Lesná cesta, Bánske
Lesná cesta, Bánske Zatvoriť

Cyklotúra Turčianska tanková cesta - okruh cez Bánske

Pri Martine je veľmi veľa možností, ako využiť voľný čas aj na výjazdy s bicyklom. Tak bolo tomu aj jeden jesenný víkend, keď bolo od rána krásne slnečné počasie. V nedeľné poobedie som sa vybral na jednu z trás, ktorú som mierne modifikoval, aby bola niečím iná.

1 deň
jeseň – 12.10.2014
Malá Fatra (Lúčanská Fatra) a Turčianska kotlina
Bystrička (prameň pod tankovou cestou)
Martin (vlak, bus)
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Martin – Bystrička – tanková cesta smer Trebostovo – návrat smer Martin – odbočka na Bánske – rázcestie nad Bystričkou – Martin, Podstráne po tankovej ceste

K tankovej ceste je viac možností prístupu. Dnes si zvolím trasu priamo z Martina, okolo areálu teplárne a bývalej ZŤS. Na konci Martina sa napojím na cestu na Bystričku, ktorou som za pár minút v dedine. Cez dedinu pokračujem rovno až skoro na koniec linky autobusov MHD, kde zabočím vpravo. Po pár metroch sa napojím na tankovú cestu. Spojnica cez les je lesná cesta v relatívne dobrom stave, má pôvodný asfalt. Zakrátko vidím známu časť, kde les prechádza do oblasti s lieskami, tu sa pripájam na tankovú cestu.

V mieste, kde sa obe cesty spájajú, je tanková cesta v dobrom stave, s asfatovým povrchom. To je síce fajn, ale pri výlete na horskom bicykli to úplne ideálny povrch nie je. Celá cesta je rôznej kvality. Striedajú sa asfaltové úseky s úsekmi, ktoré sú betónové s množstvom kameňov v betóne. Celá trasa prechádza krásnou prírodou Lúčanskej časti Malej Fatry, spočiatku chatovou oblasťou, neskôr lesom a lúkami. Po asi 1 až 2 kilometroch opúšťam lesnú časť trasy a dostávam sa na turčianske lúky. Od rozhľadne pozorujem celý Turiec, Krivánsku časť Malej Fatry po ľavej strane alebo Veľkú Fatru, ktorá lemuje celý Turiec.

Pokračujem ďalej smerom k dedine Trebostovo. Na rázcestí, kde by sa dalo odbočiť a zísť do dediny, dnes končím a otočím sa späť. Mám v pláne ešte jednu odbočku z cesty, na mne menej známu a prechodenú časť, na Bánske.

Pri návrate smerom do Martina, po asi 1 až 2 kilometroch z tankovej cesty odbočujem v ostrej zákrute vľavo do Malej Fatry na lesnú cestu. Pokračujem kopírujúc trasu Peterského potoka. Neskôr sa cesta od potoka odpája ostrou zákrutou o 180 stupňov a začína stúpať hore lesom. Miestami tu vie byť trochu viac blata, ale sú aj úseky, keď cesta vyjde mimo les, na rúbanisko. Celkovo je cesta v dobrom stave, až na pár zablatených miest. Po asi 4 kilometroch od odbočky z tankovej cesty sa pripájam na cestu, ktorou zbehnem spať dolu. V tomto mieste prechádza tiež zelená značka, ktorá ide z Hornej lúky (Martinské hole) do Bystričky. Turistický chodník pokračuje inou trasou ako idem, tak ho len okrajovo obchádzam.

Cesta je prevažne s pôvodným asfaltovým povrchom, ktorý bol urobený asi dosť dávno, ale je v relatívne dobrom stave na lesnú cestu. Zakrátko zbehnem dolu a znovu sa pripájam na tankovú cestu, ktorou sa vraciam spať do Martina. Tentokrát neodbočím smerom na Bystričku, ale pokračujem cestou až do Martina, do časti Podstráne. Trasa má cykloznačenie, ktoré neznalému pomôže v orientácii. Je tu spleť vojenských ciest, čo sa dávnejšie používali aj na testovanie tankov, ktoré vyrábala ZŤS Martin. Aj táto časť, aj keď je s asfaltovým povrchom, má svoje pekné zákutia a určite stojí za návštevu. Poskytuje jednu z možností, ako aktívne stráviť poobedie v krásnej prírode v blízkosti Martina.