Cyklotúra Okolo Nových Zámkov

Uzatvárať zimnú cyklosezónu na najteplejšom mieste Slovenska môže vyzerať ako potrhlý nápad. No zatiaľ čo skialpinisti vyplakávajú nad vysokohorskou čľapkanicou, ja si uprostred marca balím kraťasy, tričko a slnečné okuliare. „Služobný“ výjazd do Hurbanova sme sa totiž rozhodli spestriť cyklistickým odlovom geocacherskej série okolo Nových Zámkov.

1 deň
jar – 14.03.2014
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina
Nové Zámky (vlak, bus)
» mapa momentálne nie je v ponuke
Doplňujúce súbory
GPX súbor: okolo_nz.gpx

Nové Zámky – hrádza Nitry – ústie Dlhého kanála – hrádza Nitry – Nové Zámky – hrádza Nitry – kaskády Zúgov – Bánov – hrádza Nitry – kaskády Zúgov – Nové Zámky (trasa na mape)

Je skoré piatkové popoludnie, keď na parkovisku pred novozámockým nákupným centrom skladáme zo strechy auta dvojicu bicyklov, kupujeme pitivo a v navigácii overujeme aktuálny stav geocachingových skrýš v blízkom aj vzdialenejšom okolí. Sme pripravení na približne 30 prudko rovinatých kilometrov, kde nás bude brzdiť niekoľko desiatok zastavení pri hľadaní dobre rafinovaných úkrytov. Bicykel je po predošlej horskej a mimoriadne blatistej akcii špinavší ako baníkove montérky a navyše ešte od zimy obutý do takmer motocrossových pneumatík. Jednoducho slon v porceláne, ktorého si každý všimne a začuje už z diaľky. Neprekáža, nasadáme a chodníčkom po ľavom brehu Nitry začíname naše putovanie. Oskar praží, teplomer atakuje dvadsiatku, všade všetko kvitne a okresné mesto zažíva pohodový predvíkendový deň.

Na jednej strane panelákové sídlisko plné bizarných tvarov, na druhom brehu sú záhradky a rodinné domčeky. Sme v dedinskej časti, nechýba samozrejme ani krčma, pred ktorou parkuje množstvo bicyklov. Tých je inak všade plno, rôznych druhov aj veľkostí. Rovinatá krajina dvojkolesovým presunom praje. Míňame dvojicu rybníkov a krútime po prašnej korune hrádze. Keďže nás brzdí naša snaha o hľadanie krabičiek, tak sa na striedačku predbiehame s dvojicou tetušiek na bicykloch. Dosť komická situácia, z ktorej vykorčuľujeme odbočením do húštiny. Mladým porastom sa vinie luxusný singletrack, aký by som niekde dole na „maďaroch“ rozhodne nečakal. Prepletieme sa ku korytu Nitry, na strome odhalíme úkryt a náhodne sa vyberáme späť k hrádzi. Sieť chodníčkov je mimoriadne hustá a blúdenie po odbočkách ma naozaj baví. Komáre ešte spia zimným spánkom, takže križujeme asfaltku, aby sme sa na ňu po chvíli za zákrutou znova napojili. Popri pokojnom toku odkrútime približne kilometer. Začína byť husto, všade rodinky s deťmi na podvečernom výlete, ako inak, na bicykli. Odbočujeme k chatovej osade, zdoláme najväčšie stúpanie dnešného dňa – výjazd na hrádzu a smerujeme na most ponad Nitru. Takto z výšky poobdivujeme rekreačnú idylku a vyberieme sa na druhý breh. Pri stavadle Dlhého kanála trochu sliedime s GPS-kom v ruke a potešení úspechom v hľadaní si zvolíme jazdu po vyhliadkovej hrádzi. Koruna je poriadne hrboľatá, no sme vyzbrojení horskou technikou, a tak ponuku pohodlnej cestičky pod „kopcom“ odmietame. Križujeme záhradky, kde ma upúta veľké množstvo železničných vagónov premenených na záhradné domčeky. Asi mali na stanici výpredaj.

Vchádzame znova do mesta, začína sa asfaltová cyklotrasa, nazvime ju ale skôr nábrežné korzo. Mládež nasáva slnečné lúče, presúvajúc sa na všeličom s kolesami. Od kolobežiek cez korčule až po chlapca s integrálou na hlave, ktorý osedláva plnokrvný enduro bicykel. Nie som teda jediný exot. Premávka je hustá, takže ideme rekreačným tempom a kocháme sa čučoriedkovou ponukou. Pri detskom ihrisku na chvíľu zájdeme do mestského vnútrozemia, obsesia hľadania krabičiek nepustí. Ako inak, vymákne nás samotná autorka celej série. Poďakujeme za pripravenú zábavku a trielime znova na hrádzu. Po chvíli sme pri moste, kde sme popoludní začínali. Na diaľku kontrolujem prítomnosť auta pred obchodom a po pozitívnom náleze pokračujeme do rekreačnej zóny mesta. Príjemný parčík pri ramene rieky, ihriská a kopa šantiacich detí. Konštatujeme, že z nášho turistického pohľadu naozaj pohodové miesto na život.

Podliezame železničný most a okolo rybníkov prichádzame k zatiaľ opustenému kúpalisku. Pred neplatičmi sa chráni sklenými črepinami zabetónovanými na hornej hrane plota. Povrch hrádze nie je optimálny, no stále je to pohodlné jazdenie. Slnko pomaly klesá k obzoru, keď prichádzame k "vodopádom" Zúgov. Voda hučí, na lavičkách sa túlia zaľúbenci, dáme povinné fotografie a smerujeme ďalej na sever. Definitívne sme opustili civilizáciu, trasieme sa na kamením vysypanom chodníku. Naľavo polia, napravo húština. Malá offroadová vložka s prejazdom oraniska a sme na okraji obce Bánov. Do slepých ramien smeruje niekoľko áut s rybármi aj mladými párikmi. My si dávame malú pauzu na oblečenie teplej vrstvy. Deň sa prakticky skončil a stále je len marec, takže teplota prudko padá nadol. Na moste za družstvom dosahujeme severný pól nášho putovania. Parťák sa dlho zabáva niekde pod mostom hľadaním kešky, ja zatiaľ nadávam nad nefunkčným svetlom. Vyťahujem rezervu a svietim do silnejúcej čiernoty. Ešte nasadiť rukavice a velíme na návrat. Hrádza je primerane ujazdená, no často sa objavujú jamy ako pozostatok rozjazdených mlák. V tme to so mnou teda občas nadskočí, no inak sa nám ide pohodlne. Kilometrov je pred nami ešte relatívne dosť, no spestrujeme si ich zastávkami a sliedením s baterkami. Keď začujeme hluk vody, je jasné, že sme na druhej strane pri vodnom stupni Zúgov. Idem si nafotiť niekoľko nočných záberov padajúcej masy a po chvíli pokračujeme v ústrety svetlám mesta. Na hrádzi sa objavujú psíčkari na večernej pochôdzke a na moje počudovanie aj niekoľko rodičov s ratolesťami na bicykloch. Svietime ako jediní, ak nerátam čivavu s blikajúcim obojkom. Koridor sa nám preto ochotne zakaždým rozostupuje. Zima akosi prituhuje, a tak inštinktívne zrýchľujeme tempo. Aj vďaka tomu sme čoskoro pri aute, v cieli dnešného okruhu.

Z kufra vyťahujem železnú rezervu oblečenia, parťáka vysielam do obchodu na nákup večere a v mobile nahrávam skrýše poschovávané v okolí mestských hradieb. Spravíme si teda ešte malú nočnú exkurziu po pamiatkach v centre, aby sme pred polnocou definitívne nabrali smer Hurbanovo.