MTB

Martin-Stráne, delo cez Jedľoviny

04.06.15
Martinské hole mám od domu na skok a práve preto tam celkom často chodievam aj na kratšie cyklovýlety. Tak tomu bolo jednu slnečnú jarnú sobotu, keď som sa vybral pozrieť ako prežili lesné cesty po zime. Ako cieľ som si vybral tzv. “hodinovku”, alebo inak povedané, vyšiel som si k delu nad Martinom.

Martin, časť Sever – Podháj – Bažinov jarok – Zrasce – Prosniská – Sedliacký grúň – Hodinovka (delo) – Martin, časť Stráne – Martin

Tento krát som nešiel úplne štandardnou trasou, ktorá kopíruje žltú značku smerom na Martinské hole k chatám. Išiel som trasu, ktorá začína medzi rodinnými domami v časti Martin, Stráne. Na konci rodinných domov cesta plynule prechádza z asfaltky na lesnú cestu, ktorá je stále v dobrom stave a je častým cieľov cyklistov alebo aj prechádzkovou trasou na aktívnejší oddych. Prvý kilometer má dokonca povrch slušne vyrovnaný jemným bielym pieskom, tak sa ide príjemne. Cesta párkrát prechádza cez rúbaniská, ktoré vznikli po ťažbe dreva, ale zase odkryli krásne výhľady na Krivánsku časť Malej Fatry.

Pár miest je od vody viac vymytých, ale nie je to nič strašné. Také príjemné spestrenie pre horskú cyklistiku. Ak by som cestou pokračoval až na jej koniec, tak sa dostanem do miesta medzi chatami nad Kolóniou Hviezdou, kde sa pripájam na asfaltku, ktorá pokračuje smerom na Martinské hole. Ale na poslednej križovatke lesných ciest odbočujem vľavo a pokračujem druhou cestou, až sa napojím na asfaltku, ktorá ide cez Jedľoviny (od horského hotela na Stráňach smerom na Kolóniu Hviezdu). V tejto časti je cesta so starým asfaltom a dosť poničená, to ale neprekáža. Pre jazdu na horskom bicykli je to isto príjemnejšie ako rovný asfaltový povrch. Dlho ju ale nevyužijem, lebo keď sa blížim k miestu na kopčeku, kde začína rekonštruovaná časť cesty, tak odbočujem vpravo. Pokračujem smerom kolmo na Martinské hole.

Na moje prekvapenie, oproti minulému roku je cesta v dobrom stave. Pred rokom, keď som trasu chodil, tak bola dosť poničená od ťažby dreva a vymytá od letných búrok. Teraz sú všetky diery opravené. Táto časť cesty sa pomerne často využíva na presun dreva po ťažbe. Nie je tomu inak ani teraz a v závere, v mieste, kde sa budem pripájať na cestu smerom na Martinské hole (žltá značka), je navozené vyťažené drevo. Spojnica, ktorou teraz prechádzam, je celkom suchá, aj nejaké dve - tri miesta, kde býva skoro stále blato, sú celkom v poriadku, ale trochu vody tam je aj teraz. Táto časť prechádza prevažne lesom, ale nájde sa aj tu pár miest s výhľadmi na Malú Fatru. Jarná príroda aj v ihličnatom lese má svoje čaro a trasa je veľmi príjemná.

Po pripojení sa na žltú značku, mám jedno prekvapenie. Tento rok sa začalo ťažiť aj tu a cesta má na sebe znaky po sťahovaní dreva. No uvidí sa, čo najbližšie týždne prinesú a v akom stave bude neskôr. Od miesta, kde sa pripojím na žltú značku, po delo už nie je ďaleko a zakrátko som v cieli dnešného plánu. Bežne to síce potiahnem až na Martinské hole, dnes mám ale menej času, tak je ako cieľ “len” delo. Po pár fotografiách a po minútovej prestávke, to otáčam a v trase žltej značky rýchlo zbehnem dolu na Stráne.

V mieste, kde je viditeľná stará budova stanice lanovky, sa pripájam na asfaltovú cestu na Stráňach. Pri návrate do Martina sa stačí držať len tejto cesty a dá sa dostať podľa potreby buď do centra, alebo kdekoľvek do Martina. Ostávam na Stráňach a idem na chatu za našimi, kde ma čaká robota. Príchod na chatu som si dnes vylepšil okruhom popod Martinské hole.

Pozn. redakcie: Prosíme všetkých MTB bikerov, aby sa počas jazdy správali ohľaduplne k iným účastníkom "premávky" a prispôsobili svoju rýchlosť v úsekoch, kde existuje predpoklad stretu s pešími turistami.

Cyklotúra Dolomity – Sella Ronda Medzi regiónmi Južné Tirolsko, Venet a Trentino sa rozprestiera jedna z najnavštevovanejších oblastí severného Talianska, Dolomity. … » celý článok 16/11/17 Michal Mikuláš Svet
Cyklotúra Fačkovské sedlo cez Valču z Martina Je polovica septembra a tohtoročné leto stále pokračuje. Aspoň teploty, ktoré aj počas septembra vládnu počas dňa, pripomínajú skôr letné dni ako blížiacu sa jeseň. Preto som sa počas voľného dňa rozhodol zopakovať si cyklotúru na Fačkovské sedlo. Absolvoval som ju dávnejšie, na jar. Bolo vtedy ale o dosť horšie počasie a dojazd do sedla skončil už po daždi. Tento rok tomu ale počasie nenasvedčuje a teším sa na trasu v začínajúcom jesennom počasí. 01/12/16 Michal Mikuláš Malá Fatra
Cyklotúra Valčianska dolina z Martina a späť Valčianska dolina, dolina vo východnej časti Lúčanskej Fatry, sa stala mojim cieľom pre cyklovýlet v pekné slnečné poobedie na konci leta. Rodičia zobrali na výlet malú Ninku, bratovu dcérku a ja som sa vybral na bicykli za nimi s tým, že si urobíme oddychové poobedie v lyžiarskom stredisku. Pokiaľ sa Ninka zabávala na preliezkach, ja som sa vybral pozrieť, ako to po dlhej dobe vyzerá v doline. 06/10/16 Michal Mikuláš Malá Fatra

Túra Česká Kanada počas Veľkej noci Aj tento rok som privítal ponuku a s kamarátmi z TK Štart som sa rozhodol, ako pešiacka menšina, stráviť Veľkonočné sviatky. Pelé vybral … » celý článok 21/05/19 Miroslav Svítek Svet
Túra Kalinovo – Bôrček – Breznička Mala to byť čisto botanická akcia! Chcela som nafotiť korunkovku strakatú a krivec najmenší. Cestou od jednej lokality k druhej sme však prešli krajinou, ktorá je síce turistom neznáma, ale určite nie nezaujímavá. Radi sa túlame menej známymi lokalitami a vždy tam dačo objavíme. Zaujímavé bývajú aj reakcie miestnych ľudí, s ktorými sa občas dáme do reči. Najskôr sa veľmi prekvapia, keď zbadajú turistov, potom sa pýtajú odkiaľ sme, no a keď počujú Zvolen, prekvapia sa ešte viac. Ich reakcia je väčšinou v duchu: „Veď nie tu, ale tam máte hory!“ Ale sú doslova hrdí, keď pochválime ich kraj, aj keď občas, akoby tomu ani neverili. 20/05/19 Danka Tomášiková Juhoslovenská kotlina
MTB Jarný cyklobudíček v Malých Karpatoch a nový trail Slalomka Veľkonočné sviatky vyšli tento rok až po skialpovej uzávere v Tatrách, preto sme ostali v Bratislave, kde je pekná sýtozelená jar. Keďže množstvo ľudí vyrazilo za rodinami a horami, malokarpatské lesy v okolí hlavného mesta boli bez zvyčajných davov, ktoré sa tam bežne premávajú v každý slnečný pekný deň. V sobotu sme sa vybrali s Mišom a Maťom prevetrať bicykle, skontrolovať niektoré singletraily a bufety. 16/05/19 Ľubomír Mäkký Malé Karpaty

Martin-Stráne, delo cez Jedľoviny 04/06/15 09:54 3 príspevky
    • Malá Fatra - časť Lúčanská Fatra (Martinský lesopark)