Oddych pri horárni Široké
Oddych pri horárni Široké Zatvoriť

Cyklotúra Jarné pojazdenie pod Veľkou homoľou

Keď máte len pár hodín k dispozícii a chcete si napríklad zajazdiť na bicykli po práci, budete hľadať nejakú krátku trasu. Presne takú nájdete v tomto krátkom článku o malokarpatskej horskej cyklistike z Pezinka do Harmónie úbočiami Veľkej homole. Dá sa na nej pekne vyblázniť aj zapotiť.

1 deň
jar – 2015
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
Pezinok (vlak, bus)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Pezinok – Pusták – Široké, horáreň – Pod Peprovcom – Štúrova lavička – Harmónia – Pod Peprovcom – Solcáre – Zumberg – Pezinok

Na konci zimy nás ťahá slnečné počasie na terénne bicyklové kolesá. S kamarátom Sakim sme sa odviezli do Pezinka, kde sme pri nejakom autoservise nechali štvorkolesového tátoša a vyrazili do blízkych kopcov. Schválne sa nechceme ťahať do väčšej nadmorskej výšky, lebo tam sú ešte stopy kalamity z decembra.

Najprv kľučkujeme uličkami mesta na poľné cesty, až prichádzame do vinohradov. Križujeme Trniansku dolinu, kde sa nevieme dostať cez potok, tak sa musíme kúsok vrátiť. Začíname stúpanie na Pusták, ktorého názov vychádza z krajiny, ktorá sa menila na lúky a step po spustnutí časti vinohradov. Po ľavej ruke máme tzv. Holubyho lúku, kde známy botanik študoval rastlinstvo lesostepi, písali o tom aj Krásy Slovenska v roku 2013.

Keď vchádzame do lesa, vrhám sa na zem a fotografujem zblízka prvé nežné kvietky. Stúpame po žltej značke krásnym jednostopým chodníčkom, tento “singláč” by bol určite pekný aj v zjazde. Úbočím vrchu Kamenica sa dostávame na križovatku Solcáre a ďalej sa objavuje stará známa horáreň Široké. Kúštik povyše nej si dávame krátky oddych.

Nasleduje zjazd lesnou asfaltkou a po chvíli odbočujeme hore na zelenú značku, fučíme do úbočia masívu Veľkej homole, asfaltka sa za rampou mení na kamenistú lesnú cestu. Väčšinou ideme hore, miestami je krátky zjazd a potom nás čaká križovatka chodníkov pod Peprovcom. Na tomto mieste som bol veľakrát, ale nikdy ma neprestane udivovať, ako rýchlo sa človek na bicykli pohybuje v porovnaní s klasickou turistikou.

Modrá trasa k Štúrovej lavičke je celkom milý adrenalínový zjazd, ktorý nás privádza k bývalej vodnej nádrži, kde začína krátka túlačka vo vinohradoch. Ono sa to nezdá, ale aj v týchto vŕškoch dostávajú starí svišti zabrať, no námaha sa roztápa v pohľadoch na krásu okolo nás. Stará vinohradnícka architektúra, udržiavané aj pusté terasy s vínnou révou a výhľady na Modru. Na jednom mieste vidíme múry nejakej menšej starej kamennej stavby, kde sú opäť raz fotoaparáty v plnom nasadení a zaujímavú budovu s pokrúteným agátom cvakáme zo všetkých pozícií.

Schádzame do miestnej časti Modry - Harmónia a jej uličkami budeme opäť naberať výšku. Za zdravotníckou školou nás zmätie zablokovaná trasa červenej značky, ktorú niekto ohradil ako súkromný pozemok. Ale našťastie sa dá poza areál školy prekľučkovať a prichádzame na slušne strmú značenú zelenú trasu. Takto skoro na jar ešte nemáme najazdených veľa kilometrov, tak stúpania nám dávajú zabrať. Ale jazda je pekná a ani sa nenazdáme a opäť sme na rázcestí pod Peprovcom. V potoku poniže si dopĺňame vodu a čaká nás výživné stúpanie, kde si so zaťatými zubami a splašeným srdcom zaumienim, že to musím celé vystúpať.

Až po Široké a Solcáre sa vraciame známou trasou, ale tam sa ďalej držíme červenej značky popod vodnú nádrž Vinosady. Na jednom mieste nás zláka pekný chodník, no je to slepá ulička, a tak schádzame strmým kamenistým chodníčkom až dolu, kde je na základoch starej "ťukfarmy" postavená moderná domkárska štvrť.

V zapadajúcom slnku sa prepletáme asfaltkami Pezinka až k autíčku. Bolo to super. Kým vyššie na hlavnom hrebeni ešte ležia zvyšky snehu a blato, kondícia týchto chodníkov a ciest je perfektná a okrem brodenia potokov sme sa nikde nazamočili.