychutnáme veľmi pestré okolie. Na viacerých miestach až k hrádzi vybiehajú ramená NP Donau Auen, skrývajúce pestrý podvodný život. Čiastočne stojaté vody žijú aj na hladine, rastliny trčiace z vody či popadané stromy vytvárajú neopakovateľné scenérie. Je možné počuť a aj vidieť veľa operencov. Scenérie sa menia, sem-tam lúčka, lesík, osamotené veľké stromy. Na viacerých miestach sú nové tabule, popisujúce oblasť, škoda len, že sú iba v nemčine. Pokiaľ si všimneme aspoň mapky a obrázky, tak vydedukujeme, čo všetko by sme mohli vidieť. Na viacerých miestach je možné vstúpiť do cestičiek, vedúcich až k hlavnému toku Dunaja, avšak iba pešo. Značky zákaz vjazdu bicyklov sú osadené veľmi precízne. Kto si chce spestriť cestu, po pár kilometroch môže odbočiť vpravo k zámku Eckartsau. My pokračujeme.

Orth an der Donau

Orth an der Donau je neveľké mestečko. Svoje pomenovanie an der Donau však myslí doslovne, k Dunaju vzdialenému cca 2 km vedie peší aj cyklochodník s pouličným osvetlením. Na nábreží Dunaja je "druhá obývačka" jeho obyvateľov. Reštaurácia Uferhaus s rybacími dobrotami, miesto na vychádzky, nedeľné obedy s priateľmi. Dominantou obce je Schloss Orth - zámok priamo v centre. Jeho využitie je trochu menej tradičné, je v ňom umiestnené návštevnícke centrum NP Donau Auen s interaktívnou expozíciou o vzniku lužných lesov a o tom, čo všetko v ňom žije. Je určená najmä deťom, preto ju dnes vynecháme. Súčasťou areálu zámku je aj Schlossinsel - Zámocký ostrov obkolesený jedným z ramien Donau Auen. Je to milé miesto pre názornú ukážku v malom, ako žijú Dunajské luhy. Korytnačky sa vyhrievajú na slnku, podvodný svet si môžeme pozrieť zblízka, aj keď nie sme vodníci. Vstúpiť pod vodu môžeme cez rampu do priestoru, kde cez sklenené tabule vidíme, ako sa pod vodou rozkladajú popadané stromy, či akí živočíchovia tu žijú, aké ryby si tu plávajú. Ešte si vyjdeme vonkajším schodiskom do vyhliadkovej veže, na najvyššom poschodí je možné pozorovať priamo hniezdo bocianov.

Oproti zámku si dáme zmrzlinu a kávu a rozmýšľame, kadiaľ sa budeme vracať. Volíme úsek po bežnej ceste až do Eckertsau. Tu si skočíme odfotiť už spomínaný zámok, aby sme mali inšpiráciu na ďalšiu návštevu. Prebehneme cez nádherný Kráľovský park na hrádzu. Vraciame sa späť rovnakou trasou cez Stopfenreuth a Engelhartstetten. Cyklotrasa Carnuntum - Schloss Hof - Bratislava Tour odbočí od Russbachu pri staršom mostíku príjemnou asfaltkou, ktorú chránia stromy. Dovedie nás k múrom areálu Schloss Hof. Devínska Kobyla v podvečernom slniečku spolu so Sandbergom volajú domov. Tak ešte kúsok na most a za ním v bufáči jedna záverečná kofolka. Nedám si pivko zo solidarity s manželom, ktorý nás musí ešte s bicyklami dopraviť domov. Piatková premávka je hustá, nejako nám to neprekáža, veď sme mali krásne poobedie.

Bodka

Keď mi dcérka v sobotu ráno volá, že by rada na babskú oddychovú bicyklovačku a že ešte nebola na cyklomoste, tak najprv neviem, ako ju "usmerniť" niekam inam. Potom si poviem, že je tam krásne a časť cesty si zopakujem. V gasthofe princa Eugena pri vchode do Schloss Hofu si dáme kávičku, v Stopfenreuthe pečeného kapríka. Z bývalého hraničného prechodu Berg odskočíme cez vojenský cintorín k bunkru BS8 Hřbitov. Od mojej poslednej návštevy je expozícia väčšia, aj viac chytí za srdce. Do Bratislavy prídeme cez Kopčiansku ulicu na Hlavné námestie práve včas na podvečerný koncert, dáme si zmrzlinu a tešíme sa, ako je nám fajn. A v duchu dodám, ako je nám fajn bez ostnatých drôtov.

Cesta je vhodná pre trekový bicykel, sem-tam je šotolina, poľná cesta, či drobný makadam. Cyklovozík obstojí bez problémov, minimálne stúpanie je akurát na most z oboch strán. Marchfeld je úplná rovinka. Najvyšší kopček si obsadil Schlosshof. Deťom môžeme trasu skrátiť a zaparkovať napr. v Stopfenreuthe, aby sme mali dosť času na prehliadku expozícií v Schloss Orthe. Je to pekná odmena za dobré vysvedčenie, či darček k narodeninám. Určite zapisujeme do zoznamu pre nášho drobca.