MTB

Papradnianskou a Marikovskou dolinou

17.04.14
V okolí Považskej Bystrice je mnoho ciest, kade sa dá vydať na bicykli. V článku opíšem cyklotúru cez Papradniansku dolinu na vrchol Veľkého Javorníka. Následne pôjdeme po hrebeni na vrchol Malého Javorníka a cez Marikovskú dolinu späť na začiatok okruhu - do Považskej Bystrice.

Považská Bystrica, Považské Podhradie – PB, Šebešťanová – Jasenica – Stupné – Brvnište – Papradno – Papradno, Majer – Papradno, Podjavorník – Veľký Javorník – sedlo Gežov – Stratenec – Bukovina – Malý Javorník – Malý Javorník, sedlo - Ráztoka – Horná Mariková, Vlkov – Udička – Modlatín – Belejov – Pagaňov – Dolná Maríková – Hatné – Prosné – Udiča – Považská Bystrica, Orlové

Približne o 10-tej hodine vyrážam z mestskej časti Považskej Bystrice, z Považského Podhradia. Počasie je dnes ukážkové, a tak sa teším na pomerne dlhú cyklotúru. Po hlavnej ceste pokračujem smerom na Bytču, no pri odbočke smerom na Papradno a Podjavorník opúšťam hlavnú cestu č. 507 (za mestskou časťou Sebešťanová) a vydávam sa vľavo do výraznej doliny Javorníkov.

Cesta Papradnianskou dolinou je na bicykli veľmi príjemná, mierne stúpanie po asfaltovej ceste cez dedinky Jasenica, Stupné a Brvnište sa dá zvládnuť aj počas letných horúčav, keďže obzvlášť od obce Papradno na Podjavorník sa cesta kľukatí pomedzi hustý les a je lemovaná Papradnianskym potokom (Papradnianka), ktorý ovzdušie výrazne ochladzuje.

Za niečo viac ako 1,5 hodiny prichádzam na Podjavorník (miestna časť Papradna), kde končí asfaltová cesta. Tu si doprajem chvíľku odpočinku. Z Podjavorníka pokračuje nahor viacero ciest, sú pomerne schodné na horskom bicykli. Stúpanie je celkom náročné na kondičku a dá určite zabrať. Úsek z Podjavorníka na Veľký Javorník je najnáročnejší aj časovo, takže si treba rozvrhúť dostatočnú časovú rezrvu aj pre zostup. Až keď je nado mnou rozoznateľný hlavný hrebeň Javorníkov, schádzam z jednej z lesných ciest, hádžem bicykel na plecia a cez les vychádzam na vrchol Veľkého Javorníka.

Po hrebeni Javorníkov sa na bicykli pohybuje veľmi dobre, sú na ňom iba minimálne prevýšenia, a tak si človek môže aj na bicykli užiť prírodu v najvyššej možnej miere. Vydávam sa smerom na Malý Javorník, no po ceste je ešte mnoho zastávok, ktoré stoja za fotografiu alebo aspoň za rozhľad - najmä na moravskú stranu pohoria. Na čiastočne odlesnenom hrebeni, konkrétne na Stratenci, stojí drevená vyhliadková veža, z ktorej je výhľad umocnený.

Po príchode na Malý Javorník sa po žltej značke vydávam na zostup do hornomarikovskej osady Ráztoka. Miestami je chodník trošku strmý, no dá sa zvládnuť bez väčších problémov. Pri drevenom kostolíku Božieho srdca Ježišovho v Ráztoke z roku 1950, jedinom drevenom svätostánku v považskobystrickom okrese, som za menej ako polhodinku. Chodník sa opäť mení na asfaltovú cestu, ktorá ma zavedie až do údolia Váhu, na začiatok okruhu do Považskej Bystrice.

Prichádza veľmi príjemná časť cyklotúry, zjazd Marikovskou dolinou. Od kostolíka v Ráztoke až po vodnú nádrž Nosice (Priehrada mládeže) nemusí človek takmer ani raz zapedálovať, čo je po dnešnej trase celkom zaslúžené. Cez marikovské osady a dedinky Hatné, Prosné a Udiča sa púšťam po štátnej ceste ku spomínanej priehrade na Váhu. V Udiči odbáčam doľava na Považskú Bystricu a okolo Váhu sa po hlavnej ceste č. 507 chystám zavŕšiť okruh v mestskej časti Považskej Bystrice - Orlové pri moste cez Váh.

Zaujímavé odkazy

Kaštiele v Považskom Podhradí
Cykloturistika v okolí Papradna
Podjavorník - turistické ubytovanie
Drevený kostolík v Ráztoke
Kostol v Modlatíne

Pozn. redakcie: Prosíme všetkých MTB bikerov, aby sa počas jazdy správali ohľaduplne k iným účastníkom "premávky" a prispôsobili svoju rýchlosť v úsekoch, kde existuje predpoklad stretu s pešími turistami.

MTB Papradnianskou a Marikovskou dolinou V okolí Považskej Bystrice je mnoho ciest, kade sa dá vydať na bicykli. V článku opíšem cyklotúru cez Papradniansku dolinu na vrchol … » celý článok 17/04/14 Michal Bašo Javorníky

Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, … » celý článok dnes Peter Straka Biele Karpaty
Cyklotúra Cyklistika s malými deťmi nad Bystrickou dolinou V predchádzajúcich článkoch s cyklistickou tematikou som sa podrobne venovala Bystrickej cyklotrase vedúcej z Krásna nad Kysucou Bystrickou dolinou do Novej Bystrice. Je to trasa, ktorá vyhovuje aj najmenším. Rada by som informácie doplnila o ďalšiu cyklotrasu, ktorá pokračuje z Novej Bystrice až do Riečnice, ktorá sa nachádza neďaleko vodnej nádrže Nová Bystrica. Tento úsek sme si na bicykloch odskúšali niekoľkokrát s malými deťmi, a tak ho môžem naozaj odporučiť. Uvidíte kus peknej prírody a zážitkom bude pohľad na vodnú hladinu, ktorá sa chvíľami ukáže pomedzi stromy a má krásnu modrozelenú farbu. 12/10/17 Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Cyklotúra Grécko - bicyklom po Kasandre Tento rok sme sa rozhodli stráviť čas na polostrove Kassandra na Chalkidikách v Grécku. Leňošenie na pláži celý deň nie je pre nás zaujímavé, tak sme pobyt v destinácii strávili aktívnou činnosťou - spoznávaním oblasti. A tak ako aj doma, navliekli sme si na seba priliehavý dres slovenského cyklistu, na hlavu nasadili prilbu, do batoha sme dali nevyhnutné potreby na prežitie a vyrazili sme za poznávaním zákutí zaujímavého a pre nás tak trocha exotického miesta. 05/10/17 Milan Války Svet