Malá Fatra
Malá Fatra Zatvoriť

Cyklotúra Jasenská dolina z Martina a späť

Slniečko dnes krásne svietilo celý deň, jar sa po usnežených dňoch počas Veľkej noci opäť dostáva k moci. Od rána je krásne a v robote len pozerám na hodinky, kedy pôjdem domov. Konečne padla, pol tretej, balím veci a ide sa deň využiť na poobedný cyklovýlet.

1 deň
jar – 14.04.2015
Turčianska kotlina
Martin (vlak, bus)
cestný alebo trekingový bicykel
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Martin – Tomčany – Dražkovce – Dolný Kalník – Horný Kalník – Turčianske Jaseno – Belá – Jasenská dolina, Kašová – Turčianske Jaseno – križovatka pri dedinke Záborie – Dražkovce – Martin

Voľba dnes padla na Jasenskú dolinu. Je to príjemný cyklistický výlet, čo sa dá stihnúť kedykoľvek po práci alebo poobede. Možností ako ísť je, samozrejme, viac. Dnes to ale bude klasická cestná verzia, lebo horský bicykel je ešte po zime v stave čakania na jarnú sezónu.

Nasadám na bicykel a o približne 10 minút som mimo mesta. Martin opúšťam cestou, ktorá smeruje popri amfiteátri do Tomčian. Všade krásne svieti slnko a miestami je vidieť, že sa stromy začínajú prebúdzať, aj keď ešte pravá zazelenaná jar to nie je. V Tomčanoch prejdem hlavnou ulicou popri autobusovej zastávke, doprava a pokračujem smerom na Dražkovce. Tu odbočím na trasu, ktorá prechádza cez Dolný a Horný Kalník a pokračuje do Turčianskeho Jasena. Cesta bola doteraz len mierne zvlnená, ale na konci Horného Kalníka naberá na sklone a čaká ma strmšie stúpanie. To ale neprekáža, veď treba trochu tréning do kopca, aby som nezabudol, že som bol na bicykli.

Po stúpaní, pri rázcestí nad Turčianskym Jasenom je postavená rozhľadňa. Ak by niekto robil trasu turistickejšie, sú odtiaľto krásne výhľady na celý Turiec. Na obzore sa ukazuje celá panoráma Malej Fatry od Kľaku cez Martinské hole až po Stoh a Rozsutce na druhej strane, v časti Krivánskej Fatry. Po pravej strane je vidieť tiež časť Veľkej Fatry. Pokračujem ďalej cez Turčianske Jaseno až do Belej. Na konci Turčianskeho Jasena sa cesta opäť postará o lepšie preverenie sily a vytrvalosti, lebo cesta naberá na stúpaní. Na jeho konci je ďalšia rozhľadňa. Nezastavujem sa, ale vychutnávam si zjazd do Belej, čo je malá odmena po našliapanom prevýšení.

Po zjazde do Belej, na prvej križovatke odbočujem vľavo a na konci dediny rovnako. Ak by som išiel na konci dediny rovno, tak sa dostanem na chatu Havranovo, ale o tom niekedy nabudúce. Dnes mám len kratšiu verziu a na cestnom bicykli do Jasenskej doliny. Po asi 5 minútach prichádzam na parkovisko pri lyžiarskom stredisku Jasenská dolina - Kašová. Na to ako v lyžiarskej sezóne tu vie byť rušno, mimo sezónu je tu zase pokoj, je tu bežne len pár ľudí. Dnes som dokonca nestretol nikoho, ak nepočítam jedno smetiarske auto. Asi si dali smetiarsku túru do doliny, keď bolo pekne.

Pri parkovisku sa otáčam a dnes je to už len smer domov. Aby bola trasa pestrejšia, tak sa vraciam cestou od parkoviska, ktorá stúpa pomedzi chaty do kopca, smerom na Turčianske Jaseno. Je to síce strmšie, ale pekný úsek cesty cez fatranskú prírodu. Domov pokračujem znovu cez Turčianske Jaseno, akurát za dedinou nejdem cez Kalníky, ale odbočím na cestu, ktorá smeruje k Záboriu. Z tejto cesty je krásny výhľad na Krivánsku časť Malej Fatry, kde som spravil titulnú fotografiu k článku. V závere trasy nasleduje len príjemný zjazd smerom do Dražkoviec a potom návrat do Martina.

Zhrnutie

Krásne slnečné poobedie v prírode mám za sebou. Rozhýbal som si trochu telo po usedenom dni v práci a teraz sa môžem tešiť na ďalší deň, keď si po práci vybehnem na niektorý variant tzv. hodinových cyklovýletov, ktoré spríjemnia popracovné poobedie.