Cyklotúra Schloss Orth a Eckartsau z Bratislavy

Pohľad na oblohu v sobotu ráno dáva nádej, že snáď konečne nebude pršať, treba to využiť, ísť si vyvetrať hlavu na bicykli. Lenivé "ja" neváha a vystríha pred kopcami, ukecá nás, a tak teda po rovine, ale nie na hrádzu, tam bude príliš hustá premávka. Zvolíme štart v Devínskej Novej Vsi, a že kam? Veď sa uvidí. Aj sa videlo, aj sa nadávalo lenivému "ja". O hodinku parkujeme v Devínskej Novej Vsi na Istrijskej ulici, len pár metrov od ulice Na mýte, ktorá vedie priamo na most. Stále nemáme jasno, kam ideme. Čo tak sa nechať inšpirovať v miestnom TIK-u.

1 deň
leto – 26.07.2014
Rakúsko: Viedenská kotlina (Wiener Becken) - Moravské pole (Marchfeld)
  • Najvyšší bod: 172 m n. m. Devínska Nová Ves
  • Najnižší bod: 150 m n. m. Orth an der Donau
Bratislava (vlak, bus, MHD) - Devínska Nová Ves (vlak, bus, MHD), bicykel
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Je vyzbrojené materiálmi o blízkych cieľoch v Rakúsku, materiály sú v slovenčine. Službukonajúcej slečny som sa spýtala, čo by nám odporučila, keď nechceme ísť iba do Schloss Hofu či do Marcheggu, ani robiť okruh cez Záhorskú Ves. Ukázala na veľký panel o oblasti Donau Auen s ponukou pre deti v Schloss Orthe a poslala nás obnovenou trasou okolo Marchfeld kanála s tým, že ak by sme ešte mali chuť, môžeme potiahnuť do Deutsch-Wagramu, kde je múzeum venované známej bitke na Moravskom poli. Znelo to celkom lákavo. Necháme si teda poradiť.

Bratislava, Devínska Nová Ves - Cyklomost slobody - Schloss Hof - Haringsee - Fuchsenbigl - Leopolsdorf am Marchfeld - Orth an der Donau - Eckartsau - Pharma - Loimersdorf - Engelhartstetten - Devínska Nová Ves

Cyklomost slobody

Autora stavby Milana Beláčka k jeho tvaru inšpirovalo steblo trávy: „Keď stlačíte proti sebe list trávy, tak vám vznikne oblúkový tvar podobný mostu.“ Cyklomost slobody má ďalšiu drobnú raritku, a tou sú zámočky pripevnené na jeho pletive. Každý z nich predstavuje dvojicu srdiečok patriacich k sebe. Vždy dve mená a k nim patričný dátum, je to milé. Pod mostom vľavo je veľká lúka na pikniky, niekoľko stolov s prístreškami a na zábavku pre deti. Vpravo je známy bufet a lanová dráha v korunách stromov. Je tu zaujímavá križovatka cyklociest, vrátane momentálne obnovovanej cyklotrasy Železnej opony, ale o tej až inokedy.

Pohľady z mosta na rieku Moravu, náš Sandberg, či nekonečnú rovinu Moravského poľa sú vždy krásne. Hop hop a sme v Rakúsku. Pedále ešte nemáme ani zahriate a už sa kocháme pohľadom na Schloss Hof. Musím uznať, že lepšie miesto na spojenie cez rieku Moravu ani nemôže byť. Poteší ma otvorená Moravská brána, pri nej cyklostojany pre našincov a parkovacia plocha pre autá najmä pre rakúskych cyklistov. Je to dobrý nápad, pretože pre peších turistov prichádzajúcich cez most je obchádzka k hlavnému vchodu dlhá. Dokumentačná fotka a poďme ďalej, areál zámku berieme pravobokom po Carnuntum - Schloss Hof - Bratislava Tour, následne na cyklosmerovníku registrujeme piktogram Marchfeldkanalradweg.

Marchfeldkanal radwanderweg

Cyklotrasa je pomenovaná podľa vodohospodársko-technického stavebného diela, ktoré zabezpečuje zásobovanie regiónu vodou a slúži ako overená ochrana pred povodňami, vedie od Schloss Hofu do Viedne a prechádza "srdcom" Moravského poľa. Meria 66 km. Prvým pohľadom do mapy veľmi nezaujme, samá rovina. Pohľad do cyklomapy trasy zaujme trochu viac. Je rozdelená tematicky na päť častí: Zámky na Moravskom poli, Príroda a umenie, Špargľa, Napoleon, Marchfeldkanal.

Zámky na Moravskom poli

Smerujeme od Schloss Hofu najprv úsekom popri hlavnej ceste, následne naša cesta pretína areál barokového zámku Niederweiden, zámok nevidíme, ideme okolo dvora s koníkmi. Ešte asi 2 km a sme pri Russbachu, po jeho boku vedie spomínaná trasa. Pretne hlavnú cestu do Schloss Hofu, resp. ju podbehne a máme tu prvé odpočívadlo a zaujímavú trojjazyčnú informačnú tabuľu, ktorá predstavuje najmä Dunajské luhy. V dávnej minulosti bola najmä miestom poľovačiek vyvolených, dnes stráži poslednú neporušenú oblasť lužných lesov v Rakúsku a je jednou z najväčších oblastí lužných lesov v strednej Európe. Základom rôznorodého ekosystému je rieka Dunaj, domov pre 60 druhov rýb, viac ako 100 druhov vtákov. Jediný drevorubač je bobor a má možnosť ochutnať aj vzácne dreviny ako sú vŕba biela a topoľ čierny. V zámku Eckarstau je výstava s názvom Divoká zmena, od cisárského poľovného revíru po národný park.
Z tohto miesta je možné vidieť zámok Niederweiden. Pôvodne to bol cisársky lovecký zámok. Dnešný vzhľad zámku bol vytvorený v roku 1765 za vlády Márie Terézie. V zámku sa konajú rôzne oslavy, svadby a podobne.

Pokračujeme popri toku. Povrch je šotolina a drobné kamienky a v strede je pás trávy. Prekvapuje ma, že obnovená trasa na mnohých miestach akoby nemala pána, tráva je vysoká a detský cyklista by asi protestoval, že ju má až pri brade.

Príroda a umenie

Druhá zastávka s informačnou tabuľou nás upozorní na ďalšie pozoruhodnosti oblasti a najmä na dropa fúzatého. Je známy najmä vďaka jeho impozantnému správaniu sa počas tokania, zároveň patrí medzi najťažšie lietajúce vtáky na svete. Tokanie samčekov je mimoriadne predstavenie, ktoré nám určite nebude dopriate. Kohúty sa prezentujú v najkrajšom operení, dobre maskovaný kohút sa premení na nádhernú bielu páperovú guľu, dosiahne to otočením peria na krídlach, pričom sa dostane na povrch biele spodné perie.

Značka káže odbočiť od toku Russbachu práve pre ochranu územia, kde vzácny vták hniezdi. Ideme po ceste cez obce Haringsee a Fuchsenbigl. Tu sa zastavíme pri malom kostolíku s peknou zvonicou. Rovným úsekom ako podľa pravítka sa vrátime k toku Russbachu, jeho kalná voda je veľmi vysoká. Okolo je hustá kvetena a ráz okolia sa trochu mení. Je tu veľa trstiny a na mnohých miestach je potok v zajatí kríkov a stromov i vysokých tráv a jeho vodnú hladinu ani nevidíme.

Leopolsdorf am Marchfeld

Plníme dôležitý bod, môj manžel bez "kafee und kuchen" nepokladá bicyklovačku u rakúskych susedov za úplnú. V peknej cukrárni s cyklostojanmi z každej strany si dáme kávičku a samozrejme v tomto období "marilenkuchen". Rozhodneme sa, že ideme ďalej po bežnej ceste smerom na Orth an der Donau. Kto to vymyslel, pomlčím, každopádne sme si to odmakali. Kde sa vzal, tu sa vzal, poriadny vetrík zafúkal a jasné, že oproti nám. Tých približne 10 km do Orthu an der Donau nadávam celú cestu, lebo som chcela ísť do Deutsch- Wagramu a kuknúť Napoleonovo múzeum. Po oboch stranách cesty sú polia plné zeleniny. Sledujem očami vzdialenú siluetu zámku v Orthe, štyri veže mi pripomínajú tak trochu Bratislavský hrad v menšom vydaní. Sprevádzajú nás vyrovnané rady cibule, mrkvy a zeleru.

Orth an der Donau

V obednom čase je tu kľud až príliš, niekoľko cyklistov a inak mŕtvo. Zastavíme sa pri morovom stĺpe, odfotíme zámok, ktorý je naozaj fotogenický. Je najstarším neskorogotickým zámkom na Moravskom poli. Bol vybudovaný v roku 1140 pôvodne ako stredoveký vodný hrad, ktorý majitelia v 16. storočí prebudovali na veľkolepý renesančný kaštieľ so štyrmi mohutnými vežami, ktoré sa zachovali dodnes. V súčasnosti v útrobách zámku nájdeme informačné centrum a najmä expozíciu Národného parku Donau-Auen. Práve v jeho okolí návštevníkom park ponúka veľa možností - a môžu sa tu aj veľa dozvedieť. Fascinujúcu krajinu môžu preskúmať po súši aj po vode. Spolu so sprievodcami môžu hostia spoznávať úchvatný svet dunajských mokradí na pešej prehliadke, v kanoe alebo na gumenom člne, alebo na bicykli. Nakukneme aj do kostola hneď vedľa zámku.

Eckartsau

V Orthe rozmýšľame, kadiaľ sa vrátime. Trasu po Dunajskej cyklotrase poznáme, loďkou cez Dunaj by bolo vzhľadom na približovadlo zaparkované v Devínskej Novej Vsi ďaleko, tak volíme cestu akoby po priamke k Schloss Hofu. Manžel netuší, že ideme okolo Eckartsau a budem chcieť ísť aj do zámku na výstavu. Neviem, kde sa vietor schovával a prečo sa mi snaží dnes dokázať, že je tu pánom. Každý cyklista vie, že otvorené roviny sú "vietor friendly" a ten somár fúka a fúka a ja ťahám a ťahám. Ideme cez Wagram an der Donau, kde naozaj a tvrdohlavo trvám na odbočke do Eckartsau. Sú to len 3 km.

Tunajší zámok je trochu v tieni Schloss Hofu, no neprávom. V roku 1760 získal zámok manžel cisárovnej Márie Terézie, František Štefan Lotrinský. Neskôr sa sídlo stalo dejiskom konca monarchie. V roku 1918 tu strávili cisár Karol I. a jeho manželka Zita s cisárskou rodinou posledný vianočný sviatok, ako aj posledné dni na rakúskej pôde predtým, než odišli do exilu. Výstava spomínaná na prvom z panelov Marchfeldkanal radweg ma trochu sklame. Grafické stvárnenie vzniku či prerodu do dnešnej podoby je zaujímavé vrátane exponátov vypreparovaných zvierat, vtákov, hmyzu i rastlín. Avšak všetky informácie sú iba v nemčine. Najviac sa mi páčil bobor aj s obhryzeným stromom, je ako živý. Vstup je voľný.

Prehliadku samotného zámku sme si odpustili, pri vstupnom schodisku je po stenách nespočítateľné množstvo trofejí a toto veru nie je naša parketa, zvieratká máme radšej živé. Nakukli sme iba do malej kaplnky, dnes využívanej pre svadobné obrady. Prehliadky so sprievodcom sú o 11.00, 14.00 a 16.00 h. Vstupné je 8,- €/osoba.

Avšak ideme radšej von. Prekrásny 27-hektárový záhradný park nás nadchol oveľa viac. Posedenie na lavičke je naozaj idylické. Obrovské staré stromy v kontraste s vodnými trávami a kvetinovou výzdobou v tesnej blízkosti zámku, a na komíne bocianie hniezdo s dlhonohými obyvateľmi. Cyklistov poteší, že sa môžeme pohybovať na bicykli, všade sú cyklostojany a aj smerovníky. Zadnou bránou, pri ktorej je trojica informačných panelov venovaná NP Donau Auen, sa dá dostať na Dunajskú cyklotrasu. Škoda, že informácie na paneloch sú hlavne v nemčine, v slovenčine je len krátky úvodný text.

Domov

Zo zámku dlhou alejou sa dostaneme do rovnomenného mestečka, ďalej do obce Pharma a posledné dnešné veterné cyklokilometre ešte odkrútime cez Loimersdorf a Engelhartstetten späť na Marchfeldkanal radweg. Rovina Moravského poľa sa končí pri brehu rieky Morava a na jej druhej strane sa dvíhajú naše známe kopce Sandberg a Devínska kobyla. Hop cez most a nahadzujeme bicykle na nosič. Posledná zastávka u svokrovcov, mamkina zeleninová polievka a marhuľové taštičky boli bonusom s tromi hviezdičkami a bodkou za dnešným skvelým dňom.

Malého vnúčika som zobrala v jeden voľný deň na výlet do Schloss Orthu autom. Vynechali sme ostatné atrakcie zámku, nakoľko pre trojročné dieťa ešte nie sú zaujímavé. Navštívili sme iba zámocký ostrov. Strávili sme príjemnú "dvojhoďku". Kubi obzeral čudesné tvory - korytnačky vyhrievajúce sa na slniečku, do močiara s obojživelníkmi by bol najradšej vliezol, mal chuť ponaháňať ovečky i čierneho barana a pohľad cez sklenené steny do podvodného sveta sa mu páčil úplne najviac. Fascinovaný stál pri veľkých sklenených "oknách", za ktorými sa lenivo premávali veľké ryby i malé rybičky. Spomínal ich doma tatinovi a maminke. Až podrastie, tak prídeme opäť. To vylezieme aj po schodoch do veže, pozrieme si expozície a pri troche šťastia uvidíme okienkom v streche rovno do bocianieho hniezda.