Recenzia Karol Mizla: Najkrajšie cyklovrcholy

Po prvej knihe venovanej cykloturistike Najkrajšie cyklookruhy juhozápad z edície Po Slovensku pribudla tento rok ďalšia pre vyznavačov pohybu na dvoch kolesách. Vydavateľstvo Dajama siahlo do trochu iného súdka. Už na obálke je jasné, že je určená pre trochu zdatnejších cyklistov, ktorí sa na vrcholy našich hôr radi vyvezú pekne pohodlne posediačky v sedle svojho dvojkolesového kamoša. Je to siedma publikácia spomenutej pestrej edície Po Slovensku.

Výrobca
Obchody
dajamabooks.sk/index.aspx?PageType=1&Kod…

Autor

Autorom textov je Karol Mizla, ktorý prispieva aj na našu sekciu cyklo.hiking.sk.

Obálka

Beriem knihu do ruky, na obálke je fotografia z hrebeňa Javorníkov. Formát 113 x 200 mm, brožovaná s mäkkou väzbou. V pravom hornom rohu ikonka cyklistu. Na zadnej strane obálky je heslovite uvedené, čo v nej môžeme nájsť, profil jednej trasy, výrez mapy a tri malé fotografie

Obsah knihy

Otváram knihu. Už letmý pohľad poteší množstvo farebných fotografií (konkrétne 200) od 13 autorov. Srší z nich pohoda a ukazuje, že Slovensko je naozaj bohaté na cyklozážitky. Fotografie sú z rôznych ročných období, čo ešte umocňuje farebnosť celej publikácie. Obsah ponúka 25 cyklotrás na 208 stranách. Malá mapka ukazuje približnú oblasť a aj náročnosť trasy, škála od 3 do 5 vo farebnom vyjadrení od oranžovej cez červenú po čiernu.

Úvod

Dvojstranový úvod predstavuje cieľ publikácie, poskytnúť výber z množstva "cyklovrcholov", ponúkaných našou slovenskou prírodou. V tomto prípade ide o kombináciu športového výkonu s dosiahnutím cieľa, ktorý núka aj malebné výhľady. Náročnosť trás je daná aj povrchom, na vrcholy sa nejazdí vždy po asfalte, prípadne je treba aj trochu bicykel potlačiť. Nezabúda sa ani na legislatívu, ktorá usmerňuje možnosť pohybu na bicykli a taktiež pripomína povinnosť rešpektovať peších turistov.

Opis trasy

Každá trasa je samostatnou kapitolou publikácie a zaberá 6 až 10 strán. Začína sa celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej nasleduje názov trasy a bodka na minimapke Slovenska, o ktorú lokalitu pôjde, na štyroch riadkoch upresnenie lokality a konkrétneho vrcholu. Na poslednej strane vždy farebný mapový výrez s vyznačením trasy v teréne, vrátane šípiek, ktorým smerom autor cestu absolvoval. Mierka použitej mapky je rozdielna od 1 : 100 000 až po 1 : 300 000 preto, aby konkrétna trasa zabrala celú stránku knihy, niektoré mapky majú aj vrstevnice. Na predposlednej strane každej trasy sú v tabuľke uvedené číselné údaje vrátane všetkých na trase zdolaných vrcholov a odkazu na mapku v elektronickej podobe. Je tu aj schematický profil trasy s vyznačenými názvami vrcholov po ceste. V prípade možnosti prepojenia s niektorou ďalšou trasou je to tu tiež uvedené. Každá kapitola ponúka okrem opisu cesty, aj niekoľko zaujímavostí v modrých rámikoch, tie čerpajú z bohatej studnice "dajamackých" informácií, siahajúcich najmä do historických prameňov. Samotný opis trasy poskytuje možné doplnkové varianty.

Náročnosť trasy, dĺžka a prevýšenie

Rozdelenie podľa náročnosti: veľmi náročná - 15 okruhov, náročná - 6 okruhov, stredne náročná - 4 okruhov. 14 trás je zokruhovaných, so štartom a cieľom na jednom mieste, 11 trás je prechodových. Zaujímavosťou viacerých prechodových trás je možnosť ich spojenia. Dĺžka trasy sa pohybuje od 35 km do 93 km, celkové prevýšenie od 810 do 2100 metrov. V intervale do 1000 metrov je jedna trasa, od 1000 do 1500 metrov je 9 trás, od 1500 do 2000 metrov je 14 trás a jedna chuťovka ponúka prevýšenie 2100 metrov.

Kráľova hoľa

Kapitola venovaná výstupu, resp. výjazdu na kráľovnú cyklovrcholov a výhľadov, či na "strechu Slovenska" má poradové číslo 13. Možností výstupu je niekoľko, cieľ jeden. Kruhová panoráma z jej vrcholu, ktorej opis zaberá skoro celú stranu.

Poľana

Spojením dvoch trás číslo 10 Na Ľubietovskú Bukovinu a trasy číslo 11 na Zákľuky je možné absolvovať netradičný okruh okolo Poľany, ktorý nám trochu pripomenie článok Karola Mizlu Okolo Poľany.

Praktické informácie

Na konci knihy sú ešte tri strany praktických informácií od prípravy, cez prepravu bicyklov, služby pre cyklistov, až po bezpečnosť. Ďalej 14 všeobecne užitočných webových stránok pre cyklistov, medzi ktorými nechýba ani CYKLO.HIKING.SK. Oproti prvej zo série pre cyklistov absentujú informácie o cykloservisoch po trase, resp. o možnosti občerstvenia.

Knihu odporúčam všetkým, ktorí sa potrebujú rozhliadnuť po našom krásnom Slovensku z jeho nespočetných vrcholov a zároveň radi potrápia telo na bicykli a následne si vychutnajú odmenu vo forme zjazdu nadol. Aj samotné listovanie knihy je zážitkom, určite spestrí šedivý upršaný večer. Už teraz sa teším, čo pribudne najbližšie do edície "Po Slovensku" aj pre nás, cyklistov. V knižnici si ochotne urobím miesto pre ďalší titul.